גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית הדין הארצי לעבודה החליט: לא יינקטו צעדים ארגוניים בנמלים עד להכרעת הרכב השופטים

פחות מיממה לפני שהייתה אמורה להתחיל שביתה בנמלים, ביה"ד הארצי לעבודה הורה על אי-נקיטת צעדים ארגוניים עד להחלטת ההרכב באשר לטענות שהועלו ● את הבקשה לצו המניעה הגישו איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, ולבקשתם הצטרפו בהמשך גם נמל חיפה והמדינה

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u

לאחר דיון שנמשך יותר מחמש וחצי שעות, הרכב בית הדין הארצי לעבודה, בראשות סגן הנשיאה אילן איטח, הורה הערב (ב') על אי-נקיטת צעדים ארגוניים עד להחלטת ההרכב באשר לטענות שהועלו. בהחלטה נכתב כי "עד מתן החלטה לא יינקטו צעדים ארגוניים בכל אחת מחברות הנמל - חיפה או אשדוד, וגם לא בכל אחת מחברות התעבורה הימית - חיפה או אשדוד".

נזכיר כי ההסתדרות הודיעה על סכסוך עבודה לפני כשבועיים ואיימה על השבתת הנמלים החל ממחר (ג'), בטענה כי אוניות מטען כללי יגיעו אל נמל המפרץ הפרטי, לאחר שלטענתה סוכם בינה ובין המדינה בטרם החתימה על ההסכמים הקיבוציים כי הנמלים הפרטיים לא יתחרו בנמלים הממשלתיים בפריקת אוניות מטען כללי אלא רק באוניות מכולה.

על רקע התור התפעולי מחוץ לנמלים, שמרביתו אוניות מטען כללי, משרדי הממשלה הגיבו כי מעולם לא ניתנה הבטחה כזו, אף שההסתדרות דרשה אותה במהלך המשא-ומתן שהוביל להסכמים הקיבוציים בנמלים.

את הבקשה לצו המניעה הגישו איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים בישראל. לבקשתם הצטרפו בהמשך גם נמל חיפה והמדינה וכן ארגונים כמו עמותת "האינטרס שלנו" ואחרים.

"התנהלות כוחנית של ההסתדרות"

המדינה כתבה בבקשה לצו מניעה כי מאחורי השביתה "עומדת התנהלות כוחנית של ההסתדרות, החושבת שהיא מעל החוק ומרשה לעצמה לאיים על השותפים ליחסי העבודה ולפגוע בציבור במדינת ישראל, כשהיא מנצלת לרעה את הכוח שהוענק לה לטובת ציבור העובדים ומשתמשת בו באופן הפסול והמקומם ביותר.

"ניצול מעמדה של ההסתדרות כדי למנוע כניסת אוניות מטען כללי לנמלים הפרטיים בתקופה זו ולאחר מיצוי מלא של תביעות ההסתדרות והתחייבות לשקט תעשייתי, תוך שהעובדים ממשיכים ליהנות ממלוא הישגיהם במסגרת ההסכמים הקיבוציים, היא התנהלות חסרת תום-לב, צינית וראויה לכל גינוי".

קודם להגשת תגובת המדינה, בית הדין ביקש את התייחסותה לשאלה אם יש צפי לכניסה של מטען כללי לנמל המפרץ ולנמל הדרום באשדוד. המדינה ענתה כי על החברות אין כל חובה לדווח על כך למדינה. "הגעה של אונייה מכול סוג שהוא לכל נמל היא עניין מסחרי שבין תאגיד מוסמך לבין חברת הספנות והיבואנים. המדינה אינה מתערבת בהסכמים מסחריים מסוג זה, וכאמור אין אף חובת דיווח לרשויות".

עוד הובהר כי "המדינה מבקשת לעודד תחרות במשק, ובין היתר בשירותי הנמלים, אך היא אינה מתערבת בתחרות מעבר לרגולציה הנדרשת כדי להבטיח את קיומה, ובכלל זה אכיפת דיני התחרות על-ידי רשות התחרות".

ההסתדרות טענה בפני בית הדין כי "פתיחת ניטול סוגי מטען אחרים לתחרות לא נדונה עם ההסתדרות ולא הוסדרה איתה; חמור מכך, בחדרי המשא-ומתן הוצג המצג ההפוך, לפיו אחד המפתחות להבטחת שרידותם של הנמלים הקיימים הוא שימור היתרון בתחום ניטול המטען הכללי ומטענים אחרים בידי הנמלים הקיימים, והמדינה לא תפגע ביתרון זה".

לפי תגובת ההסתדרות, "על בסיס מצגים חוזרים ועקביים אלה, נערכו בדיקות כלכליות לחיזוי שרידותם של הנמלים הקיימים בתחרות; נבנו מודלים כלכליים לפיצוי והגנה על העובדים כנגד העברת פעילות למפעיל הפרטי; נשקלה ונתקבלה הסכמה להוצאת מחלקות הים מהנמלים הקיימים, בתמורה כלכלית שתשפר את מצבם הפיננסי לקראת התחרות המתקרבת; ונכרתו הסכמים מפורטים להסדרת הרפורמה בנמלים, שמהותה פתיחת תחום הניטול העיקרי בנמל, הובלה במכולות, לתחרות עם גורמים פרטיים".

"ניצחון זמני לציבור הרחב בישראל"

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים וממגישי העתירה, מסר: "אנו מרוצים מכך שבית הדין הארצי לעבודה הבין שרווחת הציבור חשובה יותר מהשיקולים הפוליטיים של ההסתדרות, וקבע כי פריקת המטענים מחר תתקיים כסדרה. אנו קוראים לממשלה להפעיל את הרציפים האפשריים, כדי להוריד את העומס הבלתי נסבל שעומד כיום על 63 אוניות. אני מקווה שההחלטה הסופית של בית הדין תאפשר המשך פעילות סדירה של המשק, מה שכרגע נמנע בעקבות ההתנהלות בנמלים".

עו"ד עמי שחר, המייצג את נמל חיפה, ועו"ד יעקב מלישקביץ', המייצג את תעבורה ימית אשדוד, שותפים בנ. פינברג ושות', מסרו: "לאחר דיון ארוך בבקשות הנמלים בחברות הנמלים וחברות התעבורה הימית, הציע השופט להסתדרות להקפיא את סכסוך העבודה ולנהל תיק עיקרי, כאשר עד אז עם סיום התיק העיקרי לא יינקטו צעדים ארגוניים. ההסתדרות סירבה להצעת בית הדין, ומשכך הוציא בית הדין צו האוסר על נקיטת צעדים ארגוניים על-פי הודעת השביתה. החלטה מנומקת תינתן בימים הקרובים".

אלעד מלכא, מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו", מסר בתגובה לפסיקת בית הדין לעבודה: "זהו ניצחון זמני לציבור הרחב בישראל, זה שמשלם את מחיר חוסר התחרות בנמלים ושהיה משלם את מחיר השביתה. פסיקת בית הדין הראתה, לפחות לעת עתה, שאי-אפשר לקחת את אזרחי ישראל כשבויים בידי ועדי השאלטר על-מנת לפגוע ברפורמה בנמלים. זוהי בשורה עצומה למחקר המחיה, דווקא בתקופה של עליית מחירים".

עו"ד שלומי לויה, היועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר, אמר בדיון: "אנחנו רוצים שהנמלים הוותיקים ישרדו ולא יקרסו. אנחנו בעד תחרות. אנחנו רוצים שהמחירים יירדו, ושהשירות ישתפר. אבל הנמלים הקיימים לא עומדים בעומס. קראתי בהפסקה שיש תור של 66 אוניות מחוץ לנמלים. לא ייתכן שלא ניתן יהיה לעשות שימוש בכל תשתית לאומית לפריקת אוניות ולא רק בנמלים החדשים. את איום השביתה חובה להסיר, לתת צו מניעה נגד שביתה בלתי חוקית זו".

מההסתדרות נמסר: "הסתדרות וועדי העובדים מכבדים את החלטת בית הדין הארצי לעבודה, אך יחד עם זאת אנו תקווה שבהחלטה המורחבת שתגיע בימים הקרובים, בית הדין ימצא את האיזון הנכון, תוך שמירה על זכויות העובדים ואיתנות הנמלים".

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית