גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכוניות הפרטיות מציפות את נתיבי התחבורה הציבורית. אלו הערים שמבצעות אכיפה

ברמלה חנכו רחוב תחבורה ציבורית, אך הכביש רווי ברכבים פרטיים, ושבילי האופניים חסומים ● עיריית חיפה ויתרה על אכיפה, אף שנהג מטרונית מספר כי "אם הייתה כזו, הנסיעה הייתה יותר מהירה" ● דווקא באיילון וברחובות תל אביב וירושלים אוכפים היטב את הנת"צ

מכוניות פרטיות נוסעות ברחוב תחבורה ציבורית ברמלה / צילום: גיל אלטר
מכוניות פרטיות נוסעות ברחוב תחבורה ציבורית ברמלה / צילום: גיל אלטר

המהלך להתקנת מצלמות אכיפה בתוך האוטובוסים עבור אכיפת איסור הנסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית אמנם עבר בחוק ההסדרים האחרון, אבל הספיק בתוך זמן קצר לרדת מן הפרק. ודווקא כשעדיין אין צפי להתקנת המצלמות הללו באוטובוסים, המשטרה בחרה להפחית אכיפה, מרבית הרשויות המקומיות לא מיהרו להיכנס לנעליה - והנת"צים מופקרים.

לאחרונה דווח בגלובס על פתיחתו של רחוב תחבורה ציבורית בסמוך לשוק ברמלה. אלא שמאז פתיחתו, נתיבי האוטובוסים ממשיכים להתמלא בכלי רכב פרטיים ושבילי האופניים משמשים כמקומות חניה. העירייה עדיין לא התקינה מצלמות והיא נוקטת במדיניות שנועדה "להרגיל" את התושבים. לפי העירייה, בשבועיים האחרונים חולקו 120 דוחות לכלי רכב שחנו על שבילי האופניים ולכאלו שנסעו בנתיב התחבורה הציבורית.

במסגרת חוק ההסדרים נקבעו שני מנגנונים שעשויים לשפר את האכיפה בנתיבי ההעדפה לאוטובוסים בערים, אבל הן רוקנו מתוכן: הראשון, הקמת יחידת אכיפה של משרד התחבורה שאמורה הייתה לפעול בנתיבי העדפה, כאשר בערים - מחצית מהכנסות הקנסות נועדו לשיפור התחבורה הציבורית. עם זאת, ח"כים בוועדת הכלכלה רוקנו מתוכן את האכיפה ושינו את ייעוד ההכנסות. במסגרת השינויים נקבעה דחיית הרפורמה לאכיפה בערים עד לאחרי הבחירות המקומיות שיתקיימו ב־2023. גם ייעוד ההכנסות שונה: 35% מההכנסות יופנו לתחבורה הציבורית ו־15% לבטיחות בדרכים.

 

בעיות פרטיות פוגעות בקידום מיזמי האכיפה

המנגנון השני היה פיילוט שבמסגרתו ב־40 אוטובוסים יופעלו מצלמות, כחלק ממיזם "שומרי הדרך". בחודשים מאז עבר חוק ההסדרים, במשרד התחבורה זיהו כמה בעיות: הנהגים שצריכים להתמודד עם הפלאפון שמצלם ונדרשים ללחוץ עליו כדי שיקליט, בעיות פרטיות, ומעל הכל - הצורך של המדווח במסגרת המיזם להעיד בבית משפט, נוסף על תפקידי הנהג.

אפשרות נוספת, היא שימוש במצלמות שמותקנות כבר כיום על האוטובוסים. הילה פריימן־קריב, מנכ"לית סייפר פלייס, מספרת על פיילוט שתוכנן עם חברת קווים. "אמנם אוטובוסים לא נוסעים באותה עיר כל הזמן וזה מוסיף ממד תפעולי מורכב, אבל אפשר להתמודד איתו", היא אומרת. "אנחנו מפעילים מערכות לאכיפה בתל אביב ויש וידאו לכל דוח שמופק בעיריות נוספות וניתן לעשות זאת גם באוטובוסים". אך מבדיקת גלובס עולה כי משרד התחבורה לא אימץ את הרעיון, ולא נמסרה תגובתו מדוע.

המהירות הממוצעת של אוטובוסים היא 16 קמ"ש

בדברי ההסבר לחוק ההסדרים הסבירו משרדי הממשלה כי "יש שני גורמים בלבד אשר מבצעים אכיפה של עבירות נסיעה בנת"צ - משטרת ישראל והרשות המקומית (בנתיבים עירוניים בלבד). האכיפה כיום איננה מספקת". עוד נכתב כי המהירות הממוצעת של אוטובוסים במטרופולינים היא 16 קמ"ש בעוד שבמדינות המפותחות היא 25 קמ"ש (36% פער), ובעזרת סלילת נתיבי העדפה - בניו יורק העלו את המהירות ב־23% ובבריסל ב־38%.

הרשויות המקומיות מוסמכות לאכוף בעצמן, אך כוונתן הייתה לבצע את האכיפה על ידי השלטון המרכזי. אולם במקום זאת, האכיפה נותרה וולונטרית. חברת נתיבי איילון ערכה מכרז לאכיפה בנת"צים ורשויות מקומיות היו יכולות להיעזר בו. אמנם רשויות הביעו עניין בכך, אבל אכיפה משמעותית מבוצעת כיום על ידי עיריות תל אביב, ירושלים ורמת גן בלבד.

לפי נתוני התנועה לחופש המידע, ב־2020 חילקה עיריית תל אביב 187,405 דוחות, וב־2021 - 174,360 דוחות. במענה לפניית גלובס, גם בעיריית ירושלים מסרו נתונים: 3,113 דוחות ניתנו ב־2020, כאשר האכיפה החלה מחודש ספטמבר, ואילו ב־2021 ניתנו 123,861 דוחות. ב־2022, עד כה, ניתנו 49,292 דוחות. לעומת זאת, מעיריית חיפה נמסר כי אינה מבצעת אכיפה. למעשה, הנת"צים בחיפה הם במסגרת המטרונית ובמרבית הדרך הם מופרדים עם הגבהה מהכביש. נהג מטרונית סיפר כי "לא פעם אני נאלץ לבלום בחוזקה כי רכב נכנס לי לנתיב או חונה על התחנה. אם הייתה אכיפה, הנסיעה היתה הרבה יותר מהירה".

אהוד איוס, נהג באלקטרה אפיקים בירושלים וחבר ב"כוח לעובדים", מסביר כי ברחוב מנחם בגין המצולם הנסיעה חלקה. לעומת זאת, בחלקים אחרים בעיר "רכבים נוסעים חופשי על הנתיב, אני מתעכב, מאחר, מפספס הפסקה והנוסעים שלי מתעכבים בדרך".

באיגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים אמרו כי "נהגי האוטובוסים תקועים בפקקים כמו כולם כי הנת"צים מעטים, אין אכיפה, והזלזול כלפי נהגי האוטובוסים גולש מהר מאוד לאלימות". גורם בענף התחבורה מספר כי בזמן הקורונה היו פחות נהגים, אך הם הספיקו לבצע יותר מחזורי נסיעות ומחסור לא הורגש משום שהכבישים היו פנויים. "זו קטסטרופה, כולם אוכלים קש: הנוסעים, הנהגים, החברות. המהירות יורדת וזה משפיע לא רק על יעילות התחבורה אלא גם על הכלכלה כי מי שיכול לא נוסע באוטובוס".

ומה עם המשטרה? מרגע שניתנה סמכות לרשויות מקומיות לבצע אכיפה בנתיבי העדפה ב־2016 המשטרה הורידה הילוך. מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי מספר הדוחות שנתנה המשטרה בגין עבירה זו קרס מ־24,260 ב־2016 ל־8,032 ב־2021 (עד לספטמבר). בכבישים העירוניים הירידה הייתה חדה יותר: מ־21,333 ב־2016 ל־2,904 ב־2021. לגבי מספר הדוחות בכבישים הבינעירוניים, המגמה היתה מעורבת. ב־2016 נרשמו רק 2,927 דוחות שקפצו ב־2017 ל־7,015 דוחות וירדו ל־5,128 ב־2021.

בה בעת, חלק מהנת"צים הבינעירוניים מיועדים לנסיעת אוטובוסים ולנסיעות שיתופיות ברכב פרטי שכוללות, נוסף על הנהג, שניים או שלושה נוסעים. מיזמים מסוג זה צפויים להתרחב בשנים הקרובות, אך עדיין אין טכנולוגיה בארץ שמסוגלת לנטר את מספר היושבים ברכב - ולכך יש גם השלכות בתחום הגנת הפרטיות. המשטרה אמורה לאכוף את הנתיבים עם אופנוענים, אך נראה כי האכיפה אינה מבוצעת ברצינות הראויה.

המשטרה: "מבצעים אכיפה בהתאם לצורך"

וכך, נוצר ואקום באכיפה שתלויה בנכונות הרשויות המקומיות. בכבישים הבינעירוניים צפויה להתחיל אכיפה בעוד שנה, לכל הפחות. בחברת נתיבי ישראל עובדים על מכרז שייתן את הבשורה על הקמת יחידת האכיפה, ומצלמות אכיפה יותקנו בנת"צים הבינעירוניים. המכרז צפוי להתפרסם במהלך חודש אפריל ומהשנה הבאה מתוכננת להתחיל האכיפה בהם.

תגובת משטרת ישראל: "משטרת ישראל מבצעת פעילות אכיפה בכל רחבי הארץ בהתאם לצורך ועל פי הערכות מצב בדגש על עבירות מסכנות חיים וזאת במסגרת המאמץ המתמשך במאבק בתאונות הדרכים, הגובות מחיר יקר בחיי אדם בכל שנה. במהלך השנים האחרונות נתנה סמכות לרשות המקומית לאכוף עבירות נסיעה בנת"צ והגברת השימוש במצלמות".

עוד כתבות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר