גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחום המשלוחים פחות זוהר מבעבר, ואפילו הסטארט-אפים מקצצים ומפטרים

בשבוע האחרון פוטרו 350 עובדים ישראלים מסטארט־אפ המשלוחים אבו, והחברה צימצמה את פעילותה ● מהלך זה מבטא את מגמת ההתכווצות של כל שוק המשלוחים: אמזון רשמה ירידה בהכנסות המסחר המקוון ומניות חברות משלוחי המזון האמריקאיות נמצאות בצניחה

שליח של Buyk בניו יורק. צרה כפולה
שליח של Buyk בניו יורק. צרה כפולה

אחרי שהעסיק בשיא מעל 800 עובדים, סטארט-אפ משלוחי מוצרי המכולת והצריכה הישראלי אבו (AVO), מפטר כשני שלישים ממצבת כוח האדם הנוכחית שלו בארה"ב ובישראל ויורד ל־250 עובדים בלבד. אבו, שמובל על ידי אלוף ישראל בטניס לשעבר, דקל ולצר, פיטר במסגרת המהלך הנוכחי 350 מתוך 500 העובדים שלו בישראל.
מהלך הפיטורים הדרמטי מגיע לאחר שהסטארט-אפ לא הצליח לגייס מימון גדול נוסף, והוא הסתפק בסבב פנימי קטן יותר שהובילו המשקיעים הקיימים.

במהלך ימי הקורונה, התרחבה פעילות החברה ונוסף למשלוחים לבנייני משרדים, היא עשתה גם משלוחים לבנייני מגורים. כעת, בעצה אחת עם המשקיעים, החליטו באבו לחזור לתוכנית של טרום ימי הקורונה ולהתמקד אך ורק בבנייני משרדים, מה שהוביל לפיטורים משמעותיים של עובדי אופרציה (כמו נהגים ומחסנאים) ומטה.

הביקוש למשלוחים חוזר לנורמליות

מודל הפעילות של אבו ייחודי. החברה מתמקדת בריכוז משלוחים של לקוחות הנמצאים באותה יחידה גיאוגרפית - עובדים באותו משרד או שכנים בבניין גדול - ומספקת אותם יחד. מודל זה אמור להקטין את העלויות הלוגיסטיות ואף להפחית את עלויות השיווק. בעוד שחברות רגילות חייבות לפנות ללקוחות בודדים, אבו חותמת הסכמים עם החברות שלעובדיהם היא מספקת את צורכיהם.

אלא שעל אף המודל הייחודי, הפיטורים באבו מבטאים מגמה כללית של התכווצות בקרב חברות העוסקות במשלוחים מכל הסוגים. בימי שיא הקורונה, כזכור, הביקוש לאספקת מוצרי צריכה, אוכל ממסעדות ומוצרים מהמכולת טיפס לשיא. כעת, בתקופת הפוסט קורונה, כאשר מדיניות הסגרים מתחלפת במדיניות של חיים לצד הנגיף, גם הביקוש למשלוחים חוזר לנורמליות. בארה"ב לדוגמה, טיפס לשיא מספר הסועדים שהגיעו פיזית למסעדות ברבעון הראשון של 2022, מה שבא לידי ביטוי בירידה בביקוש למשלוחים עד הבית.

מגמה זו באה לידי ביטוי אפילו בדוח הכספי האחרון של מלכת המשלוחים הבלתי מעורערת - אמזון. ברבעון הראשון של 2022 רשמה אמזון הכנסות של 51.1 מיליארד דולר ממסחר מקוון, ירידה נדירה של 3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מה שחיפה על כך במעט הייתה עלייה של 17% בהכנסות ממכירות בחנויות פיזיות, עסק קטן יותר של אמזון, מגמה שביטאה את החזרה לאופן הצריכה של לפני המגפה.

מניות חברות משלוחי המזון האמריקאיות הגדולות טיפסו לשיא בשנה שעברה, אך מאז הן חוו ירידות חדות על רקע ההאטה בצמיחה. כך לדוגמה, מניית דורדאש טיפסה לשיא של 252 דולר בנובמבר, אך מאז ירדה ב-67%. מניית אובר (שפועלת בתחום משלוחי המזון דרך אובר איטס) ירדה באותה התקופה במעל ל-30%.

התחום שהכי נפגע: המשלוחים המהירים

כל זה משפיע משמעותית גם על סטארט-אפים בתחום המשלוחים הפועלים בשוק הפרטי. על רקע הצמיחה בביקוש למשלוחים בימי הקורונה, ביחד עם הריבית הנמוכה שתורגמה לכסף זול, זכו סטארט-אפים אלו למיליארדי דולרים בהשקעות מקרנות הון סיכון, והשווי שלהם טיפס מעלה. אלא שכעת נראה שמציאות זו הסתיימה.

 

חברת משלוחי המכולת אינסטקארט הייתה שווה 17.7 מיליארד דולר בגיוס מימון ב-2020. שנה לאחר מכן, ב-2021, כבר טיפס השווי שלה ל-39 מיליארד דולר. אולם השנה הודיעה החברה כי הערכת שווי פנימית שביצעה הורידה את השווי שלה ל-24 מיליארד דולר. לפי הדיווחים, החברה ניסתה להציע את עצמה למכירה לדורדאש ולאובר ללא הצלחה. במרץ היא הודיעה כי תתחיל למכור תוכנה לקמעונאים, כדי להגדיל את המכירות שלה בימים של האטה בצמיחה.

התחום שספג את המהלומות המשמעותיות ביותר בחודשים האחרונים הוא המשלוחים הסופר מהירים של מוצרי מכולת. בחסות גיוסי הענק של הקורונה, צצו יותר ויותר שחקנים בעולם הזה שהציעו להביא עד הבית חלב וחטיפים בתוך 30 דקות ולפעמים תוך 15 דקות בלבד. שורה של חברות הפעילות בתחום, כמו 1520 ו־Buyk, כבר נסגרו בחודשים האחרונים. במקרה של Buyk הצרה הייתה כפולה כאשר העובדה שהיא נתמכה על ידי משקיעים רוסיים, לא אפשרה הזרמת עוד כספים אליה.

גו-פאף האמריקאית, שהוקמה על ידי בן לישראלי לשעבר ויהודי יוצא רוסיה, החלה כאפליקציה למשלוחי נרגילות, טבק וחטיפים בתחומי הקולג’ בפילדלפיה בו למדו המייסדים. זאת, לפני שהתרחבה לחלקים גדולים בארה"ב. בימי הקורונה החברה נסקה לשווי של 15 מיליארד דולר, אך השנה התחילו הבעיות. גו-פאף ביצעה השנה שני סבבי פיטורים כאשר באחרון שבהם היא שלחה הביתה כ-400 עובדים, 3% מכוח האדם שלה. לפי הדיווחים, גו-פאף מנסה כעת לגייס הלוואה של מיליארד דולר כדי שלא להיקלע למערבולת שפגעה בחברות אחרות.

מתמודדים עם נושאים רגולטוריים כבדים

תחום המשלוחים נחשב תמיד לכזה ששולי הרווח בו נמוכים מאוד והסיכון גדול, עובדה שמשקיעים רבים כנראה שכחו בימי האופוריה של הקורונה. זה נכון במיוחד בכל הנוגע לסטארט-אפים המבטיחים לספק משלוחים בתוך דקות, שם העלויות הלוגיסטיות אפילו פחות הגיוניות.

במקביל, תעשיית המשלוחים מתמודדת עם נושאים רגולטוריים ומשפטיים כבדים הנוגעים למודל ההעסקה של עובדים, כאשר השליחים ברוב החברות מועסקים כקבלנים חיצוניים ואינם זוכים לתנאים סוציאליים. השליחים של גו-פאף כבר השביתו את העבודה בעבר וגם בחברות אחרות מתרחשים צעדים דומים. מועצת העיר ניו יורק בוחנת בימים אלו החלטה שתאסור על חברות לשווק משלוחים תוך 15 דקות, מתוך הערכה שזמן אספקה כזה כמעט מחייב ביצוע עבירות תנועה.

לכאורה, המודל של אבו הפוך מזה של חברות המשלוחים הסופר מהירים. אבו דווקא מתחייבת על משלוחים פעם או פעמיים ביום בלבד, מה שמקטין עלויות לוגיסטיות. "אצלנו המודל יעיל", אמר לגלובס מייסד משותף ומנכ"ל Avo, דקל ולצר. "אני חושב שהמודל העסקי של אפליקציות שמבטיחות להביא לך פחית קולה הביתה תוך 10 דקות הוא לא בר-קיימא".

מנכ''ל חברת AVO, דקל ולצר / צילום: סטפן קלפקו

עם זאת, בניגוד לחברות כמו דורדאש או אינסטקארט, שמשמשות כמתווך בין הלקוח לבין הקמעונאי, אבו מחזיקה מחסנים משלה וקונה בעצמה סחורה שאותה היא מוכרת ללקוח. תומכי מודל זה טוענים שהוא מאפשר מרווחי רווח גדולים יותר מאשר עמלת משלוח. אולם הסיכון הגלום במודל כזה גם הוא גדול יותר כתוצאה מאפשרות לאובדן מלאי.

גם אם המודל של אבו אכן יעיל ויכול להיות רווחי, נראה שהיא זקוקה ליותר זמן כדי לעשות זאת. הבעיה היא ששינוי הסנטימנט הנוכחי כלפי שוק המשלוחים, יקשה עליה לגייס את המימון הדרוש. בעוד שבימי הקורונה המשקיעים הסכימו לזרום עם כל מודל פעילות יצירתי לעולם המשלוחים, עכשיו הם הופכים לבררנים יותר.

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

ירידות קלות בחוזים העתידיים; איליי לילי מזנקת ב-7%

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ואפל תפרסם את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

הגיע מועד תשלום תגמולי המילואים: כמה תקבלו והאם אתם זכאים למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין