גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היום שאחרי הקורונה: פייזר ומודרנה מחפשות את דרכן

דוחות פייזר שפורסמו לאחרונה הצביעו על התלות שפיתחה ענקית התרופות במוצרי הקורונה שלה, ועכשיו היא צריכה להחליט כיצד להפוך אותם לעסק בר-קיימא ● בראיון לגלובס מסביר מייקל דולסטן, ראש המו"פ ומספר שתיים בפייזר, איך החברה מתכוונת למנף את הטכנולוגיה של החיסון

פייזר ומודרנה מחפשות את דרכן / צילום: Shutterstock
פייזר ומודרנה מחפשות את דרכן / צילום: Shutterstock

חברת התרופות הענקית פייזר רושמת היום הכנסות גבוהות מתמיד, אבל לראשונה מאז הקמתה פיתחה תלות מסוכנת בקטגוריית מוצר אחת לא יציבה סביב מגפת הקורונה. מניית החברה כמעט הכפילה את ערכה מתחילת המגפה עד השיא, בדצמבר 2021, אולם מאז איבדה כ-17% והיום היא נסחרת לפי שווי של 277 מיליארד דולר. לפני כשבוע, פרסמה פייזר את תוצאות הרבעון הראשון של 2022, ולפיהן ההכנסות מהחיסון לקורונה היו 48% מההכנסות הרבעוניות, כ-13.2 מיליארד דולר. עוד 1.5 מיליארד הגיעו מהתרופה לקורונה, פקסלוביד. 

■ פרופ' בוב לנגר, ממייסדי מודרנה: "נתמקד ביישום של טכנולוגיית mRNA למגוון מחלות, ונוביל מהפכה ברפואה"

 

בניכוי החיסון והתרופה לקורונה, הכנסות פייזר צמחו רק ב-2%, מה שמעיד על מידת התלות של פייזר בחיסון. עם כל השמחה על הכפלת הביזנס, הירידה הבלתי נמנעת מפסגה של מוצר מנצח עלולה להלחיץ גם את השקולים שבמנכ"לים (ראו מקרה טבע).

ימים ספורים לאחר פרסום הדוחות, שוחחנו בראיון בלעדי לגלובס עם ד"ר מייקל דולסטן, ראש תחום המו"פ בפייזר, התפקיד המדעי המוביל בחברה. דולסון צפוי להשתתף השבוע בכנס ביומד 2022, שיתקיים בימים שלישי-חמישי. "זו הפעם השנייה שבה אני משתתף בכנס", הוא אומר. "אני חושב שהתעשייה אצלכם מתפתחת ממש יפה. בקיץ, מתוכנן ביקור נוסף בישראל של צוות גדול מפייזר בראשות מנכ"ל החברה אלברט בורלא".

"הסתכלנו סביב ואמרנו 'מי אם לא אנחנו'"

במבט לאחור, איך אתה מנתח את ההימור שלכם על טכנולוגיית mRNA עבור החיסון לקורונה? האם בחנתם גם אפשרויות אחרות?
"שילוב של רציונליות עם אינטואיציה. ב-2018 חתמנו על שיתוף פעולה עם חברת ה- mRNA הגרמנית ביונטק, חברה קטנה מאוד ללא מוצרים. כשהגיעה המגפה, הסתכלנו מסביב ואמרנו 'מי אם לא אנחנו?'. לא הייתה חברה אחרת גדולה עם פעילות חיסונים חזקה וטכנולוגיה מתקדמת כזו.

"היה ברור שבמצב של פנדמיה, רק מוצר mRNA יכול להיות מוכן במהירות ולהתאים לווירוס שמשתנה מהר. ביונטק הייתה חברה קטנה יותר ממודרנה, אבל באמצעות שיתוף הפעולה עקפנו את מודרנה בדרך לשוק".

אתה מציין את השינוי המהיר של הווירוס כסיבה לבחירה בטכנולוגיית mRNA, אבל עכשיו אנחנו כבר חצי שנה בתוך גל האומיקרון ועדיין אין חיסון מותאם.
"נכנסנו עם חיסון לאומיקרון לניסויים קליניים יחסית מהר, אבל במקביל גם ראינו יעילות לא רעה לבוסטר של החיסון המקורי. לא היה לגמרי ברור מיד אם יש צורך בחיסון נוסף, ואיך היעילות שלו צריכה להיבדק מול החיסונים הקיימים.

"ב-28 ביוני צפויה להתקיים ועידה של ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי), שבה תינתן הכוונה לכל החברות אילו זנים הרשות רוצה שייכללו בחיסון שיוצע לציבור לקראת הסתיו. אנחנו, וגם החברות האחרות, חייבים לחכות להחלטה. אני מעריך שהחיסון יכלול את וריאנט האומיקרון או כמה וריאנטים של אומיקרון.

"אני מאמין שהיום, בתקופה שבה הפנדמיה הופכת לאפידמיה, אנחנו כבר יודעים ונדע להתמודד בצורה טובה יותר עם הגלים והווריאנטים החדשים. ב-2022 אולי נצטרך עדיין יותר מחיסון שנתי אחד, ואחר כך כנראה נציע חיסון שנתי. אני מאמין שפייזר וחברות אחרות שבאמת השקיעו במדע של התחום הזה יוכלו לשפר את הטכנולוגיה, כך שהחיסונים יהיו עמידים לאורך זמן ופיתוח הגרסאות המותאמות יהיה מהיר יותר. כך נוכל לחסן בתחילת הגל. בכל זאת הייתי ממליץ לך על בוסטר רביעי כרגע, ואת החיסון הבא כבר תיקחי אולי יחד עם החיסון השנתי לשפעת".

התרומה של ישראל לתוכנית החיסונים

דולסטן אומר שאם וכאשר יגיע החיסון המותאם, ישראל כנראה תהיה בקדמת התור לקבלו. לדבריו, הנתונים האפידמיולוגיים שהגיעו מישראל היו משמעותיים מאוד לפיתוח תוכנית החיסונים של החברה. "חוקרים מישראל היו הראשונים שזיהו שנוגדני המחוסנים פחתו עם הזמן, ושצריך בוסטר שלישי, ואחר כך גם רביעי, וארגונים מובילים כמו ה-FDA וה-CDC (מרכז השליטה במחלות בארה"ב), אימצו את הגישה ואמרו שהמידע הישראלי הוא האיכותי והעדכני ביותר".

בכל זאת, חיסון שנתי לקורונה הוא לא קלף בטוח עבור פייזר. ייתכן שנקבל וריאנט חדש, לא קשור לאומיקרון, שידרוש פיתוח חיסון אחר לגמרי, או דווקא וריאנט קל, שרבים יבחרו לא לקחת בוסטר נגדו.

ב-2022 אתם תלויים בחיסונים מאוד. איזה חלק מפעילותכם הם יתפסו בעתיד?
"אנחנו נכנסים לעידן של רפואה מונעת. אבחונים מאוד מהירים ויעילים יאפשרו לתפוס את המחלה בשלב שבו יש יעילות לחיסונים ולתרופות עם מנגנון דומה לחיסונים. עם זאת, אני לא חושב שחיסונים ימשיכו להיות חצי מפעילות החברה. אנחנו פועלים בחמישה תחומים: חיסונים, סרטן, מחלות דלקתיות, מחלות קרדיולוגיות ומטבוליות, ומחלות נדירות. מדי פעם אחד התחומים שלנו מתבלט על פני האחרים. לאחרונה הצגנו התפתחויות בטיפול בגרורות מוחיות של סרטן ורכשנו תרופה אוראלית לקוליטיס.

"פקסלוביד היא תרופה יעילה מאוד לקורונה, ולמיטב ידיעתנו היא אדישה לווריאנט. היא מתאימה גם לטיפול במחלות אחרות ממשפחת הקורונה, למשל MERS, וגם תהיה בארסנל שלנו אם חס וחלילה תגיע מגפת קורונה חדשה, מסוג אחר".

לאילו מחלות נוספות אתם מעוניינים לפתח את טכנולוגיית ה-RNA?
"לכל סוגי החיסונים, וגם לתיקון חסר גנטי בחלבון המאפיין מחלות נדירות. בחזית הטכנולוגיה של התחום, יש לנו שיתוף פעולה עם חברת Beam Therapeutics, שבמסגרתו אנחנו מפתחים mRNA שיכול להשפיע על ביטוי הגנים שלנו, כדי ליצור מצב של כמעט עריכה גנטית. הטכנולוגיה הזאת מיועדת תחילה למחלות גנטיות נדירות, ואולי בהמשך גם לתקן גנים שהם גורמי סיכון למחלות יותר נפוצות.

"לדוגמה, אם אנחנו יודעים שיש גן שמעורב בהשמנה, בסוכרת או באוטיזם, יכול להיות שאפשר לשנות את ביטוי הגן הזה בקלות על ידי RNA. ואז אולי אפשר להשיג שיפור במחלה, אפילו אם מעורבים בה גנים רבים נוספים וגורמים סביבתיים. כמובן, עלינו להוכיח שטיפול כזה הוא ישים ובטוח, אבל אני חושב שלפחות העשור הבא יהיה עשור ה-mRNA".

"בקיץ ננסה לחדש קשרים בישראל"

לפייזר היום שני שיתופי פעולה מעניינים בישראל שאינם קשורים בהכרח לקורונה. היא נעזרת בשירותיה של חברת סייטוריזן, שפיתחה מערכת למיפוי ומידול ממוחשב של מערכת החיסון. "לחברה יש ידע ייחודי בתחום של מערכת החיסון, ומתברר שמערכת החיסון משפיעה על הכול, ממחלות זיהומיות, דרך סרטן, דלקות ובעד הזדקנות", אומר דולסטן.

פייזר גם חברה לקונסורציום משותף עם אסטרהזנקה, טבע, קרן הון הסיכון IBF ו-AWS, חברת הענן של אמזון, להקמת מעבדת החדשנות AION, שמטרתה להוביא להקמה של חברות פורצות דרך בתחום הטכנולוגיה הדיגיטלית לפיתוח תרופות.

לצד שני המיזמים האלה, פייזר הייתה אחת המשקיעות המוקדמות בחברת הטיפול בסרטן נובוקיור ובחברות המכשור הרפואי והתרופות סופרדיימנשן ומטבומד. היא שיווקה (לא בהצלחה מרהיבה) את התרופה לגושה של חברת פרוטליקס וכן מפתחת את הורמון הגדילה של חברת אופקו, שרכשה את המוצר מחברת פרולור הישראלית.

"הקיץ ננסה לחדש את הקשר עם חלק מהחברות שעבדנו איתן בעבר וגם ליצור קשרים חדשים", אומר דולסטן.

קריאה למדענים: עזרו לנו לפענח את הלונג קוביד

דולסטן, כמו מנכ"ל פייזר אלברט בורלא, הוא יהודי ואף עבד כשנה במכון ויצמן. יש לו בקשה מיוחדת ממדענים ישראלים ומחברות שעוסקות בתחום הלונג קוביד: "חולים רבים לקו במחלה הזאת בעקבות ההדבקה בווירוס הקורונה. ההבנה שלנו את מחלת הלונג קוביד עדיין לא טובה מספיק. אנחנו רואים שהווירוס משפיע על איברים רבים: מערכת הנשימה, הצטלקויות בריאות, הוא יכול לחדור למוח וליצור 'ערפל מוחי', להשפיע על לחץ הדם, קצב הלב וחוש הריח. אז בעצם לונג קוביד כולל 4-5 מחלות שונות כנראה. הפענוח של המצב הזה יכול להוביל להבנה של מחלות נוספות, כמו תסמונת התשישות הכרונית.

"יש מידע אנקדוטלי שלפיו פקסלוביד קצת משפר את המצב, מה שאולי אומר שאצל חלק מהחולים יש שאריות של הווירוס שאנחנו לא מזהים. אצל אחרים הסיפור קשור כנראה לעוררות יתר של מערכת החיסון. אנחנו מקימים רשת של מדענים במטרה להעמיק את ההבנה של המחלה הזאת, ונשמח מאוד לשמוע מישראלים שרוצים לעזור".

מייקל דולסטן | תעודת זהות

אישי: בן 64, נשוי ואב לבת ושני בנים. נולד בשבדיה, למד רפואה באוניברסיטת לונד ובהמשך גם למד שנה במכון ויצמן. הדוקטורט שלו עסק באימונולוגיה לסרטן

מקצועי: עבד בעבר בחברת פרסמיה השבדית, שנרכשה על ידי פייזר, אך עזב עם הרכישה לתפקיד באסטרהזנקה. לאחר כמה תפקידים בחברות בינלאומיות נוספות, שוב נרכשה חברה שבה עבד, W yeth, על ידי פייזר, והפעם הוא כבר נשאר בחברה. כיום הוא ראש תחום המו"פ וסמנכ"ל המדע בפייזר

עוד משהו: היה יועץ לתחום הרגולציה לתרופות לממשל אובמה ולפרויקט הסרטן של הנשיא ביידן, לצד תפקידים ציבוריים נוספים

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

לפי שווי של 12 מיליארד דולר: הגיוס הענק של חברת הסייבר Wiz

חברת הסייבר הישראלית Wiz הודיעה היום על גיוס של מיליארד דולר, בהובלת קרן ההשקעות האמריקאית אנדריסן הורוביץ והקרנות Lightspeed Ventures Partners ו־Thrive Capital ● מאז הקמתה ב־2020, וויז מחזיקה בשיאי צמיחה בתעשייה

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

הפגנות בתל אביב למען העסקה לשחרור חטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

דיווח: המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר לדון בעסקת החטופים

סמוטריץ' תקף: "נפילה למלכודת המניפולטיבית שטומן חמאס יחד עם מצרים וקטאר" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • הפעולה ברצועה נמשכת, לאחר שצה"ל השתלט הלילה על הצד הפלסטיני במעבר רפיח • עדכונים שוטפים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א