גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם המדינה משקיעה מספיק בפרסום למגזרים?

דפוסי צריכת המדיה השתנו בשנים האחרונות, אך התקציב שמשקיעה לשכת הפרסום הממשלתית במגזרים השונים נותר נמוך - כך עולה מנתוני מכון המחקר של הכנסת, שהזמינה ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי ● הקורונה הגדילה את ההשקעה רק במעט

קמפיין של לפ''מ עם דודו ארז / צילום: צילום מסך
קמפיין של לפ''מ עם דודו ארז / צילום: צילום מסך

שנים של הזנחה בפרסום המגזרי של המדינה, וביתר שאת בתקופת הקורונה, באים לידי ביטוי בנתונים של דוח חדש שביצע מרכז המחקר של הכנסת. הדוח בחן את נתוני הוצאות לשכת הפרסום הממשלתית בשנים 2015-2021, בפילוח לפי קבוצות אוכלוסייה ואמצעי מדיה.

הדוח, שנכתב לבקשת ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי, מלמד כי למרות השינויים בדפוסי צריכת המדיה וההתאמות שנערכו בתמהיל הפרסום של לפ"מ בשנים האחרונות, היקפי הפרסום המיועדים למגזרים השונים - בדגש על החברה הערבית - נמוכים למדי. אומנם בשנתיים האחרונות, בעיקר בגלל משבר הקורונה, גדל הנתח היחסי המוקצה למגזרים, אך שיעורו רחוק עדיין מההיקפים להם ניתן היה לצפות.

נציין כי מבחינת התוצר הפרסומי, לפ"מ פועלת כסוכנות פרסום לכל דבר. הלקוחות שלה הם משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות, שמחליטים על פי שיקוליהם ובהתייעצות עם אנשי לפ"מ איזה נושאים יש לקדם, ולאיזה קהלים.

הדוח מלמד כי ברוב השנים גדלו בהתמדה היקפי המדיה של לפ"מ: מכ-170 מיליון שקל לשנה בשנים 2015-2016 לכ-210 מיליון ב-2017, קפיצה נוספת ל-215 מיליון נרשמה ב-2018 ואז קוצץ התקציב ב-2019 ל-203 מיליון שקל. הקורונה טרפה את הקלפים מחדש, והובילה לגידול משמעותי בהשקעה בפרסום: ב-2020 עמדה ההוצאה הכוללת לפרסום לכל המגזרים על 208 מיליון שקל, וב-2021 נרשמה קפיצה נוספת: בחודשים ינואר עד נובמבר עמד היקף הפרסום באמצעות לפ"מ על כ-217 מיליון שקל - יותר מאשר בשנה המלאה שלפני כן.

נציין כי הנתונים בדוח מתייחסים לתקציבי המדיה של לפ"מ - כלומר להוצאה הכספית בעבור ספקי מדיה בפלטפורמות תקשורתיות שונות, כמו טלוויזיה, עיתונות, רדיו, אינטרנט, שלטי חוצות וקולנוע, ורק לפרסומים שנעשו בארץ. הנתונים מוצגים במונחי נטו ולא כוללים מע"מ ודמי טיפול, והם אינם מתייחסים לנתונים משמעותיים נוספים, כגון תקציבי מחקר, הפקה ואסטרטגיה.

קמפיין של לפ''מ עם רותם אבוהב / צילום: צילום מסך

עוד עולה מהנתונים כי בכל השנים שאליהן מתייחס המחקר הופנה נתח הפרסום המשמעותי ביותר לטלוויזיה. גם התחזקות הדיגיטל לא פגעה בכך, נהפוך הוא: בשנתיים האחרונות הנתח שהקצתה לפ"מ לטלוויזיה גדל משמעותית ביחס לעבר. אם ב-2015 היווה הפרסום בטלוויזיה 40% מכלל הפרסום של לפ"מ (כ-68 מיליון שקל), ב-2020 עמד הנתח על 46% - כ-96 מיליון שקל.

נזכיר כי 2020 הייתה שנת הקורונה, שהתאפיינה במגבלות וסגרים ובכך שהציבור הישראלי בילה יותר שעות בבית, צרך הרבה שעות מסך (טלוויזיה ודיגיטל) - ולכן הגדלת הנתח הייתה הגיונית. במהלך 2021 קטן שוב חלקה של הטלוויזיה בתמהיל המדיה, ועמד על 42% (92 מיליון שקל). נציין כי ברוב השנים שנבדקו הנתח שתופסת הטלוויזיה בתמהיל המדיה של לפ"מ גבוה מהנתח שמחזיקה הטלוויזיה בעוגת הפרסום של ישראל. כך, למשל, ב-2020 היווה הפרסום בטלוויזיה 39% מעוגת הפרסום, אבל בלפ"מ הקצו כאמור 46%.

מזניחים את הדיגיטל

במשך שנים התהדרה לפ"מ בחלוציות לכאורה בתחום הדיגיטל. תקציבי הדיגיטל של הסוכנות נחשבו בין הגדולים בשוק, בעיקר בכל מה שקשור בפעילות משרד התיירות בחו"ל. אולם נתוני המחקר מציגים פער בין התפיסה הרווחת לגבי לפ"מ, לבין המספרים בפועל.

אומנם התחזקות הפרסום הדיגיטלי, שמאפיינת את השוק כולו, באה לידי ביטוי גם בתמהיל המדיה של לפ"מ. כך, ב-2015 היווה הדיגיטל 21% מכלל ההוצאה לפרסום של לפ"מ (36.5 מיליון שקל), לעומת 29% (61 מיליון שקל) ב-2020.

אך ביחס לעוגת הפרסום בישראל מדובר בנתח מאוד נמוך, זאת לאור העובדה שהדיגיטל היווה 43% מכלל הפרסום בישראל בשנה זאת. הנתון תמוה שבעתיים, לאור העובדה שהדיגיטל נחשב כלי אפקטיבי במיוחד לפרסום ממוקד למגזרים שונים - למשל לחברה הערבית - ויש להניח שבשימוש מושכל בו ניתן היה להגיע באופן אפקטיבי יותר לחלק מהמגזרים, ששיוועו ועדין משוועים למידע בתקופת המגפה.

קמפיין של לפ''מ עם נציגים בתחום הבריאות / צילום: צילום מסך

אין ספק כי משבר הקורונה שינה משמעותית את האופן שבו פועלת לפ"מ גם מבחינת סוג הפרסום שנדרש ממנה, וגם בכל מה שקשור בתפעול. הסוכנות נדרשה לספק תוצרים פרסומיים מיידיים עם מסרים המתאימים להנחיות הקורונה המשתנות, וכן להתאימם לקהלי יעד שונים הצורכים מדיה באופנים שונים. עם הקמפיינים הייעודיים שפורסמו בתקופת המשבר נמנים פרסומי משרד הבריאות בנושא ריענון ההנחיות למניעת הידבקות בקורונה, שיועדו למגזרים שונים, וכן פרסומים ייחודיים לנושא הקורונה הפונים לכלל הציבור, של כמה גופים ומשרדי ממשלה.

130 קמפיינים לקורונה

עד להשלמת המחקר לא התקבל מענה מלפ"מ בנוגע להיקף הפרסום וההסברה שבוצעה למגזרים ושפות בתקופת משבר הקורונה, ובפרט לחברה הערבית. עם זאת, קיים מידע חלקי בנושא במסגרת עתירה שהגישה התנועה לחופש המידע, ודוח מבקר המדינה בנושא ההסברה לציבור בתקופת הקורונה שפורסם באוגוסט 2021.

על פי נתוני התנועה לחופש המידע, בחודשים מרץ 2020 עד ינואר 2021 עמדו הוצאות משרדי הממשלה עבור כ-130 קמפיינים בנושאי קורונה על סך כולל של 137 מיליון שקל.

על פי נתוני דוח מבקר המדינה, בחודשים פברואר-אוקטובר 2020 הפיק משרד הבריאות 47 קמפיינים, בעלות כוללת של כ-93 מיליון שקל. רוב הוצאות הפרסום - כ-76 מיליון שקל, המהווים 82% מכלל ההוצאות - הוקצו לפרסומים עבור החברה הכללית. כ-9.3 מיליון שקל, המהווים 10%, הוקצו לחברה הערבית, וכ-5 מיליון שקל המהווים כ-5% מההוצאות הוקצו לפרסומים עבור החברה החרדית. יתר ההוצאות, כ-3 מיליון שקל המהווים 3% מסך ההוצאה במדיה, יועדו לקהלים דוברי רוסית ואמהרית ולציבור הדתי-לאומי.

 

דוח מבקר המדינה עסק גם בקשיים ובחסמים הנקשרים לקידום ההסברה לאוכלוסיות שונות בתקופת הקורונה, ולחברה הערבית בפרט. כמו כן, בדוח המבקר הומלץ לפעול לגיבוש תוכניות הסברה ייעודיות, אשר יותאמו לאוכלוסיות שונות.

"מייצרים חוסר אמון"

מהנתונים עולה כי אומנם הנתח שמקצה לפ"מ לפרסום מגזרי עלה עם השנים, אך ההשקעות שנעשות בתחום זה רחוקות מלשקף את חלקם של המגזרים בחברה בישראל. גם אם מתייחסים לפערים בצריכת המדיה - לקהל החרדי אין טלוויזיה, ובחברה הערבית צופים בעיקר בתחנות שאינן ישראליות - עדיין ניכר פער גדול מדי.

ב-2018 עמדה ההוצאה במדיה על כ-215 מיליון שקל. מתוך זה, כ-11% בלבד הוקצו לפרסום מגזרי (ערבי, חרדי, דוברי רוסית ואמהרית ודתיים לאומיים). מכלל הפרסום המגזרי, הופנו כ-45% לחברה הערבית - כלומר 5% מכלל התקציב, למרות שמדובר באוכלוסייה המהווה 21% מהציבור בישראל.

ב-2019 נשמרה יחסיות דומה: לפ"מ הוציאה כ-203 מיליון שקל במדיה, מתוכם כ-10% הוקצו לפרסום מגזרי. הנתח לחברה הערבית גדל מעט ל-48%. ב-2020, שנת הקורונה שבה נרשם גל תחלואה משמעותי, ונוצר צורך לעודד את ההתחסנות בחברה הערבית והחרדית, הוקצה להן נתח גדול יותר. מתוך 208 מיליון שקל, הוקצו לפרסום המגזרי 15% (31 מיליון שקל). מתוך זה, 49% הופנו לפרסום לחברה הערבית.

בשנה זו ניכרת עלייה בפרסום למגזרים ושפות באמצעות הדיגיטל והאינטרנט. בחברה הערבית למשל, ההוצאה על פרסום באמצעי הדיגיטל עמדה על 5.9 מיליון שקל שהיוו 39% מכלל ההוצאה לפרסום למגזר זה.

ב-2021 נרשם עוד גידול קטנטן בנתח הפרסום המגדרי. סך ההוצאה הכוללת של לפ"מ על מדיה עמד על כ-217 מיליון שקל, ומתוכו הוקצו לפרסום המגזרי כ-36 מיליון שקל שהם כ-16.5% מסך ההוצאה על מדיה. עם זאת, הנתח של פרסום לחברה הערבית ירד ועמד על 41%.

לדברי ח"כ רינאוי זועבי, "מהמחקר עולה כי אנשי לפ"מ אינם מצליחים לבצע את תפקידם, ולספק מידע קריטי מהמדינה לאזרח הערבי. בכך הם משעתקים ואף מגדילים את הפערים בין החברה הערבית לבין החברה הכללית. מצב זה מוביל לאי מיצוי זכויות וחוסר אמון, ובמהלך משבר הקורונה ראינו כיצד זה עלול להוביל גם לפגיעה בחיי אדם".

ח"כ רינאוי זועבי סבורה כי על לפ"מ "להעסיק עובדים מהחברה הערבית, להעניק להם הזדמנות להתקדם אל מוקדי קבלת ההחלטות, וכך לקבל תמונה מלאה על המתרחש בשטח. בנוסף, יש לקבוע קריטריונים ברורים ושקופים לציבור, כך שיהיה ניתן לראות כיצד מחולק התקציב".

שלא לייחוס אומרים גורמים בענף המדיה כי "בעולם הפרסום אין בוחנים השקעה במדיה למגזרים על פי חלקם היחסי באוכלוסייה. הקו המנחה הוא עלות המדיות השונות, ועלות חשיפה לציבור רחב במגזר מסוים. לכן, ההשוואה בין ההשקעה הכספית במגזרים לעומת ההשקעה בפרסום במגזר הכללי אינה המדד הנכון להשוואה. לפ"מ מגיעה לכל בית בישראל בפרסום ממוקד ומותאם לכל אזרח ללא קשר לשייכות המגזרית, וזהו הדבר החשוב ביותר". 

נזכיר כי בהחלטה מאוקטובר 2021 בנושא התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית, נקבע כי "יש להנחות את משרדי הממשלה, בתיאום עם לשכת הפרסום הממשלתית, להעלות את שיעור הוצאות הפרסום המיועדות לחברה הערבית, על פי צרכים פרסומיים ייעודיים ורלוונטיים, עד לסך של 10% מתקציבי הפרסום של משרדי הממשלה בתוך חמש שנים", כלומר עד שנת 2026.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"