גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד התחבורה פרסם מתווה חדש להקמת המסילה הרביעית באיילון

במשרד הודיעו כי המתווה החדש מסדיר את חלוקת העבודה בין נתיבי ישראל ורכב ישראל בבניית המסילה הרביעית ● עם זאת, הפרויקט נתקל באתגרים נוספים להם המתווה לא נותן מענה מספק ● בינתיים, במשרד התחבורה מתחייבים שהפרויקט יסתיים ב-2028, בעוד גורמים בענף התשתיות מעריכים שהוא יסתיים רק ב-2030

מסילות רכבת ישראל באיילון / צילום: איל יצהר
מסילות רכבת ישראל באיילון / צילום: איל יצהר

במשרד התחבורה הודיעו על מתווה מוסכם בין חברת נתיבי ישראל לרכבת ישראל לקידום המסילה הרביעית באיילון. אמדן עלות הפרויקט הוא 4.91 מיליארד שקל.

בשנת 2018 אישרה הממשלה את התוכנית להקמת המסילה הרביעית מתל אביב מרכז ועד גנות. את עבודות התשתית הובילה חברת נתיבי ישראל (נת"י) עד שמשרד התחבורה תחת מירי רגב החליט להעביר חלק ממנה לרכבת ישראל ואז שוב לחברת נתיבי ישראל. מאז העבודות אמורות היו להתחלק בין שתי החברות, אבל הן לא מצליחות לגשר על הפערים ולעבוד יחד. עמדת הרכבת הייתה שעבודות ליד מסילה פעילה צריכות להתבצע על ידה, ועמדת נתיבי ישראל הייתה שמאחר ומדובר במסילה חדשה היא זו שצריכה לבצע את הקמתה. החיכוכים כללו גם חוסר תאום בעבודות בין החברות שגרמו לעתים לסכנה בטיחותית ולעיכובים בפרויקט.

על פי ההודעה היום, שרת התחבורה מרב מיכאלי הובילה להסכמות על סמך עבודה שביצע המשנה למנכ"לית המשרד עילם שגיא. במסגרת ההסכמות תחולק העבודה בין החברות. הסכמות כבר הושגו בחודש יוני אך הצדדים לא היו מחויבים להם והעימותים על בניית המסילה בין החברות נמשכו ביתר שאת גם אז.

המתווה הקודם חילק באופן גאוגרפי את האחריות על הפרויקט לאחר שקודם לכן הוא חולק מבחינה מקצועית בין בניית התשתית והפרויקט הרכבתי. ואולם, המתווה הקודם לא עמד כאמור במבחן המציאות. לפי המשרד, יש צורך ב"בקרה הדוקה יותר של משרד התחבורה על החברות המבצעות".

לפי המתווה החדש, החלוקה הגאוגרפית תישמר כך שמקיבוץ גלויות צפונה הרכבת אחראית על הפרויקט ומקיבוץ גלויות דרומה האחריות היא של חברת נתיבי ישראל. יחד עם זאת, באזור הדרומי יוקם מחלף רכבתי שאכן יהיה באחריות נת"י אך אזורים מורכבים וסמוכים למסילות פעילות ולתשתיות רכבתיות באזור מחלף קיבוץ גלויות ומעל תוואי המסילות החדשות בעיקול תוואי הנחל מזרחה - יתוכננו מחדש בהבנה עם חברת רכבת ישראל. ולכן, הרכבת היא תהיה הגורם האחראי על חיבור המסילות הפעילות באזור המחלף המסילתי, על תשתיות התקשורת, החשמל, המעברים והקמת גישה תפעולית למסילה.

אתגרים בקידום הפרויקט

הפרויקט המורכב להקמת המסילה הרביעית אמור לפתור את צוואר בקבוק הרכבות באיילון. כיום עוברות בציר 14 רכבות בלבד בשעה.

המסילה תוקם מתחנת תל אביב סבידור ועד למתחם ת"א דרום, והוספת מסילות שלישית ורביעית ממתחם זה ועד לשפירים. על מנת להקים את המסילות נדרש לקדוח כלונסאות בתעלת האיילון ולצמצם אותה, ולכן כדי לא לפגוע ביכולת לקלוט את מי הגשמים, נלווה לפרויקט הקמת המסילה גם פרויקט לאיגום וניקוז מי הגשמים באמצעות אתרי איגום וחלחול. חלק מהתוכניות לאתרי האיגום נעצרו על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות בשל פגיעה בערכי סביבה וטבע.

בפרויקט האיגום וניקוז צפויות בעיות נוספות. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי מתנגד לפרויקט כל עוד לא יוקם גם מובל לים התיכון. המשנה למנכ"לית משרד התחבורה עילם שגיא טען כי נציגי העירייה שותפים למתווה המתגבש, אך סירב להתייחס לפתרונות בנושא הניקוז והאיגום וציין כי המובל לים אינו תנאי לקידומו של הפרויקט.

בנוסף, כדי להצליח ולהכניס עוד מסילה לאורך התוואי גם נתיבי כביש 1 יוזזו וחלק ממסילות הרכבת יוסטו - פעולות שבוודאי יפגעו בשירות הרכבתי. לפי שגיא, המתווה יאפשר לקדם את המחלף המסילתי שהקמתו אמורה להסתיים בשנת 2026 - שנה וחצי לפני הסיום המשוער לביצוע הפרויקט. לאחר הקמת המחלף, יוסטו כאמור נתיבי התנועה והמסילות.

המכשול הגדול ביותר לעבודה המשותפת של החברות על הקמת הפרויקט הקריטי, הוא סוגיית התיאום ביניהן והמעקב אחר ביצוע ההחלטות מצד משרד התחבורה. שגיא סבור כי הקמת ועדת היגוי שתתכנס אחת לחודשיים בראשותו ופיקוח על הפרויקט יוכלו לסייע בכך. ואולם, לא בטוח שהחברות, שהתקשו עד עכשיו לשתף פעולה, יצליחו ליישם את המתווה שדורש מהן תאום מדוקדק, בוודאי בכל הנוגע להקמת המחלף המסילתי שעל חלקים מפרויקט זה הם אמורים לעבוד יחד. בכל אופן, המתווה כן יאפשר את פרסום המכרז להקמתו.

שנת היעד נדחתה

שגיא ציין כי פתרונות אחרים ומיטביים יותר יכלו להתקבל אך בהכרח היו דוחים את שנת היעד. בכל אופן, שנת היעד נדחתה. תחילה במשרד התחבורה טענו שהפרויקט יושלם עד לשנת 2027, כעת ההערכות של גורמים בענף התשתיות הן שסיומו יגיע לשנת 2030, אך משרד התחבורה מתעקש שיצליחו לסיים את הפרויקט בשנת 2028.

שרת התחבורה מיכאלי אמרה לאחר הסיכום כי "הסעת המונים היא העתיד שלנו ולכן ההשקעה בה חייבת להיות מאמץ משותף לכל חברות הביצוע ובפיקוח הדוק של המשרד. אני שמחה שהצלחתי להוביל להסכמות בין חברת רכבת ישראל וחברת נתיבי ישראל, והבהרתי למנכ"לי החברות שהדרישה והציפיה היא שהפרויקט יקודם בהקדם האפשרי בלי תקלות וללא עיכובים. הציבור הישראלי זקוק למסילה הרביעית ואני עושה הכל כדי שתהליך ההקמה שלה יחל בהקדם האפשרי ובתיאום מקסימלי".

שגיא ציין כי "אני מאמין שהתגברנו על מהמורה משמעותית בשלב התכנון, ועכשיו ניגשים למבחן הביצוע, תוך עמידה ביעדי הלו"ז והתקציב".

ואולם, חרף ההצהרות החגיגיות, גורמים בענף התחבורה מקווים כי הפעם ההסכמות לא ישארו רק על הנייר כבפעמים קודמות ויוכלו להוביל להבשלת הפרויקט להוספת מסילה רביעית באיילון.

בתחקיר אודות משרד התחבורה שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, עלו טענות רבות בנוגע לפיקוחו של משרד התחבורה על חברות התשתית ועל היכולת להוציא פרויקטים מורכבים לדרך. שורה של גורמים בממשלה ובענף התשתיות טענו כי משרד התחבורה לא מהווה רגולטור משום שהשדרה המקצועית בו מחוררת אל מול מונופול ידע שמחזיקות חברות התשתית והמשרד נמנע מעימותים, חיכוכים וביקורת. 

עוד כתבות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים