גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"נזק של מיליארד וחצי שקל בשנה": בממשלה זועמים על העיכובים בהקמת הקו הסגול והקו הירוק

משרדי האוצר והתחבורה שלחו מכתב חריף למנכ"ל נת"ע, חיים גליק, שבו הם טוענים לאיחורים משמעותיים בהקמת הקווים של הרכבת הקלה ● המכתב נחתם באיום מרומז: הקמת המטרו תילקח מידי נת"ע אם לא תעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו ● מנת"ע נמסר כי "מרבית העיכובים המצוינים במכתב אינם בשליטת החברה"

מנכ''ל נת''ע חיים גליק בנסיעת מבחן של הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: כדיה לוי
מנכ''ל נת''ע חיים גליק בנסיעת מבחן של הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: כדיה לוי

לקראת מינוי היו"רית החדשה, הממשלה עושה סדר בנת"ע: במכתב חריף ששלחו משרדי האוצר והתחבורה למנכ"ל נת"ע, חיים גליק, הם חושפים איחורים של שנים בעבודות להקמת הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה, וחותמים באיום מרומז שהקמת המטרו תילקח מידי נת"ע אילולא תעמוד החברה הממשלתית בלוחות הזמנים שנקבעו.

"לקראת ועדת ההיגוי הקרובה, אנו מבקשים להביא לידיעתכם את חוסר שביעות רצוננו מהתקדמות עבודות ההקמה של הקווים הירוק והסגול", כך נפתח המכתב ששוגר לגליק והגיע לידי גלובס. הישיבה הקרובה של הוועדה המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה תיערך השבוע ונראה שתהיה סוערת במיוחד.

בישיבה תתבקש נת"ע, החברה הממשלתית האמונה על הקמת הרכבת הקלה במרכז הארץ, להציג תוכנית עבודה מעודכנת שתאפשר לפתוח את הקו הסגול בסוף 2026 ואת הקו הירוק באמצע 2027, כפי שהתחייבה לפני שנתיים. נזכיר, שגם מועדים אלה משקפים איחור לעומת היעד הרשמי המקורי. שני הקווים היו אמורים להגיע להפעלה מסחרית כבר ב-2024.

 

"נזק משקי רחב העומד על כמיליארד וחצי שקלים בשנה"

"נבקש להדגיש כי עיכובים בפתיחת הקווים מגלמים נזק משקי רחב העומד על כמיליארד וחצי שקלים בשנה", כתבו משרדי התחבורה והאוצר לגליק. על פי המכתב, "באפריל 2020 אישרה ועדת ההיגוי עדכון ללוחות הזמנים להתקדמות הקמת הקווים הירוק והסגול ומועד פתיחתם להפעלה. בפועל במקטעים רבים ישנה חריגה מהמועדים שנקבעו, ובמקטעים אחרים מסתמנים עיכובים נוספים". בהמשך מגיעה סקירה של מקטעי העבודות השונים לפי סטטוס הביצוע שלהם.

הקו הסגול תוכנן להיפתח כקו השני של הרכבת הקלה, אחרי הקו האדום שלפי ההכרזות הרשמיות יתחיל לנסוע בסוף השנה. קו זה יסע במפלס הקרקע דרך תל אביב, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד-מונוסון ב-43 תחנות. לפי הנתונים המתפרסמים במכתב, בחלק ממוקדי העבודות "צפויה חריגה מלוחות הזמנים עד כדי סיום במועד מאוחר יותר ממועד המסירה לזכיין על פי מסמכי המכרז". המקטעים הבעייתים ביותר הם בחלקו המזרחי של הקו: בין בית החולים שיבא לכביש 471, כביש 461 וחציית כביש 40 ודרך הגישה לדפו.

ובינתיים בחלקו המערבי של הקו הסגול המצב לא טוב בהרבה. העבודות המקדימות של נת"ע על המקטע הראשון של הקו, בין מסוף ארלוזורוב בתל אביב ועד רחוב הירקון, היו צפויות להסתיים בהתאם ללו"ז עד נקודה זו וטרם הסתיימו. בהמשך המסלול, בין רחוב אלנבי ועד דרך הטייסים, הביצוע בכלל עוד לא יצא לדרך. הממשלה צופה "דחייה של עד 36 חודשים בביצוע המקטע, וצמצום הבאפר במקרים רבים לחודש אחד בלבד". כלומר, נת"ע כילתה כבר את כל עתודות הזמן שלה ותצטרך לעבוד בקצב שיא כדי לעמוד בהתחייבויות שלה. דחייה של 3 שנים בביצוע מעידה על עבודות שהיו אמורות להתבצע עם היציאה לפרויקט בתחילת 2019 ולא קרו עד היום.

הקו הירוק של הרכבת הקלה ינוע מהרצליה דרך תל אביב וחולון ועד לראשון לציון. גם שם הבלגן חוגג. למשל, טרם החל ביצוע של מקטע הרכבת ברמת החייל. המשמעות היא דחייה של 23 חודשים בביצוע המקטע, כשכל חריגה נוספת עלולה להביא לעיכוב של פתיחת הקו הירוק לתנועת הנוסעים. נקודות נוספות על תוואי הקו הירוק בהן נרשמו חריגות של נת"ע מלוחות הזמנים הן הדפו בחולון, רחוב אברהם בר בראשון לציון, רחוב לבון בתל אביב ופארק הירקון.

שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע

רק בחודש האחרון נבחרו הזוכים במכרז להקמת הקווים

"לדאבוננו, נוסף למקטעים המוזכרים במכתב זה, במקטעים רבים נוספים קיימים עיכובים של ממש אשר מעמידים את מסירתם לזכיין בהתאם ללו"ז המכרזי בסיכון", כתבו בממשלה למנכ"ל נת"ע. "בשל חשיבותם הלאומית של פרויקטים אלו אנו מעלים את חששותינו על הכתב ומבקשים לקבל בהקדם האפשרי ולא יאוחר מישיבת ועדת ההיגוי הקרובה, תוכנית לעמידה בלוחות הזמנים בהתאם להתחייבויותיכם כפי שניתנו באפריל 2020".

רק בחודש האחרון הודיעה נת"ע, לאחר עיכובים רבים, על בחירת הזוכים במכרז להקמת שני קווי הרכבת הקלה. למעשה, ההליך המכרזי היה מוכן זמן רב קודם לכן, אבל הממשלה הורתה לנת"ע שלא לפתוח את המעטפות הכוללות את הצעות החברות עד שתסיים לפנות מבנים בכפר שלם שעומדים על תוואי הקו הסגול. פינוי המבנים התעכב וכך גם השלמת המכרז. זאת, משום שמרגע חתימת הסכם בין הממשלה לזכייני הביצוע, צריכה המדינה לשלם פיצויים על עיכובים במסירת שטחי העבודה המוכנים לידי הקבלנים. עד שהקבלנים יוכלו להיכנס לשטח, נדרשת נת"ע להשלים לצד הפקעות והגעה להסכמות מול ראשי המועצות המקומיות גם עבודות נרחבות של פינוי תשתיות.

נת"ע פועלת ללא יו"ר מזה כחצי שנה, מאז עזב רם בלינקוב את התפקיד לטובת מנכ"לות משרד האוצר. לפני כשלושה שבועות הוחלט במשרד התחבורה למנות את עו"ד מיה ליקוורניק, שצפויה להיכנס לתפקיד בקרוב.

בעתיד הקרוב תקים הממשלה את רשות המטרו, שתקדם את פרויקט התחבורה הגדול הבא של גוש דן. המטרו תהיה רכבת תחתית מהירה בשלושה קווים ארוכים במרכז הארץ, ועלותה נאמדת ב-150 מיליארד שקל לפחות. על פניו, אחרי שנת"ע קיבלה את האחריות הממשלתית על הקמת הרכבת הקלה בתל אביב, הבחירה בה לניהול פרויקט המטרו נראית כמו הבחירה המתבקשת.

ואולם, בממשלה מאיימים שכישלון של נת"ע בקו הסגול ובקו הירוק עלול לעלות לה בדחיקתה החוצה מפרויקט הדגל של התחבורה בשנים הבאות, שיהיה היקר והמורכב ביותר אי פעם בישראל. או כפי שניסחו זאת בממשלה במכתב לגליק: "כידוע, לפתחה של החברה עשויים להיות פרויקטים לאומיים נוספים, ויש באופן ניהול הפרויקטים הקיימים על ידי החברה כדי להשפיע על קידומם של פרויקטים אלו בעתיד". בשנים עברו כבר התבטאו באוצר בשיחות סגורות נגד הכוונה להפקיד את המטרו בידי נת"ע, והעלו על הפרק הצעה לתת את הסמכות בידי חברה עסקית, כפי שתוכנן מלכתחילה להתבצע הקו האדום טרם הולאם הפרויקט והועבר לנת"ע.

מטעם נת"ע נמסר כי "המכתב המדובר התקבל בנת"ע בהפתעה רבה, וזאת לאור העובדה שעבודות אינפרא 1 בקווים הירוק והסגול מתקדמות באופן משמעותי ואף נראות בכל פינה. נציין כי מרבית העיכובים המצוינים במכתב, הינם תוצאתם הישירה של חסמים שונים לרבות גורמים עירוניים ותשתיתיים, אשר אינם בשליטתם של החברה. לצערנו הרב, לא נעשה דבר על מנת לפתור ולהסיר את אותם החסמים, וזאת למרות התראות חוזרות ונשנות שהעלתה נת"ע בפני גורמי הממשלה הרלוונטיים, במשך השנתיים האחרונות. נת"ע שבה ומתריעה גם היום לפני הממשלה, על הצורך המיידי בפתרון אותן בעיות, בטרם יפגעו לוחות הזמנים המתוכננים, כמו גם ההפעלת הקווים במועד המתוכנן, וזאת לאור כניסתם הצפויה של הזכיינים שזכו במכרז ה-PPP להקמת הקווים הירוק והסגול".

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה