הממשלה בוחנת הקלות מס להייטקיסטים ברילוקיישן

שרת המדע אורית פרקש-הכהן ושר האוצר אביגדור ליברמן הודיעו על גיבוש תוכנית שתכלול שורה של הטבות מס לתושבים חוזרים ולזכאי חוק השבות • התוכנית, שנמצאת בשלבי הגיבוש הסופיים שלה, תאפשר ככל הנראה לעולים ולתושבים החוזרים לעבוד תקופה בחו"ל עבור חברות ישראליות בטרם יחליטו האם הם מעוניינים לעבור לישראל

השרה אורית פרקש-הכהן / צילום: אורן בן חקון - לע''מ
השרה אורית פרקש-הכהן / צילום: אורן בן חקון - לע''מ

לפני כחודש הכריזה הממשלה על תוכנית לעידוד השבה של הייטקיסטים ישראלים ברילוקיישן, וכן לעידוד עלייה בקרב יהודים המועסקים במקצועות הטכנולוגיה בחו"ל, בדגש על ארה"ב ובריטניה. הערב (ב') הודיעו שרת המדע אורית פרקש-הכהן ושר האוצר אביגדור ליברמן על גיבוש תוכנית שתכלול שורה של הטבות מס לתושבים חוזרים ולזכאי חוק השבות.

מאחורי התוכנית עומדת הכוונה להחזיר לישראל מהנדסים שטרם הספיקו לטעת שורשים בחו"ל וטרם צברו נכסים משמעותיים, היות ועובדים ותיקים יותר שפעילים בחו"ל יותר מעשור זכאים כבר היום לפטור על תשלום מס על נכסים והכנסות שצברו בחו"ל עם עלייתם לישראל או הפיכתם לתושבים חוזרים.

עבור ישראלים שעשו רילוקיישן או ירדו מהארץ ומועסקים במקצועות ההייטק, התוכנית מבדילה בין כאלה שנמצאים בחו"ל במשך עד שנה ויותר משנה. ישראלים המתגוררים בחו"ל במשך יותר משנה ומעוניינים במעמד של תושב חוזר, יהנו מפטור מתשלום מיסים על אופציות ונכסים שנצברו מחוץ לישראל. לפי המצב הקיים, ההקלה ניתנת רק לאנשים המתגוררים יותר מעשור בחו"ל.

עבור הייטקיסטים שטרם מלאה שנה מאז עזבו את הארץ וחזרו במסגרת תוכנית העידוד, רשות המסים תפרסם מסלול ירוק מיוחד למתן וודאות לניתוק תושבות, כך שהם לא יצטרכו לשלם הפרשי מס בישראל על הכנסות שהפיקו מחוץ לישראל.

כך או כך, כל החוזרים לארץ במסגרת התוכנית להשבת הייטקיסטים יזכו להקלות מס על הוצאות החזרה לישראל ובמשך שנתיים לאחר מכן, עד לתקרה סכום מסוים שטרם נקבע. בנוסף, הם יזכו לכפל נקודות הזיכוי הניתנות כיום לעולים חדשים.

גם יהודים שנולדו בחו"ל ועוסקים במקצועות ההייטק יזכו להטבות לעידוד עלייתם לישראל. מלבד הטבות התושב החוזר, הם צפויים ליהנות מתשלום מופחת של 30% על ההכנסה בשנה הראשונה לעלייתם ארצה, במקום 47%, ו-35% בשנה השנייה. בתום השנתיים האמורות, יוכלו העולים לבחור בתושבות ישראלית או לחזור למדינתם המקורית. הם לא ייחשבו כתושבי ישראל בתקופת שהותם כך שפועל ניתנת להם האפשרות לקבל תקופת הסתגלות של שנתיים במקום של שנה כיום.

התוכנית, שנמצאת בשלבי הגיבוש הסופיים שלה, תאפשר ככל הנראה לעולים ולתושבים החוזרים לעבוד תקופה בחו"ל עבור חברות ישראליות בטרם יחליטו האם הם מעוניינים לעבור לישראל. הטבות אלה אמורות לעודד אותם לקבל את ההחלטה לבצע את המעבר בכל זאת. יש לציין כי רק עובדים שיועסקו בחברות המוכרות על ידי רשות החדשנות כחברות הייטק יזכו להטבות.