גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין מול ארה"ב: המאבק על המטבע החזק בעולם מתחמם

סין מנסה לנצל את המלחמה כדי לקדם את שאיפתה לחזק את המטבע שלה בחתירה להגמוניה כלכלית ● לא ברור כמה שנים ייקח המרוץ הזה אך הוא יתדלק את הכלכלה הגלובלית שנים קדימה

יואן סיני / צילום: Shutterstock
יואן סיני / צילום: Shutterstock

הכותב הוא הממונה על התקציבים, מנכ"ל משרד האוצר ויו"ד בנק לאומי לשעבר

תוך כדי מלחמת רוסיה אוקראינה והסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה על יד מדינות המערב נמשך המאבק בין סין לארה"ב, על מטבע הרזרבה הבינלאומית. במלחמה בין רוסיה לאוקראינה סין מנסה לנצל את המלחמה כדי לקדם את שאיפתה לחזק את המטבע שלה בחתירה להגמוניה כלכלית.

כדי להבין את מהות וחשיבות המאבק המוניטרי-פיננסי יש לחזור כ-80 שנה אחורה. הדולר הפך לאחר מלחמת העולם השנייה להיות מטבע הרזרבה הבין-לאומי שהחליף את הלירה שטרלינג. הדולר הפך למטבע רזרבה בין-לאומי המקנה יתרון אדיר לכלכלת ארה"ב ביכולת האמריקאית לממן את הגרעון שלה בחשבון הסחר על ידי הדפסת דולרים. לאף מדינה בעולם אין את המתנה הזו. ארה"ב צורכת יותר מאשר היא מייצרת ועושה זאת תמורת הדפסת דולרים. העולם מוכן להחזיק דולרים כסחורה בפני עצמה. זה מאפשר לאזרחים האמריקאים לקיים רמת חיים גבוהה יותר מאזרחי שאר העולם, במצב דומה. כאשר ארה"ב מקיימת גרעון בתקציבה היא מנפיקה אגרות חוב שהעולם קונה אותם. אזרחי העולם מסבסדים את ההוצאות הממשלתיות של אזרחי ארה"ב. הדולר ממשיך להיות מטבע רזרבה הבין-לאומי למרות בעיות כלכליות בניהול הכלכלה האמריקאית. מעמדו המיוחד של הדולר מאפשר לארה"ב לקיים בידה את הכלי הרב עוצמה של עיצומים, שבמלחמה הנוכחית מתגלה ככלי אפקטיבי הגורם נזקים גדולים לרוסיה.

שתי מעצמות

היחסים הכלכליים בין סין וארה"ב אינם דומים לאלו שהיו בין ברית המועצות לארה"ב. שתי המדינות הן מעצמות כלכליות ומקיימות קשרים כלכליים ענפים ותוך כדי כך מתקיים מאבק מרתק על שליטה וכוח בעולם ביניהם. סין מבינה שהמפתח הוא בשוק הפיננסיים ובמיוחד במי מחזיק את מטבע הרזרבה הבינלאומי.

ארה"ב נהנית מהעובדה כי סין לא יכולה בשלב זה, לאתגר את ארה"ב ולהחליפה כמרכז פיננסי וכמובילה מטבע בעסקות הבין-לאומיות, למרות הצמיחה הגבוהה שלה, התפתחות מרשימה בטכנולוגיה, במדע ובהשפעה בינלאומית. המערכת הפיננסית הסינית לא מספיק חזקה כדי לשאת את ההובלה הפיננסית העולמית. בזמן הקרוב, אין מי שמאיים לקחת מארה"ב את ההובלה הפיננסית. לא ברור כמה שנים ייקח המרוץ הזה. כדי לשמור על מעמדם המוניטרי המוביל יהיו האמריקאיים צריכים לשפר את התפקוד הכלכלי-ריאלי וחברתי. עם זאת יש להם את היתרון שהם המובילים הנוכחיים והעולם התרגל אליהם.

סף הכניסה להיות מעצמה מוניטרית מובילה הוא גבוה. הסינים יצטרכו לזכות באמונם של תושבי העולם ובראש ובראשונה באנשי הפיננסים. כל עוד רמת השקיפות לגבי ההתנהלות הסינית, ובמיוחד המערכת הפיננסית היא נמוכה, יהססו הבנקים המרכזיים ותאגידים עסקיים גלובליים להישען על המטבע הסיני . הובלה מוניטרית אינה תוצאה טכנית של עוצמה כלכלית וטכנולוגית, זו מחייבת אמון במרכיבים הרכים של עוצמת המדינה. היורו אינו מועמד להחליף את הדולר למרות שהבנקים המרכזיים בעולם מחזיקים כ-20 אחוז מהרזרבות שלהם ביורו. אירופה חלשה.

קרן המטבע הכירה בשנת 2015 שהמטבע הסיני יהיה במעמד של מטבע רזרבה כמו הדולר, האירו, היין והליש"ט. הכרה זו אינה מספיקה ואינה תחליף לצורך של סין לרפורמה גדולה בבנקאות, לקיים מרכז פיננסי גדול ושוק הון עולמי שיצור אמון למטבע שלהם. סין שוקדת על בניית שנחאי כמרכז פיננסי גלובלי (על חשבון הונג קונג). נדרשות לא רק רפורמות במערכת הפיננסית ושוק ההון, נדרשת מערכת מקרו כלכלית שבמרכזה, שוק מט"ח חופשי שלא יהיה מנוהל על ידי הממשלה. יציבותו היחסית של היואן ( RMB ) היא קצת מלאכותית. הבנק המרכזי מנווט את שערו ושומר על תנודות נמוכות סביב הדולר למרות שמאז 2016 הוא צמוד לסל מטבעות המורכב מ-24 מטבעות. השלטונות הסיניים עדיין לא מעוניינים כי שער החליפין של סין יהיה חופשי.

בראשית שנת 2022, בנקים מרכזיים בעולם החזיקו פחות מ-3% מהרזרבות שלהם במטבע הסיני, לעומת 62% בדולרים וכ-20 אחוז ביורו. סין אינה יכולה להציע שירותים פיננסיים כפי שארה"ב מציעה או אפילו מרכזים פיננסיים כמו לונדון או טוקיו. יש לה עוד דרך ארוכה לעשות.

גישה להון האמריקאי

כדי להיות מעצמה פיננסית סין רוצה שמשקיעים זרים יהיו פעילים בשוק ההון הסיני. המסחר במניות צריך לגדול מעבר לשיעור הנוכחי של 5%, משוק המניות בסין, שזה פי 10 מה שהיה ב-2015. לא פחות מ-156חברות סיניות (98 הן מניות טכנולוגיות במדד "גולדן דרגון" הנסחר בנאסד"ק) בשווי כולל של 1.2 טריליון דולר, רשומות בשלוש הבורסות הגדולות בארה"ב (כמו: עלי באבא, פטרו צ'יינה וביידו), הרוצות גישה להון האמריקאי. תושבי ארה"ב ומשקיעים בינלאומיים רוצים גישה לעולם העסקי הסיני. כל זה מבהיר מדוע סין זהירה במשבר הנוכחי לא להתגרות בארה"ב ובמערב.

בשנים האחרונות הסינים מקטינים בהדרגה את הרזרבות הגדולות שלהם בדולרים. יש להם זמן לעשות את ההתאמות הנדרשות, עד לבניית מערכת מונטרית-פיננסית בעלת אמון המתבסס, על מסחר חופשי של המטבע הסיני.

מלחמת רוסיה אוקראינה יצרה מצב גאו-פוליטי פיננסי חדש. סין במאבקה על הגמוניה הכלכלית מנסה לחתור תחת מעמדו של הדולר. הם מבינים שזה הכוח שיביא אותה ל"ניצחון" כלכלי על ארה"ב. סעודיה הודיעה שהיא נמצאת במו"מ עם סין להמרת התמורה לנפט שהיא מוכרת לסינים מדולרים ליואן ( RMB ). זה צעד מרחיק לכת לטובת סין ופגיעה בדולר כמטבע רזרבה ומגביר את השימוש ביואן כמטבע סחר בינלאומי, ונותן לסינים רוח גבית במרוץ על ההגמוניה הבין-לאומית. גם ההודים מנהלים צעדים להחלשת הדולר בכך שהם מקדמים הסכמי סחר עם הרוסים המבוססים על הרופי והרובל. זה מהלך עוקף סנקציות ומחליש את הדולר כמטבע הסחר הבין-לאומי. מהלכים אלו מעוררים כעס אצל האמריקאיים. סין עצמה מתנהלת בזהירות לגבי סחר ברובלים ויואן עם רוסיה.

רוסיה דרשה, כתגמול לסנקציות, שהתשלומים על יצוא הגז לאירופה, בחוזים חדשים יעשו ברובל. זה יחייב ממשלות בעולם לרכוש רובל ולהחזיקו בבנקים מרכזיים. זה חלק מהמאבק לפגוע בדומיננטיות של הדולר בשוק הבינלאומי.

עוד כתבות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; היום עדכון המדדים, אלה שיוצאות ואלה שנכנסות למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות