למה בענף התעופה בארץ כל כך מתרגשים מה-A380 של אמירייטס

האם חברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות, אמירייטס, תבצע את הטיסה הראשונה בקו הישיר תל-אביב-דובאי במטוס הנוסעים הגדול והמפואר בעולם, ה-A380? עדיין לא יודעים • "עבור כל גיק תעופה זה משהו שאנחנו מייחלים לו, ואני בטוח שמרפסת הספוטרים (צלמי תעופה) בנתב"ג תהיה מלאה עד אפס מקום", אומר יותם אביטן, המפעיל את האתר Aviationews.co.il

ה-A380 של אמירייטס / צילום: יותם אביטן, חדשות תעופה (Aviationews.co.il)
ה-A380 של אמירייטס / צילום: יותם אביטן, חדשות תעופה (Aviationews.co.il)

השמועה אומרת שחברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות, אמירייטס שתשיק את הקו הישיר שלה תל-אביב-דובאי בתחילת דצמבר, תשיק את טיסתה הראשונה במטוס הנוסעים הגדול והמפואר בעולם, ה-A380. החברה מכחישה אמנם אבל לשם יחסי הציבור, הגימיק או ההצצה שתתאפשר לישראלים למטוס שעמו הם יוכלו לטוס מדובאי למזרח הרחוק - אולי תשנה את התוכניות והחברה תציב לפחות לטיסה אחת את המטוס הזה במקום את ה-777 שלה. לא דמיוני שזה יקרה.

למה חובבי התעופה והספוטרים בהתרגשות שיא? ראשית משום שהמטוס הזה עוד לא ביקר בנתב"ג ושנית משום שכיום הוא נחשב למוביל בתחומו. בקיצור: יהיה מה לצלם ויהיה ממה להתרשם.

נכון לאוקטובר 2021 השלימה איירבוס מסירה של כ-250 מטוסים מהדגם שזכה לכינוי סופר ג'מבו. לאמירייטס יש את הצי הגדול ביותר בעולם המונה כ-120 מטוסי A380, רובם עדיין מעלים אבק במגרשי החנייה כשהם קורקעו בהשפעת המגפה העולמית. שני מטוסים נוספים שהוזמנו מבעוד מועד יצטרפו לצי של אמירייטס בחודש הבא. חברות נוספות שמחזיקות בצי של A380 כוללות את סינגפור איירליינס, את קוואנטס האוסטרלית, את בריטיש איירליינס, לופטהנזה, קטאר, ANA, אתיחד ששילבה סוויטה של ממש לנוסעים במחלקה ראשונה, ואחרות.

ה-A380 של איירבוס הוא מטוס רחב גוף הבנוי משתי קומות של מושבי נוסעים. טיסתו הראשונה הייתה בשנת 2005 והחברה הראשונה שקיבלה את הדגם היא סינגפור איירליינס. מבחינת יצרנית המטוסים האירופאית, המטרה בהשקת מטוס כזה הייתה לתת מענה לדגמי ה-747 של בואינג והדגש היה לייצר יתרון בחוויית הטיסה.

תג המחיר של המטוס - 450 מיליון דולר

תצורת המושבים משתנה על פי הדגם ועל פי דרישות החברות: אמירייטס למשל מחזיקה בדגמים בהם שתי מחלקות נוסעים (תיירים ועסקים) ובחלקם יש גם מחלקה ראשונה - בשני מטוסים האחרונים שתקבל ישולבו גם מושבי אקונומי פרימיום. במטוסי קוואנטס וסינגפור איירליינס יש ארבע מחלקות כשמחלקת אקונומי פרימיום כבר משולבת בדגמי ה-A380. מספר המושבים במטוס יכול להגיע ל-500 נוסעים כשבדגם שמורכב כולו ממחלקת תיירים (ואין רבים כאלה) מספר הנוסעים יגיע גם ל-800. תג המחיר של המטוס עמד על 450 מיליון דולר.

"זה מטוס שתוכנן עם המון חשיבה לנוסע ולמעשה הוא מייצר 'בעיה', משום שאחרי שטסים בו קשה לטוס במטוס אחר", אומר לגלובס יותם אביטן, המפעיל את האתר Aviationews.co.il. "מנגד", אומר אביטן, "החשיבה הייתה בעיקר על חוויית הנוסע ופחות על האתגרים שהמטוס הזה ייצר לחברות התעופה. זה מטוס לא כלכלי משום שקשה למלא אותו. אם היה לו פוטנציאל עוד לפני המגפה, הגיעה הקורונה ודי מחקה אותו. לופטהנזה למשל קרקעה את כל הצי שלה שהוא רק בן 6 שנים, וגם סינגפור איירליינס וקוואנטס רק כעת מחזירות את המטוסים לפעילות".

ואכן, כשהחברות נקלעו למשבר החמור בתולדותיהן ותנועת התעופה כמעט שנעלמה לחלוטין המטוסים רחבי הגוף הללו היו הראשונים להתקבע במגרשי החניה. הם לא מיועדים להטסת מטען ולמלא מטוס עם 500 נוסעים בשיא המגפה הוא אתגר לא פשוט ולא כלכלי. "המטוס הזה משמש את החברות שיש להן האב (בסיס תעופה, מר"ח) ואמירייטס היא ההוכחה הטובה ביותר לכך: החברות מביאות להאב בטיסות, לרוב מיעדים קרובים יחסית, נוסעים שממשיכים איתן ליעד שלישי - באופן הזה ממלאים מטוסים בצורה שמשתלמת לחברות. בעקבות המגפה העולם הולך לטיסות P2P (נקודה לנקודה) ופחות לטיסות קונקשן כך שכיום לחברה עדיף להפעיל שתי טיסות יומיות שגם יאפשרו גמישות בשעות לנוסעים על פני טיסה אחת עם מטוס גדול. אם התפוסה שלו תהיה פחות מ-50% הטיסה גם תהיה הפסדית".

בעניין זה התבטא גם מנכ"ל חברת התעופה האוסטרלית אלן ג'ויס כי לחברה עולה פחות להפעיל שתי טיסות במטוסי דרימליינר מאשר טיסה אחת של ה-A380. מנכ"ל חברת התעופה קטאר אקבר אל בקר אף הכתיר את הרכישה של ה-A380 כטעות הגדולה ביותר של החברה שהוא עומד בראשה.

המגפה שטלטלה את ההבטחה של איירבוס למטוס החם בענף הובילה את יצרנית המטוסים להודיע כי תפסיק בייצור של המטוס בסוף 2021 - אחרי שתמסור לאמייריטס את המטוסים האחרונים שעומדים בפס הייצור. למכור את המטוס בשוק המשומשות בעולם התעופה של היום תהיה משימה מאתגרת עד בלתי אפשרית כשמדובר בדגם שלא יוכל להפוך למטוס מטען - הגלגול שחווים מטוסים נוסעים רבים היום לאור הזינוק בביקוש להטסות מטען.

עד כמה מדובר בגימיק להחזיק מטוס דו קומותיים כזה בצי המטוסים?
"אני לא חושב שזה גימיק אלא זה עונה על צורך של חברות שיש להן פעילות דומיננטית בטיסות ההמשך ובראשן אמירייטס. מצד שני, לחברה שלא פועלת באופן הזה המטוס הפך למעמסה, מלזיה איירליינס מנסה למכור את הצי שלה מזה שנים וחברות אחרות כמו אייר פראנס הוציאו את הדגם מפעילות ולופטהזנה אפסנה את המטוסים בחניונים לטווח ארוך".

ועד כמה מדובר ביום חג במידה ולראשונה ינחת מטוס כזה בנתב"ג?
"זה חד משמעית יום חג. עבור כל גיק תעופה זה משהו שאנחנו מייחלים לו ואני בטוח שמרפסת הספוטרים (צלמי תעופה) בנתב"ג תהיה מלאה עד אפס מקום".

זה גם המקום להפריך את השמועה שנתב"ג אינו ערוך לקלוט מטוס גדול כזה. מדובר אמנם באתגר, אבל הוא אפשרי: שדרוג מערך המסלולים מאפשר נחיתה של המטוס הענק הזה. האתגר הוא בתצורה של שני הסיפונים מהם מורכבים המטוסים המאפשרים לנוסעים ירידה מגשר עלי ותחתי שאין בנתב"ג בשלב זה - אחרת הירידה ופריקת המטוס אורכת זמן. גם גודלו העצום יצריך מקום חניה גדול. אלא שיש להניח שאם אכן אמירייטס תפתיע ותייצר לעצמה קמפיין לא רע עם הבאת המטוס לישראל - הוא לא יהיה מלא בנוסעים ולכן יתכן שהסיפון העילי ישאר ריק ממילא. ובכלל, בשביל גימיק טוב אפשר למצוא פתרונות יצירתיים.

ונימה אישית לסיום - נפלה בחלקי לטוס בדגם ה-A380 עם חברת התעופה קוואנטס. האם ההתרגשות מוצדקת? התשובה היא כן. החוויה לנוסע היא שונה וגם טיסה שנמשכה יותר מ-17 שעות עברה בקלות יחסית.