גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה נותנת להייטקיסטים סוכרייה. מה חושבים על זה המומחים?

התוכנית לתת הקלות מס להייטקיסטים הישראלים במטרה לעודד אותם לשוב ארצה מעוררת מחלוקת בקרב מומחי המס ● מצד אחד - המהלך יאפשר לחברות הישראליות לצמוח ולגדול, ומצד שני הוא עשוי להיות פתח לאי-שיוויון ● ומה עם הסכומים שההייטקיסטים השבים יצטרכו לשלם לביטוח לאומי?

האם זה מהלך טוב או רע? תלוי את מי שואלים / צילום: Shutterstock, August_0802
האם זה מהלך טוב או רע? תלוי את מי שואלים / צילום: Shutterstock, August_0802

החודש החולף היה עמוס בהודעות דרמטיות על שינויים, תוכניות ורפורמות בעולם מס-הרילוקשיין וההייטק בכלל. זה התחיל בהודעה חגיגית על כך שהוועדה לרפורמה במיסוי הבינלאומי הגישה את המלצותיה למנהל רשות המסים, ערן יעקב, ובין המלצותיה הדרמטיות הקשחת כללי המיסוי של ישראלים שיצאו לרילוקיישן (כפי שנחשף בגלובס לראשונה ב-2019); עבר דרך הודעה הממשלה על גיבוש תוכנית אופרטיבית לעידוד עלייתם של יהודים המועסקים במקצועות ההייטק ברחבי העולם; והסתיים השבוע בהודעה על כך ששר האוצר אביגדור ליברמן ושרת המדע, החדשנות והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן, מובילים תוכנית הטבות מס לישראלים שיחזרו "מהר" מרילוקשיין כחלק מתכנית רחבה לפתירת בעיית כוח האדם בהייטק.

התוכנית לתת הקלות מס להייטקיסטים הישראלים במטרה לעודד אותם לחזור לישראל, תכלול על פי הודעת שר האוצר ושרת המדע הוראה לפיה ישראלי שנמצא בחו"ל ועזב לפני יותר משנה - לא יצטרך לשלם מיסים על האופציות שלו ועל נכסים שצבר מחוץ לישראל. זאת, בניגוד לעבר, שהאופציה הזו ניתנה לאנשים שחזרו רק אחרי עשור מהרגע שעזבו.

לגבי עובדים שיחזרו לאחר שנה, רשות המסים תפרסם "מסלול ירוק" למתן וודאות לגבי ניתוק תושבות גם לאלה ששהו תקופה קצרה וחזרו במסגרת הוראת השעה, כך שלא יצטרכו לשלם הפרשי מס בישראל על ההכנסות שהפיקו מחוץ לישראל. על פי הכללים כיום, שהות קצרה בחו"ל לצרכי עבודה (פחות מ-3-4 שנים) לא מנתקת את התושבות והישראלים ששונים ברילוקיישן נאלצים לשלם מס על הכנסותיהם בחו"ל גם לרשות המסים בישראל, בהתאם למספר הימים בו שהו בארץ או הקשר ששמרו עם ישראל (המשפחה נותרה בארץ, מחזיקים דירה בישראל וכדומה). המתווה שגיבשה הוועדה לרפורמה במיסוי בינלאומי כולל תנאים נוקשים בנוגע למספר הימים שיותר לשהות בארץ בשנה כדי להימנע מתשלום מס בישראל, אך התוכנית החדשה שהוכרזה לטובת ההייטקיסטים אמורה לתת להם מסלול ייחודי שבו גם אם שהו תקופה קצרה בחו"ל - לא ישלמו מס בארץ.

עוד על פי התוכנית, יוכרו להייטקיסט החוזר הוצאות שקשורות לחזרה ולרילוקיישן - ייקבע מנגנון של ניכוי הוצאות החזרה לישראל וההסתגלות לשנתיים הראשונות עד גובה תקרה שתקבע בהמשך.

חלק נוסף של התוכנית מתייחס למי שזכאי לעלות לישראל מכח חוק השבות, אשר יוכל לקבל את ההטבות של התושב החוזר שבהצעה, ובנוסף שיעור המס שיחול עליו בישראל לא יעלה על 30% במקום 47% בשנה הראשונה לחזרתו ו-35% בשנה השנייה. בתום השנתיים האמורות, הוא יוכל לבחור להיות תושב ישראל או לחזור למדינתו המקורית ולא ייחשב כתושב ישראל בתקופת שהייתו, כך שלמעשה ניתנת לו האפשרות לקבל תקופת הסתגלות של שנתיים במקום של שנה כיום.

על פי התוכנית, כל ההטבות האמורות יהיו מותנות בבחינת התרומה וההשתלבות בהייטק של החוזרים באמצעות רשות החדשנות שתבחן ותאשר לכל חוזר או עולה את הזכאות והכל יותנה בתקופת עבודה מינימלית שתיקבע בחוק. יש לציין כי ההטבות שבהצעה יהיו חליפיות להטבות המס הניתנות כיום לעולים חדשים ולתושבים חוזרים בהתאם לבחירת החוזר/העולה.

בהייטק מברכים, בשאר המגזרים טוענים כי מדובר במהלך לא שיוויוני

האם זה טוב או רע? תלוי את מי שואלים. המהלך שמתקבל בברכה בעולם ההייטק, הצליח לעורר כעס בקרב ציבורים אחרים שטוענים שמדובר במהלך לא שוויוני. טענה נוספת שעלתה נגד המהלך הנה כי הוא דווקא יגרום לבריחת מוחות במקום ליצור מהלך הפוך, כיוון שהוא יעודד ישראלים לצאת לרילוקיישן ולצאת אחרי שנה, פעם אחר פעם.

לדברי מומחה המס עו"ד איתי ברכה, כי "מדובר במוצר משלים וחיוני לעידוד פעילות ההייטק בישראל. בשנים האחרונות מדינת ישראל עשתה רבות לפיתוח תחום ההייטק בישראל, באמצעות מענקים וחוקי עידוד המעניקים הטבות מס לחברות ומבטיחים את הישארותם בישראל. תוכניות אלו כוונו אל החברות ואל בעליהן ולא אל העובדים עצמם, שהם בעצם המנוע האמיתי של הפעילות. כתוצאה מכך נוצר מצב בו תחום ההייטק מתפתח בישראל בקצב אדיר ומניב למדינה הכנסות אדירות ממיסים בכל שנה אך גם נוצרה מצוקה ומחסור בעובדים בשוק ההייטק בישראל. לכן, הדבר הטבעי ביותר הוא להשלים את תוכניות הקידום של חברות הייטק ולמשוך כוח אדם לישראל בתחום ההייטק, ואין דרך טובה יותר לעשות זאת, אלא באמצעות מתן הטבות מס".

ברכה מוסיף, כי "לזכור שהטבות המס שניתנות לעובדים יכולה לפגוע, האמנם, בהכנסות המדינה ממיסים, אך היתרון עולה כפל כפליים על החסרון שכן הדבר יאפשר לחברות לגדול ולצמוח וקופת המדינה התופחת ממילא בזכות ההייטק תמשיך לצמוח ולגדול. הגדרת תושב חוץ בפקודה לא מאפשרת לישראלי שנמצא מתחת לשנתיים בחו"ל להיחשב כתושב חוץ, כלומר אם הוא ברילוקיישן וחזר בתוך השנתיים הראשונות לצאתו, חזרה לישראל, תתקיים תקלת מס נוראית ואותו עובד יצטרך לשלם את מלוא המיסים בישראל על עבודתו בחו"ל בתקופה ששהה מחוץ לישראל (רק לעיתים בזיכוי המס ששילם במדינה הזרה). מצב שכזה, למעשה מעודד את היוצאים מישראל להישאר מספר שנים רב בישראל על מנת להימנע מתאונות מס ועל מנת להיות זכאים להטבות מס משמעותיות עם חזרתם, ולכן, המהלך אותו מקדמת המדינה, להעניק הטבות מס וודאות לשבים והעולים לישראל, גם ביחס להכנסות אותם מפיקים בישראל, יכול ליצור תמריץ משמעותי לאותם עובדים להגיע לארץ".

"יש לבחון להרחיב תוכנית זו גם לתחומים נוספים"

מנגד מעיר ברכה, כי "הטבת מיסוי לציבור מסוים של עובדים יכולה ליצור אפליה שאינה תקינה בין תחומים שגם בהם קיים מחסור אמיתי בעובדים - כדוגמת רופאים (מידי שנה לומדים אלפי ישראלים רפואה בחו"ל ורק חלקם חוזרים בסופו של דבר לישראל). יש לבחון להרחיב תוכנית זו גם לתחומים נוספים שצריכים להיות חלק מהאינטרס הלאומי של ישראל.

"בנוסף, צריך לשים לב שלצד התוכנית למתן הטבות לעולים ולתושבים חוזרים, מן הצד השני נלחמת רשות המיסים כל העת בפטור המוענק ממס ומדיווח לעולים חדשים ולתושבים חוזרים ותיקים וביטול הטבות אלו יפגע קשות בגלי העליה של מוחות ההייטק" .

האם אנחנו ממציאים את הגלגל בעניין הטבות המס להייטקיסטים שיוצאים לרילוקיישן? 

עו"ד יובל נבות, מומחה למיסוי ושותף במשרד הרצוג פוקס נאמן מציין כי "מתן הטבה לעובדי חברות הייטק במקום לחברות ההייטק עצמן, כפי שנהוג זה עשרות שנים במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, הוא מהלך נבון. זאת, כיוון שהסדר הרפורמה הבינלאומי המתגבש בימים אלה על ידי ה-OECD ומדינות ה- G20 יקבע מס חברות גלובלי מינימלי של 15%.

"חקיקה שכזו, המכונה GILTI, נהוגה כיום בארצות הברית ביחס לחברות המוחזקות בידי בעלי מניות אמריקאים. לפיכך, כבר עכשיו וביתר שאת בעתיד הנראה לעין, יהיה קשה מאוד לעודד את תעשיית ההייטק בישראל באמצעות מתן הטבה בדמות שיעור מס חברות מופחת או מענקים. לעומת זאת, מתן ההטבה ישירות לעובדים מוזילה את עלות המעביד ועוקפת באלגנטיות את מסגרת המיסוי הבינלאומי החדשה הנוקשה המשיתה מס חברות מינימלי".

לגבי הפטור ממס של תושבים חוזרים על אופציות, מוסיף עו"ד נבות כי "אני סבור שהכנסת העבודה מאופציות מופקת מבחינה כלכלית במהלך תקופת ההבשלה (vesting). אם האופציות של העובדים הבשילו במלואן במהלך שהותם של העובדים בחו"ל, אזי לא אמורה להיות לישראל זכות מיסוי בקשר עם הכנסת העבודה מהאופציות.

"הטענה של רשות המסים שעובדים ממוסדים על בסיס מזומן, ולכן יש למסותם על אופציות שהבשילו בחו"ל, אם האופציות מומשו לאחר חזרתם של העובדים לישראל, היא טענה טכנית, לא כלכלית, ובעיניי פוגעת בעקרונות צדק אופקי. הלכה למעשה, עמדה זו, גורמת לא אחת לעובדים לממש את האופציות ערב חזרתם לישראל, לשלם מכיסם את מחיר מימוש האופציה למניה, ולמעשה להמר על עליית הערך של החברה. עם זאת, עליית הערך בשווי האופציות ממועד הבשלתן עד מועד מימושן למניות אינו הכנסת עבודה מבחינה כלכלית וכאן יש מקום לדבר על זכויות מיסוי. זהו דיון מורכב מאוד, שמצריך שינוי חקיקה בישראל ותיקון אמנות מס".

"עמדת רשות המסים כיום אינה מתיישבת עם הוראות הדין"

עו"ד בועז פינברג, שותף וראש מחלקת מסים במשרד תדמור לוי ושות', מוסיף כי "המטרה לפטור ממס אופציות של עובדי הייטק שמומשו לאחר שאותם עובדים היגרו לישראל אמורה להיות פטורה ממס גם בלי תיקון חקיקה - לפחות ככל שהדבר נוגע לתקופת ההבשלה של אותן אופציות בפרק הזמן שבו העובד עבד בחו"ל. עמדת רשות המסים כיום, ולפיה ניתן למסות את מלוא הרווח שנוצר לעובד על אופציות שהבשלתן (דהיינו הפיכתן לבנות מימוש על בסיס העבודה שהושקעה על ידי העובד בהיותו בחול) אינה נכונה ואינה מתיישבת עם הוראות הדין, אשר פוטרות ממס בישראל שכר עבודה שהופק מחוץ לישראל ואשר התקבל בידי תושב חוץ.

לגבי הכוונה לתת מסלול ירוק במס הכנסה לעניין ניתוק תושבות, אומר עו"ד פינברג כי "זה רעיון נחמד, אך הוא אינו מסייע ממש למי שהיגר ממדינות אמנה (למשל מארה"ב וממדינות מערב אירופה), שכן לגביהן, בתכנון נכון, הוראות האמנה למניעת כפל מס אמורות ככלל למנוע ממדינת ישראל את זכות המיסוי על הכנסה שהופקה בחו"ל ושולם עליה מס בחו"ל, וזאת כאשר מדינת ההגירה ראתה בעובדים כתושביה לצרכי מס".

לעומת זאת, לדברי עו"ד פינברג, ככל שהממשלה רצינית בכוונותיה לסייע לעובדי הייטק לשוב לישראל כשהדבר נוגע לשאלת התושבות - ראוי היה שהמדינה תקבע הקלות ביחס לביטוח לאומי דווקא, וזאת לפחות במקרים שבהם הדבר נוגע לעובדים שהיגרו לארצות הברית לדוגמה - מדינה שלישראל אין עמה אמנה למניעת כפל תשלומים סוציאליים. "רבים המקרים שבהם עובדים היגרו לפרק זמן של שנתיים או שלוש, וכאשר חזרו לישראל הם אמנם לא נדרשו לשלם מס הכנסה, אך בהחלט נדרשו לשלם סכומים גבוהים מאוד לביטוח לאומי".

לדבר עו"ד דורון פסו, מומחה למיסוי ממשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', "הממשלה זיהתה את הצורך המיידי בהגדלת היצע העובדים בהייטק, ופעלה בהתאם, וניתן להצביע על טיעונים רבים בזכות התוכנית המוצעת, למשל העובדה שהענקת תמריצים כלכליים לחזרתם של עובדים מוכשרים לישראל צפויה להזניק את היקף הפעילות במגזר זה, ולהגדיל את היקף ההון שיושקע בו ואת תעשיית השירותים הנובעת מפעילותן של חברות הייטק באופן שיביא להגדלת הפעילות הכלכלית של מגזרים רבים נוספים, והגדלת הקופה הציבורית מהמסים שייגבו כפועל יוצא מכך וזאת בפרק זמן קצר ביותר".

מנגד, אומר עו"ד פסו, כי יש לא טיעונים נגד התוכנית, אחד מהם נובע משיקולי "צדק חלוקתי". "מכיוון שהתוכנית כוללת משמעויות תקציביות לא מבוטלות לקופת המדינה שנובעות מהטבות המס שיוענקו להייטקיסטים החוזרים, יש לתהות האם מוצדק שהמדינה תעניק הטבות מס משמעותיות למגזר בו משולמות המשכורות הגבוהות במשק? והאם לא ראוי יותר שהמדינה תפנה משאביה לטובת השתלבותם של אוכלוסיות חלשות בישראל במגזר ההייטק בישראל באופן שיקדם כלכלית אוכלוסיות אלה בטווח הבינוני-ארוך?".

עו"ד פסו מוסיף, כי "יש לבחון את התוכנית בזווית רחבה יותר לאור דו"ח הוועדה לרפורמה במיסוי בין-לאומי שהוגש למנהל רשות המסים בחודש שעבר. כזכור, הרפורמה המתוכננת עתידה להבהיר את הכללים לגבי מיהו תושב ישראל שחייב במס בישראל ובאילו נסיבות ישראלי המבצע רילוקיישן "יינתק" תושבות מישראל, תוך יצירת מנגנון שיאפשר גבייתו של "מס יציאה" על נכסיהם של ישראלים טרם עזיבתם את הארץ, ולהשפיע הן על ישראלים השוקלים רילוקיישן, והן על ישראלים שעשו רילוקיישן בשנים האחרונות. הרפורמה והתוכנית המוצעות מלמדת על ניסיון של המדינה להקטין את היקף הישראלים שעוזבים את הארץ למטרות עבודה בדגש על מגזר ההייטק באמצעות הענקת תמריצים כלכליים משמעותיים שיוענקו לישראלים שחוזרים לארץ, ובמקביל למקסם את גביית המס מאותם ישראלים שיבחרו לבצע רילוקיישן".

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?