גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלפיים שקל לרימון יד: הקלות שבה ניתן להשיג נשק זול בחברה הערבית

גל הפיגועים האחרון הוא תזכורת כואבת לבעיית הנשק בחברה הערבית ● לפי הערכות, יש חפיפה מעטה בין ארגוני פשיעה בחברה הערבית לבין ארגוני טרור וגורמים לאומניים רדיקליים ● אבל כלי הנשק, שמספרם נאמד במאות אלפים, זמינים, ומחיריהם לא גבוהים ● למרות הגברת המאמץ לאיסוף נשק, נראה כי מדובר רק בטיפה בים

חוקי מז''פ בפיגע בחדרה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
חוקי מז''פ בפיגע בחדרה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

את שניים מהפיגועים של הימים האחרונים ביצעו אזרחים ישראלים, בחדרה שני בני דודים מאום אל פחם ששמם עדיין לא הותר לפרסום ובבאר שבע מוחמד אבו אל קיעאן, בדואי מאזור חורה בנגב. המהומות הנרחבות שפרצו במהלך מבצע שומר החומות, בכבישים סמוכים ליישובים ערביים ובעיקר בערים מעורבות, הציפו את סוגיית הפשיעה והאלימות על רקע לאומני בחברה הערבית בישראל. שלושה יהודים נרצחו במהומות וערבי אחד נורה למוות בעת שהשתתף בהפגנה אלימה כלפי שכונה יהודית בלוד. 

 

ההתנגשויות הדליקו נורות אדומות בוהקות בקרב גורמי הביטחון, בעיקר במשטרה ובשב"כ, ואחד החששות העיקריים היה כי האירועים יהוו כר לצמיחת תאי טרור, ולמעשי טרור של יחידים כמו אלה שראינו בשבוע האחרון. לדברי גורם ביטחוני בכיר, ההפתעה היחידה בפיגועים האחרונים היא שזה לקח כמעט 10 חודשים מאז שומר החומות. חשש נוסף נגע לגל לאומנות בקרב החברה הערבית כולה, חשש מהתקוממות עממית בעת משבר או מלחמה.

כלי נשק שנתפסו אחרי הפיגוע בחדרה / צילום: דוברות המשטרה

הפשיעה המאורגנת מתרחקת מלאומנות 

חוקרי המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS טענו בדוח שפורסם בינואר כי "ההתנגשויות האלימות שפרצו בין יהודים לערבים על רקע לאומי-דתי באפריל-מאי 2021, לא שיקפו התקוממות עממית נגד השלטון והמדינה, אלא בעיקר תסכול של יחידים וקבוצות ממצבם האזרחי כבודדים מתוסכלים וזועמים וכמיעוט מודר במדינה. למרות זאת, ההערכה שהתגבשה במשטרת ישראל הייתה שיש להיערך למצב בו 'אינתיפאדה פנימית' תתרחש שוב בעתיד ותהיה בעלת עוצמה גבוהה, כולל תוך שימוש בנשק חם".

לדברי החוקרים, "מסגור המאבק באלימות ובפשיעה בחברה הערבית כ'מלחמה' נגד אויב מבית, והגדרת אירועי אפריל-מאי 2021 כ'אינתיפאדה' מבית, כהתקוממות עממית נגד השלטון והמדינה, יוצרים דימוי מסולף ומוטה של המציאות". לטענתם, התפשטות האלימות והפשיעה החמורה בחברה הערבית וצמיחת ארגוני הפשע בתוכה, אינן מתרחשות על רקע לאומני ואינן ביטוי למגמות של בדלנות. בדוח נאמר עוד כי העוסקים בפשיעה בחברה הערבית, ודאי זו המאורגנת, מקפידים להימנע מפגיעה ביעדים יהודיים ואינם מעוניינים להיות מזוהים עם גורמים לאומניים רדיקליים ועם טרור פלסטיני.

חוקרי פורום קהלת, מהצד הימני של מכוני המחקר, דוחים את הטענה כי מדובר באירוע על רקע כלכלי-חברתי, ולדבריהם הוא לאומני במהותו. הם הציגו ניתוח ופילוח של העצורים בעקבות האירועים, ולטענתם רובם לא משתייך למשפחות עניות או של מובטלים וההשתתפות במהומות חצתה מעמדות ומאפיינים חברתיים.

עם זאת, בקהלת מסכימים עם מסקנת INSS כי החפיפה בין ארגוני הפשע לאירועים הלאומנים מעטה. ניתוח של המעצרים שעשו המשטרה והשב"כ לאחר האירועים, לפחות בצפון מעלה, כי רק כ-10% מהעצורים היו בעלי תיקים פליליים. 

תופסים מאות בודדות מתוך מאות אלפים 

איפה בכל זאת קיימת החפיפה בין הפלילי ללאומני? בנושא הבעייתי והכאוב של זמינות הנשק בחברה הערבית בישראל. לפי הערכות שונות מספר כלי הנשק המסתובבים בחברה הערבית מגיע למאות אלפים. בדיוני הכנסת נזרק המספר 400 אלף כלי נשק בלתי חוקיים, אך לא ברור מה המקור לנתון. בדוח מיוחד של מבקר המדינה על "התמודדות משטרת ישראל עם החזקת אמצעי לחימה לא חוקיים ואירועי ירי ביישובי החברה הערבית וביישובים מעורבים" נאמר שקציני מחוז חוף במשטרה קבעו כי "כמעט בכל בית בחברה הערבית יש נשק". אמירה כזו תואמת בהחלט את ההשערה שמדובר במאות אלפי רובים ואקדחים.

בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז הקיץ האחרון, המשטרה מתמקדת בפעילות נגד ארגוני הפשיעה והנשק הבלתי חוקי. מאז תחילת 2022 נרשמה עלייה של 39% במספר כתבי האישום בתחום הנשק (301 עד אמצע מרץ השנה לעומת 217 בתקופה המקבילה אשתקד) ועלייה של 4% במניין התיקים שנפתחו (813 לעומת 780). עד אמצע מרץ נתפסו השנה 495 כלי ירייה, עלייה של 35% לעומת 366 בתקופה המקבילה אשתקד. אבל מדגיש בפנינו גורם משטרתי, "אנחנו תופסים ותופסים אבל זה לא הרבה יותר מדליים שאנחנו שואבים מהים".

כלי נשק שנתפסו אחרי הפיגוע בחדרה / צילום: דוברות המשטרה

נשק גנוב או מוברח באלפי שקלים בודדים

מהיכן מגיע הנשק? חלק מגניבות מבסיסים צבאיים, פריצות מבחוץ או חיילים עבריינים שמעבירים את הנשק לארגוני הפשע; חלק אחר מוברח מירדן או מלבנון; חלק נוסף מיוצר במחרטות מאולתרות, בעיקר בשטחים - שם המוצר העיקרי הוא מקלעי "קרלו" שאמינותם נמוכה; וחלק מגיע הסבה של רובי משחק "אייר סופט" לכלי נשק קטלניים. בחודשים האחרונים הוטלו הגבלות של ממש על יבוא רובי המשחק הללו, אך הנשק עדיין זמין ולכל היותר מחירו עלה במידת מה. לפי גורמים במשטרה, אקדח ניתן לרכוש תמורת 3,000-10,000 שקל ורובה צבאי M16 במחיר של 20,000-40,000 שקל. מחירו של רימון רסס מגיע ל-2,000-5,000 שקל.

כלומר, המחבלים מאום אל פחם שהגיעו מצוידים באקדחים ובמאות קליעי רובה לא התקשו להשיג את נשקם בדרך לפיגוע. אין מדובר במשלוח מיוחד מדאע"ש סוריה, אלא ברכש פשוט אצל הסוחר הסמוך לביתם.

מה הלאה? התוכנית למיגור הפשע והאלימות בחברה הערבית, שלה הוקדשו 2.4 מליארד שקל, עוסקת לא מעט באיסוף הנשק, אבל לא בנושא הלאומני. על כך מופקד בעיקר השב"כ. כוחו של הארגון ויכולותיו נחשבים מעולים אבל את שלושת הפיגועים האחרונים הוא לא מנע. שלושה מארבעת המחבלים נכלאו בעבר בשל פעילות לאומנית ולפחות במקרה של מחבלי אום אל פחם, והקשר לדאע"ש, בודקים בשב"כ היטב כיצד הוא חמק להם מבעד לפיקוח והמעקב. לצד הפעילות השוטפת לחקירות הפיגועים ולמניעת פיגועים נוספים, בשב"כ מתקיים דיון פנימי הבודק האם היו כשלים ממשיים ומבניים באי איתור הפיגועים האחרונים. בד-בבד, הפיגועים שביצעו ערבים בעלי אזרחות ישראלית מחזקים את הדרישה בארגון להקדיש יותר משאבים ויכולות, כמו גם להפחית מגבלות משפטיות על פעולות הארגון, למניעת טרור מסוג זה.

דילמת ההקלות: פרס לטרור או עידוד לשקט

על שולחנו של שר הביטחון בני גנץ מונחת כבר כמה שבועות רשימה ועליה חבילת הקלות לפלסטינים. את החבילה הכין מתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן בשיחות עם גורמי המקצוע הישראליים וגם עם בכירים פלסטינים. לקראת רמדאן הן כוללות בין היתר כניסת מתפללים לתפילות יום השישי בהר הבית, ביקורי משפחות שחציין בישראל וחציין בשטחים ומתן אישור לביקורים לצורכי תיירות ונופש. מאחוריהן עומד ההיגיון של "כלכלה טובה מביאה שקט ביטחוני", וגם רצון של גנץ ואגף מרכז-שמאל בממשלה לבסס תשתית לחידוש מו"מ מדיני עם הפלסטינים, אף שזה לא מקובל על הצד הימני שלה.

בימים של פיגועים, 11 הרוגים ועשרות פצועים, המדיניות הזו מאותגרת וההתלבטות גדולה. מתן הקלות נוספות נראה מצד אחד כפרס לטרור ומעורר ביקורת פוליטית וציבורית גדולה. מנגד, עיכוב ההקלות וביטול הקלות קיימות עשוי לעורר התמרמרות בצד השני ואולי לעודד הסלמה. דרך הסתכלות אחרת היא שביטול הקלות יעורר דווקא כעס כלפי מי שמעורר את האלימות. זה נכון כנראה יותר ברצועת עזה, שם הביקורת כלפי חמאס גוברת, אבל פחות ביהודה ושומרון.

השקט בעזה והדלק הכלכלי

פרדוקסלית ההתפרצות קשורה דווקא לשקט מרצועת עזה. חמאס נזהר מאוד וליחיא סינואר, מנהיג חמאס ברצועה, לא משתלם בשלב הזה לחדש את העימות. מה כן? נסיונות של חמאס והג'יהאד האסלאמי לקדם פיגועים שיצאו מיהודה ושומרון, והטרנד החדש של השנה האחרונה "חארב א-דאכל" המלחמה שבפנים, כלומר בתוך ישראל. אין מדובר בהכרח בגיוס ממש ובציוד בנשק ובכסף, אלא יותר במתן השראה מרחוק, ובדירבון תוך שימוש מידע כוזב לרוב כמו "אל-אקצא בסכנה".

ביום שלישי, בסיום הערכת המצב בפיקוד מרכז, הוחלט כי לא תתאפשר כניסת פועלים פלסטינים לעבודה בהתנחלויות, לא כולל באזורי התעשייה והמפעלים. עשרות רשויות מקומיות בישראל הורו להימנע מהכנסת פועלים פלסטינים, ארגון קבלני השיפוצים דיווח על קבלנים רבים שהודיעו לפועלים שלא לבוא וגם רבים מהיתר ימנעו בעצמם מהגעה לעבודה. 140 אלף פועלים פלסטינים מיהודה ושומרון ועוד 13 אלף, ובקרוב 20 אלף, מגיעים מרצועת עזה. משכורותיהם שגובהן פי שלושה מהשכר הממוצע ברשות, הן דלק משמעותי מאוד לכלכלה הפלסטינית ומפרנסות חצי מיליון משפחות. אחת מהסיבות להודעת הגינוי של אבו מאזן היא זו, חשש מעצירת ההקלות בנושאים הכלכליים השונים ובעיקר בהיתרי הכניסה לישראל. מנגד חובה להזכיר כי המחבל שביצע את הפיגוע בבני ברק היה שב"ח נטול היתר כניסה, כמו רוב מכריע של המחבלים שהגיעו לישראל מהשטחים.

הנטייה: דחיית הקלות הכניסה

אבו מאזן העביר מסר לישראל, כי אנשיו ימשיכו לפעול למניעת פיגועים ולהרגעת האווירה. לפי בכיר פלסטיני, אבו מאזן הבטיח הן למלך עבדאללה שעימו נפגש ביום שני ברמאללה והן לשר החוץ האמריקאי בלינקן שהיה בלשכתו ביום ראשון כי יעשה כל מאמץ למנוע הסלמה. בשלישי הוא פרסם הודעת גינוי לפיגוע בבני ברק.

בקרב הדרג המדיני והביטחוני הנטייה כעת היא לא לאפשר את ההקלות שתוכננו לכניסה לישראל בעת חודש רמדאן, ולהמתין בתקווה כי בשבוע הקרוב עד יום שישי הראשון של רמדאן לא יהיו עוד פיגועים, ובינתיים לפעול בעיקר נגד כניסת שב"חים דרך הפרצות בגדר ההפרדה. כמה מהפרצות כבר תוקנו, אחרות ממופות לצורך סגירתן. יש בגורמי הביטחון מי שמצדדים בסגר מיידי לפחות עד תחילת השבוע הבא, ואם חלילה יהיה פיגוע נוסף שיגיע מהשטחים זה כנראה מה שיקרה.

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית