המדינה לביה"ד לעבודה: להוציא צו מניעה לשביתה בנמלים

המדינה טוענת כי מאחמורי השביתה "עומדת התנהלות כוחנית של ההסתדרות החושבת שהיא מעל החוק ומרשה לעצמה לאיים על השותפים ליחסי העבודה ולפגוע בציבור במדינת ישראל" • בהסתדרות, לעומת זאת, אומרים: "פתיחת ניטול סוגי מטען אחרים לתחרות לא נדונה עם ההסתדרות ולא הוסדרה איתה; חמור מכך, בחדרי המו"מ הוצג המצג ההפוך"

אוניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
אוניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות בנמלים מגיע לבית הדין הארצי לעבודה: המדינה מבקשת צו מניעה לשביתה שאמורה להתחיל ביום שלישי. המדינה טוענת כי "אין כל בסיס לטענות ההסתדרות באשר להתחייבויות, למצגים או להסכמות כי לא תתקיים תחרות בתחום המטען הכללי בנמלי הים. נהפוך הוא - המדינה סירבה לכל אורך המשא-ומתן לדרישת ההסתדרות להגבלת התחרות".

המדינה טוענת כי התנהלותה של ההסתדרות מקוממת, וכי מאחורי השביתה "עומדת התנהלות כוחנית של ההסתדרות החושבת שהיא מעל החוק ומרשה לעצמה לאיים על השותפים ליחסי העבודה ולפגוע בציבור במדינת ישראל, כשהיא מנצלת לרעה את הכוח שהוענק לה לטובת ציבור העובדים ומשתמשת בו באופן הפסול והמקומם ביותר. ניצול מעמדה של ההסתדרות כדי למנוע כניסת אוניות מטען כללי לנמלים הפרטיים בתקופה זו ולאחר מיצוי מלא של תביעות ההסתדרות והתחייבות לשקט תעשייתי, תוך שהעובדים ממשיכים ליהנות ממלוא הישגיהם במסגרת ההסכמים הקיבוציים, היא התנהלות חסרת תום-לב, צינית וראויה לכל גינוי".

כבר בחודש יולי פנה יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות ,אבי אדרי, למנכ"ל משרד האוצר ולמנכ"לית משרד התחבורה וטען נגד כוונת החברה המפעילה את נמל המפרץ, חברת SIPG, לעשות שימוש ברציפים 7 ו-8 בנמל חיפה לטובת פריקת מטען כללי כדי להקל על העומס בנמלים. באוגוסט, המדינה הגיבה כי קיימת מצוקה בתור התפעולי בנמלים, וכי המדינה לא נתנה להסתדרות התחייבות בשום שלב שהנמלים הפרטיים לא יפרקו מטען כללי. במכתב התגובה ענה אדרי כי מדובר בפתיחת ההסכמים הקיבוציים.

רשות התחרות פתחה בבדיקה

בתחילת החודש פנה מנכ"ל נמל חיפה לעובדיו וציין כי חלה ירידה משמעותית בתפוקות של אוניות הברזל בהוראת הוועד, ולכן צפויה להיכנס אוניית מטען כללי לנמל המפרץ הפרטי. לאחר מכן פנה אדרי שוב וטען כי מדובר ב"פגיעה חד-צדדית בפעילות הנמלים הקיימים בתחום המטען הכללי", ולפני כשבועיים הוכרז סכסוך עבודה בנמלים.

המדינה טוענת כי בשלב זה ניתנה הנחיה ארגונית לעובדים שלא להכניס אונייה הנושאת מטען כללי לכל אחד ממסופי המכולות הפרטיים. לפי המדינה, הוראה זו היא בניגוד לדין. במקביל, רשות התחרות פתחה בבדיקה בנושא.

לפי המדינה, בסופו של דבר אוניית המחלוקת הגיעה לנמל מספנות ישראל שבו תור של 10 אוניות לפניה, בעוד שנמל המפרץ הפרטי יכול היה לתת לה שירות באופן מיידי. "עלותה של כל יממת המתנת אונייה בתור היא עשרות אלפי שקלים ולעתים אף יותר מכך", נכתב בתגובת המדינה.

קודם להגשת תגובת המדינה, בית הדין ביקש את התייחסותה לשאלה אם יש צפי לכניסה של מטען כללי לנמל המפרץ ולנמל הדרום באשדוד. המדינה ענתה כי על החברות אין כל חובה לדווח על כך למדינה. "הגעה של אונייה מכול סוג שהוא לכל נמל היא עניין מסחרי שבין תאגיד מוסמך לבין חברת הספנות והיבואנים. המדינה אינה מתערבת בהסכמים מסחריים מסוג זה,, וכאמור אין אף חובת דיווח לרשויות".

עוד הובהר כי "המדינה מבקשת לעודד תחרות במשק, ובין היתר בשירותי הנמלים, אך היא אינה מתערבת בתחרות מעבר לרגולציה הנדרשת כדי להבטיח את קיומה, ובכלל זה אכיפת דיני התחרות על-ידי רשות התחרות".

ההליך המשפטי החל בעקבות בקשותיהן של התאחדות התעשיינים ולשכת המסחר לתת צווי מניעה נגד השביתה המתוכננת. חברת נמל חיפה הגישה בקשת צד וטענה כי השביתה אינה חוקית. ההסתדרות טענה בפני בית הדין, שיתכנס לדיון היום בשעה 17:00, כי "פתיחת ניטול סוגי מטען אחרים לתחרות לא נדונה עם ההסתדרות ולא הוסדרה איתה; חמור מכך, בחדרי המשא-ומתן הוצג המצג ההפוך, לפיו אחד המפתחות להבטחת שרידותם של הנמלים הקיימים הוא שימור היתרון בתחום ניטול המטען הכללי ומטענים אחרים בידי הנמלים הקיימים, והמדינה לא תפגע ביתרון זה".

לפי תגובת ההסתדרות, "על בסיס מצגים חוזרים ועקביים אלה, נערכו בדיקות כלכליות לחיזוי שרידותם של הנמלים הקיימים בתחרות; נבנו מודלים כלכליים לפיצוי והגנה על העובדים כנגד העברת פעילות למפעיל הפרטי; נשקלה ונתקבלה הסכמה להוצאת מחלקות הים מהנמלים הקיימים, בתמורה כלכלית שתשפר את מצבם הפיננסי לקראת התחרות המתקרבת; נכרתו הסכמים מפורטים להסדרת הרפורמה בנמלים, שמהותה פתיחת תחום הניטול העיקרי בנמל, הובלה במכולות, לתחרות עם גורמים פרטיים".