גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל אפריקה מגורים: "לא צריך להיות נביא כדי להבין שמחירי הדירות ימשיכו לעלות"

יזמית הבנייה למגורים סוגרת שנה חזקה שבה הכפילה את מספר הדירות שמכרה ושילשה את התמורה הכספית ● המחיר הממוצע לדירה שמכרה החברה אשתקד קפץ במיליון שקל לעומת 2020, בעיקר הודות למכירות הגבוהות של פרויקט מגדלי היוקרה DUO שבמרכז ת"א

מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים / צילום: שירן כרמל
מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים / צילום: שירן כרמל

הביקוש הגבוה לרכישת דירות חדשות בישראל ממשיך לבוא לידי ביטוי בתוצאותיה העסקיות של יזמית הבנייה למגורים, אפריקה ישראל מגורים. ברבעון הרביעי של 2021 מכרה החברה 350 דירות - כפול כמעט מ-176 דירות שמכרה ברבעון המקביל ב-2020.

הקפיצה גדולה יותר בהיקפן הכספי של המכירות הרבעוניות, שעמד על 904 מיליון שקל (לפני מע"מ) - כמעט פי 3 מאשר ברבעון המקביל ב-2020, שבו עמדה התמורה הכספית על 344 מיליון שקל. המחיר הממוצע לדירה עמד ברבעון על 2.58 מיליון שקל, לעומת 1.95 מיליון שקל ברבעון המקביל. 

 

בשנת 2021 כולה מכרה אפריקה מגורים 908 יחידות דיור, בתמורה לסכום של 2.63 מיליארד שקל (לפני מע"מ), המשקף מחיר ממוצע לדירה של 2.9 מיליון שקל. לשם השוואה, בשנת 2020 מכרה אפריקה מגורים 427 דירות, תמורת סכום של 808 מיליון שקל, המשקף מחיר ממוצע לדירה של 1.89 מיליון שקל. נתונים אלו כוללים גם את חלקם של שותפיה של אפריקה מגורים בפרויקטים השונים.

לעלייה במחיר הממוצע ליח"ד ב-2021 תרמו בעיקר המכירות הגבוהות של פרויקט מגדלי היוקרה DUO במתחם סמל שבמרכז ת"א. הפרויקט כולל שני מגדלים בני 668 יח"ד, מתוכן 510 יח"ד לשיווק והשאר לבעלי זכויות. מתוך יחידות הדיור העומדות לשיווק, מכרה החברה 277 יח"ד (54%) עד סוף 2021 במחיר ממוצע של 5.6 מיליון שקל לדירה (כולל מע"מ) ובתמורה כוללת של 1.34 מיליארד שקל. בסך-הכול אמור הפרויקט להניב הכנסות של 2.2 מיליארד שקל, עם רווח גולמי צפוי של 688 מיליון שקל (30% מההכנסות), ולהסתיים בשנת 2027. חלקה של אפריקה מגורים בפרויקט עומד על כ-75%.

במהלך השנה הנוכחית תחל אפריקה מגורים בהקמה ובשיווק של פרויקט נוסף במתחם סמל, שיכלול מגדל מגורים שלישי, ולצידו בניין דירות נוסף בן 8 קומות. בסך-הכול ישווקו בשלב זה 189 יח"ד, אשר עתידות להניב הכנסות של 1.18 מיליארד שקל ורווח גולמי של 351 מיליון שקל (29% מההכנסות), וחלקה של החברה בו עומד על 88%.

רווח רבעוני של 83 מיליון שקל מהתאמת שווי

אפריקה מגורים  מכירה בהכנסה ממכירת דירות מגורים ושטחי מסחר בישראל בהתאם לשיעור ההשלמה בכל מועד דיווח של הדירות ושטחי המסחר, וזאת במקום האפשרות להכיר בהכנסה כולה רק בעת מסירת הדירה או שטח המסחר ללקוח. כך, שההכנסות שעליהן מדווחת החברה מדי רבעון מושפעות מקצב התקדמות הפרויקטים השונים ומהיקף המכירות בכל פרויקט.

ברבעון הרביעי רשמה החברה הכנסות של 250 מיליון שקל ורווח נקי של 156 מיליון שקל. לרווח הנקי ברבעון הרביעי תרם רווח מהתאמת שווי הוגן של נדל"ן להשקעה, בסך של 83 מיליון שקל. בשנת 2021 כולה דיווחה החברה על עליית שווי הוגן של נדל"ן להשקעה בהיקף של 111 מיליון שקל (לפני מס) בגין הפרויקטים בתחום הדיור להשכרה בגליל ים, מורדות ארנונה ושוהם.

כמו כן, בעקבות ייעוד שטחי המסחר בפרויקט שדרות הסביונים במודיעין להשכרה, שינתה החברה את סיווג עלויות הנכס מסעיף מלאי בניינים למכירה לסעיף נדל"ן להשקעה, ורשמה רווח משיערוך בסך 35 מיליון שקל (לפני מס).

בשנת 2021 כולה רשמה החברה הכנסות של 1.11 מיליארד שקל, המשקפות ירידה של 17% בהשוואה ל-2020. הרווח הנקי השנתי זינק ב-114% ל-220 מיליון שקל, בזכות עלייה ברווחי חברות כלולות ורווחי שיערוך שנרשמו כאמור ברבעון הרביעי.

"סך של 13 אלף יחידות דיור בפרויקטים העתידיים"

מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, ציין כי "אנחנו מסכמים שנה חזקה עם המשך צמיחה במכירת דירות, שיפור הרווחיות ועלייה משמעותית, של אלפי יח"ד, לסך כולל של למעלה מ-13 אלף יח"ד במלאי הפרויקטים העתידיים של החברה. לצד פעילות ייעודית להגדלת הצבר העתידי שלנו בעסקאות משמעותיות, החברה מקדמת תוכניות לפיתוח של למעלה מ-5,000 יח"ד בתחום ההתחדשות העירונית.

קליין הוסיף, כי "בכוונת החברה להמשיך להרחיב את פעילותה בתחום הדיור להשכרה ובתחום המסחר והמשרדים, אשר יהוו זרוע משמעותית של נדל"ן מניב וכן מנועי צמיחה של החברה לשנים הקרובות. 

פרויקטים בהיקף של 800 דירות בתחום ההשכרה

אפריקה מגורים, שבשליטת קבוצת לפידות קפיטל של יעקב לוקסנבורג, נסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הניבה בשלוש השנים האחרונות תשואה של כ-260%. לחברה מלאי קרקעות להקמת כ-13.3 אלף יח"ד דיור (כולל שותפים), מתוכן 1,734 יח"ד בביצוע ועוד 959 יח"ד בתכנון לביצוע בשנה הקרובה.

כמו כן, לחברה ארבעה פרויקטים בהיקף כולל של 800 יח"ד בתחום הדיור להשכרה, (מתוכם שניים כבר מאוכלסים), וכן פעילות בתחום המסחר והתעסוקה. פעילות זו כוללת שטחי מסחר ומשרדים בשטח של כ-177 אלף מ"ר, המשולבים בפרויקטי המגורים.

לדברי המנכ"ל קליין, "לא צריך להיות נביא כזה גדול כדי לראות מה יקרה עוד שנתיים קדימה, כי המחירים של הדירות הם בהרבה מקומות פועל יוצא של מחירי הקרקעות. וכאשר רואים את מחירי הקרקעות שנרכשות בישראל כיום ניתן להבין שכדי שכל הקבלנים יוכלו להרוויח את השיעור המינימלי, נראה את מחירי הדירות ממשיכים ועולים.

"זאת הייתה שנה מאתגרת ביותר לרכישות חדשות, אבל יחד עם זאת הצלחנו להשביח ולהכניס פנימה הרבה מאוד יח"ד. תחזית הרווח הגולמי שלנו לחמש שנים קדימה מדברת על כמעט 2.6 מיליארד שקל והיינו שמרנים פה מאוד. זה אומר שאם לא נקנה עוד קרקעות חדשות ונשביח אותן, וברור שנקנה ונשביח, הרי שמדובר על רווח גולמי שעוד לא הכרנו בו, וחלק לא קטן ממנו נמצא כבר בביצוע וחלק נוסף ייפתח בשנה הקרובה.

"יש כאן תחזית רווח גולמי חסרת תקדים בחברה. גם שיעור המינוף של החברה ירד ב-10%, לשפל חסר תקדים של 47.5%, לאחר ששיפרנו בשנה האחרונה את הנזילות באמצעות גבייה של 2 מיליארד שקל", הוסיף קליין.

בנוגע לפיתוח הנכסים למסחר ותעסוקה הדגיש קליין, כי מדובר ביצירת רגל נוספת חזקה ומניבה. "אני מזהה שהשוק לא אמר את דברו. המחירים ימשיכו לעלות ואנחנו רוצים להיות במקומות האלה, כאשר הדירות להשכרה, המסחר והתעסוקה ממשיכים להניב וליהנות מעליית ערך".

עוד כתבות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט, דיסני ב-6%


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שזרק את מניית ה-AI הלוהטת

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית