גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יום בכפר ע'ג'ר, החצוי בין ישראל ולבנון: גנים, מתוקים מסחררים ומפגשים אנושיים

בוקר שמתחיל ב"גבול לפניך", ממשיך בסורים עלאווים הנושאים מרצון אזרחות ישראלית ומסתיים בטקס נגד עין הרע ובבקלאווה עדכנית עם קרמל מלוח

גן השלום. עג'ר / צילום: נתלי תמיר
גן השלום. עג'ר / צילום: נתלי תמיר

"אי אבדה הדרך אל הכפר, הדרך בה רציתי לשוב בחזרה" (יורם טהרלב)

הדרך אל הכפר ע'ג'ר, בואכם כביש 999, מביאה עמה תחושה של מציאות מקבילה. רגע אחד חולפים על פני מטעי הנשירים של קיבוצי הגליל, ובזה שלאחריו, נפרסים נופיה של ארץ הלבנון.

שלטי "גבול לפניך", גדרות התראה, עמדות יוניפי"ל ומחסום צה"לי מתמזגים עם גלויות נוף - רועה צאן שמוביל את עדרו מן העבר השני של הגדר - מערבלים את התודעה, שמתקשה לעכל את הצירוף הזה של המראות השלווים אל מול גדרות התיל.

זיקוק התחושה הראשונית הזאת, של התרגשות לצד פחד, מסביר יותר מכל את התשוקה הבלתי נתפסת של חבורת הסקרנים שהתייצבה בבוקר יום חול על גבול הלבנון, לסיור חלוצי בכפר עג'ר (מבטאים רג'ר), עוף מזרח-תיכוני מוזר, שאדמתו חצויה בן לבנון לישראל, ועל כך בהמשך.

09:30 - מעבר לגדר: שתי אצבעות מצידון

הכול התחיל כשאיילת המתולתלת שנהב, אושיית תיירות צפונית העוסקת בתיירות קולינרית, העבירה מסר חשאי באמצעות יונת שלום, שעיקרו: "פותחים את הכפר עג'ר לתיירות, אתם מוזמנים לסיור ראשוני בכפר שעד כה היה סגור למבקרים". הייתה בהודעה הזאת כל מה שנפשו הדוויה של מטייל ישראלי בחסך חו"ל מייחל לו: סודי... סגור... אוכל... וכך מצאנו את עצמנו על גבול הלבנון, בסיור פתיחת צירים בכפר ע'ג'ר.

עד שהסתדרו כל הפרוצדורות (תעודות זהות, בדיקה של צה"ל והמשטרה) התכבדנו במיני מאפה חמימים במילוי גבינה חמצמצה שנחבצה במגבנת הכפר. איילת מזגה גם תה לכוסות וניצלה את השתיקה שבלעיסה כדי לספר לנו אודות הקשר המיוחד שרקמה עם אנשי ונשות הכפר. את נשות הכפר, כך אמרה, עוד נדבר ונכיר. אלה נשים שליבן וביתן פתוח, צנועות ונחבאות אל הכלים ומארחות ברוחב לב את הקבוצות הסקרניות שהחלו לשטוף את שבילי הכפר.

10:00 רחוק מהעין, רחוק מהלב

הכניסה לכפר אושרה, ופרץ של התרגשות ליווה את טור המכוניות שחצה את צ'קפוינט צ'ארלי וחצי. דיסוננס כמעט מתבקש מלווה את העין שסורקת את המראות החדשים: מצד אחד, תוואי גיאוגרפי מוכר, ומאידך, הידיעה שע'ג'ר אינו כפר ככל הכפרים הערביים בשטח ישראל.

השוני מובהק: הבתים כמו נמשכו במשיכת מכחול צבעונית עזה, המזרקה המגונדרת בכיכר המרכזית, הסמטאות המטופחות והגינות הכורעות תחת הצמחייה השופעת ועצי הפרי, כל אלה מבשרים על חוויה אחרת.

את המלווה המקומי של הקבוצה פגשנו בנקודת התצפית הראשונה. האשם פתאלי הוא רכז התיירות בכפר, מינוי חדש ומרגש נוכח פוטנציאל התיירות המתהווה. יש בסיפור הזה של ע'ג'ר, את כל מה שדרוש ליצירת מוצר תיירות משובח, ואכן ראש המועצה הבין בחושיו שהגיעה העת להוציא את מכמני הכפר אל האור, ופנה לגיא מלל, יועץ תיירות גלילי, שהבין בחושיו שמדובר באוצר בתולי בלום.

מלל ניגש למלאכת המחשבת של פתיחת הכפר לתיירות, כשחושיו וניסיונו מכתיבים רגישות נוכח המציאות התרבותית והביטחונית המורכבת.

האשם נושם נשימה עמוקה לפני שמתחיל לספר, והקבוצה נשאבת אל הסיפור שומט הלסתות של ע'ג'ר, המוגדר ככפר "אנדמי" - כלומר, יחיד מסוגו. שטיח מוזיקלי של פצמ"רים מלווה את ההסברים. "אל תתרגשו" הוא מרגיע, ומספר ש- 2,500 תושבי ע'ג'ר הם סורים עלאווים הנושאים מרצון אזרחות ישראלית. אדמת הכפר חצויה בן לבנון לישראל ותושביו קיבלו על עצמם את עול ישראל.

ואם כל זאת לא מספיק מסובך, אזי הכפר, בשל נסיבות ביטחוניות מוגדר כשטח צבאי סגור. לתושבים מן הסתם יש אפשרות לצאת ולהיכנס כרצונם, וחלקם הגדול אכן מתפרנס מעבודה ביישובי הסביבה, אך למבקרים מן החוץ אין אפשרות להיכנס לכפר ללא תאום מראש.

עד כאן העובדות היבשות, והן רבות ומרתקות (כך לדוגמה, מתברר שאסד מימן לימודים בדמשק לתושבי הכפר, ששליש מהם בעלי השכלה גבוהה). אבל בחושיו הדקים מבין השאם, שאת המחסום הפסיכולוגי שיש לכל ישראלי נוכח המורכבות המזרח תיכונית, יש לשבור עם נשק יום הדין - מתוקים תחילה.

11:00 ספוליאטלה סורית

במאפיית "בלו ליין" עורכים לקבוצה היכרות ראשונית עם המטבח הסורי-עלאווי. מטבח קרוב-רחוק, שמרבית טעמיו לא מוכרים לחיך הישראלי. רוב נשות הכפר אופות בעצמן את לחמן, מספר השאם בחיוך, אבל המודרנה, הוא נאנח, גרמה לצעירות לצאת מהמטבח ולהיכנס לאינסטגרם.

על השולחנות ממתינים מגשים גדושים במאפים. גדודים ישרים של צדפות בצק הטומנות בחובן תערובת מבושמת של שקדים ואגוזים, במתיקות מאוזנת שאינה מתנפלת על החך, או אם תרצו: אחותה הסורית של הספוליאטלה הנפוליטנית. אנחנו שותים קפה שחור חזק, ומקשיבים לאיילת שמספרת בהתלהבות על המטבח העלאווי, על טעמיו, על תבליניו ועל הידיים הטובות שמבשלות אותו.

12:00 גן השלום

בין קפה למאפה, לבין תצפית להסברה, בין מפגש אקראי עם תושבים מחויכים לילדים שמלכסנים מבט סקרני לעבר האורחים, אנחנו מציצים (בעידודו של השאם) אל פתחי הבתים, שם פוגשים ענף תעסוקה ייחודי לבנות הכפר. אנדמי, כבר למדנו. נשים שאינן רוצות לצאת לעבודה מחוץ לבית, מקבלות לביתן משלוח של עבודות טכניות מתעשיות הסביבה, בבחינת אם ההר לא בא למוחמד, מוחמד בא אל ההר.

אנחנו שואלים את השאם מה עושים התושבים בערבים ובסופי שבוע, כשאין כניסה למבקרים, והוא לוקח אותנו ל"גן השלום", שסוחט קריאות התפעלות מכולנו. גן מטופח וגזום, עשיר בצמחיה ריחנית, בפסלים סביבתיים, במזרקה צבעונית ובערוגות פרחים סדורות שלא היו מביישות את הגננים בארמון ורסאי. אפילו המקלט, מבנה בהחלט שימושי כאן, מחופה אריחים צבעוניים. בערבי קיץ לוהטים, מספר לנו השאם, מתכנסות בגן משפחות הכפר על עולליהן, שמשיב את פניהן בבריזה ומאפשר לילדים להתרוצץ באין מפריע.

14:00 המטבח של האני

בכניסה לבית של האני ומשפחתה רוחשות לבנים לוחשות. האני עורכת לקבוצה טקס "בחורה" נגד עין הרע. עכשיו, כשכולנו מוגנים, היא מעניקה לאיילת נשיקה מצלצלת ודוחקת בכולנו לשבת סביב השולחן הכורע תחת צלחות שופעות מטעמי המטבח העלאווי המסורתי.

המטבח של האני הוא מבצרה, וכמו מרבית מנשות הכפר, שהורגלו למציאות של סגר, היא דואגת בעצמה לכל חומרי הגלם. אוגרת חיטה, חובצת חמאה ומכינה את גבינת השנקליש ממי חלב. אנחנו מבקשים הסברים, אבל האני מעדיפה שנבין דרך הפה, וכמובן שנסיים יפה מהצלחת.

15:00 בקלווה קרמל מלוח, מחול ופרידה

השמש מתחילה להתקפל מעבר לרכסי הגליל, ילדים על אופניים חוזרים מבתי הספר, ואנחנו חשים כבר את צער הפרידה מע'ג'ר. כדי להמתיק עלינו את הסוף, אנחנו מתארחים למילות סיכום בחצר ביתו של הקונדיטור אחמד חטיב.

מטעמים יצירתיים אצל הקונדיטור אחמד חטיב / צילום: נתלי תמיר

חובבי המתוקים שבקבוצה, מיד זיהו את הצעיר המוכשר כמתמודד בריאלטי קינוחים מפורסם. אבל כמו מרבית הנשים והאנשים שפגשנו במהלך היום, גם אחמד התברך במאור פנים ובצניעות.

אנחנו טועמים מגדל בקלוואה מבצק שמתפוצץ בפה מקרמל מלוח ומפריכות, משתנקים נוכח ה"חלאוות אל גיבן" ממולא המסקרפונה ובשארית כוחותינו מטפלים ב"לילות ביירות" עם מסטיקה וקרם וניל. חטיב מספר לנו שמקורות ההשראה שלו הם הכפר, המשפחה, הבתים הצבעוניים והרחובות השקטים. הסגירות, איך היא מאפשרת למידה ומקוריות אנחנו שואלים. דווקא היא שהולידה את היצירתיות, הוא עונה.

סיורים מודרכים בע'ג'ר: הכניסה לכפר בקבוצות ובתיאום מראש - hashmf@gmail.com

איילת שנהב (סיור בדגש קולינרי) - 054-7467071

ג'מאל חטיב (סיור בהובלת מורה דרך) - 050-7569256

עוד כתבות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים