גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בת 14 הותקפה מינית מספר פעמים, השופטת לא שמעה את עדותה "בגלל עומס"

שופטת המחוזי בירושלים תמר בר-אשר הקלה את סעיף העבירה של נאשם במעשה מגונה בקטינה, בנימוק מופרך: העומס על המחוזי גדול מדי, ולכן התיק צריך לרדת לבית משפט השלום ● בנוסף פעלה השופטת בניגוד לנוהל המחייב שקבעה נשיאת העליון, אך התירוץ שנתנה אינו מחזיק מים

השופטת תמר בר־אשר / צילום: אתר הרשות השופטת
השופטת תמר בר־אשר / צילום: אתר הרשות השופטת

"אילו זמני היה בידי, לא מן הנמנע כי בקלות היה עולה בידיי להראות כי בדרך כלל כתבי אישום בנסיבות דומות מוגשים אל בית משפט השלום ולא אל בית המשפט המחוזי. מכל מקום, כך ראוי שיהיה". קשה להאמין שציטוט משונה, תמוה ומופרך כזה נכתב בהחלטה שיפוטית על ידי מי שמכהנת כשופטת בבית המשפט המחוזי.

כמובן שהקביעה אם "היה לי זמן, לא מופרך שהייתי מצליחה להוכיח משהו בקלות", יכולה להתאים לכל טענה שהיא. מה בעצם המשפט הזה אומר למען השם? הפתרונים רק לשופטת תמר בר-אשר מבית המשפט המחוזי בירושלים. אולם השעשוע שמעלה הציטוט של בר-אשר, מתחלף בתסכול עמוק ואכזבה נוראית כאשר צוללים לתוכן ההחלטה שלה.

וליד חטיב הואשם בעבירת מעשה מגונה על-פי סעיף 348(ב) בחוק העונשין, שהעונש הקבוע לצדה הוא עשר שנות מאסר. המעשה המגונה הנטען, כלל את עמידת הנאשם מאחורי קטינה שטרם מלאו לה 14, מישוש כתפיה, חיבוק סביב צווארה, העברת ידיו על גבה עד לקו תחתוניה, היצמדות אליה והנחת יד על חזה של הקטינה ומישושו. המעשים, אשר בכל פעם כללו חלק מהמעשים האמורים, נעשו כחמש פעמים בזה אחר זה ומעל בגדיה של הקטינה. עוד נטען, כי הנאשם המשיך במעשיו למרות בקשת הקטינה בפעם השנייה להפסיק זאת, וגם לאחר הפעם הרביעית בה היא אף דחפה פעמיים את ידיו.

כתב האישום הוגש באוגוסט 2021. על פי נוהל נשיאת בית המשפט העליון, על מנת למנוע סבל ועינוי דין מיותרים לקטינים נפגעי עבירה - בית המשפט חייב לשמוע את עדותם בתוך 90 יום ממועד הגשת כתב האישום. אנו כעת באפריל 2022, ועדות הקטינה הנפגעת טרם נשמעה.

השופטת בר-אשר מסרה בתגובה באמצעות דוברות הרשות השופטת כי "לעניין העדת הקטינה - המועד שנקבע במקור עמד בהוראת הנוהל, אולם לבקשת הפרקליטות, לא היה מנוס מדחיית מועד זה".

כדי להיות עדין ומנומס, אציין שתשובה זו מתחמקת. חוקרת הילדים שהייתה צריכה להעיד במשפט אכן הייתה בחו"ל ולכן התבקש מועד חילופי אשר אותו השופטת סירבה לתת. כך או כך, מאז חלפו למעלה מ-90 יום, והשופטת לא אפשרה את העדתה של הקטינה. חרף בקשות חוזרות על מנת לעמוד בהוראות נוהל נשיאת העליון, השיבה בר-אשר כי "צר לי, יומני עד אפס מקום, ולפיכך אין באפשרותי להציע מועד מוקדם יותר".

המשמעות הכפולה של החלטת בר-אשר

לפני מספר ימים, החליטה השופטת תמר בר-אשר כי יש להמיר את סעיף העבירה מסעיף 348(ב) לחוק העונשין לסעיף 348(א) לחוק העונשין. המשמעות לכך - כפולה. העונש המקסימלי פחת מ-10 שנות מאסר ל-7 שנות מאסר, וממילא יש לבית המשפט השלום סמכות לדון בתיק זה, והיא אכן הורתה להעביר את התיק לבית המשפט השלום.

לא ניכנס כאן לטענות המשפטיות, וכל שכן לא לגוף התיק. אך ראוי בהחלט להתייחס לנימוק המופרך והמקומם של השופטת בר-אשר. לדבריה, "פרשנות טכנית של הוראות הסעיפים הנדונים עשויה להוביל למסקנתה של המאשימה, שעל-פיה אפשר היה להאשים גם את הנאשם הנדון בעבירה החמורה יותר, לפי סעיף 348(ב)".

כלומר, טכנית הפרקליטות צודקת. אולם השופטת מייד מנחיתה את הפצצה: "למרות זאת, דומה כי לא ניתן לחלוק על כך שהיה על המאשימה לשקול גם את נסיבות מעשה העבירה, אשר בלי להמעיט מחומרתן, אינן ברף חומרה גבוה. נסיבות אלו, כך נראה, לחלוטין אינן מצדיקות להגדיל את העומס העצום המוטל על בית המשפט המחוזי ובעקיפין להגדיל אף את העומס המוטל על בית המשפט העליון, בהיותו ערכאת הערעור".

קשה להאמין ששופטת בישראל מסוגלת לכתוב נימוק כה מופרך ומקומם. לאור העומס העצום, יש לתקן את כתב האישום, להקל את סעיף העבירה ולהתחיל את ההליך מחדש בבית המשפט השלום בירושלים. ראשית כל, הנימוק של בר-אשר מופרך על פניו. היא לא טורחת להתמודד עם הטענה הכי בסיסית וטריוואלית - מה לגבי העומס על בית המשפט השלום אליו היא מבקשת להעביר את התיק?

בר-אשר לא עיגנה את טענתה כלל, אבל מתברר שמחלקת המחקר של הנהלת בתי המשפט דווקא ביצעה מחקר על העניין לפני כחצי שנה. מן המחקר עלה כי שופט פלילי בבית משפט מחוזי עובד בימים א'-ה' 8.44 שעות נטו בממוצע. שופט פלילי בבית המשפט שלום עובד 8.54 שעות בממוצע. ביום שישי, שופט פלילי בבית משפט מחוזי עובד 3.93 שעות בממוצע, ואילו מקבילו בבית משפט שלום עובד 4.02 שעות בממוצע.

מן הנתונים הללו עולה בבירור כי הטענה שדווקא בבית המשפט המחוזי יש "עומס עצום" ולכן יש לנתב תיקים לבית המשפט השלום, גם כאשר התיק יכול להישמע בפני בית המשפט המחוזי - היא טענה מופרכת.

המחוזי בירושלים הוא המחוזי הכי פחות עמוס

מתוך נתוני חופש המידע של הנהלת בתי המשפט עולה כי בית המשפט המחוזי בירושלים, מקום מושבה של תמר בר-אשר, הינו בית משפט הכי פחות עמוס מבין בתי המשפט המחוזיים. כמובן, אין בכוונתי לזלזל כלל וכלל בעומס הרב שמונח על כתבי השופטים ובכללם שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, אולם המחשבה של בר-אשר כאילו העומס העצום מונח דווקא על שולחנה - היא מחשבת שווא. ההחלטה שלה להתערב בשיקול הדעת של הפרקליטות בהגשת כתב אישום נגד עבריין מין כי יש עליה עומס עצום - זו כבר החלטה מבישה שראויה לגינוי.

השופטת בר-אשר הוסיפה וכתבה בהחלטתה כי "בנסיבות כמו אלו הנדונות, דומה כי מן הראוי שיינתן משקל גם לשכל הישר ולהיגיון ואף לכך שבכל מקרה, אפילו יורשע הנאשם, עונשו לא יהיה העונש המרבי הקבוע בחוק ואף לא יתקרב לכך".

כידוע תיקי שוחד נדונים בפני בית המשפט המחוזי למרות שלמעט פעם אחת ויחידה - מעולם לא גזר על נאשם שהורשע בשוחד עונש של 10 שנות מאסר. גם גזר דין של 7 שנות מאסר על עבירת שוחד הוא מאורע נדיר ביותר. האם לאור זאת תיקי שוחד צריכים להיות נדונים בבית משפט השלום?

בר-אשר המשיכה וביססה את טענתה: "בהקשר זה טוב להזכיר את דברי כבוד מ"מ הנשיא, השופט מ' זילברג, עת נדרש לבחון עבירת בניה קלה. כאמור באותו עניין, אכן, "גם מי שתוקע לו מסמר קטן לתוך הקיר", ללא היתר בניה מתאים, עובר עבירת בנייה ללא היתר כדין. למרות זאת, ישנן נסיבות שבהן כדי להחליט אם נעברה עבירה, "יש לסמוך על מבחן השכל הישר, או ההיגיון הבריא והפשוט של חיי המציאות".

על כך הוסיפה בר-אשר: "ספק בעיניי אם הגשת כתב אישום אל בית המשפט המחוזי בעבירה לפי סעיף 348(ב), שנסיבותיה הן אלו המתוארות בכתב האישום הנדון וזאת כנטען, רק לנוכח סירוב הקטינה למעשה, אמנם עומדת במבחן שבו דיבר כבוד מ"מ הנשיא מ' זילברג".

ההשוואה המופרכת שעשתה בר-אשר מדברת בעד עצמה, ואין צורך להכביר במילים.

השקעה של 10 שורות שנגררה על פני חודשים

לסיום, אציין כי בר-אשר השקיעה בכתיבת ההחלטה הזו 10 עמודים, וגררה כך את התיק במשך חודשים. זאת במקום לשמוע את התיק ולסיים במהירות את ההכרעה בו. מדובר בתיק פשוט ביותר, אשר העובדות בו נתמכות בסרטוני מצלמות אבטחה שתיעדו את המעשה המגונה.

מרשות השופטת נמסר בתגובה: "בית המשפט קבע בהחלטתו כי עובדות כתב האישום בתיק זה אינן תואמות את סוג העבירה שננקבה בו, המתאימה רק במקרים חמורים מאוד ומשכך היה צריך להגיש את כתב האישום לכתחילה לבית המשפט השלום בעבירה המתאימה".

***חזקת החפות: וליד חטיב הוא בגדר נאשם בלבד, לא הורשע בביצוע עבירה ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 רקטות למירון, חיל האוויר תקף בלבנון

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"