משרד התחבורה: "אין שום בסיס משפטי לסכסוך העבודה בנמלים"

משרדי האוצר והתחבורה הגיבו היום לסכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות בנמלי חיפה ואשדוד, לאחר שלטענתה לפי הסכמות מול המדינה נמל המפרץ יפרוק רק מכולות  • "המדינה לא נתנה כל התחייבות לכך", כתבו במשרדי הממשלה

נמל המפרץ בחיפה / צילום: גיא ליברמן
נמל המפרץ בחיפה / צילום: גיא ליברמן

בתחילת השבוע הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמלי אשדוד וחיפה. זאת לנוכח הכוונה לפרוק אונית מטען כללי בנמל המפרץ החדש בחיפה לאחר שלטענתה ההסכמות מול המדינה עמדו על כך שנמל המפרץ יפרוק רק מכולות והנמלים הממשלתיים הם שיפרקו מכולות מטען כללי. ואולם, במשרד התחבורה והאוצר הבהירו במכתב שהופנה הבוקר לאבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, שאין תוקף עובדתי או משפטי לטענותיו.

"במסגרת כתב ההסמכה שניתן לחברת SIPG (החברה המפעילה את נמל המפרץ, א"ז) בשנת 2015, נקבעו שירותי רשות אותם החברה רשאית לתת, ובהם שירותי ניטול ואחסנה למטענים, שאינם מכולות. זאת בנוסף לשירות חובה של ניטול ואחסנה של מכולות שעל החברה לבצע בהתאם להוראות כתב ההסמכה", כתבו איליה כץ, ממלא מקום סגן הממונה על התקציבים, ומיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה.

עוד כתבו כי "המדינה לא נתנה כל התחייבות לכך שנמל המפרץ יעסוק רק במתן שירותי נמל למכולות. כך, גם במסגרת המשא ומתן שהתנהל, וגם במסגרת ההסכמים הקיבוציים שנחתמו בין החברות לעובדים ואושרו על ידי הממונה על השכר". עוד הדגישו כי במהלך המשא ומתן העובדים ביקשו הגבלות על פריקת אוניות מטען כללי בנמלים הפרטיים, אך בקשות אלו נדחו. "למותר לציין כי נקיטה בצעדים ארגוניים שאין להם שום בסיס משפטי, בפרט בתקופה שבה השוק הנמלי בישראל סובל מעומסים כבדים הגוררים נזק עצום למשק הישראלי וליוקר המחיה, ובעיצומו של גל קורונה תהווה צעד לא אחראי והפרה חמורה ובוטה להתחייבותכם לשקט תעשייתי כפי שנקבע בהסכמים הקיבוציים".

ביום שני האחרון הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמלים הממשלתיים בחיפה ובאשדוד. במסגרת ההודעה כתבה ההסתדרות כי בכוונתה להשבית את הנמלים החל מ-1 בפברואר, כאשר בשביתה ייקחו חלק 1,400 עובדים בנמל אשדוד ו-1,000 עובדים בנמל חיפה, לנוכח "כוונה לעשות שימוש בנמלי הים החדשים, או במי מהם, לפריקת מטען כללי, וזאת באופן חד-צדדי, כרעם ביום בהיר ובניגוד מוחלט להבנות רבות שנים אשר היוו את הנחת העבודה בעת ניהול המשא-ומתן לחתימת הרפורמה בנמלי הים".