גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההשקעה של טדי שגיא, הרוד-שואו שבוטל בדקה ה-90 והתסבוכת המשפטית

אול-אין טרייד רצתה לגייס 40 מיליון שקל בבורסת ת"א בשלהי 2017, וביטלה את הנפקתה אחרי יום אחד של פגישות עם מוסדיים ● במשפט התברר: מנכ"ל החברה נפגש במקרה עם המיליארדר טדי שגיא, שהציע להשקיע בעצמו בחברה ● ביהמ"ש פסק: יש לשלם לחברת החיתום רוסאריו עמלה בסך 1.1 מיליון שקל, מאחר שהשקעת שגיא התבססה על טיוטת התשקיף

טדי שגיא / צילום: יונתן בלום
טדי שגיא / צילום: יונתן בלום

עבור ליווי הנפקת חברה בבורסת תל אביב על ידי חברת חיתום, למשך יום אחד בלבד של רוד-שואו, נדרש עדיין תשלום עמלה לא מבוטל לחתמים. כך מלמדת פסיקה של בימ"ש השלום בתל אביב שפורסמה בסוף השבוע האחרון.

במקרה המדובר חייב בית המשפט את חברת אול-אין טרייד בתשלום עמלה בסך 1.1 מיליון שקל לחתמים, חברת רוסאריו קפיטל.

תחילת הסיפור ב-2017. חברת אול-אין טרייד הפועלת בתחום של מכירה, חידוש ומחזור של מוצרי אלקטרוניקה, ביקשה להנפיק בבורסת ת"א ולהפוך לחברה ציבורית. החברה תכננה לגייס 40 מיליון שקל בהנפקת מניות לפי שווי של 75 מיליון שקל, ולשם כך פרסמה טיוטת תשקיף ציבורית באתר הבורסה לקראת גיוס בנובמבר אותה שנה. בתוך זמן קצר הודיעה כי היא נסוגה מההשקעה. הסיבה לכך תתברר בהמשך.

אול-אין טרייד, בשליטת קבוצת רייכמן באותה עת, ובניהולו של גדי רייכמן, שימשה גם כסוכן משנה של רכבי טויוטה בארץ. החברה החזיקה בפעילות במגזר המחשוב דרך החזקה בחברה בשם חיון מחשבים, ובפעילות מחזור של פסולת אלקטרוניקה. היא הציגה אז הכנסות של כ-50 מיליון שקל במחצית השנה, לצד רווח נקי של 3.3 מיליון שקל.

כבר בשנת 2014 התקשרה אול-אין טרייד עם חברת רוסאריו קפיטל, המחזיקה בחברת חיתום עם שם דומה, על מנת שיאתרו עבורה משקיעים פוטנציאליים כנגד עמלה מסכום ההשקעה.

שלוש שנים חיפשה משקיעים, ובסוף הוחלט על הנפקה

על פי פסק הדין של השופט אביים ברקאי, במשך שלוש שנים ניסתה רוסאריו לגייס משקיעים פרטיים בחברה, אך ללא הצלחה. במרץ 2017 בפגישה בין נציגי רוסאריו וחברי הנהלה באול-אין טרייד, סוכם לקדם הנפקה של החברה, ובהמשך בתחילת אוקטובר הוגשה טיוטת תשקיף ראשונה לרשות ניירות ערך.

טיוטת התשקיף פורסמה חודש אחר כך, ורוסאריו הפיצה ל-2,500 פעילי שוק ההון הודעה על ההנפקה הראשונית המתוכננת. בפסק הדין מתואר כי ב-12 בנובמבר, לאחר יום פגישות אחד בלבד שנערך עם משקיעים פוטנציאליים, ביקשה אול-אין טרייד לעצור את תהליך הרוד-שואו וההנפקה. 

כפי שמעלה תשובתה של אול אין טרייד לתביעה, פגישה של המנכ"ל רייכמן עם איש העסקים המיליארדר טדי שגיא, בבית של חבר משותף של השניים באותו הערב, הובילה לביטול ההנפקה לאחר שהתקבלה השקעה פרטית משגיא. 

רוסאריו טענה בתביעתה לתשלום עמלה כי "לאור העובדה שהליך ההנפקה הסתיים בסופו של יום בהשקעה, גם אם פרטית, הרי שהחברה וחברת החיתום שלה זכאיות לקבל שכר ראוי בגין עבודתן".

ביהמ"ש קיבל טענה זו וציין בפסיקתו כי מאמצי רוסאריו קפיטל, דרך חברת החיתום שלה, היו בין הגורמים שהובילו להשקעת שגיא בחברה, ולכן היא זכאית לתשלום העמלה. 

"במקרה שגיא היה בבית החבר שעמו קבעתי לסרט"

אלא שהנתבעת מגוללת סיפור אחר. היא טוענת כי יומיים לאחר פרסום טיוטת התשקיף הראשונה לציבור (9.11.17) הגיע מנכ"ל אול-אין טרייד, גדי רייכמן לבית של חברו, איש שוק ההון תומר יעקובי, באותם ימים מנהל מחלקת ההשקעות בבנק UBS בארץ. רייכמן ויעקובי, לפי העולה מפסק הדין, התגוררו באותו ישוב ותכננו לצאת לסרט. אלא שבעת שרייכמן הגיע לבית חברו, פגש בביתו של יעקובי את טדי שגיא.

"במהלך המפגש החברתי סיפר יעקובי לשגיא על ההנפקה המתוכננת של אול-אין טרייד ורישום מניותיה למסחר בת"א", מסופר בפסק הדין, והשופט ברקאי ציין כי "מר שגיא הביע את עמדתו כי הנפקת מניות לציבור היא דרך לא מומלצת לגייס הון. מיד לאחר מכן הציע להשקיע בעצמו באול-אין טרייד, תוך הסתמכות על מערכת היחסים החברית בין רייכמן ליעקובי".

על פי גרסתם, הנתבעים - החברה ורייכמן - טוענים שההשקעה של טדי שגיא לא קשורה בשום צורה לפעולות של רוסאריו, משכך הן אינן זכאיות לתשלום עמלה.

בית המשפט כאמור דחה את הטענה הזאת בהסתמכו על נימוקים שונים. השופט ברקאי הדגיש כי אין להמעיט ערך בכך שרוסאריו הכינה את החברה להנפקה, ואת העובדה שהכינה טיוטת תשקיף שנבדקה על ידי רשות ני"ע. לדברי ביהמ"ש, "ההשקעה באול-אין טרייד היתה בעקבות ותוך קשר להנפקה הציבורית. אפילו אם יש אמת בסיפור שהוצג (על המפגש של רייכמן בבית יעקובי שבו שהה שגיא, ח"ש), ואפילו התכוון החבר משוק ההון לצאת לקולנוע דווקא עם גדי רייכמן, בעוד שמר טדי שגיא מתארח בביתו - עדיין אין ספק שההשקעה מצד שגיא נעשתה בשל ההנפקה הציבורית הצפויה ובזכות טיוטת התשקיף".

כן תוהה השופט ברקאי, אם אכן היו קשרי ידידות קודמים עם שגיא, "היכן היו אותם קשרים לאורך כל השנים בהם חיפשה אול-אין טרייד משקיע פרטי"?". יתרה מזאת, היות שטיוטת התשקיף שפרסמה אול-אין טרייד נכללה בהסכם ההשקעה הפרטי של שגיא בחברה, הרי שנשללת גם הטענה שאין קשר בין ההנפקה להשקעה הפרטית.

מטעמם של אול-אין טרייד וגדי רייכמן נמסר באמצעות פרקליטם, עו"ד תומר ברם, כי "להערכת החברה והיועצים המשפטיים שלה, פסק הדין שגוי ומנותק לחלוטין מההסכמים בין הצדדים, והם עמלים על ערעור שיוגש לאחר חג הפסח".

המקרה של זאפ והעמלה לווליו בייס

המקרים שבהם חברות החיתום תובעות עמלות על עסקה שלא שולמה להן, הם נדירים יחסית בשוק ההון. מקרה מעט שונה בפרטיו, אך דומה בתוצאה וגם בקשר שבין חברות חיתום לעסקת רכישה של חברה, נוגע לחברת אתר השוואת המחירים - זאפ, שהיתה עד לפני שנה בשליטת קרן אייפקס ונמכרה לידי פורמולה מערכות לפני שנה.

באותו מקרה, החליטו מנהלי זאפ בשנת 2013 לשכור את שירותי חברת ווליו בייס במטרה שזו תאתר משקיע בחברה. ווליו בייס מצאה רוכשים פוטנציאליים לזאפ, בהם קרן אייפקס, אשר הציעה לרכוש אותה תמורת 130 מיליון שקל. באותה תקופה זאפ התנהלה לא בעל שליטה, כשמניותיה מוחזקות על ידי הגופים המוסדיים כחלק מהסדר חוב. שנתיים לאחר מכן, אחרי שלא נמצא קונה לזאפ, נסגרה לבסוף עסקה למכירתה לאייפקס תמורת סכום של 145 מיליון שקל. אלא שאחרי סגירת העסקה אייפקס סירבה לשלם את העמלה לווליו בייס.

בתביעה טענה ווליו בייס כי סעיפי ההסכם שלה עם זאפ קבעו את שיעורי ההצלחה, וכי הייתה הגורם היעיל שהוביל להתקשרות ההשקעה עם אייפקס. זאפ טענה אז כי ההסכם לא חל על מקרה שבו בעלי המניות מוכרים את המניות ישירות לרוכשת (אייפקס), וכי ההתקשרות עם ווליו בייס היתה רק עבור איתור של משקיע שיזרים כספים לתוך החברה. בית המשפט פסק אז כי אייפקס תשלם עמלה לווליו בייס בסכום של 8.5 מיליון שקל.

עוד כתבות

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו