העולמות הווירטואליים הופכים ממשיים: המהפכות של השנה הקרובה

תאוצת הפלטפורמות, המטא-וורס שיגיע למיינסטרים ויפרוץ גם בסין, התעצמות כלכלת היוצרים ועבודה מרחוק באמצעות אווטארים - כל אלה ישנו, אולי כבר בשנה הקרובה, את האופן שבו אנחנו לומדים, עובדים, קונים ומבלים • שיווק, דיגיטל וטכנולוגיה ב-2022, כתבה ראשונה בסדרה

נערה צעירה עם משקפי VR של גוגל. לא רק לפנאי, אלא גם לפגישות עבודה / צילום: Shutterstock
נערה צעירה עם משקפי VR של גוגל. לא רק לפנאי, אלא גם לפגישות עבודה / צילום: Shutterstock

שנת 2021 הייתה משמעותית מאוד בכל הנוגע לשיווק, דיגיטל, טכנולוגיה ומה שביניהם. הקורונה שמסרבת ללכת, המטא-וורס שהתפרץ ישירות למרכז המיינסטרים, כלכלת היוצרים המתעצמת ועוד. בסדרת הכתבות הקרובה נסכם את השנה שחלפה, וחשוב מכך - נעריך את מה שצפוי לנו בזו שהחלה.

התרחבות הפלטפורמות

אחרי שנים של גרסאות בטא רזות, ב-2021 ראינו השקה של פיצ’רים שונים לעולמות הקומרס מצד כמעט כל הפלטפורמות הגדולות - פייסבוק שופ, אינסטגרם שופ, Buy on google, Shopable ads בטיקטוק ועוד. ההערכה שלי היא שהמגמה הזו רק תואץ ב-2022, ונראה הרבה יותר פלטפורמות שמבינות את הפוטנציאל של שילוב קומרס, כולל כאלה שאינן טריוויאליות להקשרים האלו כמו נטפליקס, ספוטיפיי, Uber או Airbnb.

עסקי ריטייל קלאסיים כמו הנעלה, הלבשה, איפור, ספרים או צעצועים יגיעו עד סוף 2023 לכך ש-30%-50% מהמכירות שלהם באונליין לא יהיו ב"אתרי המותג" אלא בפלטפורמות, מרקטפלייסס וערוצי הפצה נוספים, וזה דורש מהם כמובן היערכות בהקדם.

מטא-וורס קונקרטי

המטא-וורס הוא כבר "עניין" בתעשיית הטק לפחות שנה וחצי-שנתיים, אבל ב-2021 הוא קיבל תאוצה, בין היתר בזכות הקורונה שהאיצה את הדיגיטציה וגרמה לאנשים לשהות הרבה בבית ולהתחבר יותר לעולמות הווירטואליים (ראו לדוגמה את הפריחה של רובלוקס ומיינקראפט).

סיבות נוספות הן הטכנולוגיה, שלאט-לאט מתקרבת למקומות שמאפשרים לפנטזיות על מטא-וורס להפוך למציאות), וכמובן האאוטינג המטורף שמארק צוקרברג עשה בסוף אוקטובר עם "מופע המטא-וורס" שלו שייזכר לדורי דורות.

אישית אני שם כבר הרבה יותר משנה, ואני בטוח שב-2022 נראה את המטא-וורס הופך מבאזז וורד למשהו הרבה יותר קונקרטי. איך? בעיקר בזכות משקפי ה-AR וה-VR של אפל, שככל הנראה יושקו ברבעון האחרון של 2022, וכך גם המשקפיים החדשים של מטא, גוגל, מיקרוסופט ואחרות, בד בבד עם הרבה מאוד כסף שצפוי להישפך לחברות מטא-וורס מכל סוג שהוא.

בנוסף, השנה נראה יותר פרויקטים שישלבו גם AR וגם VR בזוג משקפיים אחד. נראה גם את מטא מציגה מספרים פנומנליים בכל הנוגע למכירות משקפי ה-VR שלה מבחינת כמות מכשירים וגם מבחינת נתוני שימושיות. שנת 2021 הייתה שנת ההיכרות עם המטא-וורס, אבל הסיבות שציינתי יהםכו את 2022 לשנת ההתגבשות שלו.

סין והמטא-וורס

אם 2021 הייתה שנת המטא-וורס האמריקאי, השנה נתחיל לשמוע שגם חברות סיניות (והממשל הסיני) הופכות להיות שחקניות על המגרש הזה. יתרה מכך, אני מעריך שנראה אותן אפילו עוקפות את המערב ביישום של המטא-וורס.

למה? בגלל מגוון רב של סיבות. המרכזיות ביניהן: אימוץ טכנולוגי נרחב מצד האוכלוסייה בסין (ראו כדוגמה את הארנקים הסלולריים והאיקומרס), ממשל מאוד נחוש שמצליח להחדיר חדשנות כשהוא מחליט, ותשתיות אינטרנט מצוינות - כולל דיגיטציה כבר היום בשירותים הממשלתיים.

אישית אני מקווה שהמטא-וורס הסיני יישאר בסין, ולא יצליח לחדור למערב כמו טיק טוק או שיין. למה? כי מוצר סיני שחודר למערב שווה עוד דאטה וכוח לממשל הסיני. אבל בלי קשר לרצונות שלי, אני כאמור מעריך שהסינים יתחילו לעוף קדימה עם המטא-וורס, ואנחנו במערב ניקח משם הרבה מאוד השראה ורעיונות.

עיבוד שפה טבעי

2021 הייתה שנת קפיצה בתחום ה-NLP (עיבוד שפה טבעי), שהוא אחד החמים ביותר בכל הקשור לבינה מלאכותית. ראינו פרויקטים מעניינים שבוצעו על האלגוריתמים המתקדמים מאוד של OpenAI ו-AI21Labs, אבל זו רק ההתחלה.

אני מעריך שבמהלך 2022 נראה עוד לא מעט חדשנות בתחום, והרבה יישומים חדשים שקשורים ליומיום שלנו, כמו מנועים לכתיבת פוסטים, מנועים לכתיבת מאמרים, תסריטים, וגם כמובן בוטים (למכירות ולשירות, למשל) - שבאמת מרגישים כמו בן אדם, ולא דורשים בניית תרחישים של מצבים מראש.

עבודה מרחוק

אם שנת 2020 הייתה השנה שבה העולם "גילה" את העבודה מרחוק, שנת 2021 הייתה השנה שבה רבים הבינו שיש בה גם היבטים לא בהכרח טובים - בעיקר בעולמות של שחיקה מצד אחד, ופגיעה ביצירתיות מצד שני.

אני מעריך ש-2022 תהיה שנת "עמק השווה" - חברות וארגונים יבינו שהגיע הזמן למצוא את "נקודת האיזון" האידיאלית בין עבודה מרחוק לעבודה מהמשרד. מי שתסייע בדילמה הזו היא טכנולוגיית ה-VR שצוברת תאוצה - בשנים הקרובות נראה יותר ויותר שילוב בין העבודה מהמשרד ללעבודה מרחוק ב-VR, ולא בזום, טימס או גוגל מיט על המחשב.

דאטה הוא המלך

שנת 2022 תהיה, להערכתי, נקודת מפנה בכל הנוגע לעבודה עם דאטה עבור חברות וארגונים, מקטנים ועד ענקיים. המכה שחלק לא מבוטל מהארגונים חטפו ב-2021, עם הזינוק המטורף בעלויות המדיה (בגלל עודף ביקוש, קוקיז, IOS ועוד) יצרה להערכתי הלם שהוביל לסוג של שיתוק.

אבל ב-2022 ההלם הזה יהפוך לעשייה, ויוביל חברות להבנה שבעידן הנוכחי של סביבה עסקית שמשתנה מהר, פלטפורמות שצצות חדשות לבקרים, צרכן משתנה וחוקי פרטיות ופרסום שהולכים ומתעבים, העוגן היציב ביותר שהן יכולות לייצר לעצמן הוא דאטה עצמאי (First Party Data) - כמה שיותר רחב, מקיף ומסודר, והכי חשוב, כזה שנאסף מתוך אסטרטגיה ומשנה סדורה.

אז אם אתם אנשי מכירות של תוכנות SaaS כמו CDP’s, מערכות דשבורדים וכדומה - תחגרו חגורות, כי אלו עומדות להיות שנה-שנתיים לפחות של טיל בליסטי.

כלכלת היוצרים

שנת 2021 הראתה לנו את ניצני כלכלת היוצרים - יותר ויותר חברות כמו Patreon, Only Fans, Substack ואחרות פרצו לתודעה, במטרה לספק במה ליוצרי רשת שיוכלו לבנות קהלים, תוכן וכסף. זה הכניס למשחק גם לא מעט מהשחקניות הגדולות יותר באינטרנט, כמו פייסבוק, טוויטר, ספוטיפיי, יוטיוב ואחרות.

אני מעריך שב-2022 נראה התעצמות של המגמה הזו, וכפועל יוצא מכך יושקו בפלטפורמות הגדולות עוד מוצרים חדשים או פיצ’רים ייעודיים, שיאפשרו ליוצרי לאסוף נרשמים, לבצע מוניטיזציה וקומרס ועוד. אלו היו שבע מגמות שאני מזהה שיתעצמו לקראת 2022 ואילך. בכתבה הבאה בסדרה נעסוק במגמות נוספות, בעולמות תוכן מעט שונים. 

הכותב הוא מנכ"ל mihi.market, מרצה ל-MBA במסלול האקדמי של המכללה למינהל ויוצר קהילות Digital. Tech. Business ו- Beyond the metaverse