גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחת עלתה, אחת נסוגה: מה עומד מאחורי המסחר בפייזר ומודרנה

מנכ"ל מודרנה נשמע פסימי לגבי יעילות החיסון הקיים לקורונה נגד וריאנט אומיקרון ואילו מנכ"לי פייזר וביונטק היו אופטימיים ● אבל האם זה באמת מרמז על הבדל בין החיסונים של שתי החברות? ולמה דווקא מניית מודרנה הגיבה בעליות חדות משל פייזר?

חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio
חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio

מאז עלה לכותרות וריאנט אומיקרון של נגיף הקורונה, בסך הכל לפני פחות משבועיים, מניית חברת פייזר עלתה 8% והחברה נסחרת לפי שווי של 304 מיליארד דולר. גם מניית המתחרה, מודרנה, עלתה עם ההכרזה עליו כ"וריאנט מדאיג" ב-26 בנובמבר, בלא פחות מ-34%, אך בשבוע שבוע שעבר היא פתאום איבדה חלק מן העליות, בין היתר בגלל ראיון עם מנכ"ל החברה, סטפן בנסל. כעת מודרנה נסחרת בעליות של 12% לעומת מחירה רגע לפני ההכרזה על אומיקרון, ולפי שווי שוק של 124 מיליארד דולר (הנתונים נכונים לסיום המסחר ביום שישי).

חצי הכוס המלאה או הריקה

מדוע זינקה מודרנה כל כך חזק לעומת היציבות של פייזר עם ההכרזה על אומיקרון ומדוע ירדה, והאם יש להסיק מכך על הבדל אמיתי בין החיסונים של החברות? קודם כל מעניין לבחון את ההערות של מנכ"לי החברות זו מול זו. בנסל היה פסימי יחסית, וטען כי "אין תרחיש" שבו החיסון עמיד בפני וריאנט אומיקרון כפי שהיה בפני וריאנט דלתא. בנסל סיפר כי דיבר עם מדענים בחברה שלו שבחנו את מבנה הווריאנט, וטענו ש"זה לא נראה טוב". עוד הוסיף כי פיתוח של חיסון מותאם וריאנט ידרוש כמה חודשים טובים, אך תהיה גם שאלה לגבי הסבת כל כושר היצור לחיסון מותאם וריאנט, לעומת חיסון לווריאנטים הקיימים, כל עוד הם עדיין משתוללים. במילים אחרות, הוא אומר, יש להמתין למידע נוסף.

 

לעומת זאת, אוגור שאהין, מנכ"ל חברת ביונטק, שפיתחה את החיסון שמשווקת פייזר, אמר כי סביר להניח כי החיסון הקיים ימשיך להגן מפני מחלה קשה ותמותה. שאהין טען כי החברה יכולה להתאים את החיסון שלה לווריאנט חדש "מהר", וכי היא מחכה למידע נוסף כדי לראות האם באמת יש לעשות זאת. הוא הוסיף כי ניתן להביא חיסון חדש לשוק תוך 100 יום. גם תגובתו של אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר, הייתה דומה - לטענתו פייזר וביונטק התחילו לעבוד על חיסון לאומיקרון, למקרה שיהיה בו צורך, והוא מעריך כי ההגנה של החיסון הקיים תישחק, אך לא ברור עדיין עד כמה.

מנכ''ל פייזר, אלברט בורלא / צילום: Associated Press, Giannis Papanikos

כאשר בוחנים את האמירות זו מול זו, נראה כי מדובר בהסתכלות על חצי הכוס המלאה לעומת הריקה, ולא על הבדל אמיתי בקריאת הסיטואציה. שאהין אומר כי החיסון ימשיך להעניק הגנה כלשהי, בנסל טוען כי הגנת החיסון צפויה להיפגע ברמה כלשהי. יש מרחב גדול באמצע בין הגנה מלאה לאי הגנה כלל, שבה הניבויים של שניהם יכולים להיפגש.

ירידה לצורך עלייה: כשיש לאן לצמוח 

הדבר החשוב ביותר לדעת הוא שהם לא באמת יודעים הרבה יותר מאיתנו על העמידות של אומיקרון מול החיסון. נדע יותר כאשר יסתיימו ניסויים שעורכים המדענים של שתי החברות, בהם מפגישים דם מחוסנים עם הווירוס ובוחנים את היכולת שלו למנוע מן הווירוס להיקשר לתאים. גם ניסוי זה אינו נותן תוצאות מלאות, לא לגבי יכולת ההדבקה של אומיקרון, ולא לגבי יעילות החיסון שתלויה בגורמים שונים מלבד נוגדנים. אולם, מידע זה עשוי לתת רמז כלשהו בשאלה האם אנחנו הולכים לכיוון של שחיקה קלה בהגנה או שחיקה משמעותית, והאם יש באמת צורך בחיסון חדש. המידע אמור להגיע בימים הקרובים.

אז מדוע אותה קריאה של המציאות הובילה לתוצאה שונה בשתי המניות? ראשית, מודרנה עלתה בצורה חדה יותר הן משום שמלכתחילה היא החברה הקטנה יותר, ופעילותה היא אך ורק בתחום החיסונים, בעוד עבור פייזר הם אומנם מוצר קריטי בתקופה זו, אבל לא היחיד. לכן, כל הודעה בתחום הקורונה והחיסונים משפיעה על מניית מודרנה יותר מאשר על זו של פייזר, אם כי בדרך כלל באותו כיוון.

מנכ''ל ביונטק, אוגור שאהין / צילום: Associated Press, Bernd von Jutrczenka

כמו כן, למניה של מודרנה היה יותר לאן לעלות. זמן קצר לפני כן המניה שלה ירדה 32% בעקבות דוחות כספיים פחות טובים מן הצפוי לרבעון השלישי ותחזיות כי תרשום בשנת 2021 הכנסות של "רק" 16-18 מיליארד דולר מן החיסון, בערך חצי מן ההכנסות הצפויות של פייזר. נזכיר כי באותו הזמן דחה ה-FDA (מינהל המזון והתרופות של ארה"ב) את ההצבעה על החיסון של מודרנה לילדים בטענה כי על החברה לבחון תופעות לוואי אפשריות שלו.

סיכוי להגדלת הביקוש במדינות העשירות

תיאורטית, האפשרות של חיסון חדש עשויה להגדיל שוב את הביקוש לחיסונים במדינות העשירות. הדבר יכול להסביר את העלייה החדה יותר במניית מודרנה, שפוטנציאל הרווח שלה מהסיטואציה גדול יותר. פייזר לעומתה כבר "מסודרת" מבחינת ביקושים, עם חוזים עם המדינות המובילות בעולם ושוק חיסוני הילדים עליו היא משתלטת כעת, בעוד מודרנה לא יכולה עדיין לפעול בו.

הירידה שנרשמה בהמשך במניית מודרנה נבעה אולי מכך שהשוק הסיק כי בנסל חושב שהחיסון של מודרנה יעמוד בפני הווריאנטים הקיימים פחות טוב מהחיסון של פייזר, אם כי הוא לא אמר דבר כזה. בנסל התייחס ליעילות של שני החיסונים. אפשרות נוספת היא כי הירידה נבעה מהבנה של השוק כמה מורכב יהיה לייצר ולשווק חיסון חדש, לצד הקיים.

מנכ''ל מודרנה, סטפן בנסל / צילום: Associated Press, Nancy Lane

אגב, למרות שמניות שתי החברות עלו בעקבות הצורך האפשרי בחיסון חדש, שתיהן עלולות גם להיפגע, אם הציבור לא יסכים להתחסן מחדש או אם יגיע לשוק חיסון עמיד לזמן רב יותר או כזה שמקיף יותר וריאנטים. מספר חברות מפתחות חיסונים שלדבריהן עשויים לתת הגנה רחבה יותר. למשל, NRX שמפתחת את החיסון של המכון הביולוגי ואורמד שמפתחת חיסון הניתן בבליעה. בעולם נמצאים בפיתוח עוד עשרות סוגי חיסונים, כולל כאלה הניתנים דרך האף וחוסמים את הכניסה של הווירוס כבר בדרכי הנשימה. הצלחה מסחררת בחיסון מסוג זה עלולה יום אחד לטלטל את מעמדן של פייזר ומודרנה בתחום חיסוני הקורונה, אבל חובת ההוכחה עדיין עליהן.

בנוסף, לפייזר קיימת תרופה נגד קורונה, שאמורה להגיע לאישור ה-FDA בקרוב והיא מתאימה לכאורה לכל וריאנט של קורונה. כך, שמנייתה מגודרת גם בדרך זו מפני מצב שבו יופיע מתחרה חדש ומלהיב בתחום החיסונים.

עוד כתבות

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

לקח קצת זמן, אבל יובל בן נריה יכול להסתכל בסיפוק על החוויה שמקבלים היום באיי

מסעדת העילית היפנית, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"