גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הולך מהחברה שייסד: גדי קריגר מוכר את יתרת החזקותיו בחברת קווליטאו

קריגר, שייסד לפני כ-30 שנה את חברת ציוד הבדיקה לתעשיית שבבי מוליכים למחצה, מכר את החזקתו, בשיעור כ-7%, בתמורה לכ-12 מיליון שקל ● לפני כשנה התפטר מתפקיד היו"ר, ובחודשים האחרונים הודיע על התפטרותו מכס המנכ"ל ● עוזב חברה שנהנית מרצף הזמנות הולך וגדל למוצריה, ומתוצאות כספיות חיוביות

קווליטאו, חברת ציוד בדיקה לשבבים, הכפילה את עצמה השנה / צילום: Shutterstock, Alexander_Safonov
קווליטאו, חברת ציוד בדיקה לשבבים, הכפילה את עצמה השנה / צילום: Shutterstock, Alexander_Safonov

באחרונה נרשם סוף עידן ביצרנית ציוד הבדיקה לתעשיית שבבי מוליכים למחצה קווליטאו . כ-30 שנה לאחר שגדי קריגר ייסד את החברה, הוא מימש את יתרת החזקותיו בה, בשיעור של כ-7% ובתמורה לכ-12 מיליון שקל.

קריגר ביצע את המכירה לפי מחיר מניה של כ-38 שקל - דומה לערכה בעת המימוש, כשהיא סובבת סביב רמת השיא שלה. מאז, תוך זמן קצר, מניית קווליטאו עוד הספיקה לרשום ניתור של 20% כמעט ולתקן את רובו, ובסך הכול היא מציגה תוך כמה שבועות התקדמות של כמה אחוזים נוספים בערכה.

 

כל זאת, יש לציין, במחזורי מסחר לא גדולים (בדרך כלל של עד כמה מאות אלפי שקלים), המאפיינים את המסחר במרבית המניות הקטנות בבורסה המקומית.

העליות האחרונות במניה משלימות לה התחזקות שנתית של כ-110%, קפיצה של כ-260% מרמת השפל בשיא משבר הקורונה בשווקים במרץ 2020, וזינוק של כ-600% בחמש השנים האחרונות - כך שהיא משקפת לקווליטאו שווי שוק של כ-180 מיליון שקל.

מצב שוק השבבים העולמי בנקודת רתיחה

פרידתו של קריגר מהחברה נעשית בזמן שקווליטאו נהנית מרצף הזמנות הולך וגדל למוצריה, ומתוצאות כספיות חיוביות.

ברקע לכך נמצא מצב שוק השבבים העולמי - הנמצא בנקודת רתיחה בהשפעת משבר הקורונה, עם ביקושים גבוהים למוצרים ולעיתים מחסור בהם, בעיקר בעקבות תקלות בשרשרת האספקה. אלו מסייעים לחברות הבולטות בענף ייצור השבבים והמערכות סביבן, דוגמת טאואר, קמטק ונובה, ליהנות מצמיחה ניכרת בפעילות, וכאמור גם לקווליטאו, הקטנה יחסית, הנהנית מנסיקת שווייה וממצב עסקי משופר.

קווליטאו לא נפגעה מביטולים או מדחיות של הזמנות בעקבות משבר הקורונה, וכפי שהחברה מסבירה, "המחסור העולמי בשבבי מוליכים למחצה גרם עליות מחירים בשרשרת האספקה של חומרי הגלם בתעשייה" - מה שמגדיל את עלויות חומרי הגלם של מוצריה.

מגמה זו, כפי שעולה מהדוחות, משתרשרת ללקוחותיה של קווליטאו, וצפויה "לגרום גידול בעלות התמיכה בלקוחות וכן גידול בהוצאות האחריות על מוצרי החברה".

מתום המחצית הראשונה של השנה (סוף חודש יוני) ועד פרסום דוחותיה הכספיים לתקופה זו, בחודש אוגוסט, צבר ההזמנות של קווליטאו גדל ב-30% כמעט, והתקרב ל-18 מיליון דולר, ומאז דיווחה החברה על קבלת הזמנות נוספות, בסכום של יותר מ-6 מיליון דולר.

ממידע וולנטרי שפרסמה קווליטאו לסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה עולה, כי הכנסותיה לתקופה זו קפצו ב-50% כמעט, והגיעו לכ-20 מיליון דולר, לצד כיוון חיובי שהציגה בנתונים נוספים, בהם יתרת המזומנים שלה.

כיוון זה ממשיך את המגמה מסיכום המחצית הראשונה של השנה, כפי שעולה מהדוחות הכספיים האחרונים שפרסמה, שגם בהם רשמה קפיצה של 50% כמעט בהכנסות, המורכבות בעיקר ממכירות מוצרים וכן מאספקת שירותים, שהגיעו לכ-11 מיליון דולר.

את הקפיצה בהכנסות מייחסת קווליטאו ל"דרישה הגבוהה לציוד בדיקה לתעשיית היעד, ככל הנראה עקב הגידול הצפוי בצריכת שבבים".

עוד נהנתה החברה בסיכום המחצית הראשונה "מוויתור על החזר הלוואה שניתנה בחברה הבת בארה"ב, שהומרה למענק", מה שסייע לה להציג רווח נקי של 3.5 מיליון דולר לתקופה זו - גדול מהרווח השנתי שלה בכל השנה שעברה, שעמד על פחות מ-3 מיליון דולר.

מימש לאחרונה 4% ב-6 מיליון שקל

קריגר (72), מהנדס ובעל תואר דוקטור מאוניברסיטת סטנפורד, הקים את קווליטאו בשנת 1993, ומאז היא עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק ציוד בדיקה ייעודי לתעשיית המוליכים למחצה.

במסגרת פעילותה, קווליטאו "מספקת פתרונות כוללים (Turn-Key Solutions) לבדיקה ואפיון של תופעות פיזיקליות מסוימות הגורמות ירידה באמינות פעולתם של מעגלים משולבים".

בדיקות אלה, לפי הסברי החברה, מהוות "חלק ממערך הבדיקות הנדרשות (מנדטוריות) להכשרת טכנולוגיות חדשות לייצור (Qualification) ולהבטחת האיכות והאמינות של הרכיבים המיוצרים".

מכשיר בדיקה של קווליטאו / צילום: אתר החברה

קווליטאו (QualiTau) מפתחת את החומרה, את תוכנות ההפעלה והניתוח ועזרים שונים, והיא גם עורכת את השילוב הכולל (אינטגרציה) של הרכיבים השונים הנכללים במערכות הבדיקה. לחברה פעילות בארה"ב, בישראל, באירופה ובמזרח הרחוק, והיא מעסיקה יותר מ-60 עובדים.

מאז החלה החברה לפעול שימש קריגר כיו"ר וכמנכ"ל שלה, וכעת, עם מימוש החזקותיו, הוא מבצע את הצעד האחרון בדרך לפרידתו הסופית ממנה, לאחר שלפני כשנה התפטר מתפקיד היו"ר ובחודשים האחרונים הודיע על התפטרותו מתפקיד המנכ"ל - כיסא שממנו הוא צפוי להיפרד בסוף השנה.

טרם לפרידתו הסופית של קריגר מהחזקה במניות קווליטאו, במהלך החודשים האחרונים הוא ביצע שלל מימושים, בדרך כלל מכירת נתחים קטנים ממניות קווליטאו, ובסך הכול מימש כ-4% מהון החברה תמורת כ-6 מיליון שקל.

עלות העסקתו בתפקידיו בחברה בחמש השנים האחרונות (2016-2020) הגיעה לקצת יותר מ-5 מיליון שקל (1.6 מיליון דולר).

קווליטאו, כך מתברר, חוששת יותר מהסכסוך הנמשך בין סין ובין ארה"ב מאשר מהשפעות התפרצות הקורונה. סכסוך זה פגע בפעילותה בשנה שעברה בשל מלחמת הסחר שייצר, אשר גרמה לכמה חברות סיניות לדחות הזמנות מקווליטאו, הפועלת גם בארה"ב.

היחסים המתוחים בין ארה"ב וסין מוגדרים בקווליטאו כגורם סיכון משמעותי, והשפעותיהם הובילו לשחיקה של 16% בהכנסות שנת 2020, שעמדו על 22.5 מיליון דולר, ולירידה של 21% ברווח הנקי, שעמד, כאמור, על פחות מ-3 מיליון דולר.

קווליטאו עלתה לכותרות בשנים קודמות עם פרסומים בקשר למאבק שליטה שהתעורר בה, שכלל חלק מבעלי המניות, ובראשם קרן גיא אקוויטי של עודד גל ודני סער, צמד יוצאי בית ההשקעות אי.בי.אי, שניסו לקדם את מכירתה על רקע התפתחויות חיוביות בעסקיה ופוטנציאל שזיהו לה בהמשך הדרך.

כצעד ראשון בדרך למכירה שקיוותה לבצע קרן גיא, בסוף שנת 2016 היא הובילה שינוי בהרכב הדירקטורים בחברה, בעוד קריגר, שכיהן אז כיו"ר וכמנכ"ל קווליטאו, התנגד למכירה שעלתה על הפרק. באותה עת נסחרה קווליטאו בשווי הנמוך בעשרות רבות של אחוזים ביחס לשווייה הנוכחי.

קווליטאו מתנהלת ללא גרעין שליטה, וכיום בעלי המניות הגדולים בה הם קרן אלפא של גבי דישי ומיכאל וייס ובית ההשקעות ילין לפידות, עם החזקה של כ-30% ממניות החברה בחלוקה דומה.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים