גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחרות למימון ישיר? יד2, אלייד ובנק הפועלים במגעים להקמת חברה למימון כלי רכב

הגאות בשוק הרכבים החדשים והמשומשים מובילה את שלושת הגופים להקים מיזם משותף שיבקש לנצל את לוחות הרכב של אתר יד2, השליטה של אלייד ביבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס ויכולות המימון של בנק הפועלים ● קבוצת יד2 צפויה להחזיק במחצית ממניות המיזם, שבו השקעה כספית משמעותית

יצחק סוארי, בעל השליטה באלייד / צילום: תמר מצפי
יצחק סוארי, בעל השליטה באלייד / צילום: תמר מצפי

מתחרה חדשה בשוק המימון לרכב? לגלובס נודע כי קבוצת יד2, חברת ההשקעות הפרטית אלייד ובנק הפועלים, מקדמים הקמת חברת אשראי חדשה שתתמקד במתן הלוואות לשוק הרכב ותתחרה במימון ישיר - החברה השולטת בשוק ונסחרת בשווי של כ-2.5 מיליארד שקל. חלקה של יד2 במיזם המשותף, בו צפויה השקעה כספית מסיבית, צפוי לעמוד על 50% בעוד אלייד והפועלים יחזיקו 25% כל אחד.

תחום ההלוואות לרכב הוא תחום צומח שנהנה מהגאות הגדולה בשוק המכוניות, בין היתר בעקבות מגפת הקורונה שגרמה לישראלים להעדיף רכב פרטי על פני נסיעה בתחבורה ציבורית.

כל אחד מהשותפים במיזם צפוי להביא לתוכו את החוזקות שלו בתחומי הרכב והמימון, כאשר הן ליד2 והן לאלייד, בהובלת היו"ר יצחק סוארי, אחיזה משמעותית בשוק הרכב, והפועלים יביא את יכולותיו בתחום המימון.

ליד2, אתר אינטרנט ישראלי העוסק בפרסום מודעות לקנייה ומכירה של מוצרים מיד שנייה, יש לוחות מהנפוצים המחברים רוכשים ומוכרים של רכבים (לצד דירות, בעלי חיים ועוד), ואילו אלייד שולטת ביבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס ובחברת הטרייד-אין והמכוניות המשומשות אוטודיל. נציין, כי בתחילת השנה שעברה חתמו בנק הפועלים (השותף השלישי במיזם) ואוטודיל על הסכם שבמסגרתו תינתן הלוואה מצד הבנק גם בסוכנויות הרכב של אוטודיל ללא צורך להגיע לסניף הבנק.

אתר יד2 נרכש מבזק בכ-800 מיליון שקל

אתר יד2 הוקם לפני 17 שנה ומעסיק 260 עובדים. הוא שייך כיום לתאגיד האירופי אקסל שפרינגר, חברת הוצאה לאור, אשר רכש אותו מידי בזק בשנת 2014 בתמורה לסכום עתק של כ-800 מיליון שקל.

צ'מפיון מוטורס היא יבואנית מותגי אאודי, פולקסווגן, סיאט וסקודה בישראל. אוטודיל נמנית עם החברות הגדולות בתחומה, פועלת באמצעות שתי חטיבות מכירה עיקריות: חטיבת טרייד-אין וחטיבת המכירה הפרטית והיא משמשת כנציגת הטרייד-אין הרשמית והבלעדית של החברה האחות צ'מפיון ושל קבוצת סמל"ת, יבואנית מותגי פיאט, אלפא רומיאו ולנצ'יה.

ביוני 2005 רכשה אלייד 49% ממניות אוטודיל מידי מייסדי הרשת, מאיר אוחיון ותומר דותן ובאוקטובר 2019 השלימה את רכישה אוטודיל כששילמה 100 מיליון שקל עבור יתר הרשת, בעסקה ששקפה שווי של כ-200 מיליון שקל לרשת הטרייד-אין והסחר במכוניות משומשות, שהוקמה בשנת 1997.

הערכה: יותר מ-50% מעסקאות הרכב - במימון

"תחום המימון לרכישת כלי רכב צומח מאוד בשל שלושה מגמות עיקריות", אמר גורם בכיר בשוק. "הראשון הוא עצם הגידול של שוק הרכב בישראל, הן ברכב חדש והן ברכב המשומש. דבר שני, אנו עדים לשינוי תרבותי שקיבל 'בוסט' בתקופת הקורונה, וזה העלייה במהירות המיחזור של הרכבים.

"אם בעבר הציבור היה מחליף רכב כל ארבע שנים בממוצע, היום מחליפים מכוניות בקצב מהיר יותר, אפילו כל שנתיים וחצי וזה מעלה את כמות ההעסקאות בשוק היד השנייה. בנוסף, יש שינוי משמעותי בתמהיל המכוניות בשוק כך שהמחיר הממוצע לרכב עלה, הרבה בשל ביקושים גדולים יותר לרכבי SUV ומכוניות יוקרה. המגמה השלישית והלא פחות חשובה, היא עלייה בשיעור השימוש במימון ביחס לסך העסקאות", הוא אומר.

ההערכות בשוק הן כי אם לפני כ-15 שנה רק 18% מרוכשי הרכבים השתמשו בהלוואה, היום שיעור רכישות הרכבים הכרוכות במימון עומד על בין 50% ל-55%.

בשוק המימון לרכב פועלים נכון להיום כ-30 גופים, כאשר הבנקים הם עדיין שחקן מרכזי בתחום, בעיקר במימון לרכבים חדשים. לצדם פועלות חברות כרטיסי האשראי ועל הפוטנציאל של התחום אפשר ללמוד מהדוחות הכספיים של מקס שפורסמו בשבוע שעבר, ומגלים כי האשראי שהוענק לציבור עם בטוחה של רכב עמד בשנה שעברה על 1.24 מיליארד שקל, לעומת 964 מיליון בשנת 2020, גידול של כ-28%.

"בשנת 2021 החלה החברה להעמיד מימונים גם לרכבים משומשים, יד שנייה ו-0 ק"מ. החברה חתמה הסכמים עם עשרות סוכנויות ומגרשי רכב אשר מציעים ללקוחותיהם את אפשרויות המימון של החברה, לצד אופציות מימון מטעם חברות מימון או בנקים אחרים", ציינו במקס.

סוג השחקנים השלישי הפועל בתחום הוא חברות המימון. הגדולה בהן היא מימון ישיר ולצדה פועלות בין היתר ERN ופמה שהיא הוותיקה בתחום הפועלת מאז 1993.

מימון ישיר הציגה גידול של 22% בהלוואות לרכב

דוחות מימון ישיר לרבעון השלישי של 2021 הם אולי האינדיקציה הטובה ביותר לצמיחה בשוק. החברה הציגה רווח של 142 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה, פי שניים מהרווח ב-2020, שנת הקורונה בה ירד הביקוש לרכבים בשל הסגרים. מדובר בגידול של יותר מ-20% ביחס ל-2019, אז עמד הרווח הנקי של החברה על 116 מיליון שקל.

תיק האשראי הישיר שהעניקה החברה עמד נכון לסוף ספטמבר על 3.4 מיליארד שקל (התיק כולו הסתכם ב-8.4 מיליארד, כולל הלוואות המנוהלות עבור גופים אחרים), גידול של 17% לעומת סוף שנת 2020. על-פי הדוחות של מימון ישיר, 86% מהתיק מיועד להלוואות רכב ואלה הסתכמו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 בכ-2.9 מיליארד שקל, גידול של 22% לעומת ספטמבר 2020.

 

נתון נוסף המלמד על אמון השוק בהלוואות הצרכניות והרכב בפרט, מגלה כי במהלך השנה שעברה חלקן של האג"ח שגייסה מימון ישיר מהשוק לצורך מימון מקורות האשראי שלה עלה על חלק האשראי שגייסה מהבנקים, ועמד על 2.2 מיליארד שקל, לעומת 1.75 מיליארד שקל שגויסו מהבנקים.

במימון ישיר תיעלו את התוצאות לנסיקה של המניה. החברה הונפקה באוגוסט 2020 לפי שווי של כמיליארד שקל (במקור הרצון היה להנפיק לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, אך הקורונה פגעה בהנפקה), ומאז רשמה המנייה עלייה של כ-150%.

מימון ישיר, אותה מנהל ערן וולף, היא חלק מקבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן המחזיקה ב-46% ממניותיה. בעל המניות השני בגודלו בחברה הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם (14.5%). בנוסף לחברות המימון החוץ בנקאיות גם חברות הליסינג ויבואני הרכב מחזיקים בחברות מימון. כך למשל, כלמוביל מחזיקה בכלמוביל פתרונות מימון, וגם אלבר, שלמה וקרסו הקימו פתרונות מימון. 

מיד2 נמסר בתגובה כי "לאתר החברה 20 מיליון כניסות בחודש, והוא מקפיד לפתח מוצרים חדשים ולהתפתח טכנולוגית על מנת לספק את השירות הטוב ביותר לקהל לקוחותיו. מתוקף כך, בוחנת החברה מדי יום שיתופי פעולה עסקיים עם גופים רבים". מבנק הפועלים נמסר: "איננו נוהגים להתייחס לשאלות הנוגעות למגעים עסקיים". מקבוצת אלייד לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי