גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב תשלמו יותר? באוצר שוקלים להעלות מסים על רכבים חדשים

הגאות בביקוש לרכבים הניבה למדינה 44 מיליארד שקל בשנת 2021 ● בשנה הבאה משרד האוצר צפוי להגדיל הכנסות באמצעות רפורמות בתחום, כמו העלאת מס הקנייה והפחתת ההטבה על רכבים היברידיים ● ספק אם המודל עסקי של יבואני הרכב הוותיקים יוכל לעמוד ברוחות השינוי

רכבים על הכביש בתל אביב. הנהג הישראלי צפוי להמשיך לשלם, ויותר / צילום: Shutterstock
רכבים על הכביש בתל אביב. הנהג הישראלי צפוי להמשיך לשלם, ויותר / צילום: Shutterstock

"ההערכות המוקדמות בתחילת השנה דיברו על התאוששות הדרגתית, שתחזיר חלק מההפסדים של שנת 2020. למרות זאת, בפועל נרשמו ב-12 חודשים רווחים השווי ל-16 חודשים בשנים נורמליות, אולי אפילו יותר", כך אמר לגלובס בכיר מאחת מיבואניות הרכב הוותיקות בישראל.

שוק הרכב הישראלי מסיים בימים אלה את שנה מוצלחת מאוד עם רווחיות שיא של רוב השחקנים. בשנה החולפת נהנו משווקי הרכב משערי מטבע נוחים ועודפי ביקוש, שפגשו היצע נמוך ויצרו תחושה של מחסור. התוצאה הייתה דחיפה של הלקוחות הפרטיים והמוסדיים לחטוף כלי רכב חדשים ומשומשים מכל הבא ליד במחירים, שבשנים רגילות היו נחשבים הזויים.

אבל כדרכן של הצלחה ורווחיות, שחקנים שונים, בראשם המדינה, רוצים להגדיל את נתחם מהעוגה. כך מתנהל ענף הרכב הישראלי.

 

2021: המדינה יכולה לפתוח שמפניות

משרד האוצר הוא "השותף" הגדול ביותר של ענף שיווק הרכב הישראלי, בזכות שיעורי מיסוי על רכב ודלק מהגבוהים בעולם. אין זה מפתיע, שגם לרשות המסים יש סיבה טובה מאוד לחגוג את תום השנה האזרחית, בעקבות נתוני גביית שיא מהענף.

ההכנסות ממס קנייה על יבוא רכב ב-11 החודשים האחרונים, שבממוצע רב-שנתי תופסות כ-55% מהסעיף הכללי "מס קנייה יבוא", הסתכמו בכ-10.8 מיליארד שקל, עלייה של כ-20% לעומת השנה שעברה. אבל זה לא נתון סופי: בחודש דצמבר שחררו היבואנים מהמכס עשרות אלפי מכוניות היברידיות כדי להקדים את עליית המס בינואר. לפיכך, אפשר להעריך שהשנה תסתיים עם גביית שיא של כ-12 מיליארד שקל ממס קנייה בלבד.

מס שווי השימוש (סכום אשר נזקף לטובת להכנסת העובד המקבל רכב מהעבודה), שאותו משלמים כ-300 אלף בעלי רכב צמוד, הוא די יציב. אפשר להעריך שגם בשנת 2021 הוא הניב לאוצר כ-5 מיליארד שקל.

בנוסף, עוד 5 מיליארד שקל "תרם" הסעיף של "הכנסות מאגרות רכב", ותודה לכשלושה מיליון נהגים אדישים, שמשלמים אגרות גבוהות במאות אחוזים מהמקובל בעולם המפותח.

האוצר גרע מהכנסות מבלו על דלק (מס עקיף המוטל על רכישת מוצרים מקומיים), אשר הניבו כ-16.6 מיליארד שקל ב-11 חודשים. קרוב לוודאי שהגבייה השנתית תסתכם בכ-17.5 מיליארד שקל. נוסיף עוד כ-4.5 מיליארד שקל ממע"מ על דלק ומכירת רכב, ונגיע בהערכה כללית לגבייה של כ-44 מיליארד שקל ממיסוי על רכישת רכב ועל השימוש בו.

2022: עם האוכל בא התיאבון של המדינה

באוצר בוחנים כיום כיצד להעמיק את הגבייה מהשוק המשגשג. לפיכך אפשר לצפות שבחודשים הקרובים יגיע גל של "רפורמות מס" בתחום הרכב, או במילים אחרות צעדים להגדלת הכנסות המדינה. חלקם בתהליכי גיבוש וחלקם כבר מתומחרים בהצעת תקציב המדינה של האוצר.

החודש, למשל, פרסמה רשות המסים תוכנית להפחתת הטבת שווי השימוש על רכבי היברידי ורכבי הפלאג-אין ב-100 שקל לחודש, לצד הגדלה של ההטבה על רכב חשמלי ב-200 שקל. על-פי הצעת התקציב העדכנית של האוצר, העדכון הזה אמור להוסיף לקופת המדינה כ-100 מיליון שקל נוספים.

העלאת מס הקנייה על רכב היברידי בשנה החולפת הניבה לקופת לאוצר כ-410 מיליון שקל נוספים ולא נופתע אם הביטול של הטבת המס על היברידיות בשנת 2022 יכניס בשנה הקרובה סכום דומה.

כך גם העלאת הבלו על "חומרים ממסים המשמשים למהילת דלק", שתיכנס לתוקף ב-2022, תוסיף לקופת המדינה 510 מיליון שקל בשנת 2022. רפורמת הדלקנים, שתחייב התקנה של דלקנים אוטומטיים בכלי רכב לצורך הכרה בהוצאות העסקים, צפויה להגדיל את הכנסות המדינה בשנה הבאה ב-280 מיליון שקל.

האוצר סוגר את "דליפת המס"

מאחורי הקלעים מתבשלות כיום רפורמות מרחיקות לכת נוספות, שיסתמו את "הדליפה" בהכנסות המדינה כתוצאה מהמעבר המואץ לכלי רכב חשמליים, במיוחד בתחום בלו הדלק.

בהשוואה לחודשי ינואר-נובמבר בשנת 2019, שהייתה שנה נטולת סגרים, ירדו ב-2021 ההכנסות מבלו דלק בכ-6%, מה שעתיד ליצור "חור" של כמיליארד שקל בהכנסות ממיסוי רכב.

לדברי גורמים באוצר, הפער נובע בין השאר "כתוצאה מהתייעלות של כלי רכב חדשים". כלומר, רכישת יותר כלי רכב חשמליים שצורכים פחות דלק. באוצר מבינים היטב, שאם קצב הצמיחה של פלח החשמליות בשנת 2022 יהיה דומה לזה של 2021, אז עשויה להיות לכך השפעה מוחשית נוספת על הכנסות המדינה מבלו דלק.

באוצר מעריכים שאובדן ההכנסות יעמוד על 180-250 מיליון שקל ממיסי קנייה ואגרות על כל עשרת אלפים כלי רכב חשמליים חדשים שיימכרו בישראל ויעלו על הכביש. בשל כך, ברשות המסים מנסים לחשוב על פתרון יצירתי בכל הנוגע להטבות המס על רכב חשמלי, שעשוי לבוא לידי ביטוי בשנה הבאה בדמות "מיסוי חשמל", "מס קילומטרים" וכדומה.

אינפלציה של יבוא מקביל

כאמור, רווחי השיא, שיצר ענף הרכב בשנה החולפת, ולא רק בישראל, מושכים שחקנים נוספים. אחד הביטויים לכך הוא ריבוי של יבואנים מקבילים, שקיבלו במהלך השנה רישיונות יבוא לרכב. חשוב להדגיש שלא מדובר ביבוא "זעיר" שמוגבל בכמות אלא ברישיון יבוא מקביל, שמאפשר לבעל הרישיון לייבא מספר כלי רכב ככל שירצה, שלא דרך יצרן הרכב.

ברשימה העדכנית של בעלי רישיון יבוא רכב מסחרי, שפרסם משרד התחבורה בשבוע שעבר, מופיעים לא פחות מ-35 מקבלי רישיון יבוא מקביל, בערך פי שישה ממחזיקי רישיון יבוא כזה לפני שנתיים. הרישיונות של היבואנים הללו מכסים כמעט 20 מותגי רכב, מסחריות ומשאיות מהמובילים בשוק הרכב הישראלי. רוב היבואנים הללו הם גופים עסקיים, שעד לאחרונה החזיקו ברישיון יבוא זעיר בלבד. הערכה היא שהיקף המכירות של ענף היבוא המקביל מוגבל יחסית, קצת פחות מ-3% מהשוק בשנה החולפת. אולם, לא ניתן להתעלם מפוטנציאל המכירות העתידי של עשרות יבואנים מקבילים חדשים.

התהליך הזה יקבל תאוצה גם בשל העובדה שיצרני הרכב עצמם שואפים כיום לאמץ את מודל "הקשר הישיר לצרכן ללא מתווכים" נוסח טסלה, כדי להגדיל את חלקם בעוגת הרווחיות הגדלה. מרצדס, למשל, כבר מיישמת באירופה בימים אלה את "מודל הסוכנות" שבו הלקוח רוכש רכב ישירות ממרצדס והיבואן מספק שירות ותמיכה תמורת עמלה.

לנוכח הלחץ מהרגולטור, היבואנים המקבילים והיצרנים, ספק אם המודל עסקי של יבואני הרכב הוותיקים יוכל לעמוד ברוחות השינוי. אבל על דבר אחד אפשר להמר: לקוחות הקצה ימשיכו להזין את תאבונם הבלתי נלאה של שחקני השוק.

עוד כתבות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"