גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרגע שפרשת NSO הפכה להיות "פרשת כלכליסט"

פרשת הריגול המשטרתית משולה לבלון שהתפוצץ, כשמקביל העבודה העיתונאית התחלפה באיומים של משחק פוקר ● עם כל הכבוד והקולגיאליות לעיתונאי תומר גנון, הגיעה העת לשמוע ממנו הסברים

משרדי NSO / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
משרדי NSO / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

עיתונאי צריך להיות אחראי. הוא צריך לבדוק את העובדות, לוודא ולהצליב. אבל בסוף עיתונאי הוא לא חוקר משטרה ולא פרקליט, וכל שכן לא שופט בבית משפט. אין לו את הכלים שיש למערכות הללו, וגם לא את התקציב לכך.

מהצד השני, צריך לזכור שהמשטרה בעצמה פותחת תיקי חקירה רבים שמסתיימים בלא כלום. הפרקליטות מעמידה לדין אנשים שחלקם מזוכים לבסוף. בית המשפט קובע קביעות עובדתיות, ולא פעם ולא פעמיים, בסוף ערכאת הערעור, דוחה את הקביעות והופך את המסקנה.

מי שלא עושה - לא טועה. עיתונאי צריך להיות אחראי, רציני והגון, וכמובן לקוות ולהתפלל שהטעויות יהיו מזעריות ונדירות.

אינני שמח לאידו של חושף פרשת NSO, עיתונאי "כלכליסט" תומר גנון. לא אלעג לו גם אם יוכח ש-95% מטענותיו יתבררו כפייק ניוז. לדבריו, הוא עבד על התחקיר במשך חודשים, הצליב ובדק.

מכיוון שאין לי כל ידיעה מה היו מקורותיו, ומכיוון שהוא מוכר לי כעיתונאי רציני - אני לא חושב שצריך ללעוג לגנון בכל מקרה, גם אם יתברר ששגה. עוד אוסיף שאין לי כל ספק שהטענות לבחישה של ארנון (נוני) מוזס וכיו"ב הן קשקוש. לא כי אני מכיר את המקור של תומר, אלא כי אני יודע שהוא עיתונאי הגון, והקונספירציה הזו לא מאוד הגיונית, בלשון המעטה. גם אם יתברר ששגה, אני לא חושב שמגיע לגנון שנפקפק בתום-הלב שלו. מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך.

לא מדובר במשחק פוקר. אם דבריך אמת - תוכיח

בעיניי, פרשת NSO הפכה ל"פרשת כלכליסט", לא בשלב הפרסום, אלא בשלב שהרכבת החלה לרדת מהפסים - לאחר שהתברר, לכאורה כמובן, שהדברים אינם כצעקתה, ושרוב רובו של הפרסום איננו נכון. גנון המשיך לדבוק בטענה שהכול אמת לאמיתה, ובז לעיתונאים שהעלו תהיות בתום-לב על נכונות הפרסום.

לפני שבוע, ב-17 בפברואר, כתב גנון בחשבון הטוויטר שלו: "העיתונאים שגויסו נגד חקירה אמתית ומקיפה - מרצונם החופשי או כי אכלו מכף-ידם של מי שמנסים לקעקע את האמינות שלנו - אני מבין שקשה. תתרגלו. אנחנו ננהל את הפרסומים כמו שנחליט. בפוקר הזה מול המדינה' הקלפים יhשלפו רק כשנחליט שזה הרגע הנכון".

דבריו של גנון הם איומים בעיניי. עיתונאי מודיע למשטרה ולפרקליטות שהוא מנהל מולם משחק פוקר' ושיש לו עוד קלפים ביד שיישלפו בזמן ובמועד הנכון? אם יש לך קלפים ביד, תפרסם. מה פשר האיום שנועד להלחיץ את המדינה? אגב, בין היתר זו אחת הסיבות שוועדת מררי התעכבה ובדקה שוב ושוב מכל כיוון, שמא גנון בכל זאת יודע משהו שהוועדה לא מצאה.

התמיהה על "משחק הפוקר" מתעצמת במיוחד בעקבות הודעת מערכת "כלכליסט" לאחר פרסום מסקנות דוח ועדת מררי. "מתחייבים להתייחסות רצינית ובדיקה מחודשת", נכתב בהודעת העיתון. "כשנסיים אותה, לא נהסס לתקן ככל שיידרש". תסלחו לי, אבל עד לפני רגע הבעתם ביטחון מוחלט בתחקיר והודעתם שהקלפים יישלפו במועד הנכון. לאן זה הלך?

האם חלילה זה היה באמת "פוקר", בו השחקן מגדיל את ההימור כשאין לו קלפים של ממש ביד כדי לשכנע את יריבו לפרוש? עד עתה לא מצאתי הסבר להתבטאות, שלדעתי אין בינה לבין עיתונות דבר וחצי דבר.

התחקיר עלול לפגוע באמון הציבור בתקשורת

כאן לא נגמרה הסאגה. "אני יודע את כל האמת. גם אתם תדעו יום אחד", כתב גנון ב-17 בפברואר בחשבון הטוויטר שלו. "מי שרוצה להאמין לספינים מבית מדרשם של אלה שמפחדים מהאמת - מוזמן". אם אתה כה בטוח שאתה יודע את כל האמת, למה צריך לבדוק ולתקן אם יתברר שטעית?

עוד כתב גנון באותו היום: "למי שחשש לרגע שאנחנו הולכים לקפל את העסק, אז שיתסכל בשער 'כלכליסט'". בניגוד לעמדתו, מערכת העיתון דווקא כן בחרה להתקפל באלגנטיות. אז מה פשר ההצהרות הללו?

גנון גם סירב להאמין לבדיקת המשטרה. "מי שמאמין למשטרה שבודקת את עצמה, ולפרקליטות שהודתה שחיה מהמידע שקיבלה מהמשטרה, מוזמן לבדוק מתחת לכרית אם פיית השיניים השאירה מתנה", כתב. אתעלם מהדמגוגיה שבדברים, ורק אשאל - אם כך, למה לאחר מכן העיתון פרסם הודעה לפיה הממצאים "מחייבים התייחסות רצינית ובדיקה מחודשת"?

אך חמורה מכך ההתבטאות הזו של גנון: "יועצי התקשורת המתלהמים, הבוטים והעיתונאים שגויסו נגד חקירה אמתית ומקיפה - מרצונם החופשי או כי אכלו מכף-ידם של מי שמנסים לקעקע את האמינות שלנו - אני מבין שקשה. תתרגלו". מדובר בטענה דמגוגית בעיניי, שפוגעת בעיתונאים שתפקידם לא רק להדהד את פרסומיו ולחבוט במשטרה, אלא להפעיל שיקול-דעת עצמאי אם אמונם בתחקיר התערער. אולי הם מפקפקים כי הגיעו למסקנה שהתחקיר מפוקפק?

כמו שלא מפקפקים ללא סיבה בכנות וביושרה ובאינטרסים של גנון, ואני לא אפקפק בהם גם אם יתברר חלילה שהתחקיר שגוי כמעט מהתחלה ועד סוף, כי אני יודע שמדובר בעיתונאי מצוין והגון. על כן, ראוי שגם גנון לא יפקפק בכל הנ"ל לגבי עיתונאים שחושבים ואף כותבים אחרת ממך.

גם עיתונאים חייבים להודות בטעויות שלהם

כאמור, פרשת NSO הפכה ל"פרשת כלכליסט" כאשר התמונה השתנתה. כולם עלולים לטעות, גם רופא מנתח וגם טייס קרב. השאלה מה קורה כאשר מתגלים ממצאים שלא עולים בקנה אחד עם מה שהעיתונאי ציפה ובוודאי ממה שמצופה ממנו. שם עיתונאי נמדד, ולדעתי שם הוא קונה את האמינות שלו.

יש פתגם יפה מאוד בתלמוד הבבלי של האמורא רבא. בכמה עניינים, רבא חזר בו מדברי הלכה שאמר, לאחר שהשתכנע שטעה. רבא קרא לכל התלמידים והודיע להם: "דברים שאמרתי לפניכם, טעות הם בידי". דווקא משום כך, בגלל היכולת להודות בטעות, רבא הפך לאחד מגדולי האמוראים. כולנו עלולים לטעות, והלוואי שכולנו נהיה מסוגלים להודות בטעות.

לאחר פרסום הדוח של מררי, לא שמענו מילה כלשהי מגנון. חבל. אני חושב שמגיע לציבור הסבר. אם הוא בטוח כמו שהוא אמר עד לאחרונה שהכול אמת, אז מצוין - שיגיד זאת. אם הוא השתכנע ההפך - אז שיגיד זאת. השתיקה לא הולמת את גודל האירוע לטעמי, ובפרט לאור ציוציו החדים והברורים.

כאמור, מערכת "כלכליסט" טענה כי הממצאים מחייבים אותם בבדיקה רצינית, וכי אם יתברר שטעו, הם לא יהססו לתקן. הכול טוב ויפה, אלא שלצד זאת ב"כלכליסט" טענו כי הדוח מאמץ את עיקרי הממצאים שפורסמו בעיתון. מדובר בטענה שראוי שלא תיכתב, כי הפער בין הדוח לבין הטענות של "כלכליסט" הוא כרחוק מזרח ממערב.

גם "כלכליסט" יודעים היטב שקיים פער אדיר בין הטענות חסרות התקדים והחומרה נגד המשטרה, בה היא הוצגה כמשטרת שטאזי לכל דבר ועניין, לבין הדוח של מררי. מבלי לזלזל בממצאים - הפער הוא בין מכונית פורשה לגלגל של מאזדה 323.

אמירה לסיום המופנית ליתר חבריי בתקשורת - תהיו שקופים, תתווכו לציבור את האמת. רק ככה נחזק ונגביר את האמון בעיתונות.

ב"כלכליסט" בחרו שלא להתייחס לטענות. 

*** גילוי מלא: "כלכליסט" מבית "ידיעות אחרונות" וגלובס הם עיתונים מתחרים 

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"