גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדמוקרטיה בישראל בשחיקה, ופרשת NSO עלולה להחמיר את המצב

משוויון כלכלי ועד זכויות למיעוטים: הציונים של ישראל במדדים בינלאומיים לדירוג דמוקרטיה ירדו בשורה של פרמטרים ● ד"ר אור ענבי, מעורכי המדד של המכון הישראלי לדמוקרטיה: "אנחנו בסדר בהשוואה לעולם, שחלק ניכר ממנו לא דמוקרטי, אבל לא בהשוואה ל־OECD"

צעדת מחאה בת''א בפברואר. שימוש נרחב של המשטרה בתוכנות רוגלה נגד אזרחים ופעילים במחאות פוליטיות צפוי לפגוע בדירוג ישראל במדדי הדמוקרטיה הבינ''ל / צילום: הדגלים השחורים
צעדת מחאה בת''א בפברואר. שימוש נרחב של המשטרה בתוכנות רוגלה נגד אזרחים ופעילים במחאות פוליטיות צפוי לפגוע בדירוג ישראל במדדי הדמוקרטיה הבינ''ל / צילום: הדגלים השחורים

שימוש נרחב של המשטרה בתוכנות רוגלה נגד אזרחים ופעילים במחאות פוליטיות צפוי לפגוע בדירוג ישראל במדדי הדמוקרטיה הבינ"ל, אם יתברר כנכון - כך לפחות מעריכים במכון הישראלי לדמוקרטיה על רקע הפרסומים השבוע בעיתון כלכליסט.

החשש החדש, שנוסף השבוע, מצטרף למגמות עומק מדאיגות שמזהים במכון לדמוקרטיה על-פני העשור האחרון. בראיון לגלובס (שנערך לפני הפרסומים השבוע) מנתח ד"ר אור ענבי, מעורכי המדד השנתי של המכון, את נקודות החולשה והחוזק של הדמוקרטיה הישראלית, כפי שהן עולות מניתוח המגמות ארוכות הטווח.

ד''ר אור ענבי, מעורכי המדד השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה / צילום: איל גרניט

מדד הדמוקרטיה 2021, שפורסם לפני כשבועיים, מתייחס למצב של הדמוקרטיה הישראלית בשנת 2020 הוא כולל 15 מדדים בינלאומיים שמתחלקים ל-6 קטגוריות (הממוצע המתוקנן של הקטגוריות באינפו). בהשוואה ל-2019 השתפר מיקומה של ישראל ביחס למדינות העולם ב-3 מהמדדים: ישראל השתפרה בפרמטרים של השתתפות פוליטית (של הציבור), שוויון דמוקרטי (שני המדדים תחת הקטגוריה "התהליך הדמוקרטי") וחלוקה שוויונית של משאבים (תחת "השוויון הכלכלי"). ב-6 מדדים שמרה ישראל על המיקום שלה מ-2019 אך ב-6 מדדים אחרים חלה נסיגה במיקום.

מדובר במדדים הבוחנים את חופש העיתונות, הקול האזרחי, השתתפות אזרחית, תרבות פוליטית דמוקרטית, תפקוד הממשלה ושליטה בשחיתות. אלא שלדברי ענבי, אחד משלושת העורכים של המדד הנוכחי, השוואת הניקוד לשנה קודמת או אפילו לשנתיים קודם לכן, לא מספקת תמונה מלאה של מגמות ארוכות טווח המשפיעות על הדמוקרטיה בישראל. "התמונה מתחדדת כשמסתכלים על כל העשור אחורה ועל 15 מדדים שונים", אומר ענבי "ואז אפשר לראות שהתמונה קצת פחות אופטימית בהשוואה לשנה הקודמת. ראינו שבחצי מהמדדים חלה ירידה משמעותית בציון. אני מדבר על ירידה ב-2,3 ואפילו 7 אחוזים - זה כבר משהו שצריך לחשוב עליו לעומק".

 

המגמות השליליות שמזהה ענבי בניתוח על-פני העשור התחזקו בשנים האחרונות. הדוגמה שבוחר ענבי לתת היא דווקא ממדד אחר, המדד המקומי שאותו עורך המכון לדמוקרטיה בעצמו, מדד הבוחן את התפיסות בציבור בנוגע לאופי הדמוקרטי של המדינה. "אנחנו רואים עלייה, כולל בשנה האחרונה, של תמיכה באמירה שצריך מנהיג חזק. ואנחנו רואים כבר חמש שנים שיותר ויותר ישראלים מסכימים עם האמירה הזו. ואנחנו רואים עלייה כבר שנה רביעית או חמישית בתמיכה באמירה שליהודים צריכות להיות יותר זכויות מאשר אזרחים לא יהודים. אלה שתי דוגמאות בולטות להתרחקות מדמוקרטיה".

מאז חוק הלאום ירדנו במדד מרכזי

נחזור למדד הבינלאומי. למעשה לא מדובר במדד אחד אלא בקבוצה של מדדים הבוחנים את מצבן היחסי של מדינות העולם בשישה תחומים מרכזיים: זכויות דמוקרטיות, התהליך הדמוקרטי, משילות, שחיתות, רגולציה ושוויון כלכלי. את המדדים מפרסמים ארגונים שונים: ארגוני מעקב אחר זכויות אדם כמו ‘עיתונאים ללא גבולות’ או מוסדות מחקר בינלאומיים כמו הבנק העולמי. ענבי בוחר להתמקד בשני מדדים: זכויות פוליטיות וזכויות אזרחיות, שאת שניהם מפרסם Freedom House, גוף מחקרי ללא כוונת רווח הפועל במימון ממשל ארה"ב מאז סוף מלחמת העולם השניה במעקב אחר מצב החירות בעולם.

"בשני המדדים האלה נרשמו ירידות של 7% ו-3% בהתאמה כשמשווים את הציון ב-2020 לממוצע העשור האחרון", אומר ענבי. "מדד הזכויות הפוליטיות בוחן למשל שאלות כמו ‘האם יש אופוזיציה חזקה ומשפיעה’, 'האם יש שמירה על זכויות מיעוטים' ו'האם יש תחרות חופשית בין מפלגות'". לדבריו, "זו ירידה מאוד משמעותית כי פעם היינו אחת המדינות היותר חזקות בזכויות פוליטיות. ב-2002 הציון שלנו היה 100 והיום אנחנו מקבלים ציון 82".

האם אפשר לראות את השפעת חקיקת חוק הלאום על הירידה בציון?
"קשה מאוד לזהות השפעה של אירוע נקודתי כל עוד עורכי המדד לא בודדו אותו במפורש בעצמם. נסיבתית, אם ניקח את התאריך שבו עבר חוק הלאום בכנסת בקריאה שלישית (19.6.2018), אז ב-2017 הציון שלנו היה 90. צנחנו 20 מקומות בדירוג העולמי בדיוק בשלוש שנים האלה. מה החלק של חוק הלאום בזה? כל עוד עורכי המדד לא עשו את זה אני לא יכול לכפות את עצמי עליהם ולקבוע להם מה שהם לא קבעו, אבל בהחלט רואים ירידה".

נקודת האור: ההשתתפות הפוליטית בעלייה

אנחנו באמצע. זה מקום טוב?
"זאת נקודה מאוד מרכזית. להגיד שאנחנו בחציון העליון בעולם שחלק ניכר ממנו הן מדינות לא דמוקרטיות, באפריקה או באסיה - אז המקום שלנו יחסית בסדר. אבל הייתי שם את עיקר תשומת הלב ל-OECD. כי כשמשווים אותנו ל-38 מדינות ה-OECD, אז בכל המדדים כמעט אנחנו מקדימים את מקסיקו הונגריה וטורקיה, אבל כל המדינות שהיינו רוצים להידמות אליהן, כמו נורווגיה או ניו-זילנד - רק בורחות לנו.

"ירידות בולטות נוספות שרשמה ישראל על-פני העשור היא במדדי השחיתות. מנגד, נקודת האור היא עלייה משמעותית בהשתתפות הפוליטית של האזרחים".

2020 הייתה שנה מאוד חריגה, מצד אחד ריבוי מערכות בחירות והפגנות ומצד שני פתיחת משפטו של ראש ממשלה (ב־24 למאי 2020) - עד כמה זה השפיע על הניקוד?
"גם העובדה שנושא השחיתות תפס מקום כל-כך מרכזי בסדר היום הציבורי היא בעיני נקודת זכות לדמוקרטיה הישראלית, בטח בהשוואה למדינות שבהן יש שחיתות וחוששים לדבר עליה".

פרסומי NSO ישפיעו, אם הם נכונים

ומה באשר לנושא החם של השבוע? הגילויים על שימוש נרחב ולעתים ללא היתר כדין שביצעה לכאורה המשטרה נגד אזרחים, כאשר חלקם אפילו לא חשודים.

בעניין הזה, מבקש ענבי לנסח תגובה בכתב שהועברה אלינו לאחר הריאיון. "לתחקיר המדאיג שפורסם השבוע יכולה להיות השפעה על המדדים הבינלאומיים בהם ישראל נבחנת, דוגמת מדד הזכויות האזרחיות של freedom house ומדד הקול האזרחי של V-DEM", כותב ענבי. "בשני מדדים אלה נבחנת, בין היתר, המידה בה בישראל קיים חופש ביטוי וחופש התאגדות - שתי חירויות מרכזיות בדמוקרטיה, שיכולות להיפגע בקלות על ידי מעקב אחר אזרחים אשר, למשל, לוקחים חלק בהפגנות כנגד השלטון. עם זאת, יש להמתין עד שיתבררו העובדות לאשורן. באם הפרסום מדויק, אכן יכולה להיות כאן פגיעה באותן זכויות ובהתאם ירידה בציוניה של ישראל, אחרת לא יהיו השפעות מרחיקות לכת על הציונים שמקבלת הדמוקרטיה הישראלית במדדים הבינלאומיים השונים".

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים