גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרווח של מגדל העמק מטאואר: איך תשפיע המכירה לאינטל על העיר?

בשבוע שעבר הודיעה אינטל כי תרכוש את חברת טאואר, היושבת במגדל העמק ● ראש העירייה אלי ברדה מקווה שהרכישה תחזק את העיר הצפונית ואת כל המרחב

מפעל טאואר במגדל העמק. ''יהיו שטחים זמינים אם ירצו להתרחב'' / צילום: שלומי יוסף
מפעל טאואר במגדל העמק. ''יהיו שטחים זמינים אם ירצו להתרחב'' / צילום: שלומי יוסף

בשבוע שעבר הודיעה אינטל על עסקת הרכישה השלישית בגודלה בהייטק הישראלי - רכישת יצרנית השבבים טאואר תמורת 5.4 מיליארד דולר. הבשורה על העסקה התקבלה בשמחה בעיר הצפונית מגדל העמק, שבה יושבת טאואר.

"אנחנו מסתכלים על היום הזה כיום חגיגה לעיר", אומר ראש העירייה אלי ברדה בשיחה עם גלובס. "המפעל עבר כמה משברים בעבר, אבל הוא התייצב והיום הוא מצליח מאוד. אינטל היא מעצמה עולמית שכבר עובדת בישראל והגישה למדינה בקשות להרחבת הפעילות שלה בקריית גת, וזה נותן לנו תקווה שההרחבות יגיעו גם אלינו - גם ככה המפעל במגדל העמק הוא גדול, מדובר על כ-50 אלף מ"ר".

"מסמנכ"לית משאבי אנוש ועד לעובדי ייצור"

ברדה מציין כי המפעל מעסיק כיום כ-2,000 עובדים, מהם 700 שהם תושבי העיר (מבין כ-11.5 אלף שכירים, לפי נתוני הביטוח הלאומי). "מדובר על עובדים בכל החתכים - החל מסמנכ"לית משאבי האנוש דלית דהן, עד הפועלים ברצפת הייצור ואנשי האחזקה, בנוסף לטבחים, לאנשי אבטחה ולנהגי הסעות. מדובר על פרנסה להרבה משפחות בעיר. במעגל השני יש גם ספקים חיצוניים מהעיר, כלומר, עוד מקומות עבודה שנולדו בעקבות הפעילות של החברה".

מה עוד העירייה מרוויחה מהעסקה?

"העירייה מרוויחה בכמה מעגלים. במישור התעסוקה, המפעל ממשיך להתקיים ובפוטנציאל הוא אמור להתרחב. אוטומטית זה יביא לתוספת מקומות עבודה".

נציין כי אינטל לא הודיעה עד כה כי בכוונתה להגדיל את המפעל, והעסקה בכללה עוד טעונה אישור.

"אם אינטל תבוא ותבקש להקים מפעל שלישי אני בטוח שהמדינה תיתן להם מענקים. לטאואר יש שני מפעלים בעיר, פאב ONE ופאב TWO, וכשהקימו את פאב 2 בשנת 2001, המדינה אישרה 350 מיליון דולר מענק לטאואר להקמת המפעל.

"אם החברה תרצה להתרחב, יש לי שטחים זמינים, ואני מקדם תב"ע להרחבת אזור התעשייה, כך שיהיו לי עוד שטחים כשאסיים את התהליך בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.
"במישור הארנונה, טאואר משלמת לעיריית מגדל העמק 8 מיליון שקל בשנה על שטח בנוי של 55 אלף מ"ר", אומר ברדה ומדגיש: "אנחנו לא נותנים הנחות כי החוק אוסר זאת. ההנחות היחידות שהם קיבלו היו בקורונה וזה היה בהוראת המדינה כמו כל החברות. אבל כל מפעל שמגיע לעיר מקבל הטבות מדינה: הטבות מס או מענקים דרך מרכז ההשקעות במסגרת אזור העדיפות".

ברדה מציין כי נוסף לארנונה ולתעסוקה, החברה מעורבת גם בפרויקטים חברתיים. "יש לי תו תקן חברתי שמחייב את כל החברות הפועלות בעיר לתת עדיפות לתושבי העיר בקליטה לעבודה, בנוסף לתרומות שהן מעניקות לקהילה: לתמוך בנוער בסיכון, לתת שיעורי מצוינות ולתרום זמן לבתי הספר כדי לחזק את מערכת החינוך שכבר זכתה במצוינות ארצית. הקמנו יחד איתם מרכז מיצוי כישורים שמאמץ תלמידים הזקוקים לאבחון ואין להורים שלהם יכולת כלכלית לכך, ולתת להם טיפול מתאים בהמשך. הם מחוברים לקהילה".

"אמנם אנחנו באשכול 4 במדד החברתי כלכלי וזה נובע בגלל שיעורים גדולים של עולים חדשים ושל חרדים (30% ו-כ-15% בהתאמה), אבל שיעור האבטלה בעיר נמוך, סביב 3.7% - בניגוד לכמה רשויות בנגב ובגליל שם אחוזי האבטלה דו-ספרתיים, זו נקודה חזקה ומאוד משמעותית ואנחנו נשמור על מעמדנו כמוקד תעסוקה אזורי".

ברדה מוסיף כי העיר נמצאת בעיצומו של תהליך פיתוח המבוסס על בנייה, "אנחנו חתומים על הסכמי גג עם משרד הפנים שבמסגרתם נוסיף לעיר עוד 6,000 יחידות דיור - מהם 1,000 כבר נבנו ומאוכלסות, 1,500 נמצאות באוויר. העיר תגדל מ-25 אלף ל-50 אלף".

"גם עובדים מהכפרים הערביים בסביבה יבואו"

ברדה הוא גם יושב ראש אשכול גליל עמקים המורכב מ-17 רשויות.

איך העסקה תשפיע על המרחב?
"במסגרת הפעילות של האשכול, תמיד יש מחשבה איך לחזק את כל המרחב. כשמגדל העמק היא מוקד תעסוקה אזורי אז ברור שכל הסביבה תרוויח, גם עובדים מהכפרים הערביים שבסביבה יבואו לעבוד כאן. למגדל העמק יש היום שלושה אזורי תעסוקה עם לפחות 70 מפעלים, יש כאן 10,000 מקומות עבודה.

אלי ברדה, ראש עיריית מגדל העמק / צילום: דוברות מגדל העמק

"גם שדה התעופה באזור עמק יזרעאל עשוי לתרום רבות לאזור, אבל עמק יזרעאל מתנגד, אנחנו תומכים בהקמתו, בכפוף לתסקיר השפעה על הסביבה, כי זה מחזק את הצפון. הממשלה בוחנת את הרחבת השדה בחיפה. ישנם שיקולים פוליטיים מאחורי מיקום השדה, כנראה שזה לא יתקדם בעשור הקרוב".

מה אפשר ללמוד מהניסיון של אינטל בקרית גת | הלית ינאי־לויזון 

אם ברדה מנסה לתאר איך תיראה העיר לאחר שתושלם רכישת מפעל טאואר בידי אינטל, הוא יכול להסתכל דרומה, לניסיון של קרית גת, שבה נחנך מפעל של אינטל ב-1999. המחקר "פיתוח גלובאלי בעיר מקומית" בדק את ההשפעות של מפעל אינטל עד 2005. את המחקר חיברו חוקרי מרכז הנגב לפיתוח אזורי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, והמכון ללימודים עירוניים ואזוריים באוניברסיטה העברית.

בבדיקה שערך ערן רזין הוא מצא ש"מבין 2,119 העובדים הישירים של אינטל קרית-גת בקיץ 2002, כ-11 אחוזים התגוררו בעיר קרית-גת וכ-9 אחוזים ביישובים אחרים ברדיוס של עד 15 ק"מ מקרית גת".

עוד מצא המחקר כי "בהתאם לצפוי, עובדי פארק התעשייה הגרים באזור הדרום בכלל ובקרית גת בפרט נוטים להיות בדרגות וברמות שכר נמוכות, בעוד שבקרב הבכירים קיימת נטייה גבוהה יותר לגור במרכז הארץ.

ההכנסות מהארנונה מאינטל נאמדות ב-50 מיליון שקל בשנה. עד השנה הן התחלקו בין קרית גת לבין המועצות האזוריות השכנות, ומהשנה העיר תקבל יותר מ-90% מהן. עם זאת, קרית גת היתה ונשארה באשכול 4 של הדירוג הסוציו-אקונומי.

מגדל העמק
שנת הקמה: 1953
הפכה לעיר: 1988
מספר תושבים: 25,721
אשכול חברתי־כלכלי: 4
שטח שיפוט: 8.75 קמ"ר
שכר ממוצע לשכיר לחודש: 9,460 שקל
חיובי ארנונה: 91.025 מיליון שקל (38% ממגורים, 34.4% מתעשייה)
*הנתונים נכונים לשנת 2019. מקור: למ"ס

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30