גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח רשמי: הפוליגמיה בישראל מתרחבת - האכיפה דווקא מצטמצמת

מרכז המחקר והמידע של הכנסת מפרסם היום מחקר חדש אשר סוקר את תופעת הפוליגמיה (נישואים למספר נשים במקביל) בישראל ● מהדוח עולה כי היקף תופעת הפוליגמיה הולך וגדל חרף צעדי האכיפה, אולם היקף הדיווח על העבריינות והאכיפה הולך ומצטמצם עם השנים

כפר בדואי. פוליגמיה מהווה עבירה פלילית, אך היא מקובלת בנורמות החברתיות של האוכלוסייה הבדואית / צילום: Shutterstock, leospek
כפר בדואי. פוליגמיה מהווה עבירה פלילית, אך היא מקובלת בנורמות החברתיות של האוכלוסייה הבדואית / צילום: Shutterstock, leospek

מרכז המחקר והמידע של הכנסת מפרסם היום (ב') מחקר חדש אשר סוקר את תופעת הפוליגמיה (נישואים למספר נשים במקביל) בישראל.

הנתונים מדאיגים ומטרידים. מהדוח עולה כי היקף תופעת הפוליגמיה הולך וגדל חרף צעדי האכיפה, אולם היקף הדיווח על העבריינות והאכיפה הולך ומצטמצם עם השנים.

כידוע, פוליגמיה מהווה עבירה פלילית, אך היא מקובלת במסגרת הנורמות החברתיות של האוכלוסייה הבדואית ומתאפשרת במסגרת דת האסלאם.

לפי אומדן הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסוף שנת 2016 היו באזור הדרום 6,200 גברים מוסלמים פוליגמיים. שלוש שנים לאחר מכן גדל מספר הגברים הפוליגמיים לכ-6,800, ולפחות 700 מהם נישאו במהלך שלוש השנים האלה. 

מכאן שנישואים פוליגמיים נמשכים על אף שורת צעדים שהמדינה נקטה בשנים האחרונות. צעדים אלה ננקטו בעיקר בעקבות פעילות הצוות הבין-משרדי להתמודדות עם השלכותיה השליליות של הפוליגמיה.

בשנת 2018 פרסם הצוות דוח ובו הומלץ על שורה ארוכה של צעדים: בתחום אכיפת החוק, בתחום החינוכי ובתחום הסוציאלי (רווחה, תעסוקה ובריאות). באשר לאכיפה, הצוות הצביע על כך שמידע על משפחות פוליגמיות לא תמיד מובא לידיעת המשטרה, אך הוא מגיע לידי גופים רשמיים שונים (בין היתר בתי הדין השרעיים, רשות האוכלוסין וההגירה והמוסד לביטוח לאומי). לנוכח זאת, הצוות הציע שהגופים האלה וגופים נוספים יעבירו למשטרה את המידע שבידיהם באמצעות נוהל העברת מידע, ובכך יקדמו את האכיפה.

קושי בחשיפת העבירה

הדוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מצא כי בשנים 2021-2017 פתחה משטרת ישראל 631 תיקים בגין עבירת פוליגמיה. המספר הגדול ביותר של תיקים נפתח בשנת 2017 (257 תיקים), ובשנים שלאחר מכן קטן מספרם במידה ניכרת ונע בין 55 ל-140 תיקים בשנה.

לפי המשטרה, הירידה במספר התיקים קשורה לכך שבמהלך שנים אלה נוצר קושי בחשיפת העבירה, שכן הגברים הפוליגמיים הפסיקו לדווח לרשויות על ריבוי הנישואים; בני זוג החלו להגדיר את עצמם כידועים בציבור ללא נישואים, ועל כן אי-אפשר לאכוף את החוק בעניינם.

מתשובות המוסד לביטוח לאומי בעניין זה עלה כי מזוהים גם מצבים של גירושים פיקטיביים ושל נשים במשפחות פוליגמיות שרשומות כרווקות (ואף כרווקות עם ילדים - מצב שאינו נורמטיבי בחברה הבדואית).

69% מתיקי הפוליגמיה נפתחו במחוז הדרום של המשטרה, ומיעוטם במחוזות אחרים: 10% -במחוז יהודה ושומרון, 7% - במחוז ירושלים, והשאר - במחוזות אחרים.

8% מתיקי המשטרה שנפתחו בגין פוליגמיה היו כרוכים בנישואים לאישה פלסטינית.

עוד נמצא כי 3 מכל ארבעה תיקי החקירה נסגרו בסופו של דבר, כאשר עילת הסגירה העיקרית הייתה כי "נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין", או כי "נסיבות העניין אינן מצדיקות פתיחה בחקירה"; 13% מהתיקים נסגרו בגלל היעדר ראיות.

לפי נתוני המשטרה, בשנים 2021-2017 הוגשו 55 כתבי אישום. 65% מהם בשנתיים האחרונות, ולפחות בחלקם נרשמו עוד עבירות. בשנים אלה נקבעה ענישה ב-20 תיקים, ובהם נקבעו 18 עונשי מאסר בפועל, 13 מהם בשנתיים האחרונות. ב-16 מהתיקים האלה נגזר מאסר של שנה או פחות מכך - ובתיקים אלה נרשמו גם עבירות נוספות (בין היתר אלימות במשפחה, התעללות בקטין והזנחת קטין).

מדובר בענישה נמוכה ומקלה למדי, לאור העובדה שבחוק העונשין נקבע לעבירה זו עונש מאסר מרבי של חמש שנות מאסר.

לפי נתוני פרקליטות המדינה, מספר התיקים שנפתחו במחוז הדרום קטן במידה ניכרת בשנים האחרונות, מ-247 תיקים שנפתחו במחוז הדרום בשנת 2017 ל-38-30 תיקים בכל אחת מהשנים 2021-2019. 

בשנים 2020-2017 בתי הדין השרעיים העבירו למשטרה כ-1,000 דיווחים על חשדות לפוליגמיה; 44% מהם הועברו למשטרה מבית הדין השרעי של ירושלים, 38% - מבית הדין של באר שבע, והשאר - מבתי דין של אזורים אחרים. מספר הדיווחים קטן מ-288 בשנת 2017 ל-165 בשנת 2020, בעיקר עקב קיטון במספר הדיווחים מבית הדין השרעי של באר שבע, שמרכז את הטיפול בבדואים בנגב.

בין שנת 2017 לסוף נובמבר 2021 העבירה רשות האוכלוסין וההגירה 270 דיווחים על חשדות לפוליגמיה מלשכת באר שבע. מספר הדיווחים האלה קטן במהלך התקופה האמורה, מ-92 דיווחים בשנת 2017 ל-52-35 דיווחים בכל אחת מהשנים שלאחר מכן.

לעומת זאת, מהרשות נמסר כי מספר הלידות של רווקות ושל גרושות מוסלמיות באזור הדרום דווקא עלה, וייתכן שכי הפוליגמיה נמשכת אך מקבלת ביטוי שונה בנתוני מרשם האוכלוסין. 

קשיים באכיפה 

הדוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מציין עוד כי בהחלטת הממשלה נקבע כי יש להוסיף למשטרה תקני כוח-אדם ייעודי להתמודדות עם הפוליגמיה. לפי תשובת המשטרה על פנייתנו, על אף דרישות חוזרות ונשנות, לא נוספו תקנים כאלה.

מאגף החקירות של המוסד לביטוח לאומי כי אין לו די סמכויות חקירה. לדוגמה, אין לאגף החקירות סמכות לזמן תושבים לחקירה.

קושי נוסף בתחום האכיפה נובע מכך שדיווחי בתי הדין השרעיים ורשות האוכלוסין וההגירה (שהם מקור מרכזי למידע בעבור המשטרה) הולכים ומצטמצמים, כנראה משום שהגברים הפוליגמיים נמנעים מלשתף מידע שעלול להפליל אותם.

נציג משרד החקלאות (מהאגף לפיתוח כלכלי וחברתי - החברה הבדואית בנגב) טען כי פעולה בציר האכיפה בלבד לא תמגר את הפוליגמיה, וכי לצד האכיפה נדרשת פעולה שתגרום לשינוי תרבותי-חברתי שיהפוך את התופעה לבלתי מקובלת מבחינה חברתית. אולם עניינים אלה לא תוקצבו ולא יושמו.

יו"ר הוועדה לביטחון הפנים, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), מסרה: "את הדוח החשוב הזה ביקשתי בעקבות דיון שקיימתי בוועדה בראשותי על-מנת לעקוב אחר הפעילות שנעשתה לשם אכיפה מאז החלטת הממשלה 4211. הדוח מראה כי על אף הצעדים שננקטו לצמצום תופעת הפוליגמיה, בין השנים 2016-2019 גדל מספר הגברים שנישאו ליותר מאישה אחת. מנגד, מספר התיקים שנפתחו במשטרת ישראל בגין עבירת פוליגמיה קטן במידה משמעותית מאז שנת 2017. נתון זה מצביע על הפסקת הדיווח על ריבוי נישואים לרשויות, זאת במטרה למנוע את אכיפת החוק בעניין.

"מעבר לכך שפוליגמיה אסורה על-פי חוק, היא גורמת לפגיעה חמורה בזכויות הנשים והילדים של המשפחות בהן היא קיימת. עלינו לפעול במספר מישורים על-מנת לצמצמם את הפוליגמיה ולהגביר את האכיפה נגדה. אקיים על כך דיון בוועדה בראשותי".

עוד כתבות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.4% ות"א 90 מטפס בכ-1.5% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בניין רשת החדשות אל ג'זירה / צילום: Shutterstock, BalkansCat

פה אחד: הממשלה הצביעה על סגירת ערוץ אל-ג'זירה בישראל

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם