גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זיכרון השואה וייחודיותה מתמוססים בקדרת המלחמה באוקראינה

"נאצים", אמר פוטין. למה הוא מתכוון? הרוסים מעולם לא דיברו על "נאצים", גם כאשר דיברו על נאצים אלא העדיפו את המילה "פשיסטים" ● פתאום ה"נאצים" נכנסים לכל משפט שני, אך אלה לא הנאצים של הפתרון הסופי ● פוטין הפך את המונח המפחיד הזה לכינוי לכנופיות רחוב, כפי שהיה לפני עליית היטלר

הפגנת מחאה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, פברואר / צילום: Reuters, GUGLIELMO MANGIAPANE
הפגנת מחאה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, פברואר / צילום: Reuters, GUGLIELMO MANGIAPANE

"נאצים" מעולם לא היה שמם הרשמי של הנאצים. היטלר ונושאי כליו הקפידו בדרך כלל לדבר על "נציונל־סוציאליזם". "נאצי", מצד צורתה ומשקלה, הייתה ביטוי של זלזול.

לפי אתר הרשת etymonline.com, המתחקה אחר מקורן של מלים, ל"נאצי" לא היתה מלכתחילה כל משמעות פוליטית. היא נגזרה מן השם הפרטי "איגנאץ", שהיה פופולרי באוסטריה ובבוואריה, וזוהה משום מה עם דלת העם. "נאצי", עוד לפני הנאצים, נועדה לתאר "אדם טיפש, מגושם או מוזר".

משהו מעין זה אנחנו רואים גם בלשונות אחרות. באנגלית אמריקאית, למשל, התפשט לפני מאה שנה ויותר הצירוף HillBilly, לתאר לבנים ממעמד נמוך, שהתגוררו בהרי אפאלאצ"יה.

הקומוניסטים הגרמניים ניהלו מלחמת מאסף נגד הנאצים. הם בוודאי השתמשו ב"נאצי". זה היה קיצור נוח. אבל עגת הרחוב הופרדה מן הרטוריקה הרשמית. המילון הפוליטי של הקומוניסטים נכתב במוסקבה. אויביהם העיקריים של הקומוניסטים בערי אירופה היו הפשיסטים של מוסוליני, עוד מתחילת שנות ה־20. "פשיסטי" נעשה אפוא איפיון כולל של "אויבי העם". כאשר הופיעו הנאצים, הרטוריקה הסובייטית ענדה גם להם את התווית "פשיסטים".

ה"פשיסטים" הרגו סובייטים

למונח "נאצי" לא נועד אלא מקום שולי ברטוריקה של ברית המועצות. "המלחמה הפטריוטית הגדולה" נגד היטלר הייתה מלחמה נגד "ההיטלראים והפשיסטים". בזמן המלחמה, סטאלין כונן ארגון יהודי מטעם, כדי לעשות נפשות לעניינה של ברית המועצות באמריקה. הוא נתן לארגון הזה את השם "הוועד היהודי האנטי־פשיסטי", לא "אנטי־נאצי".

כרזה סובייטית של יום הניצחון ה־40 על גרמניה הנאצית, מציינת ניצחון על ״הפשיסטים״. המלה ׳נאצים׳  לא מופיעה

לאחר הניצחון, שטחי מערב ברית המועצות כוסו באנדרטאות ובלוחות זיכרון ל"קורבנות הפשיזם", לא הנאציזם. הקורבנות ההם היו כמעט תמיד יהודים, אבל בימי המשטר הסובייטי היה צורך פטריוטי וסוציאליסטי להעמיד פנים ש"הפשיסטים" הרגו "אזרחים סובייטיים", וזהו.

אף כי אנשים ידעו מה זה "נאצי", המונח הזה מעולם לא נכנס לשימוש רחב. כרזות של יום הניצחון השנתי על גרמניה הנאצית, בתשעה במאי, נהגו להלל את הניצחון על "הפשיסטים". "נאצים" הופיעו רק מ־2014 ואילך. יום הניצחון על "הפשיסטים" הפך ליום הניצחון על "גרמניה הנאצית".

נראה כי הפעם הראשונה שבה פוטין השתמש במונח "נאצים", כדי להצדיק את מדיניותו האנטי־אוקראינית, באה עם כיבוש חצי האי קרים. הוא פלש לקרים, הוא אמר, כדי להגן על הרוסים מפני "ניאו־נאצים, נציונליסטים ואנטישמים" (4 במארס 2014). ייתכן שהוא הניח כי דגל אנטי־נאצי יקל עליו להסביר את מעשיו במערב, שם "נאצים" ידועים יותר מ"פשיסטים".

"שואת הקליעים"

השוואת התנועה הלאומית האוקראינית עם פשיזם, או נאציזם, כמובן אינה חדשה. קודם כול, האידיאולוגיה הסובייטית ראתה בכל לאומיות ביטוי של פשיזם. המושג "לאומי", או "נציונליסט", היה תמיד שם גנאי.

היו בוודאי אלמנטים טוטליטריים בתנועה הלאומית האוקראינית. חלקם שיתפו פעולה עם גרמניה בשתי מלחמות העולם. מספר לא מבוטל של אוקראינים שירתו תחת דגלי האס.אס. שוטרים אוקראיניים (וביילורוסים וליטאים ולטבים) השתתפו ברצח מיליון וחצי עד שני מיליון יהודים בזו המכונה "שואת הקליעים". היא התרחשה בין אמצע 1941 לסוף 1942, בין הים הבלטי לים השחור, בלי תאי גז.

שיתוף הפעולה הזה היה הביטוי הקיצוני, המפלצתי של הלאומיות האוקראינית. אבל שטות תהיה לקשור את הלאומיות הזו בטבורה בנאציזם. היטלר בז לאוקראינים בדיוק כפי שבז לכל הסלאבים. הוא הביא אותם עד סף רעב בזמן המלחמה. בתוכניות הניצחון שלו, האוקראינים עמדו להיהדף בהמוניהם מזרחה, אל מעבר להרי אוראל. הנשארים נועדו להיות אנאלפביתים צייתנים.

הוא דחה לחלוטין את עצתם של מומחים נאציים לנסות ולזכות בשיתוף פעולה של המוני ברית המועצות באמצעות הענקת אוטונומיה וזכויות לאומיות. רק לאחר שיבשו עתודות כוח האדם של גרמניה, היטלר נעתר להפצרות, והרשה גיוס של רוסים, אוקראינים, באלטים ואחרים כ"חיל־עזר", ולבסוף כלוחמים מן השורה, לוורמאכט ולוואפן אס.אס.

בשנות ה־60 וה־70 פשטה בהלה בשירותי הביטחון הסובייטיים מפני "נאצים אוקראינים", ברובם חקיינים של פאנק ושל רוק כבד מן המערב (שהיו אסורים בתחומי ברית המועצות). אבל "נאצים" נכנסו כניסה מסיבית ללקסיקון הרוסי רק בחודשים האחרונים.

רוסיה כקורבן

כבכל מערכת הנשלטת מלמעלה, ומכוונת על פי רצונו של שליט יחיד ועל פי גחמותיו, לשון הדיבור והכתיבה של התקשורת הרוסית עברה שינוי פתאומי. "דה־נאציפיקציה" נעשתה ההצדקה העיקרית למה שפוטין מכנה "הפעולה הצבאית המיוחדת" באוקראינה. אם תחילה ה"דה-נאציפיקציה" סיפקה כסות בעיקר לכוונה להפיל את הנשיא וולודימיר זלנסקי, היא הפכה עד מהרה לאזהרה מפני מה שמצפה למיליוני אוקראינים לאחר הניצחון הרוסי המובטח. "30 עד 40 שנה של חינוך מחדש", הבטיח תעמלן רוסי אחד.

ב־75 השנה האחרונות, "נאצי" וצלב קרס זוהו בארצות המערב בדרך כלל עם אנטישמיות. לא כן בברית המועצות וברוסיה. שם, "הפשיסטים", וממילא הנאצים, היו בראש ובראשונה אויבי העם הרוסי. זה עניינה של ה"דה־נאציפיקציה" שרוסיה רוצה באוקראינה: הריסה מוחלטת של תנועה לאומית, שפוטין חושב אותה לאויבת מושבעת של רוסיה.

הרגל רב שנים ברוסיה, הסובייטית והלא־סובייטית, הוא להניח את הבלבדיות של ייסוריה. היא אמנם הייתה קורבן מרכזי של היטלר, אבל היא לא הייתה הקורבן היחיד. יתר על כן, ממשלותיה ניהלו מערכות של חיסול המונים נגד מיעוטים לאומיים. הם עשו כן אפילו בעצם הימים של מלחמת העולם השנייה, כאשר שישה עמים לא־סלאביים קטנים גורשו על גבריהם, נשיהם וטפם אל ערבות אסיה המרכזית וסיביר. בין רבע לשליש מהם נספו.

האוקראינים עומדים בראש הטבלה. בערך חמישה מיליון מהם נספו ברעב היזום של סטאלין, בתחילת שנות ה־30. הם מכנים את הזוועה עצומת־הממדים ההיא "הולודומור", והיא הועמדה במרכז הנרטיב ההיסטורי האוקראיני בשנים האחרונות. הרוסים כמובן חורקים שיניים, מפני שה"הולודומור" אינו מתיישב עם הנרטיב שלהם, שעניינו אחווה וחיבה בין רוסים לאוקראינים.

"נילחם בראשיסטים"

התואר "נאצית" לתיאור הלאומיות האוקראינית הוא חרב פיפיות. את רוב התכונות ה"נאציות" שהרוסים מייחסים לאוקראינים אפשר לייחס גם למשטר הרוסי. והאוקראינים אף עושים כן.

על "נאצים" הם משיבים ב"ראשיסטים", צירוף המלים "רוסים" ו"פשיסטים". האידיאולוגיה ה"ראשיסטית", או "רוסיסטית", המיוחסת למשטר ברוסיה, היא "צירוף כל האידיאולוגיות האימפריאליות הרוסיות", נוסטלגיה לימי הצאר ולברית המועצות, שאיפה להגמוניה ("משימה מיוחדת") בשם טענה לעליונות תרבותית ואתנית, חוסר סובלנות, שנאת זרים, שאיפת התפשטות, דיכוי החרויות הפוליטיות וחופש הביטוי ופולחן אישיותו של המנהיג. "נאציזם ופשיזם הובסו ב־1945", מכריז תשדיר אוקראיני. "אנחנו נילחם בראשיזם כאן ועכשיו".

הטראומה של מלחמת העולם השנייה מטילה צל ארוך על מזרח אירופה. למרבה העצב היא מעניקה השראה למה שחוזרת ומתוארת כ"מלחמה הגדולה ביותר באירופה זה 77 שנה", ולמשבר הפליטים הגדול ביותר. מצפים שמספר הפליטים האוקראינים מעבר לגבולות ארצם יגיע בקרוב לשמונה מיליון. ערים שהיו לעיי הריסות בין 1941 ל־1943 חוזרות ונחרבות.

רטוריקה נפסדת מחזירה את המונח "נאצי" אל מקורותיו הפרימיטיביים, וחוזרת והופכת אותו ללא יותר מגידוף של כנופיות רחוב. זיכרון השואה וייחודיותה מתמוססים בקדרת המלחמה באוקראינה.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר למניה ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● שווי החברה נוסק כעת בכ-100 מיליארד דולר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"