גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ציונות נוסח חומה ומגדל: התוכנית לפיתוח רמת הגולן מפספסת את המטרה

במקום לחזק את הקיים ולהציג חזון תכנוני בר-קיימא, בוחרת ממשלת ישראל במנטרה הקבועה של הקמת יישובים חדשים - בנגב, ביו"ש או בגולן ● מלבד ההוצאות והזמן היקר, התוכנית צפויה להחליש את קצרין ולהגדיל את הפערים בין הפריפריה למרכז

ישיבת הממשלה בגולן - סיסמאות במקום חזון / צילום: גיל אליהו - הארץ
ישיבת הממשלה בגולן - סיסמאות במקום חזון / צילום: גיל אליהו - הארץ

"לישראלים שמחפשים מקום לבנות בו את ביתם - הרמה מחכה לכם. עושים היסטוריה בגולן" - כך צייץ בטוויטר ראש הממשלה, נפתלי בנט, לאחר שהממשלה אישרה הקמת שני יישובים חדשים ברמת הגולן.

שני יישובים, שמותחים קו ארוך וברור בין הנגב, יהודה ושומרון ורמת הגולן. בין חנון שבעוטף עזה, היישוב הדרומי שעל הקמתו המליצה המועצה הארצית לפני כשבועיים, לחומש, היישוב שפונה ב-2005 והיום ניצבים בו כמה קראוונים וישיבה פעילה, לאסיף ומטר, שני היישובים שאושרו בישיבה החגיגית בקיבוץ מבוא חמה שברמת הגולן.

אותה מנטרה לא רלוונטית, שממשיכה לדבוק במדיניות הקמת יישובים חדשים, במקום במדיניות חיזוק וביסוס הקיים. ריצת אמוק של פוליטיקאים ואחרים, שבאמת אוהבים את הארץ, ולא מבינים שהם בעיקר חונקים אותה מאהבתם.

למעלה ממאה שנה מאז שטרומפלדור איננו עימנו, והציונות הפופולארית לא מעזה לערער על המשפט שטבע - "במקום בו תחרוש המחרשה את התלם האחרון, שם יעבור הגבול". דווקא רמת הגולן - שבכל שטחה (1,200 קילומטרים רבועים, כמעט כמו כל גוש דן) גרים היום פחות מ-50 אלף תושבים (בקושי שכונה בפתח תקווה) - מוכיחה כבר 54 שנים שהקונצנזוס הרחב והגבול הבטוח לא זקוקים לפריסה אנושית גדולה. ומנגד, אם משיקולים ביטחוניים מוכרחים לשתול פה יישובים בכל פינה (בעוטף עזה, בשומרון או בגולן), מדובר במתכון בטוח להחרבת המדינה.

אלא שממשלת ישראל, כמו ממשלות קודמות ורבות לפניה, מעדיפה להמשיך להפריח סיסמאות פוליטיות, ביטחוניות ולאומיות ישנות - ציונות נוסח חומה ומגדל - במקום לעבור לשלב הבא: הצגת חזון תכנוני, סביבתי וחברתי, למדינה שתחגוג עוד מעט 74.

יישובים לאליטיסטים שלא יגורו בקצרין

ההסבר הכי מרגיז ששמעתי היום לאישור הקמת היישובים בגולן (כמו בנגב, כמו ביו"ש) הוא ש"הם מיועדים לאנשים שלמקום כמו קצרין לא יבואו". דומה מאוד לרציונל שתמך בשעתו בהקמת עומר או להבים, כפר ורדים או גבעת אבני.

תהיו רגע איתי בלופ הנפלא: יש אוכלוסיות חלשות בקצרין, בבאר שבע, בטבריה, באריאל או בקרית שמונה (הפתעה - ערים הן הטרוגניות וכוללות גם אוכלוסיות רווחה), אז נקים יישובים אליטיסטיים קטנים לידם (ותודה לוועדות הקבלה, שיורחבו כעת גם לישובים עד 700 משפחות), ולאחר מכן נקונן שקצרין, באר שבע, טבריה, אריאל או קרית שמונה הולכות ונחלשות.

ואחרי שגם מי שגדל ביישובים אלו והצליח משום מה לטפס בסולם הסוציואקונומי בורח לאותם יישובים אליטיסטים שלידם, מתברר שחייבים כמובן להקים עוד יישובים הומוגניים בסביבה, "שמיועדים לאנשים שלמקום כמו קצרין בטוח לא יבואו".

האיוולת הזו עולה לנו הון עתק, זמן יקר, ועל הדרך היא בעיקר מחלישה את הפריפריה ומרחיבה את הפערים מול אזור המרכז. החלוצים שיגיעו לפריפריה ישלמו מחיר זניח על הקרקע המסובסדת עליה יגשימו את החלום האולטימטיבי ל"בית עם גינה", בעוד כולנו נשלם את מחיר התשתיות שהמדינה תמתח עד לשם - חשמל, ביוב, תקשורת, כבישים, מוסדות חינוך, תחבורה ציבורית ועוד ועוד. סכומי עתק שיושקעו בשלב הראשון, וסבסוד שוטף ויקר שיימשך ככל הנראה לנצח.

ולפני שזה עולה לנו, כלל אזרחי ישראל, זה בעיקר עולה לאנשי הפריפריה, שמבינים היטב עד כמה הסכומים האדירים הללו - ההיקף הכולל של ההשקעה התקציבית בתוכנית עומד על מיליארד שקל - יכלו לעזור להם פי כמה.

התסכול הגדול הוא שאין על זה בכלל מחלוקת ודי במבט על ההיסטוריה הקצרה. עיר חזקה - חברתית, כלכלית, תעסוקתית ועוד - היא עוגן לכל אזור. המקום שאליו יגיעו כל תושבי הסביבה לעבודה, לקניות, לקבלת שירותי רפואה ועוד.

ועכשיו תסתכלו על הערים המוזנחות שלנו בפריפריה, ותבינו מה קורה כשמקימים לידן ישובים הומוגניים קסומים ואטרקטיביים בהרבה. למה לבוא לקרית שמונה, אם אפשר לגור בהרחבה של אחד הקיבוצים מסביב? למה לגור בקצרין, אם קולטים משפחות במבוא חמה? למה לגור באריאל, אם אפשר לקנות בית בהתנחלות ליד?

מודדים הצלחות במספרים ובאקסלים

אבל כאמור, הרכבת כבר יצאה. הממשלה עצמה אמנם הגדירה היום את קצרין "עוגן מרחבי", במסגרת אישור "התוכנית לעידוד צמיחה דמוגרפית ביישובי מועצה אזורית גולן וקצרין". אבל שנייה אחר כך, היא אישרה דה-פקטו את המשך ביזור האנרגיה והתושבים בגולן, וזרקה בקושי כמה עצמות לחיזוק ה"עוגן המרחבי" קצרין, שנקראת עיר רק מסיבות פוליטיות, והיא כוללת בסה"כ 7,300 תושבים ו-2,700 דירות וצמודי קרקע.

אז קצרין תמשיך לקלוט בעיקר אוכלוסייה חלשה (בחודש הקרוב יתפרסמו מכרזים למכירת מגרשים להקמת 1,600 דירות נוספות בקצרין, שמיועדות בעיקר לאנשים שיקנו דירה רק משיקולי מחיר), היישובים הקיימים לידה יקלטו תושבים חדשים במשורה בלבד (כי עדיף לשמור את המגרשים, ויש פוטנציאל לשיווק אלפים כאלה כבר מחר בבוקר, לדור הבא), ומאות מיליוני שקלים יזרמו להקמת ישובים קהילתיים חדשים וחלשים, עד הסיבוב הבא.
ואולי יותר מהכל, דווקא השורה התחתונה מוכיחה עד כמה התוכנית גרועה: הממשלה הצהירה כי תכפיל את אוכלוסיית רמת הגולן עד 2025 - יעד של מאה אלף ישראלים, לעומת 53 אלף היום (כ-27 אלף יהודים, כ-24 אלף דרוזים והשאר עלווים).

בפעם המי יודע כמה, מי שימשיך למדוד הצלחות וכישלונות רק לפי מבחן המספרים והאקסלים, במקום למקד את תשומת הלב בשדרוג התעסוקה והשכר, החינוך, התחבורה היעילה או שירותי הבריאות בפריפריה, יגלה די מהר שהוא נשאר בלי תושבים חדשים, ועם המשך הגירה שלילית של אלה שיכלו לברוח מהפריפריה הרחוקה. למרות אוויר הפסגות ונופי בראשית, מסתבר שהישראלים מעדיפים את ארץ ההזדמנויות הצפופה שמציעה להם גוש דן.

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • מטח כבד לצפון: 65 שיגורים לאצבע הגליל • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"