גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק מניות ואג"ח: איך עוד אפשר להשקיע בשוק ההון?

לאחר כניסה לשוק ההון, רבים תוהים במה להשקיע את כספי החיסכון שצברו ● מה ההבדל בין השקעה במניות להשקעה באג"ח, אילו סיכונים קיימים בכל כלי, והאם בכלל כדאי להשקיע מחוץ לבורסות? ● ניהול הכסף המשפחתי: כתבה עשירית בסדרה

במה להשקיע את כספי החיסכון? / צילום: Shutterstock
במה להשקיע את כספי החיסכון? / צילום: Shutterstock

הכתבות הקודמות בסדרת "ניהול הכסף המשפחתי" עסקו בהשקעת החסכונות דרך הבורסות, מכשירי השקעה מובנים, או באמצעות השקעה עצמאית. כל זאת, לצד בחינת היתרונות והחסרונות של כל אחת מהדרכים, ובעיקר למי הן מתאימות. הכתבה הנוכחית תצלול לעומק ההשקעות, תוך עיסוק באילו אפשרויות השקעה קיימות לציבור, מה משפיע על ההשקעות עצמן, ולמה כדאי לשים לב.

 

מניות: עליות חדות לצד ירידות חדות

שני הכלים המרכזיים בהם מושקע כסף בשוק ההון הם מניות ואג"ח (איגרות חוב). מניות הן יחידות השתתפות בהון קיים של חברה מסוימת. כלומר, כשקונים מניה, קונים חלק מחברה. פוטנציאל הרווח ברכישת מניה מגיע מאחד משני מקורות: המקור הראשון, דיווידנדים. חברה שמרוויחה, מחלקת חלק מהרווחים לבעלי המניות שהשקיעו בה, ובזכותם היא יכלה לצמוח ולקיים את פעילותה העסקית.

ישנן חברות שמצהירות על מדיניות דיווידנדים ברורה, וכך למשקיעים יש וודאות שככל שירשמו רווחים ויתקיימו התנאים הקבועים במדיניות החברה, הם ייהנו מדיווידנד. על כן, השקעה בחברות היא אחת מאסטרטגיות ההשקעה הקיימות במניות.

מקור הרווח השני ממניות, הוא עליית ערך המניה. אם המשקיעים קנו מניה במחיר מסוים, ומחירה עלה, הם יוכלו למכור אותה ולהרוויח בהמשך, לאחר שהיא תרשום תשואה.

יש לא מעט אסטרטגיות לבחירת מניות. למשל, ניתן להתמקד במניות ערך מול מניות צמיחה. התמקדות במניות ערך היא התמקדות במניות של חברות יציבות, שכבר הניבו רווחים וחילקו דיווידנדים, אך עדיין נסחרות במחיר נמוך מהשווי הכלכלי שלהן. מנגד, מניות צמיחה הן מניות של חברות צעירות המצויות בצמיחה מואצת, כשההנחה היא שהרווחים שלהן יגדלו בקצב גבוה יותר מאשר אלו של חברות הערך.

יש לציין שהשקעה במניות נחשבת תנודתית - עליות חדות לצד ירידות חדות. על כן, ניהול החסכונות במכשירים מובנים, כמו קרן השתלמות וקופת גמל להשקעה, מחייב לבחון את רמת הסיכון של ההשקעה בהתאם לאחוז המניות במסלול שנבחר. כלומר, ככל שאחוז המניות גבוה יותר, המסלול יסווג כאגרסיבי יותר. אמנם לאורך שנים המניות יסבלו מתנודתיות, אך הן צפויות לרשום תשואה לחוסכים בטווח הארוך.

 

בחסכונות הפנסיוניים, במידה ולא נבחר אחרת, אחוז המניות בתיק נקבע בהתאם לגיל ההצטרפות, וככל שמתגברים, האחוז הולך ויורד. המסלול האוטומטי לא בהכרח מתאים לכולם, וצעירים שמצטרפים לשוק העבודה צריכים לשקול לצאת ממנו ולבחור אחוז מניות גבוה יותר, שימקסם להם את פוטנציאל התשואה לטווח חיסכון של עשרות שנים. אולם, אם המשקיע החליט לצאת מהמסלול האוטומטי, עליו לזכור שבגיל מבוגר יותר הוא יצטרך להתאים את המסלול, ולהפחית את הסיכון ככל שמתקרבים לפרישה.

אג"ח: הלוואות בתמורה לריבית

כאמור, המכשיר העיקרי השני להשקעות בשוק ההון הוא אג"ח. איגרת חוב היא הלוואה שניתנת לחברה (באג"ח קונצרני) או למדינה (באג"ח ממשלתי), תמורת ריבית שמשקפת את הסיכון. קיים סיכון משמעותי שהכסף המלווה לא ישוב למשקיע, מה שידוע גם בשם "יעשה תספורת למשקיעים". בנוסף, גובה הריבית של האג"ח מושפע ממספר אלמנטים שונים, כמו הפעילות העסקית של החברה שבאג"ח שלה הושקעו הכספים או ההתחייבויות קודמות שלה, וכך גם מפרק זמן עבורו ניתנה ההלוואה.

באג"ח, כמו במניות, ניתן להרוויח בשני דרכים: הדרך הראשונה, להחזיק את האיגרת עד לפדיון. במקרה הזה המשקיע יקבל בסוף הדרך את הריבית שהאג"ח התחייבה לשלם. הדרך השנייה, אם מדובר באיגרות שנסחרות, יש להן שער שנקבע לפי הערכת השוק לגבי היכולת לעמוד בהתחייבות.

קיימים מקרים בהם השער לא באמת משקף את הסיכון הריאלי של חדלות פירעון, מכיוון שבבורסה השער של האיגרת יכול לעלות ולרדת, ולפעמים הוא יורד למרות שהחברה עומדת בהחזר ההלוואה. הסיבה שזה קורה היא שבשוק ההון מבדילים בין "כסף חכם" ו"כסף טיפש". הראשון, "כסף חכם", הוא כסף שנכנס להשקעה מסוימת מתוך קבלת החלטה מושכלת שמתבססת על ניתוח ואסטרטגיה. השני, "כסף טיפש", הוא כסף שנכנס להשקעה מסוימת באופן שרירותי. בתקופות של נפילות בשווקים ותנודתיות גבוהה, "הכסף הטיפש" פעמים רבות מוכר את ההשקעות במחירים נמוכים, ולכן נוצר מצב שבו מחיר האג"ח לא באמת משקף את הסיכויים של החברה להחזיר את החוב.

בחיסכון במכשירים מובנים, כמו קופת גמל להשקעה או במסלולי ההשקעה במכשירי החיסכון לטווח ארוך, האג"ח נמצאות בשפע. בין היתר, זו אחת הסיבות לירידות שנרשמות בתיקי חיסכון רבים בחודשים האחרונים, כיוון שהתנודתיות והירידות בשווקים מתחילת השנה לא פוסחות על אפיקי האג"ח.

יש גם אלטרנטיבות להשקעות בשוק ההון

גם במניות וגם באג"ח אפשר להשקיע בחברה בודדת ורכישת מכשיר ההשקעה מתאים. אם לא רוצים להשקיע בחברה בודדת, ניתן להשקיע בקבוצת חברות או באמצעות מכשיר אקטיבי, למשל דרך קרן נאמנות, בה מנהל המכשיר קובע את זהות החברות שמוצעות למשקיעים. ניתן גם להשקיע באמצעות מכשיר השקעה פסיבי, למשל קרן מחקה, שעוקבת אחרי מדד מסוים.

מלבד מכשירים אלו, התפתחו בשנים האחרונות השקעות רבות שנקראות בשם הכולל "השקעות אלטרנטיביות", שמהוות אלטרנטיבה להשקעות בשוק ההון, ונחשבות לפופולריות בקרב משקיעים רבים. אז מדוע הן משגשגות? ראשית, כחלק מפיזור סיכונים בהשקעות, משקיעים רבים מפזרים את ההשקעה גם בתוך שוק ההון, וגם מחוצה לו.

שנית, בשנים האחרונות האג"ח מציעות תשואה נמוכה מאוד, בשל הריבית הנמוכה ארוכת השנים. לכן, מי שלא רוצה לשים את כל כספו במניות, מחפש אפיקי השקעה אלטרנטיביים. גם בתוך מכשירי החיסכון המובנים של הגופים המוסדיים ישנן השקעות אלטרנטיביות רבות, זאת בשל יכולות לבצע עסקאות פרטיות מורכבות יותר, ולא רק לרכוש ולמכור אג"ח בשוק ההון.

השקעות אלטרנטיביות כוללות בתוכן קשת רחבה מאוד של השקעות שונות זו מזו ברמת הסיכון, בשקיפות ובנזילות. בהשקעות אלטרנטיביות ניתן למצוא השקעות בנדל"ן בארץ, השקעות בנדל"ן בחו"ל באופן ישיר, השקעות בנדל"ן בחו"ל באופן עקיף דרך קרנות, השקעות בפלטפורמות של הלוואות, בפלטפורמות גיוס הון, בקריפטו ועוד. כל אחת מסוגי ההשקעות הללו היא עולם ומלואו, כל אחת מהן דורשת הבנה ראשונית של מהו בעצם הסיכון שאנו לוקחים בהשקעה, ומהיכן יגיע הרווח שלנו.

על אף שזה נשמע ברור, לפעמים הסיכון חמקמק מאוד וקשה להבין אותו. למשל, השקעה בשני בתים בערים שונות יכולה לחשוף אותנו לסוגים שונים לגמרי של סיכונים: בעיר אחת יש אוניברסיטה ושוכרים, ובשנייה לא. בפרויקט אחד יש כבר היתרים, והשני צריך לקום על קרקע שאמורה לעבור שינוי יעוד.

שהשקעות בשוק ההון צריכות לעמוד בכללים ובפיקוח של רשות ניירות ערך, גם המוצרים עצמם וגם האנשים שמציעים אותם, עוד שההשקעות האלטרנטיביות פטורות מאלו. על כן, בחינת ההשקעות האלטרנטיביות צריכה להיעשות בתשומת לב, ומתוך חשדנות כלפי אנשי השיווק, שברוב המכריע של המקרים ייטו לצד האופטימי.

עוד כתבות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

רוב הבורסות באירופה סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי ירד ב-0.4% ● באירופה רוב הבורסות סגורות לרגל האחד במאי ● גם סופר מיקרו צוללת ב-10% בעקבות הדוח הרבעוני ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה