דוח ועדת מררי: שלילה מוחלטת של הטענות לשימוש המשטרה ב"פגסוס"

אין כל אינדיקציות שהמשטרה הדביקה באמצעות מערכת פגסוס שבידיה ללא צו שיפוטי מכשיר טלפון של מי מבין האנשים שפורסמו ב"כלכליסט" - כך עולה מממצאי צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי • הבדיקה בוצעה גם ביחס למערכת נוספת, שגם בעניינה לא הייתה כל עדות לכך שבוצעו הדבקה או ניסיונות הדבקה לטלפונים הניידים של איש מרשימת השמות שפורסמו

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock
קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

צוות הבדיקה בעניין האזנות סתר בתקשורת בין מחשבים מצא: אין כל אינדיקציות שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות מערכת פגסוס שבידיה ללא צו שיפוטי מכשיר טלפון של מי מבין האנשים שפורסמו ב"כלכליסט".

צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי, ובהשתתפות שני ראשי אגפים בדימוס בשב"כ, שמונה לבדוק טענות שונות שעלו בפרסומים ב"כלכליסט" על אודות שימוש לא חוקי לכאורה באופן בו משטרת ישראל מפעילה אמצעים לביצוע האזנת סתר בדרך של הדבקת הטלפון הסלולרי ברוגלה, הגיש את ממצאיו ליועצת המשפטית לממשלה.

הצוות, שהסתייע גם במומחים טכנולוגיים, בדק האם בוצעה הדבקה למכשירי טלפון ניידים השייכים אל מי מבין רשימת האנשים שפורסמו בתקשורת, באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO שבשימוש משטרת ישראל ("סייפן"), ללא צו שיפוטי.

עיקרי ממצאי הצוות: עם השלמת הבדיקה הטכנולוגית המקיפה של צוות הבדיקה והמומחים הטכנולוגים, אשר נשענה גם על מידע שהגיע מידי מומחים של חברת NSO, עלה כי אין כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות תוכנת פגסוס שבידיה, ללא צו שיפוטי, מכשיר טלפון של מי מבין רשימת האנשים שפורסמו בתקשורת.

ההדבקה הצליחה רק בטלפון הנייד של שלמה פילבר

לפי המידע שהועבר לצוות, קיימים צווים להאזנת סתר מסוג תקשורת בין מחשבים לגבי שלושה מבין האנשים שהופיעו ברשימה שפורסמה, כאשר לגבי שניים מתוכם על-פי ממצאי הצוות אכן בוצע ניסיון הדבקה, ורק לגבי אחד מהשניים לגביהם ניתן צו ההדבקה הצליחה - המדובר במנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, עד המדינה בתיק 4000.

הבדיקה בוצעה גם ביחס למערכת נוספת שנכנסה לשימוש לאחרונה, אשר גם בעניינה לא הייתה כל אינדיקציה לכך שבוצעו הדבקה או ניסיונות הדבקה לטלפונים הניידים של אף אחד מרשימת האנשים שפורסמו.

שלמה פילבר / צילום: שלומי יוסף
 שלמה פילבר / צילום: שלומי יוסף

עוד יצוין כי בדיקה טכנולוגית מעמיקה נעשתה במערכת פגסוס ובמערכת הנוספת גם ביחס למכשירי הטלפון הנייד שהיו ברשותם של שלושת המנהלים הכלליים לשעבר של משרדי הממשלה ששמותיהם פורסמו ב"כלכליסט", בין היתר באמצעות נתונים שהועברו על-ידם בעקבות פניית הצוות לצורך בדיקות אלה.

בדיקה זו העלתה אף היא כי אין כל אינדיקציה לכך שבוצעה על-ידי משטרת ישראל האזנת סתר לטלפונים הניידים שלהם בדרך של תקשורת בין מחשבים, במערכות המשטרה שנבדקו.

בדיקות מעמיקות ומקיפות אלה חייבו מספר סבבי בדיקה גם אל מול החברה והאריכו את הליך הבדיקה מעבר למתוכנן.

צוות הבדיקה, בסיועם של מומחים טכנולוגיים מגופי ביטחון, קיים בדיקה טכנולוגית יסודית ומעמיקה, בין הימים 9 עד 20 בפברואר 2022.

תמצית הליך הבדיקה: הבדיקה נעשתה אל מול כלל הנתונים המשקפים את פעולות המשטרה לביצוע האזנות הסתר בדרך של תקשורת בין מחשבים במערכת פגסוס מאז מועד תחילת הפעלתה במשטרת ישראל ועד היום, למול נתונים שהופקו על-ידי החברה מבסיס הנתונים הפנימי של המערכת.

יצוין כי המערכת מותקנת במתקני משטרת ישראל בלבד. לפי המידע שנמסר מחברת NSO, אין למשטרה גישה אל בסיס הנתונים הפנימי של המערכת, וגישתה היחידה אל המערכת היא באמצעות ממשק המשתמש. על כן, הנתונים עליהם הסתמכה הבדיקה אינם חשופים לשינויים שמקורם בממשק המשתמש.

צוות הבדיקה ימשיך את עבודתו 

הבדיקה נעשתה על-פי מספרי טלפונים ניידים שבשימוש רשימת האנשים, שגובשה והועברה על-ידי המשטרה לצורך הבדיקה. יצוין כי לגבי רוב האנשים שברשימה, מספריהם אומתו על-ידי צוות הבדיקה באופן בלתי אמצעי.

הבדיקה בוצעה רק באמצעים טכנולוגיים וביחס לטענה שפורסמה ביום 7.2.22, לפיה משטרת ישראל מבצעת מעקב טכנולוגי אחר אזרחים ללא קשר לחקירה או ללא צו שיפוטי.

ככל שלא יוחלט על-ידי הגורמים המוסמכים על מתווה בדיקה שונה, הצוות עתיד להמשיך את עבודתו ביחס לבחינת העיסוק והטיפול המשטרתי בהאזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים, לרבות הרחבת הבדיקה בדבר הטענות לשימוש במערכות ללא צו מעבר לרשימת האנשים שפורסמו, על בסיס הנתונים שנותחו ונאספו על-ידי המומחים הטכנולוגים עד כה, מידת ואופן התאמתם של הכלים המצויים בידי המשטרה לסמכויות הנתונות לה על-פי דין ואופן השימוש שנעשה בכלים אלה, לרבות במערכות נוספות בעלות מאפיינים שונים המאפשרות האזנה לתקשורת בין מחשבים המצויות או שנמצאו בשימוש משטרת ישראל, קיומן של אינדיקציות לחריגה מסמכות, פיקוח ובקרה בזמן אמת ובדיעבד על כלל שלבי עבודת המשטרה בתחום, והיבטים נוספים.

בר-לב: "זיכוי מהדהד למשטרת ישראל וללובשי המדים" 

גורמים במשטרה טוענים כי "המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך צדק באמירתו כי אין פגסוס, יש סייפן. מהרגע הראשון אמרנו שאנחנו בטוחים באמירות שלנו שאיש לא ביצע האזנות בלי צו שופט חתום, וכל פעולה נעשתה על-פי חוק. טוב עשתה הוועדה שנתנה תמונה מלאה ואמיתית למצב הדברים אל מול צונאמי של פייק ניוז. 'כלכליסט' פגעו במשטרת ישראל וב-32,000 אלף שוטריה, וכמו שאמר אלשיך, מישהו ישלם על זה. היינו פתוחים כספר פתוח לכל בדיקה מהרגע הראשון".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, מסר בעקבות פרסום מסקנות צוות הבדיקה: "כפי שטענתי מההתחלה, כך נכתב גם במסקנות צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועמ"ש, עו"ד עמית מררי: 'אין כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות מערכת פגסוס שבידיה ללא צו שיפוטי', וזהו זיכוי מהדהד למשטרת ישראל וללובשי המדים".

לדברי השר בר-לב, "יש היום הרבה מאוד גורמים שצריכים להרכין ראש ולהתנצל בפני שוטרות ושוטרי ישראל ומשפחותיהם - מעל 30,000 משרתות ומשרתים ששמם נמרח בבוץ מעל כל במה בשבועות האחרונים. אני חוזר על שאמרתי כל העת - כשר לביטחון הפנים אני מחויב לדאוג לפעילותה התקנית של המשטרה, אבל גם להשבת האמון בה, שנפגע קשות". 

שר המשפטים גדעון סער מסר בתגובה כי "דוח הביניים של ועדת הבדיקה הוכיח כי לא היה צורך בצעד דרמטי של הקמת ועדת בדיקה בנושא השימוש בתוכנות רוגלה על-ידי המשטרה".  

"כלכליסט": נערוך בדיקה מחודשת 

תגובת מערכת "כלכליסט" לדוח הביניים של צוות מררי: "ממצאי דוח הביניים של צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי מחייבים התייחסות רצינית ובדיקה מחודשת של הממצאים והטענות שפרסמנו ב'כלכליסט', וכך נעשה. מפאת הזמן הקצר בין מועד פרסום דוח הביניים לבין שעת ירידת העיתון לדפוס, בדיקה כזו טרם נעשתה. לכשנסיים אותה, לא נהסס לתקן ככל שיידרש.

"בה-בעת, דוח הביניים מאמת באופן מוחלט את חשיפת 'כלכליסט', ולפיה המשטרה משתמשת ברוגלות התקפיות סופר-פולשניות להדבקת טלפונים של אזרחים. הצווים שניתנו להאזנת סתר לא מעניקים סמכות חוקית להפעלת רוגלות כאלה, ויש צורך בתיקון משמעותי של החוק. הדוח אף מציין רוגלה נוספת פרט לזו של NSO (שמה לא ננקב), ששימשה גם היא את המשטרה למטרה הזאת.

"למיטב ידיעתנו, הקביעה בדוח הביניים שלא הייתה הדבקה של טלפונים של רוב האנשים שהוזכרו ברשימה נשענת על בדיקות טכנולוגיות, ולא על חקירה של מח"ש את מפעילי הרוגלות. על פניו, נראה כי הצוות הסתמך במסקנותיו על חומרים שהועברו אליו מהמשטרה ומחברת NSO.

"חשוב עוד לומר כי דוח הביניים עוסק אך ורק ברשימה השמית שפורסמה ב'כלכליסט'. כפי שמצוין בסיפא שלו, הצוות עדיין לא בחן רבות מהסוגיות המרכזיות שהועלו בתחקירים. ניסוח הדברים על-ידי מחברי הדוח עצמם מעיד על הבעייתיות הטמונה בסוגיות אלה: 'העיסוק והטיפול המשטרתי בהאזנות סתר... מידת ואופן התאמתם של הכלים שבידי המשטרה לסמכויות הנתונות לה על-פי דין ואופן השימוש שנעשה בכלים אלה, לרבות במערכות נוספות... המצויות או נמצאו בשימוש בידי משטרת ישראל, קיומן של אינדיקציות לחריגה מסמכות, פיקוח ובקרה בזמן אמת ובדיעבד על כלל שלבי עבודת המשטרה בתחום'".