גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיני מלכה הימר על פרויקט פינוי בינוי ענק בבת ים, והוא בטוח שזה ישתלם לו

פיני מלכה, מנכ"ל ומבעלי החברה המשפחתית מעוז דניאל, מקדם פרויקט פינוי בינוי של 560 דירות בחמישה מגדלים בבת ים ● במבצע משותף עם ארגון משרתי הקבע "חבר" נמכרו כבר רוב הדירות, ומלכה מקדם פרויקטים נוספים באזורי הביקוש ● "אנחנו מתכוונים להגדיל את החשיפה למשקיעים מוסדיים כדי להיכנס גם לתיירות וללוגיסטיקה", הוא אומר

פיני מלכה, מנכ''ל חברת מעוז דניאל / צילום: שלומי יוסף
פיני מלכה, מנכ''ל חברת מעוז דניאל / צילום: שלומי יוסף

כבר 30 שנה שחברת הבנייה המשפחתית מעוז דניאל בונה דירות. עד כה יזמה ובנתה כ-5,000 דירות בכל אזור המרכז. פרויקט הדגל שלה כעת הוא פרויקט פינוי בינוי בבת ים, The 5, שבו 560 דירות בחמישה מגדלים בני 29 קומות כל אחד, ברחוב כצנלסון בעיר. הפרויקט קיבל היתר באחרונה, ובקרוב יוחל בהריסה. לאחרונה גם קיבלה החברה השקעה בהיקף 80 מיליון שקל מהלמן אלדובי התחדשות עירונית, ועוד על כך בהמשך.

מעוז דניאל - חברה המשותפת לפיני מלכה ולאשתו רחל, וגם שלושת ילדיהם עובדים בה - נכנסה לפרויקט בבת ים כבר ב-2014, בנעליו של יזם אחר. "בת ים", מזכיר מלכה, "נמצאת היום בהייפ, אך לא תמיד היא הייתה שם".

מרבית הדיירים, ב-104 יחידות דיור, התפנו כבר, ובכדי לזרז את הבנייה, יצאה מעוז דניאל באחרונה במבצע משותף עם ארגון חבר, שבמהלכו שיווקה 400 יחידות דיור בתוך 48 שעות. בסה"כ שווקו עד כה כ-85% מיחידות הדיור. "בבת ים", אומר מלכה, "יש שילוב מצוין של תושבים שמגיעים לעיר מכל מיני מקומות, והנהלת עיר שמבינה שזה הכיוון, ודוחפת ונותנת אפשרות לעבוד. השילוב של אלו, והצורך של העיר לייצב את עצמה כלכלית - הכול קורה עכשיו והתנופה תימשך. יש שם הרבה מה לעשות, אך בת ים תהפוך להיות עיר מושכת, מצוינת ככל שהזמן יעבור. זה תהליך בלתי הפיך".

"בגוש דן יש ביקושים לדירות קטנות"

לעסקי הבנייה נכנס מלכה בשנות ה-90, שנות העלייה הגדולה מבריה"מ לשעבר. תוספת האוכלוסייה הצריכה בנייה מיידית של עשרות אלפי דירות, ורבים מהקבלנים החלו את דרכם באותו אירוע מכונן, שניצח עליו אריאל שרון ז"ל, כשר השיכון דאז. "ענף הבנייה", אומר מלכה, "עבר אז מבניית כ-15 אלף דירות בשנה להיקף של 100 אלף דירות. בתקופה הזו קמו השכונות הכי יפות במדינות: אשדוד על כל שכונותיה, הבנייה במערב ראשון. אני זוכר שעבדנו אז בדיונות, ומרוב חול בקושי מצאנו איפה אמור לקום הפרויקט".

בשנות ה-2000 נכנסה החברה גם לתחום היזמות, ואז הקימה יחידות דיור בכפר גנים בפתח תקווה, ראשל"צ וקריית גת. באותן שנים החלה גם ליזום פרויקטים של התחדשות עירונית ברמת גן ובראשל"צ. כעת היא בונה כ-800 יחידות במסגרת התחדשות עירונית ברמת גן ובבת ים, ומקדמת עוד אלפי יחידות בגוש דן, נס ציונה, ראשל"צ, חולון, גבעתיים.

בפרויקטים שלה, מרבה מעוז דניאל לשלב דירות קטנות, של 2 ו-3 חדרים. "בכל הערים בגוש דן", אומר מלכה, "יש ביקושים לדירות קטנות, גם בגלל תמהיל האוכלוסייה, וגם בגלל אילוצי מחיר. לא תבני דירות שני חדרים לאוכלוסייה החרדית, אבל כן לצעירים ולקשישים שחיים לבד ולא מעוניינים לעבור לדיור מוגן".

מעוז דניאל מקימה כעת בראשל"צ פרויקט של 400 דירות, כרבע מהן מיועדות להשכרה, בבניין אחד. זהו בניין המיועד לצעירים, ומוצעים בו גם שירותים שונים הרלוונטיים להם.
בפריפריה, לעומת זאת, לא נמצא את מעוז דניאל. האם זה מפני שאינם מאמינים בפריפריה? "אנחנו מאוד מאמינים בפריפריה", משיב מלכה, "ומאוד היינו רוצים לראות אותה סוגרת פערים. אני אישית, אוהב לעקוב מקרוב אחרי הפרויקטים ולכן אני לא מתרחק מהמרכז".

יש היום לדעתך מקום בארץ שבו קבלנים ייתקעו עם דירות?
"קשה למכור בפריפריה דירות לאנשים מהמרכז. בדרך כלל הדירות שם מיועדות לבני המקום".

למרות הקורונה, שהבהירה שאין הכרח להתגורר בקרבה למקום העבודה כי ממילא אפשר לעבוד מהבית?
"בסופו של דבר אנשים חזרו לאורחות החיים הרגילים. לא קרה בעפולה או במגדל העמק, למשל, משהו שפתאום מצדיק שאוכלוסייה תרצה לבוא להתגורר שם. מה עוד שלעיר ישנה קשה להתרחב מבחינת תשתיות. למרות זאת, אני באופן אישי לא בעד הקמת ערים חדשות. אין סיבה שטבריה לא תהיה אבן שואבת. היא תקועה, וזה לא צריך להיות ככה. צריך לבוא מישהו שייקח את הנושא הזה, ויהפוך אותה למקום פורח. מבחינת צדק חלוקתי, זה מה שנכון לעשות.

"למה עיר כמו תל אביב צריכה לגבות עשרות מיליארדים כל שנה היטלי השבחה ולא חושבים שצריך להעביר חלק מזה לפריפריה? בסופו של דבר תל אביב נהנית מהפריפריה: שירותים, תיירות פנים. המסים שמתקבלים בגוש דן צריכים להגיע לדעתי גם לערים שזקוקות לזה. אם אני הייתי ראש עיריית תל אביב, הייתי חולק עם טבריה היטלי השבחה. אנו אותה מדינה בסופו של דבר".

למרות כל זאת, בעיר חריש הוא דווקא מאמין. "חריש זו עיר שנמצאת במרחק סביר ממרכז הארץ, מה שמאפשר לה להיות דומה למודיעין, שתתפתח בה סביבת תעשייה ושירותים מסחריים בכל האזור ושתגיע אליה תנועת רכבות. היא תהפוך להיות עיר שנותנת שירותים מצוינים למי שגר בה. חריש היא סטארט-אפ בתחום הזה".

כמי ששימש כיו"ר ארגון הקבלנים ברמה האזורית (ראשל"צ והסביבה), הוא מעורב ציבורית, ומסביר שהמציאות שבה מדיניות משתנה חדשות לבקרים קשה מנשוא לקבלנים. "אנחנו משתדלים להתאים את עצמנו בכל פעם מחדש לאווירה ולמדיניות", הוא אומר, "בתקווה שמדיניות שרק החלה לא תשתנה באמצע הדרך. זה קרה לנו יותר מדי פעמים. הצעתי שיכינו הצעת חוק ויעבירו חקיקה, כך ששינוי מדיניות יהיה מחויב בהחלטה של מועצת העיר בלבד, שתראה דוח כלכלי שיבטא את הנזק הכלכלי שנגרם בעקבות שינוי מדיניות, ותתחייב לפיצוי כלכלי. זה ימנע מצב שבו נבחר ראש עיר חדש ומשנה הכול. זה ממש זלזול בכספי האנשים בעבודה ובהשקעה. בסה"כ אנשים רוצים לעבוד לפי המדיניות, ולכן ראוי שהנבחר החדש יהיה צנוע וינהג בצורה מכבדת, במקום לומר שכל מה שנעשה לפניו לא טוב ולבטל".

"זו מלחמה של מעטים, רעשניים וצווחנים"

לפני כשלוש שנים, עתרה מעוז דניאל לבית המשפט, סביב זכייתה, יחד עם אוולון, במכרז לרכישת קרקע בפלמחים ב-2004, לצורך הקמת כפר נופש. כפר הנופש לא הוקם לבסוף, בשל החלטת הרשויות להפוך את ייעוד הקרקע מתיירות ונופש, לגן לאומי, ועל כך העתירה.

החברות טענו כי הן זכו בזמנו במכרז בתמורה ל-8.3 מיליון שקל, ובהמשך השקיעו עשרות מיליוני שקלים ועמל רב לצורך מימוש הזכויות וקבלת היתר בנייה. לאחר הזכייה טענו החברות כי נדרשו לבצע עבודות תכנון ופיתוח שונות בעלות של מיליוני שקלים, ועד שנת 2009 מילאו את התנאים שנדרשו לצורך אישור תוכנית הבינוי וקיבלו היתר בנייה.

לטענתן, בלחץ של גופים שונים, החליטה הממשלה ביולי 2010 להנחות את מוסדות התכנון לבחון מחדש את הצורך במימוש התוכנית, ומספר שנים לאחר מכן התקבלה החלטה לבטל את ייעוד השטח לתיירות ונופש. מעבר לכך שההחלטה, לטענתן, התקבלה בחוסר סמכות, הרי שהן השקיעו עשרות מיליוני שקלים בהקמת כפר הנופש, ונטלו התחייבויות נוספות בסך 260 מיליון שקל על סמך הסכמים שהמדינה חתמה עימן. בנוסף, נגרם להן הפסד של הרווח השנתי שהיה צפוי מהפרויקט, של 43 מיליון שקל בממוצע לשנה.

"זה נושא מאוד כואב", אומר מלכה היום. "ענף התיירות מאוד מעניין אותנו, וכילידי שנות השישים, תמהיל העשייה שלנו מורכב מפטריוטיות צברית, כזו שמביאה בחשבון גם צרכים של המדינה. בשנות האינתיפאדה הקשות, הכלכלה הייתה בקריסה והמדינה פנתה לקבלנים וביקשה שיסייעו ליציאה מהמשבר ושיווקה פרויקטים תיירותיים. היה אז מאוד מסוכן. תיירים לא הגיעו לכאן. פחדנו לנסוע ליד האוטובוסים. למרות זאת, החלטנו להרים את הכפפה, מאחר שפלמחים הוא אזור שבו ביליתי את רוב הילדות שלי (כיליד ראשון לציון). קיבלנו על עצמנו התחייבות וקיבלנו תשבחות, עד שבאו פוליטיקאים שרצו להתבלט ו'התלבשו' על הפרויקט".

מכאן והלאה, הוא מספר, "דברים התגלגלו ונוצרה מציאות פוליטית חדשה שאנחנו נפלנו קורבן לה. זה סיפור של הון פוליטי באופן שהוא לא ממש טובת המדינה, שמירה על הטבע או דאגה לציבור. זו מלחמה של מעטים, רעשניים וצווחניים. אבל זה מאחוריי.
"כל התוכנית אושרה על בסיס התחייבות אחת: שיינתן פיצוי ליזמים, ועכשיו בורחים מהפיצוי. אפילו את הכסף לא החזירו לנו".

למרות החוויה הכואבת, מלכה לא זנח את התוכניות לשים רגל בתיירות. זאת באמצעות הגדלת היקף החשיפה לגופים מוסדיים. "בשנים הקרובות אנו מתכוונים להגדיל את היקף החשיפה מול הגופים המוסדיים. הרבה מאוד כסף מוסדי מחפש כעת אפיקי השקעה", הוא אומר, "והחיבור של גופים מוסדיים עם תחום הבנייה, שנחשב לתחום שמרני ובטוח, שכיח יותר כעת. החיבורים האלה קורים כל הזמן".

מה זה נותן לכם?
"זה מאפשר לנו לבחון כניסה לפרויקטים נוספים בצורה זהירה על ידי הצרכים והרצון שלנו, ולפתח אפיקים נוספים בנדל"ן, כמו תיירות, וגם לוגיסטיקה".

יש כבר משהו בקנה בתחום התיירות?
"אנו מנהלים כמה משאים ומתנים בתחום הזה, גם רכישה של פרויקטים קיימים אבל יותר בכיוון של הקמת פרויקטים חדשים, בצפון ובמרכז. יש באזורים האלה מקומות נהדרים לפיתוח תיירותי".

הלמן אלדובי תשקיע סכום של 80 מיליון שקל במעוז דניאל

הלמן אלדובי התחדשות עירונית, הפועלת תחת תשקיף של רשות ני"ע, מעניקה מימון ליזמי נדל"ן בתחום ההתחדשות העירונית, ומגייסת כסף מהציבור. מאז השקתה באוגוסט 2019 גייסה הקרן כ-230 מיליון שקל והשקיעה בכ-20 פרוייקטים של התחדשות עירונית באזורי הביקוש.

יפית יהודה / צילום: יח''צ 

יפית יהודה, מנכ"לית הקרן, מספרת שכבר לפני שנתיים השקיעה הקרן באחד הפרוייקטים של מעוז דניאל, ברמת גן. הפעם, מדובר בהשקעה משמעותית בהרבה - 80 מיליון שקל, לתקופה של 48 חודשים. "בפרוייקטים כאלה צריך הרבה סבלנות, צריך גישה נכונה, ויזמים רציניים. למעוז דניאל יש ניסיון רב עם פרויקטים של התחדשות עירונית, אנחנו מרגישים מאוד בנוח איתם ונעשה איתם פרוייקטים נוספים בסדרי גודל משמעותיים".

נזכיר כי בשנה החולפת היו כמה עסקאות שבהן חברות ביטוח רכשו נתחים מחברות נדל"ן: הפניקס השקיעה 130 מיליון שקל בחג'ג' ועוד 100 מיליון בבנייני העיר הלבנה; הראל השקיעה 140 מיליון שקל באלמוג, 60 מיליון שקל בעץ השקד ועוד 40 מיליון שקל בחנן מור; וכלל ביטוח השקיעה 50 מיליון בצמח המרמן. כל העסקאות הללו היו כנגד הקצאת מניות בחברות.

תעודת זהות / מעוז דניאל
תחום עיסוק: יזמות ובנייה למגורים
היסטוריה: הוקמה בשנת 1989, עד היום בנתה יותר מ־5,000 יחידות דיור. כיום עוד 4,000 יחידות דיור בתכנון, ו־700 בבנייה
עוד משהו: החברה היא חברה משפחתית: הילדים דניאל, איתמר וכרמל מכהנים בה כסמנכ"לים

תעודת זהות / פיני מלכה
אישי: בן 61, נשוי ואב לשלושה.
מקצועי: מנכ"ל ובעלים של מעוז דניאל ביחד עם אשתו רחל.
בתיכון למד אלקטרוניקה, מכשור ובקרה בתיכון, אחרי השירות הצבאי עבד כיועץ תקשורת
עוד משהו: מטפח סוסים

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-7.5% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.765 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים