גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל ברקליס ישראל: "יהיו הרבה ספאקים שיצטרכו להחזיר את הכסף"

אילן פז מדבר בראיון לגלובס על ביצועי החסר של ההנפקות שבוצעו ב-2021: "כשיש רוטציה והמיקוד עובר ממניות צמיחה למניות ערך, אפיק ההשקעה של IPO סובל יותר" ● על דעיכת טרנד מיזוגי ה-SPAC ועל חברות הנסחרות בת"א ומבקשות לעבור לוול סטריט: "הן לא יכולות להופיע בנאסד"ק ולהיסחר ביום הראשון פי 3 מבת"א. זה פשוט לא קורה"

אילן פז / צילום: איל יצהר
אילן פז / צילום: איל יצהר

2021 הייתה שנת שיא בהנפקות ראשוניות (IPO) בוול סטריט, אך לקראת סוף השנה ותחילת השנה הנוכחית חל שינוי בטעמי המשקיעים, שהחלו להעדיף השקעה בחברות ותיקות יותר. התוצאה היא פער משמעותי, הגבוה ביותר בשנים האחרונות, בין התשואות שהניבו החברות שהונפקו ב-2021 ובין התשואות של מדד S&P 500.

בנק ברקליס מצא שבממוצע, החברות שהונפקו אשתקד הציגו עד כה תשואה שלילית של 28%, ואילו מדד S&P 500  עלה ב-16% (הנתונים נכונים לתקופה שבין ינואר 2021 לסוף ינואר 2022).

 

אילן פז, מנכ"ל ברקליס ישראל, מסביר: "מבחינת שוק ההון, IPO זה בעצם אפיק ההשקעה (asset class) הכי מסוכן שמשקיע מוסדי יכול להשקיע בו בשוק הציבורי. הוא יכול להשקיע גם באג"ח ובחברות ותיקות בשוק, ויכול לקחת את ההימור ולהשקיע בחברות חדשות שעשו IPO.

"כשהשוק מכוון לצמיחה בכל מחיר, והתיאבון לסיכון הוא גדול, רבים נוהרים לאפיק ההשקעה ב-IPO שבהגדרתו הוא מסוכן יותר. כשישנה רוטציה והמיקוד עובר ממניות צמיחה למניות ערך, אפיק ההשקעה של IPO סובל יותר מאשר החברות הוותיקות יותר".

המשמעות היא שנראה השנה פחות הנפקות, ובמכפילים יותר צנועים לעומת 2021?
"גם וגם. אבל אני חושב שחשוב לקחת בחשבון את נקודת הייחוס. אם מסתכלים על המחצית הראשונה של 2021, היא הייתה שיא השיאים מבחינת ואלואציות, ומכפילים שלא ראינו מעולם. אבל זו הסתכלות לא מדויקת, כי גם אם מספר ההנפקות יחזור לממוצע של השנים האחרונות, זו תהיה ירידה לעומת 2021".

על מה מדויק יותר להסתכל, על 2019 לפני הקורונה?
"כן, אומנם יש כל מיני מקרים בסקטורים שונים, אבל בגדול הוואלואציות דומות לוואלואציות פרה-קורונה. הן לא זולות, אבל גם לא כמו תחילת 2021. בהסתכלות רחבה יותר על ציר הזמן, הן דומות, אם לא גבוהות יותר, מאלה של לפני שנתיים-שלוש".

התנודתיות בשוק והירידה במניות הטכנולוגיה מפחיתות את התיאבון של משקיעים להשתתף ב-IPO?
"אני לא חושב שההגדרה של לאבד תיאבון נכונה, אבל התמחור בפירוש יסבול. חברות טובות יצליחו לעשות IPO, אבל לא בוואלואציות של תחילת 2021. החברות שיותר בנויות על מודל של 'נגדל, והרווחיות תגיע יותר מאוחר', יתקשו יותר. חלקן יצליחו להסביר ולשכנע את המשקיעים, וחלקן לא. לכן יהיו פחות הנפקות, אבל שוב, נקודת הייחוס של 2021 לא כל כך הוגנת להשוואה".

 

"התעניינות גוברת בתחומי ה-ESG"

יש סקטורים שיותר מתאימים היום להנפקה?
"יש הרבה מאוד עניין בתחומי ה-ESG. חברות כמו אנרגיה חלופית, רכב חשמלי, כל הדברים שיש להם זווית כזאת, באופן יחסי מעניינות יותר את משקיעי ה-IPO מאשר בעבר. ההסתכלות היא לא רק דרך החור של הגרוש והנתונים הפיננסיים, אלא גם על איך הן עוזרות לעולם להתקדם, ולכן העניין בחברות האלה גבוה יותר באופן יחסי מאשר בעבר".

מה בנוגע ל-SPAC? יש לא מעט חברות SPAC עם כסף שגויס, שחייבות למצוא חברה למזג אליהן, או שייאלצו להחזיר את הכסף למשקיעים.
"זה נהיה יותר ויותר קשה. אל הכסף שמגויס ל-SPAC מצורף 'אם' מאוד גדול. מי שהשקיע ב-SPAC צריך להסכים להשקעה ולשווי שבו היא מתבצעת. אם ה-SPAC מגיע להסכם עם חברה לפי שווי שהמשקיעים ב-SPAC לא מסכימים לו, הכסף של ה-SPAC הוא תיאורטי, כי המשקיעים יפדו את ההשקעה (redemption). להערכתי יהיו הרבה ספאקים שלא יצליחו למצוא חברה למיזוג בשווי שהמשקיעים בהם ירגישו בנוח איתו, ויצטרכו להחזיר את הכסף".

מה צפוי לדעתך במיזוגים ל-SPAC שכבר נחתמו, נראה יותר הפחתות בשווי?
"אני מעריך שנראה קצת, אבל בסופו של יום רוב העסקאות שכבר נחתמו יקרו. יש מספיק עניין ומספיק כסף שתומך בזה, ויש ואלואציה שכבר הוסכם עליה. אז ייתכן שתהיה שחיקה מסוימת בחלק מהוואלואציות כדי להתאים אותן לשוק, אבל הסיכויים להשלמה גבוהים יותר מאשר אלה שעדיין מחפשים עסקה".

אם יש ירידה במספר ההנפקות ובמיזוגים ל-SPAC, המשמעות תהיה עלייה במספר המיזוגים והרכישות (M&A)?
"זאת תשובה יותר מורכבת: אנשים נוטים לחשוב שחברות גייסו הרבה כסף, והן יושבות על הר של מזומנים, אז נראה יותר M&A. הבעיה היא ש-M&A הוא גם עניין פסיכולוגי, וכשהשווי של החברה הרוכשת יורד, יש לה פחות נטייה להוציא את הכסף במהירות.

"במקביל, החברות שהן יעד לרכישה ראו לפני חצי שנה-שנה ואלואציות שונות, האם הן ימהרו להימכר במחירים של היום? לא בטוח. מה שבדרך כלל רואים אחרי תקופה של תנודתיות גדולה מאוד בשוק, זאת בפירוש האטה בשוק ה-M&A, ולאט לאט מתרגלים למציאות החדשה. לכן לשאלה האם יהיו, אבסולוטית, יותר עסקאות M&A ב-2022 מאשר ב-2021, התשובה שלי היא לא, אבל האם יהיו יותר עסקאות M&A מאשר IPO, אני חושב שהנפילה ב-IPO תהיה גדולה יותר, לכן באופן יחסי, התשובה היא כן".

"השוק הפרטי מגיב הרבה יותר לאט"

תופעה מעניינת שעליה מצביעים בברקליס היא הפער שנוצר בין השוק הפרטי לשוק הציבורי. ההשקעות בשוק הפרטי נותרו חזקות לאורך 2021, גם כשהשוק הציבורי התחיל "לרעוד" ומספר ההשקעות של קרנות הון סיכון בהיקף גבוה מ-100 מיליון דולר זינק.

השווי והמכפילים של חברות פרטיות נותרו גבוהים. איך מוסבר הדיסוננס הזה?
"השוק הציבורי מגיב בצורה מאוד מהירה, העליות והנפילות קורות בטווח של שעות או ימים, ואילו השוק הפרטי מגיב הרבה יותר לאט", אומר פז.

"גם העלייה בשוק הציבורי ב-2020-2021 הייתה הרבה יותר מהירה, ולשוק הפרטי לקח יותר זמן אבל הוא עלה, ואני צופה שיהיה אותו הדבר בכיוון ההפוך, כך שהדיסוננס הוא זמני. בגיוסים פרטיים, להסכים על דאון-ראונד (גיוס בשווי נמוך יותר מגיוס קודם, ש'ח'ו') זה לא דבר שקורה הרבה, וקורה רק כשהחברה באמת כילתה את כל הכסף".

אילן פז / צילום: איל יצהר

לדברי פז, "הקרנות הפרטיות, בעיקר הגדולות שמשקיעות בסבבי pre-IPO (לקראת הנפקה), משקיעות את הכסף בהתייחסות לשוק הציבורי. הן משקיעות בחברה שלהערכתן בעוד שנתיים-שלוש תצא לשוק הציבורי, ועושות אנליזה לבחון מה יהיה השווי של החברה כציבורית בעתיד; הן רוצות לקבל החזר של פעמיים-שלוש על הכסף, ומזה הן גוזרות את השווי.

"אבל איך קובעים מה יהיה השווי בשוק הציבורי בעוד שנתיים-שלוש? לוקחים את המכפילים של היום, כך שאם נקודת הייחוס, שהיא המחיר בשוק הציבורי, נמוכה ב-30%-50%, כך יהיה גם בשוק הפרטי, זה לא יכול להיות מנותק".

"השווי בת"א מהווה נקודת ייחוס לוול סטריט"

לאחרונה, מספר חברות שנסחרות בבורסה בת"א הודיעו על כוונה להירשם למסחר גם בוול סטריט. חלקן (נאייקס, סייברוואן) אף הגישו תשקיף חסוי ל-SEC. מבלי להתייחס לחברה ספציפית זו או אחרת, פז אומר בהתייחסות לתופעה, כי "תמיד הייתה תופעה שאם חברה היא בגודל ובשווי מספיק מעניינים לנאסד"ק אז למה לא, ואם היא בשלבים מוקדמים יותר, היא תנפיק בת"א. אני חושב שיש חברות שגדלו ורוצות לעשות את המהלך מת"א לנאסד"ק".

במקרה כזה, השווי של החברות האלה בת"א לא מהווה משקולת על השווי שהן יכולות לקבל בוול סטריט?
"אנחנו מתחבטים בשאלה הזאת בכל פעם שמגיעה אלינו חברה כזאת. אני לא יודע אם אגדיר את זה כמשקולת, אבל זו נקודת ייחוס שאי אפשר להתעלם ממנה. כשחברות פרטיות מגיעות אלינו אנחנו עובדים לפי מכפילים, מודל DCF, וקובעים את השווי בעצמנו. פה, אנחנו יכולים לנסות לקבוע, אבל יש נקודת ייחוס שגם משקיעים בינלאומיים מסתכלים עליה.

"חברות לא יכולות להופיע בנאסד"ק ולהיסחר ביום הראשון פי שלושה מבת"א. זה פשוט לא קורה. צריכים להגיע עם ציפיות ריאליסטיות, ולהבין שבהתחלה המחיר יהיה בסדר גודל של המחיר בת"א, ולאחר שיוכיחו את עצמן השווי יכול להיות הרבה יותר גבוה".

עוד כתבות

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית