גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ללבוש פייסבוק, להאזין לגוגל: כך מתכננות חברות הטק הגדולות להתרחב

השנה הקרובה תכלול הרבה מוצרים חדשניים, אבל גם איחודים ורכישות שיחברו בין רשתות חברתיות לקומרס ותשלומים, עלייה במעמדם של הפודקאסטים וחוויות רכישת מזון שיהפכו סוף-סוף מפיילוט למציאות ● שיווק, דיגיטל וטכנולוגיה ב-2022, כתבה שנייה בסדרה

 

סופרמרקט של אמזון. צפויה לפתוח עשרות סניפים גדולים עמוסי טכנולוגיות / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
סופרמרקט של אמזון. צפויה לפתוח עשרות סניפים גדולים עמוסי טכנולוגיות / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

שנת 2021 העמוסה מאחורינו, ו-2022 צפויה להיות אפילו יותר מעניינת - זו תהיה לא רק שנה של חדשנות, אלא גם של איחודים, רכישות, חיבורים והתרחבויות.

העולמות הווירטואליים הופכים ממשיים: המהפכות של השנה הקרובה

החידושים של מטא

מטא (לשעבר פייסבוק) צפויה להשיק מכשירים חדשים שיתחברו למטא-וורס, בנוסף למשקפי ה-VR שלה. נכון להיום, המכשיר המשמעותי היחידי שיש למטא הוא משקפי ה-Quest 2, שנחלו הצלחה משמעותית ב-2021, אבל יתקשו מאוד להתחרות מול מוצרי המתחרות הגדולות, ביניהן גוגל, מיקרוסופט וכמובן אפל (מוצרים שצפויים לצאת לאוויר כבר במהלך 2022 או תחילת 2023).

הסיבה לכך לא קשורה בהכרח לאיכות המשקפיים - Quest 2 הוא מוצר טוב מאוד ובמחיר נגיש, וקמברייה (הדגם הבא שלהם) נראה אפילו עוד יותר טוב. אבל הנחיתות התחרותית של מטא היא באקו סיסטם - כלומר במוצרים המשלימים - ושם גוגל ואפל יכולות לנצח אותה בענק.

מבחינה טכנולוגית, לעובדה שלמשקפיים יש עוד מכשירים "תומכים" שיכולים לסייע בעיבוד, במעקב אחר תנועות ידיים, במידע על המשתמש ועוד, יש יתרון אדיר בביצועים. לכן, אני מעריך שכבר ב-2022 או לכל המאוחר 2023 נראה את מטא מוציאה ליין שכולל שעון, אוזניות, צמידים לבישים ועוד. המוצרים הללו "ידברו" זה עם זה, יספקו חוויה הוליסטית, וגם יסייעו למשקפיים לעמוד בנטל העיבוד, המעקב ואיסוף הדאטה.

גל רכישות

אני מעריך שטוויטר תירכש על ידי סקוור או פייפאל, וגם פינטרסט תירכש על ידי אחת מחברות הפינטק הגדולות (אולי סטרייפ). למה? כי הדרך האידיאלית לייצר Super App היא באמצעות חיבור בין רשת חברתית לקומרס ותשלומים. ראינו את זה בהמון חברות בעולם, בעיקר באסיה (הודו, סין, אינדונזיה ואחרות), ואני מעריך שנראה את זה גם בארה"ב ואפילו בישראל כבר בשנה-שנתיים הקרובות.

אני גם מעריך שספוטיפיי תירכש על ידי נטפליקס. למה? כי זה שילוב מטורף שיכול למצב את נטפליקס בין לילה כחברת התוכן המובילה בעולם, כתף אל כתף מול דיסני. אם נטפליקס תרכוש גם אתר חדשות גדול, חברת לימודים ופעילות תוכן בתחום הלייף סטייל (למשל את פלטון, שנמצאת במחיר רצפה) - זה יכול להפוך אותה לחברה של טריליון דולר תוך תקופה יחסית קצרה.

כמובן שלשם כך צריך תעוזה עסקית מטורפת, וצריך לשבור את הראש איך מאחדים את הכול בלי לשבור, אבל אם הם ילכו לשם - זה יהפוך את נטפליקס מעוד חברה מעניינת לאחת החברות בה' הידיעה.

התחזקות הפודקאסטים

2021 הייתה השנה שבה פודקאסטים הפכו פורמלית מגימיק לביזנס - ראינו עוד ועוד כסף ופרסום נכנסים לתחום, ועוד ועוד חברות מפיקות תכנים מקוריים ומשלבות פודקאסטים כחלק משמעותי מערוצי התוכן שלהן. 2022 תהיה השנה שבה הצ'ק הזה יתחיל להיפרע, וזה יבוא לידי ביטוי במגוון היבטים - פיתוחים חדשים, רכישות וצמיחה משמעותית של השוק (מבחינת היקף הכסף שעובר בו, וכמות היוזרים שמאזינים), וגם כניסה יותר משמעותית של השחקניות הגדולות, בפרט פייסבוק, אמזון וגוגל.

פייסבוק מבינה שאם היא רוצה להפוך את פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם ל-Super App אחת, היא צריכה גם פתרון תשלומים (לכן היא בונה את ארנק הקריפטו שלה), קומרס (פייסבוק ואינסטגרם שופס), אבל גם אודיו יכול להיות מעולה - כי הוא מגביר את זמן המסך והשימושיות. אותו הדבר נכון לגבי גוגל, ואמזון כבר שם עם Audioable ו-PrimeTv שניתן לאחד, לחזק את הפודקאסטים ולייצר זרוע תוכן משמעותית.

בקיצור, המוטיבציות של הגדולות קיימות, ואני מעריך שהשנה נראה שם גם את הכסף והמאמצים.

חוויית הסופרמרקטים

הרבה שנים אנחנו מדברים על כך שהסופרמרקטים ישתנו, אבל בפועל, עד היום השינוי המרכזי היה בעיקר בקופות בשירות עצמי. לא ראינו שינוי דרמטי בטכנולוגיה בתוך הסופר, וגם לא ראינו כמעט בכלל שימוש ב-AR (למרות שלכמעט כל אחד מאיתנו יש מכונת AR בכיס - היא נקראת סמארטפון), שימוש בפרסונליזציה או פריסה מספקת של טכנולוגיות Just Walk Out. עגלות חכמות ראינו, אבל עדיין בפריסה קטנה מאוד. בקיצור, בשנתיים-שלוש האחרונות נעשו הרבה פיילוטים, אבל מעט מאוד יישומים בפריסה רחבה.

אני מעריך ששנת 2022 תסמן את הנקודה שבה יסתיימו הפיילוטים, ויחלו פריסות רחבות של טכנולוגיה וחדשנות בסופרמרקטים, גם הגדולים. זה יתחיל כמובן בארה"ב, אנגליה וגרמניה, אבל מהר מאוד יגיע גם אלינו לישראל.

למה דווקא 2022? ממספר סיבות מרכזיות: הראשונה, הטכנולוגיות כבר הבשילו. יש תשתיות אינטרנט מעולות (בין היתר בזכות 5G) יש שיפור הולך וגדל ביכולות העיבוד במכשור קטן יחסית, יותר ידע וניסיון בלמידה העמוקה, ויותר פתרונות ענניים שעוזרים לחברות וסטארט אפים בתחום להתעסק בליבת הפתרון שלהם.

שנית, הצרכנים שינו את ההעדפות שלהם. נכון שיש כאלו שעדיין מעוניינים ללכת לסופר הפיזי, אבל גם הם כבר מצפים למשהו אחר. הרוב היגרו לדיגיטל ולאיקומרס (בין היתר "בזכות" הקורונה אבל לא רק), לפחות חלקית.

שלישית, אמזון יורדת לשטח - ב-2021 עברה פריסת החנויות הפיזיות שלה בתחום קמעונאות המזון מהילוך ראשון לשלישי, וב-2022 היא תעבור להילוך טורבו. אנחנו נראה עשרות סניפים גדולים של אמזון עמוסים בטכנולוגיות ברחבי ארה"ב, מה שכמובן יגרום לכל התחרות לעבור ל"נוהל אדמה בוערת" גם בארה"ב וגם בשאר המערב.

צמיחת ה-Super Apps

שנת 2022 תהיה השנה שבה נתחיל לראות במערב (גם בישראל) יותר ויותר Super Apps בסגנון של WeChat, AliPy, Paytm ואחרות, הפועלות בשוק האסייתי. אני מקווה ומאמין שזה לא יהיה יישום וחדירה של האפליקציות האסייתיות (רובן סיניות) למערב, אלא שאפליקציות מערביות יוסיפו לעצמן פונקציונליות.

דוגמאות לחברות שיכולות להפוך ל-Super Apps בשנה-שנתיים הקרובות: פייסבוק, אם היא תאחד את פייסבוק, אינסטגרם, מסנג'ר, ווטסאפ והארנק שלה לאפליקציה אחת, יחד עם המרקטפלייס ו-Shops שכבר קיימים; PayPal, שיכולה להוסיף אפליקציית מסרים ואולי גם רשת חברתית כמו טוויטר, פינטרסט; וגם Google עשויה להחליט שהגיע הזמן לייצר מגה אפליקציה.

זו יכולה גם להיות אחת מחברות המשלוחים הגדולות DoorDash או Grubhub, או אולי אובר איטס (שכבר היום נמצאת בממשק עם אפליקציית אובר ה"רגילה"). בארץ, אלה יכולות להיות פנגו, ביט, פייבוקס, ילו או BUYME (אם היא תבנה סביבה ארנק, ואולי תשתלב גם עם חברת משלוחי מזון).

כל זה קשור לדיגיטציה שכולנו עברנו בשנים האחרונות - למשל חדירת הארנקים הסלולריים, או הממשקים הפתוחים (לקומרס, לבנקאות, להעברת תשלומים, לקבלת הזמנות אוכל, לשירותי תחבורה וכו'). תוסיפו לכך את העובדה שיש אפשרות לייצר מטבעות קריפטו פנימיים עבור אותה אפליקציה, ובכך גם להימנע מעמלות העברה ומעברים מיותרים במערכת הבנקאית - והרי לכם תשתית מעולה ליצירתן של Super Apps.

הכותב הוא מנכ"ל mihi.market, מרצה ל-MBA במסלול האקדמי של המכללה למינהל ויוצר קהילות Digital. Tech. Business ו- Beyond the metaverse 

עוד כתבות

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

28 שיגורים לעבר הצפון תוך שעה, ללא נפגעים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"