למרות העומס, בהסתדרות מתבצרים: "עמדת המדינה מאיימת על הנמלים"

ההסתדרות הכריזה בתחילת השבוע על סכסוך עבודה בנמלי אשדוד וחיפה בעקבות הכוונה לאפשר לנמל המפרץ לפרוק גם אוניות מטען כללי בניגוד להתחייבויות • משרדי האוצר והתחבורה טענו כי לא הייתה התחייבות שכזו, והיום אמר בתגובה יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות כי עמדת המדינה "נחזית כשליפה גחמתית ולא אחראית מהמותן"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

המתיחות בנמלים עולה שלב: בתחילת השבוע הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בעקבות הכוונה, לדבריה, לפרוק מטען כללי ולא רק אוניות מכולה בנמלים הפרטיים החדשים במפרץ חיפה ובאשדוד. משרד התחבורה והאוצר השיבו אתמול וטענו כי לא נקבע שהנמלים החדשים לא יפרקו מטען כללי.

במכתב ששיגר היום אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, למנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק ולסגן הממונה על השכר במשרד האוצר איליה כץ נטען כי עמדת המדינה "שערורייתית", וכי היא "נחזית כשליפה גחמתית ולא אחראית מהמותן, כצעד שיביא חורבן והרס ויאיים לא רק על יחסי העבודה בנמלים כי אם גם על הנמלים עצמם".

המכתב ניתן כתשובה לטענות המדינה אתמול, אז נכתב כי "המדינה לא נתנה כל התחייבות לכך שנמל המפרץ יעסוק רק במתן שירותי נמל למכולות. כך, גם במסגרת המשא ומתן שהתנהל, וגם במסגרת ההסכמים הקיבוציים שנחתמו בין החברות לעובדים ואושרו על ידי הממונה על השכר".

עוד הדגישו כי במהלך המשא ומתן, העובדים ביקשו הגבלות על פריקת אוניות מטען כללי בנמלים הפרטיים, אך בקשות אלו נדחו. "למותר לציין כי נקיטה בצעדים ארגוניים שאין להם שום בסיס משפטי, בפרט בתקופה שבה השוק הנמלי בישראל סובל מעומסים כבדים הגוררים נזק עצום למשק הישראלי וליוקר המחיה, ובעיצומו של גל קורונה, תהווה צעד לא אחראי והפרה חמורה ובוטה להתחייבותכם לשקט תעשייתי כפי שנקבע בהסכמים הקיבוציים".

ביום שני האחרון הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמלים הממשלתיים בחיפה ובאשדוד. במסגרת ההודעה כתבה ההסתדרות כי בכוונתה להשבית את הנמלים החל מ-1 בפברואר, כאשר בשביתה ייקחו חלק 1,400 עובדים בנמל אשדוד ו-1,000 עובדים בנמל חיפה, לנוכח "כוונה לעשות שימוש בנמלי הים החדשים, או במי מהם, לפריקת מטען כללי, וזאת באופן חד-צדדי, כרעם ביום בהיר ובניגוד מוחלט להבנות רבות שנים אשר היוו את הנחת העבודה בעת ניהול המשא ומתן לחתימת הרפורמה בנמלי הים".

בנמל אשדוד הגישו בקשה לצו מניעה

בתוך כך, חברת נמל אשדוד הגישה בקשה לצו מניעה לנוכח שיבושי האטת העבודה שלטענתה מבוצעים על ידי עובדי סקטור בתי המלאכה. עו"ד חיה ארמן ומיכל הברפלד ממשרד הרצוג פוקס נאמן כתבו בשם הנמל כי "כתוצאה מהשיבושים הננקטים, החל מחודש אוקטובר 2021 ישנה האטה בקצב הטיפול בתקלות במנופי הגשר שבמסופי המכולות וכן במנופים המוצבים בעורף הלוגיסטי של אותם הרציפים. התארכות הזמן שבו המנופים תקולים משליכה באופן ישיר על קצב השירות ללקוחות החברה בפריקת והעמסת אניות בקו המים, ושיבוש חלונות הזמן המוקצים לפריקה או טעינה של האניות הפוקדות את הנמל".

עוד נכתב בפניה כי "הנזקים הכספיים והתדמיתיים הנגרמים לחברה, הנמצאת בתקופה רגישה ביותר לנוכח פתיחת הנמלים הפרטיים והתגברות התחרות הולכים ומצטברים, כל זאת ללא כל הצדקה עניינית וללא עילה משפטית".