עומדים בפני פרישה? מספר צעדים שיאפשרו לכם לחיות טוב בפנסיה

לאחר שנים ארוכות של עבודה וחיסכון לפנסיה, הגיע הרגע לתלות הנעליים ולצאת לגמלאות • כיצד ניתן להגדיל את החיסכון הפנסיוני, מה ההבדל בין גיל זכאות מותנה למוחלט, ומדוע מומלץ להכין מסמך ייפוי כוח? • ניהול הכסף המשפחתי: כתבה תשיעית בסדרה

ניהול נכון של החסכון הפינסיוני יאפשר חיים נוחים בפרישה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
ניהול נכון של החסכון הפינסיוני יאפשר חיים נוחים בפרישה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הכתבה הקודמת עסקה באירועים שונים שמצריכים שינויים והתאמת אופן ניהול ההון המשפחתי אליהם. כעת, הכתבה הנוכחית תתמקד באחד האירועים המשמעותיים למשפחה ולכל אדם בפרט - הפרישה לגמלאות.

לאחר שנות עבודה ארוכות, אתם עוברים לשלב הבא בחייכם שבו תתקיימו מהחסכונות שאגרתם למטרה זו. מכיוון שתוחלת החיים מתארכת, זו גם הסיבה העיקרית לכך שהקצבה החודשית הצפויה מצטמצמת - ככל שחייכם יתארכו, כך החלק היחסי שישמש אתכם בכל חודש יהיה נמוך יותר, ולכן כדאי להשאיר מספיק להמשך הדרך. אז איך נערכים ומתכוננים לפרישה בצורה הטובה ביותר?

תתכוננו לפרישה מהרגע הראשון

לפרישה נערכים מהרגע שנכנסתם לשוק העבודה. ככל שתתחילו לחסוך יותר מוקדם, ככל שתטייבו את החיסכון הפנסיוני שלכם, תשקיעו אותו במסלולים מניבי תשואה, תקפידו להתמקח על דמי הניהול, תוודאו שאתם לא משלמים כסף מיותר על ביטוחים, ולא תפדו את הפיצויים אלא לצורכי מחייה - כך תצאו לפרישה בצורה המיטבית ביותר. כל המהלכים האלו יעניקו לכם את האפשרות לחיות ברווחה בגיל השלישי.

ואכן, לאורך השנים צריך להיות עם היד על הדופק. בכל מעבר בין מקומות עבודה, שימרו עותק של טופס ה-161, אותו אתם מקבלים מהמעסיק. אתם תזדקקו לו על מנת לקבל הטבות מס בפרישה.

אם משכתם פיצויים או מענקים לאורך הדרך, קיבלתם על כך אישורים מפקיד השומה. שמרו אותם גם כן, הם יקטינו את ההטבות שלכם בעת הפרישה, ויש צורך להראות אותם בעת ההתחשבנות הסופית מול רשות המסים.

לקראת הפרישה, תחשבו איך תראה הפנסיה

כחמש שנים לפני הפרישה, מומלץ לבצע הערכת מצב: מה היא הקצבה הצפויה לכם, ובהתאם מה הם הצרכים שלכם. איך ישתנו ההוצאות? בידקו גם האם יש פער בין ההוצאות שלכם ורמת ההכנסה החדשה שלכם מקצבת הזקנה ומהקצבה הפנסיונית.

בשלב זה כדאי להיות ערים לאפיקי חיסכון שונים שמאפשרים הטבות מס, במידה ומפקידים בהם כספים ומצרפים אותם מאוחר יותר לקצבה החודשית. עם זאת, מכשירים אלו כוללים הרבה מאוד אותיות קטנות, כך שלפני שמשקיעים בהם, צריך לוודא שהם אכן מתאימים לכם, ובסוף הדרך אכן תהינו מהכספים ומההטבות.

בנוסף, בשלב זה כדאי לבחון את רמת הסיכון בה מנוהלים הכספים הפנסיוניים שלכם. אופק החיסכון מתקצר, וייתכן ותרצו להתאים את רמת הסיכון לכך, על מנת שלא תצאו לגמלאות מיד לאחר משבר כלכלי שיפגע בחסכונותיכם. הבחינה צריכה להיעשות בפרספקטיבה רחבה: האם יש לכם עוד מקורות הכנסה, או האם אתם יכולים לדחות את היציאה לגמלאות במקרה של משבר בשוק ההון?

מזל טוב, הגעתם לגיל 60

הצעד המשמעותי הראשון לקראת הפרישה קורה בהגיעכם לגיל 60. במועד זה ניתן להתחיל למשוך כספים מחלק מהמכשירים הפנסיוניים.

הצעד הבא הוא ההגעה לגיל פרישה הקבוע בחוק, וכאן יש נקודה שכדאי לנשים לשים אליה לב: גיל הפרישה שלהן עומד על מעט מעל 62, כאשר בגיל זה הן רשאיות לפרוש, או לבחור להמשיך לעבוד עד גיל 67. במהלך שנים אלו, כדאי לבחון האם עדיף להן להתחיל למשוך קצבה במקביל לעבודה. מצד אחד, הקצבה החודשית תהיה יותר נמוכה ככל שנתחיל למשוך אותה מוקדם יותר. מן הצד השני, ומכיוון שאיש איננו יודע מתי הוא ילך לעולמו, ככל שמתחילים למשוך קצבה מוקדם יותר, כך גדלה ההסתברות שתקבלו החזר כולל גבוה יותר מקרן הפנסיה לאחר שנות החיסכון הארוכות.

גם במקרה כזה, יש הרבה מאוד אותיות קטנות, וצריך לבחון את הדברים לעומק על מנת לוודא שאתן בוחרות בפתרון המתאים לכן.

 

פרישה לפנסיה מחייבת אתכם לבצע בחירות

כאשר תצאו לגמלאות תצטרכו לבצע מספר בחירות. תחילה, תצטרכו להחליט מהיכן למשוך את הקצבה. גם אם חסכתם כל חייכם בגוף מסוים, ייתכן שגוף אחר יציע לכם עבור אותו סכום קצבה גבוהה יותר. כחודשיים עד שלושה לפני הפרישה, בקשו מהגוף בו אתם חוסכים תחזית לקצבה, ובמקביל, בקשו כזאת מגופים אחרים. ברגע שהתחלתם למשוך את הקצבה, לא ניתן יותר להעביר את החיסכון בין הגופים השונים, כך שיש צורך לבצע זאת לפני היציאה לגמלאות.

בחירה נוספת שתצטרכו לבצע נוגעת למסלולי הקצבה - כיום לחוסכים בקרנות הפנסיה החדשות יש מספר מסלולי קצבה שהם צרכים לבחור ביניהם. בשל כך, תצטרכו לבחור האם להשאיר קצבה לבן הזוג לכל ימי חייו ובאיזה גובה. דבר זה רלוונטי בעיקר לזוג בו יש מפרנס עיקרי, ובן זוג שלא עובד או שלא חסך במסגרת קרן פנסיה במהלך שנות עבודתו.

לאחר היציאה לגמלאות תצטרכו לבחור איזה מספר קצבאות מובטחות אתם מעוניינים לקבל, אותן תקבלו בכל מקרה, גם אם תלכו לעולמכם. איך זה עובד? למשל, אם תבחרו לקבל 120 קצבאות מובטחות, ושנה לאחר תחילת קבלת הקצבאות הלכתם לעולמכם לאחר שקיבלתם 12 קצבאות, אז המוטבים שלכם יקבלו את יתרת הקצבאות המובטחות, כלומר סכום ששווה ל-108 קצבאות. ואם תחיו אחרי שקיבלתם 120 קצבאות? אתם תקבלו קצבאות כל זמן שתהיו בחיים, אבל המוטבים לא יקבלו דבר.

תמצו את כל הטבות המס המגיעות לכם

אחד הדברים המשמעותיים והמורכבים ביותר בעת היציאה לפרישה הוא מיצוי כל הטבות המס שלכם. כל אחד ממכם זכאי לסכום פטור ממס לאחר לפרישה. בשנת 2022 הסכום עמד על 810.5 אלף שקל, וישנן שתי דרכים לנצלו: האחת, קבלת פטור ממס על מענקים שונים כמו פיצויים, ימי מחלה או מענקי פרישה. משיכת פיצויים לאורך הדרך נחשבת לניצול חלק מההון הפטור שלכם. הדרך השנייה, נוגעת לסכומים שלא נוצלו כפטור למענקים שנמשכו, ומופנים לפטור על קצבת הפנסיה החודשית שלכם. ככל שתנצלו פחות פטורים על משיכות, תקבלו פטור גבוה יותר ממס הכנסה על קצבת הפנסיה החודשית, שמתקבל בהליך שקרוי "קיבוע זכויות". גם כאן, כל הליך ההתחשבנות מול מס הכנסה כולל אותיות קטנות רבות, והרבה דרכים לתכנון משיכת הכספים באופן שיפחית את המס. קיבוע זכויות הוא לא הפיך, ולכן כדאי לבצע את ההליך בתשומת לב רבה.

מגיעה לכם קצבת זקנה

בהגיעכם לגיל הזכאות אתם זכאים לקצבת זקנה. גיל הזכאות מתחלק לשניים: גיל זכאות מותנה, שהוא גיל הפרישה לגמלאות לפי חוק, שבו אתם יכולים לקבל קצבת זקנה בתנאי שאין לכם הכנסות נוספות, וגיל זכאות מוחלט בו אתם זכאים לקצבת הזקנה ללא קשר להכנסותיכם. גיל הזכאות המוחלט הוא 70. אם אתם זכאים לקבלת קצבת זקנה קודם לכן, ובחרתם לדחות את תחילת משיכת הקצבה, תקבלו תוספת בגין כל שנת דחייה.

תתכוננו מראש למצבים לא נעימים

ההגעה לגיל השלישי מצריכה התמודדויות כנות עם נושאים לא נעימים. ההוצאות הבריאותיות עולות ומכבידות, ואם חלילה הופכים להיות סיעודיים, מדובר בעלויות גבוהות. כאשר מתכננים את הנושאים הכספיים, אתם צריכים לגבש תוכנית להתמודדות עם הרעה במצב הבריאותי. במסגרת זו, כדאי גם לחשוב על ההורשה של הנכסים שצברתם, ולהכין צוואה שתחלק את הרכוש לפי רצונכם באופן ברור וחד משמעי. בנוסף, תכינו מסמך ייפוי כוח מתמשך, למצב שבו אתם כבר לא מסוגלים לקבל החלטות.