גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטלטלות בחברת החשמל מעכבות את מינוי המנכ"ל ומציפות סימני שאלה

לאחר הטענות נגד הליך בחירת מנכ"ל חברת החשמל ע"י היו"ר המתפטר, הוחלט לבדוק אותן לעומק בטרם ימונה מאיר שפיגלר לתפקיד ● בינתיים, הפרשה מסתעפת: מה הקשר בין מינויו של שפיגלר לתקנות של ביטוח לאומי שיטיבו עם חברה קדישא?

מאיר שפיגלר / צילום: איל יצהר
מאיר שפיגלר / צילום: איל יצהר

הכאוס סביב מינויו של מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, לא נגמר וממשיך להסתבך. לאחר שבשבוע שעבר, התפטר יו"ר חברת החשמל, דב בהרב, תוך שהוא הטיח אשמות כבדות נגד צמרת החברה, בין היתר סביב הליך בחירת המנכ"ל. כעת התגלה לגלובס שבעקבות כך, שרת האנרגיה קארין אלהרר ומנהלת רשות החברות החדשה, מיכל רוזנבוים, החליטו להמתין עם הליך המינוי של המנכ"ל המיועד, שפיגלר, עד לבדיקת הטענות.

השבוע רוזנבוים שיגרה מכתב לחברי הדירקטוריון, לקראת התכנסות המועצה. "בימים אלו, חברת החשמל, אחת החברות המשמעותיות בישראל, עוברת טלטלה אשר עלולה להביא לפגיעה בתפקודה הקריטי בהבטחת רציפות אנרגטית למשק הישראלי", פתחה את מכתבה לדירקטורים.

במסגרת בירור הליך המינוי, רוזנבוים ובהרב צפויים להיפגש השבוע כדי לדון בטענות שלו כלפי מינוי המנכ"ל וההתנהלות בצמרת החברה.

ב־3 לאפריל התכנסה באופן חפוז ובהול ועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל לישיבה הראשונה שלה. שעות ספורות קודם לכן, עדיין לא היה ברור האם הישיבה תתקיים, כיוון שמי שהיה אמור לעמוד בראש ועדת האיתור, היו"ר המיועד של חברת החשמל, דב בהרב, טרם נכנס לתפקידו. עם זאת, על פי גורמים שונים המעורבים בהליך, חלק מחברי הדירקטוריון לחצו שלא לחכות לבהרב ולזרז את הליך האיתור. וכך אכן היה.

הקשר בין מינוי שפיגלר לתשלום לחברה קדישא

בחודש שעבר, ברקע התכנסות ועדת האיתור לבחירת מנכ"ל חברת החשמל, התרחשו בצירוף מקרים חריג שני מקרים שנוגעים לאותן שתי דמויות מפתח במדינה: שפיגלר, המנכ"ל היוצא של המוסד לביטוח לאומי והמנכ"ל הנכנס של חברת החשמל, ואברהם מנלה, מנכ"ל חברה קדישא תל אביב ודירקטור בחברת החשמל.

באורך פלא, שעות אחדות לאחר התכנסותה של הוועדה - כשאחד מחבריה היה מנלה - פורסמו תקנות להערות הציבור שמהותו הגדלת התשלומים שמעביר הביטוח הלאומי לחברה קדישא. מדובר בתקנות שיטיבו עם חברת קדישא - כל זאת בזמן ששפיגלר עדיין מכהן בתפקיד מנכ"ל המוסד.

אמנם, נושא תעריפי הקבורה דורש הסדרה במשך שנים ארוכות. מצד אחד, יש רציונל בתקנות המבקשות להגדיל את התשלום לחברות הקבורה הפועלות בפריפריה. לעיתים משפחות מהפריפריה מתקשות להביא את קרוביהם לקבורה, ובמקרים מסוימים אף נדרשות לשלם סכומים מופקעים כדי שקרוביהם יובאו ממרכז הארץ לקבורה בדרום או בצפון. אולם, לאחר שנים של עבודת מטה בביטוח הלאומי בנושא חברה קדישא, התזמון שבו הוחלט לפרסם את התקנות החדשות מעורר תמיהה לכל הפחות.

עוד בטרם נבחר שפיגלר למשרת מנכ"ל חברת החשמל על ידי הדירקטוריון, פורסמו בגלובס ובכלי תקשורת נוספים טענות לפיהן גובשה קואליציית לטובתו. גורמים המעורים בהליך, טענו שמנלה משך בחוטים לטובתו של שפיגלר, אף שמנלה הכחיש את הדברים.
מנלה ידוע כאחד האנשים הקרובים ביותר לשר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן, וכאישיות בעלת קשרים מסועפים עם מוקדי כוח שונים במדינה. בשנים האחרונות, הוא היה חבר ברשימה ארוכה של דירקטוריונים וועדות ממשלתיות חשובות, כמו ועדת סל התרופות.

בשנת 2005 נקבעה הוראת שעה שהגדילה את דמי הקבורה המשולמים לחברות הקדישא הפועלות ביישובים קטנים. תוקפה של הוראת השעה הוארך פעמים רבות עד שפקע בנובמבר 2020 ולא הוארך שוב, באופן שהקטין את תעריפי הקבורה למצב טרם הוראת השעה. על פי השינויים המוצגים בתקנות החדשות, הסכומים שישלם המוסד לחברה קדישא יכסו את הוצאות הקבורה של נפטרים.

בדבריי ההסבר לתקנות החדשות, עליה חתום שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן, נכתב: "נוכח שינוי שיטת הקבורה בישראל נערכה בשנים האחרונות, במקביל להארכת הוראת השעה, בדיקה כלכלית חדשה ומורכבת על ידי יועץ כלכלי חיצוני (חברת מרטנס-הופמן). בבדיקה נבחנו תעריפי דמי הקבורה המתאימה למגוון שיטות הקבורה הנהוגות כיום בישראל".

בין התקנות שנוספו מוגדרת "תוספת תשלום לחברת קבורה", אותה המוסד לביטוח לאומי יעניק במידה ויוכחו הוצאות נוספות הקשורות בחציבת הקבר או בביסוס מבנה הקבורה. עוד נקבע שהמוסד ישלם תוספת תחזוקה ייעודית לחברות הקבורה בהתאם לשיקול דעת נציגיו, ובהתאם לכיסוי עלויות אחזקת מבנה הקבורה וסוג הקבורה.

עוד נקבע בתקנות החדשות שהביטוח הלאומי ישלם לחברת הקבורה תוספת בסך 799 שקל (צמוד למדד תשומות הבנייה) עבור קבורה שנערכה בקומות. עוד נכתב בתקנות שחברת קדישא תקבל תוספת בסך 600 שקל (צמוד למדד המחירים לצרכן), עבור קבורת מכפלה שנערכה ברשות מקומית המשתייכת לפריפריה. התעריפים החדשים יחולו רטרואקטיבית על כל קבורה שבוצעה מתחילת 2022.

מהביטוח לאומי נמסר בתגובה: "חשוב לציין ולהדגיש שהבקשה לפרסום התקנות להערות הציבור הועברה בתאריך 27.10.21, חודשים לפני שמנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, התפטר בתפקידו, וכחמישה חודשים לפני הגשת מועמדותו של שפיגלר לתפקיד.
מי שאמון על התהליך פרסום התקנות להערות הציבור, היא הלשכה המשפטית וזאת לאחר אישור משרד המשפטים. ועד רגע כתיבת שורות אלה, התקנות - יש לאמר, נדרשות לאישור ועדת העבודה הרווחה של הכנסת והדיון בנושא טרם נקבע."

עוד כתבות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל השופט בדימוס איתן אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטעמה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות, אינטרקיור ב-19%

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.8% ● השקל מוסיף ומתחזק מעט, 3.73 שקלים ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ●  נאייקס השלימה את רכישת חברת הטכנולוגיה הברזילאית VMtecnologia ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לישראל יש הזדמנות להכריע את איראן, וזה לא בעזרת הצבא

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס