מנכ"ל סטארט-אפ המשלוחים אבו מסביר: למה פיטרתי שני שליש מהעובדים

דקל ולצר, מנכ"ל ומייסד שותף בסטארט-אפ אבו, מפטר 500 מתוך 750 עובדי החברה • בשיחה עם גלובס הוא מסביר מה קרה לאבו בקורונה, ולמה היא מנסה לחזור עכשיו לתוכנית של לפני המגפה

מנכ''ל חברת AVO, דקל ולצר / צילום: סטפן קלפקו
מנכ''ל חברת AVO, דקל ולצר / צילום: סטפן קלפקו

סטארט-אפ משלוחי המכולת הישראלי אבו (Avo) מפטר כשני שליש מעובדיו, כאשר מתוך 750 עובדים בישראל ובארה"ב יפוטרו 500 עובדים. בישראל ספציפית מפטרת החברה 350 מתוך 500 העובדים המקומיים. בשיאה העסיקה אבו כבר למעלה 800 איש.

אבו הוקמה ב-2018 על ידי דקל ולצר, אלוף ישראל בטניס לשעבר (מנכ"ל), עידן הרשקו, ניר סמדר ונרי בלומן. הסטארט-אפ מתמחה במשלוחים מרוכזים של מוצרי מכולת וצריכה למקום אחד. משלוחים אלו מספקת אבו ללא דמי משלוח. ההתמקדות בריכוז משלוחים אמור להוזיל את העלויות הלוגיסטיות של אבו וגם את הוצאות השיווק שלה על רכישת לקוחות. עד היום גייסה החברה 84 מיליון דולר מקרנות כמו אינסייט פרטנרס, IBI Tech, קליינר פרקינס, F2 Capital ואחרים.

בשיחה עם גלובס מסביר ולצר כי המיקוד המקורי של אבו היה במשלוח מרוכז של מוצרי מכולת לצריכה לעובדים בבנייני משרדים גדולים, כאשר החברה חתמה על הסכמים עם מנהלי המשרד או מנהלי הרווחה בחברות. אולם בתחילת הקורונה, כאשר עובדי המשרדים עברו לעבוד מהבית, גילתה אבו כי היא חייבת להרחיב את המודל העסקי שלה במהירות כדי לייצר הכנסות. כך התחילה החברה לספק משלוחים גם לבנייני מגורים גדולים, אוניברסיטאות וגופים אחרים וצמחה מאוד בכוח-האדם.

אלא שמכיוון שהפעילות בניו יורק של אספקת משלוחים לבתי מגורים אינה רווחית, החליטה החברה בעצת המשקיעים לחזור להתמקד רק באספקה לחברות ולכן היא מצמצמת כעת את כמות העובדים. לדברי ולצר, הפעילות של משלוחים לבתי מגורים בארץ מתקרבת לרווחיות, אך בחברה החליטו שלא להמשיך עמה, כחלק ממגמת המיקוד העסקי, ועדיין מנסים למצוא רוכש שייקח אותה אליו, כולל העובדים.

ולצר אומר כי החברה תכננה לגייס עוד 70-100 מיליון דולר ממשקיעים, אך לא הצליחה לעשות זאת בתנאים שרצתה על רקע השינוי בסנטימנט בשוק לאחר שנת השיא בגיוסים אשתקד. כתוצאה מכך יצאה החברה לגיוס פנימי קטן יותר מהמשקיעים הקיימים, שהוא לא מפרט את הסכום שלו.

הפיטורים הנוכחיים יפגעו בעובדי ניהול אופרציה (מלקטים, נהגים, שירות לקוחות) וגם בעובדי מטה. "הקורונה והעבודה מהבית כפתה עלינו לזוז מהר מהוורטיקל המקורי שלנו שהוא משרדים. כאשר המשרדים חזרו לפעול, לא ידענו איך לבלוע את שני התחומים יחד. אני חושב שיש הרבה פוטנציאל בתחום של משלוחים לבתי מגורים, אבל לא יכולתי לטמון את הראש בחול לאור השינוי בתנאי השוק וכך לסכן מאות עובדים".

במידה מסוימת אפשר לראות את מה שקורה באבו כחלק מההתכווצות הכוללת של שוק המשלוחים בימי הפוסט-קורונה, לאחר שצמח לשיא בימי הסגרים. כך למשל חברת גו-פאף האמריקאית, שעוסקת גם היא במשלוחי מכולת אך לשוק הפרטי וכמו אבו מחזיקה מחסנים משלה, פיטרה 3% מהעובדים שלה בחודש שעבר.

עם זאת, ולצר טוען כי יש הבדל בין אבו להרבה חברות אחרות בשוק הזה. "אני גר בניו יורק ויש בעיר לפחות שש אפליקציות שישלחו לך הביתה פחית קולה ב-10 דקות. זה ברור שהמודלים האלו לא יכולים לעבוד ושהשוק הזה שבו פועלות חברות כמו אינסטקארט, דורדאטש ואחרות הולך להתכווץ. אבל אצלנו המודל שונה והוא יכול להיות יעיל ורווחי, רק לוקח זמן להגיע לזה".

צרו איתנו קשר *5988