גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה אפשר לעשות כשאדם אחד מתוך אלף תוקע תוכנית של 100 דונם

התארכות תהליכי התכנון בארץ מובילה לכך שקרקעות רבות הופכות להיות "מרובות בעלים" - דבר שבתורו הופך את אישור התוכניות והבנייה על הקרקע למורכב וארוך עוד יותר • למה ישנם כל-כך הרבה מקרים כאלו, והאם יש לכך פתרון

איור: ליאת צברי
איור: ליאת צברי

לפני עשרות שנים קנה אדם חלקת קרקע בשטח דונם אחד. הוא קיווה שיום אחד היא תתממש, ותהפוך לפרויקט בנייה. חלפו שנים, התכנון לא התקדם - והוא נפטר. שלושה יורשים היו לו, שהפכו לבעלים החוקיים של הקרקע. עברו עוד מספר שנים, וכמו שקורה לא פעם בישראל - התכנון כמעט לא התקדם, ועל מימוש אין בכלל מה לדבר. גם שלושת היורשים כבר נפטרו, ולכל אחד מהם היו ארבעה יורשים. היום ישנם 12 בעלים לדונם הקרקע.

כשאותם 12 יורשים התחילו לברר מה קורה עם תכנון הקרקע, הם גילו שבאותו דונם שנמצא בבעלותם, ישנו שטח קטן אשר שייך לבעלים אחר - וכי גם הוא כבר העמיד יורשים. כך, מבלי שמצבה של הקרקע השתנה, הפך דונם אחד לבעיה: בעיית ריבוי הבעלים, שכמוה יש בישראל רבות מספור. היום היא נחשבת לאחד האתגרים הגדולים בעולם התכנון הישראלי.

זכויות ל"פיסת קרקע" של 100 מטר

"מדובר בנושא מורכב מאוד", אומר עו"ד יוסי מוסרי, שותף במשרד עוה"ד מוסרי & חביב העוסק בנדל"ן ובקרקעות בהליכי תכנון. "יש מתחמים רבים שבהם אלפי בעלים. כל אחד מהם מחזיק, במקרה הטוב, כחצי דונם, ובמקרה הפחות טוב רצועה של 100 מטר בלבד. כשגורם מסוים מבקש לקדם את התכנון על הקרקע, הוא עלול לגלות שמאות מאותם בעלים, אפילו אלפים, מוגדרים לא מאותרים. פועל יוצא הוא שמלאכת שיבוץ האנשים ושיוך כל אחד מהם לקרקע הרלוונטית, כדי לקדם את הליכי התכנון, מתעכבת, ויישום התכנון בפועל נדחה בעשרות שנים.

"ניקח לדוגמה את תוכנית ח/500 בחולון: בשטח שכונת מולדת הנמצאת בתחומיה, נקנו חלקי קרקע עוד לפני קום המדינה, בידי הרבה מאוד אנשים פרטיים. חלק מהם נספו בשואה לצערנו, חלק עזבו את הארץ ונפטרו. אף אחד שם לא האמין שהקרקע שקנו בכמה גרושים תהפוך בבוא הימים לכזו שכדאי לברר מה עלה בגורלה. היום יש שם אלפי בעלים לא מאותרים".

"הבעיה העיקרית בקרקעות עם ריבוי בעלים היא שפשוט קשה לעקוב אחרי כל הבעלים", אומר שי ארנט־כהן מנכ"ל החברה הכלכלית חדרה, המקדם בימים אלו בעיר את תוכנית "רובע הים", עם מאות בעלי קרקע. "בגלל התקופה הארוכה עד לאישור תוכנית, בעלי קרקעות מוכרים עוד ועוד חלקים ומפצלים את הקרקע עוד ועוד. בלי שתרגיש, מקרקע שעליה היו 100 או 200 בעלים, אחרי חמש או 10 שנים, פתאום ישנם 1,000 בעלים שונים, ולחלק ניכר מהם לא בוער לממש את התוכנית".

שי ארנט־כהן / צילום: באדיבות החברה הכלכלית חדרה

בישראל ישנן לא מעט קרקעות כאלו - חלק לא קטן מהן מיועד לבניית אלפי יחידות דיור: הגוש הגדול בתל אביב, תוכנית כיכר המדינה, חוף התכלת בהרצליה, נוף הירקון בהוד השרון, רצועת החוף המזרחית ברמת השרון - כולן "תקועות" כבר שנים; בכולן, או לכל הפחות ברובן המכריע, העניין מתעכב סביב נושא ריבוי בעלי הקרקע. ברמת המחירים הנוכחית, אי אפשר להאשים אותם.

"אין טבלת איחוד וחלוקה בלי התנגדות"

אחד השלבים החשובים בהתהוות של תוכניות שבהן ריבוי בעלים בקרקע, הוא שלב האיחוד וחלוקה מחדש - רה-פרצלציה - שנדרש לאחר אישור התוכנית. במילים פשוטות, זהו השלב שבו ה"עוגה" - הקרקע - מחולקת מחדש, כדי לקבוע בדיוק את הזכויות של כל בעל קרקע לפני יישום הבנייה (המצב הנכנס) ועל סמך זה לאפשר לכל אחד לדעת מה יקבל לאחר שהתוכנית תושלם (המצב היוצא). החישובים הללו נכנסים אל תוך טבלת האיזון והקצאה, שמגבש שמאי התוכנית.

"הטבלה הזו מתארת בפירוט את המצב הקיים, את מה שרשום בפועל באותה קרקע", מסביר שמאי המקרקעין והמשפטן ארז כהן, "ואת המצב החדש - המצב שבו הבעלים הרשומים מקבלים הקצאות במגרשים החדשים, כלומר זכויות בקרקע. מדובר במשימה מורכבת, לא רק משום שישנם אלפי בעלי קרקע המחזיקים בחלקי מגרשים, או חולקים פיסת קרקע אחת עם כמה אנשים: במצב היוצא גם אין תכנון אחיד, שכן התוכנית החדשה תכלול לא פעם מגדלים, בתים צמודי קרקע, שטחי תעסוקה ועוד. מדובר בפסיפס של שימושים, שגם לו השמאי צריך לתת ביטוי, לקבוע תג מחיר לכל אחד מהייעודים, כך שבסופו של דבר כל בעל קרקע יקבל, בהתאם לשטח שבבעלותו, את חלקו היחסי".

"עד היום כל טבלת איחוד וחלוקה שעשיתי גררה הערות והתנגדויות. מה הסיבה לכך? המצב הרישומי הוא מצב נתון, שהשמאי לא יכול להשפיע עליו, אך הוא משפיע ומעניק פרשנות משלו במצב היוצא: כמה שווה קרקע למגורים במתחם, כמה שווה קרקע לתעסוקה, אם יש הבדלים בשווי בין מקומות שונים בתוכנית ועוד.

"זה הרגע שבו מתחילים הוויכוחים, וזאת בעצם הבעיה העיקרית של שלב האיחוד וחלוקה: כל בעל קרקע בטוח שהחלק היחסי שלו במצב הנכנס שווה יותר ממה שנקבע על ידי השמאי, ושההקצאה החדשה במצב היוצא שווה פחות ממה שמגיע לו. אלו ויכוחים לגיטימיים, הבעיה היא שהם לוקחים הרבה זמן - וברגע שמגישים עתירות לבית המשפט, זה מיד תוקע את התהליך כולו. מספיק אדם אחד כזה מתוך 1,000 בעלים, ואפשר לעכב תוכנית שלמה כמעט בלי מאמץ".

המציאות: 20 שנים ויותר של עיכובים

כמה זמן בפועל תוכניות כאלו "נתקעות" בשל אותן בעיות קנייניות ומשפטיות? התשובה לכך מדהימה, ועצובה למדי: שנים על גבי שנים, עד למצב שבו פיסת קרקע תמימה תתממש רק שלושה דורות אחרי היום שבו נקנתה.

"מצב של ריבוי שותפים מביא לשיתוק בקבלת החלטות, לחוסר יכולת בהגעה להסכמות, וזה נזק הדדי לכולם", אומרת עו"ד יפעת בן אריה שטיינברג, מנהלת מחלקת תכנון ובנייה וליטיגציה במשרד של צבי שוב. "כולם רוצים שיום אחד תהיה בנייה, אבל כל אחד רוצה משהו אחר - וזה עוד במצב שבו ישנם בעלי קרקעות, ויש מי שיקבל החלטות, גם אם אין ביניהם קשר. מה קורה אם אחד מהם פושט רגל ונכנס להליך של כינוס? ומה אם אחד מהם בן פחות מ־18? אלו מקרים שמחייבים אישור של בית המשפט בכל צעד. כל סוגיה כזו בפני עצמה מייצרת הליכים של שנים".

עו"ד דוד בסון, שותף במשרד עוה"ד הרטבי, בורנשטיין, בסון מוסיף כי "צריך לזכור גם את ההפרדה בין ההליך התכנוני להליך הקנייני בישראל. כשנגמר ההליך התכנוני בוועדה הרלוונטית - שכולל גם אינספור התנגדויות מבעלי הקרקע ומהשכנים - יכולים הבעלים גם לפנות לבית המשפט כדי לדון בעניין הקנייני, להגיש עתירה על הזכויות שקיבלו. הם מגישים את התביעה נגד הוועדות, מגיעים לבית המשפט העליון אם ירצו, וההליך הזה לבדו נמשך ארבע או חמש שנים. אם בעלי הקרקע לא מתאגדים, יידרש בית המשפט להליך אחר לגמרי - פירוק שיתוף, שיכול להימשך גם עשור".

מילת הקסם: הסכם שיתוף

עו"ד מוסרי מציין כי "כשמדובר בריבוי בעלים אשר לא מאורגנים יחד, דחיית המימוש של הבנייה על הקרקע יכולה להגיע ל־10 עד 20 שנים לפחות. הדוגמה הכי טובה לכך היא סוגיית הגוש הגדול: התוכנית הבסיסית שלו אושרה ב־1976, ונדרשו כ־40 שנה כדי לאתר את הבעלים, לארגן אותם ולהפעיל כלים משפטיים שיביאו אותנו היום למצב שבו אנחנו נמצאים לפני מימוש".

פוטנציאל העיכוב של תוכניות בקרקעות מרובות בעלים הוא בלתי נגמר. מעשית, ועל פי ניסיון העבר, תוכנית כזו יכולה להישאר בשלב ההסכמות בין בעלי הקרקעות ולא להתקדם כלל, עד שיגיע מהלך דרמטי שישנה את מצב העניינים הקיים. אפשרות אחת היא כניסה של יזם פרטי, אשר מצליח לרכוש את רוב הקרקעות או את כולן, ומקדם לאחר מכן את התוכנית בעצמו; אפשרות נוספת, שנחשבת בעיני רבים כאופציה המועדפת מצד בעלי הקרקעות עצמם, היא גיבוש הסכם שיתוף.

"התכלית של הסכמי השיתוף היא איגוד הבעלים יחד, כדי להסדיר את הזכויות שלהם, להסדיר את הייעוד של הקרקע שבה הם מחזיקים או לממש את התכנון המפורט בצורה משותפת", מסבירה עו"ד בן אריה שטיינברג, "כדי שיוכלו לגשת כמקשה אחת לרשות, ולקדם את התכנון.

"יש המון היבטים שנכללים בהסכמי שיתוף: איך נושאים בהוצאות, מהו החלק היחסי של כל אחד מהבעלים, מה קורה אם אין הסכמה של כולם, איך פותרים מצב של חוסר הסכמה ועוד. ברגע שיש הסכם שיתוף, נוצר למעשה מנגנון שקובע איך יקודמו הדברים, וכעת כולם נמצאים באותה עגלה. לפעמים מכניסים יזם לתמונה, שירוץ בשם האנשים ולאט לאט עוד מצטרפים, 'מכוח האינרציה'; יש גם מקרים שבהם מתגבש צוות של עורך דין, שמאי ואדריכל, שפועלים יחד ומתחילים בעצמם לאסוף קבוצה של בעלי קרקע. נוצר מנגנון אחד שמאגד אותם, ומאפשר להתקדם קדימה".

עו"ד מוסרי מוסיף כי "הדרך להתמודד עם הסוגיה של ריבוי בעלים היא בראש ובראשונה לעזור לרשות דרך ההתארגנות המוקדמת בהסכמי שיתוף. כך רואים בבעלים מקשה אחת. אם למשל אני מייצג 1,000 איש בקרקע מסוימת, שמחזיקים יחד בקרקע שוות ערך ל־20 בניינים, אני עושה לשמאי חיים קלים יותר, כי קל לו לשייך את הקרקע לבעלים ולהחליט כמה תהיה שווה במצב היוצא, ואני חוסך לו כאב ראש שיכול להימשך עשורים.

"מהזווית של בעלי הקרקע, אותו שמאי חייב לשבת איתי ולהתחשב בי כשהוא מחליט מה ייתן לקבוצת הבעלים הזו, ויש לכך חשיבות עצומה: בעל קרקע שלא מבקש להשתבץ, או שלא מיוצג על ידי מישהו שביקש זאת בשמו, ישובץ במצב החדש בשטחים שנחשבים ברירת המחדל, המגרשים של כל אלו שלא אותרו או לא עמדו על זכויותיהם. למעשה, בעלים בתוכנית כזו שלא מתארגן, מפקיר את עצמו".

"העירייה לא צריכה לאתר את כולם"

ויש כאן עניין נוסף: הרשות המקומית. לעומת תוכנית בקרקע מרובת בעלים שמקודמת רק על ידי בעלי הקרקע עצמם, תוכנית כזו המקודמת על ידי הרשות היא עולם אחר - בזכות כלים שונים שניתנו לה מתוקף החוק.

"למעשה, אני לא רואה מצב שבו קרקע מרובת בעלים מתממשת בתוך פחות מ־30 שנה ללא הרשות", אומר ארנט־כהן. "הסיבה לכך פשוטה: על פי דיני התכנון והבנייה, כאשר מוגשת תוכנית על ידי הרשות המקומית היא יכולה להגיש נספח איחוד וחלוקה ללא ההסכמה של כל הבעלים: היא לא צריכה לאתר את כולם, ויכולה לצאת לדרך. כך, נחסך שלב ארוך ומייגע במיוחד ביישום התוכנית.

"אציין שהדרך הזו אינה גורמת לפגיעה בזכויות הקניין של הבעלים, שכן הם יכולים להתנגד לתוכנית ולנספח האיחוד והחלוקה בהמשך - בשלב ההתנגדויות, שיוגשו לוועדה המחוזית".

 מכרז שדה דב: מחיר זכייה נמוך בגלל מאות בעלים פרטיים? 

במרץ האחרון שווק בהצלחה מכרז שני של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לקרקע במתחם שדה התעופה שדה דב: קרקע לבניית 241 יחידות דיור, ששווקה ליזם הנדל"ן קלוד נחמיאס, תמורת כ־654 מיליון שקל. הסכום הזה שיקף מחיר של 2.8 מיליון שקל לקרקע ליח"ד, שנחשב נמוך משמעותית מהמכרז הראשון ששווק ברובע.

גורמי מקצוע רבים טוענים שהסיבה לכך היא העובדה שרק כ־71% מהשטח נמצא בבעלות המדינה, בעוד כ־29% נמצאים בבעלות בעלים פרטיים. ריבוי הבעלויות על הקרקע הוא שהביא למחיר הנמוך, ולמיעוט המשתתפים במכרז - שלושה בלבד.

"דחיית מימוש של שנה ויותר"

"יכול להיות שיש עוד גורמים שהשפיעו על המחיר, אבל אין ספק שהגורם העיקרי היה העובדה שלא ניתן לממש את הקרקע באופן מיידי", אומר השמאי ארז כהן. "היזם הזוכה יצטרך להגיע או להסכם שיתוף או לפירוק שיתוף - והאחרון גורר אחריו הוצאות רבות, הליך מינוי כונס נכסים ועוד. במקרה הטוב מדובר על דחיית מימוש של שנה ויותר, ובמכרזים כאלו זה משמעותי, שכן בינתיים היזם ימשיך לשלם לא מעט ריביות. אם ההליכים יגיעו לערעורים וכדומה, דחיית המימוש יכולה להגיע בקלות גם לעשור".

עו"ד יוסי מוסרי מוסיף כי "מדובר בשטח שחלק הקרקע הפרטי בו, שייך למאות אנשים, והם אלו שלא אותרו או לא התארגנו. שיבצו אותם ב'בניין פליטים'. כעת נחמיאס צריך לקוות שיצליח לאתר בתוך שלוש עד חמש שנים את כל הבעלים, ולאחר מכן להגיש תביעה לפירוק שיתוף, שתיקח במקרה הטוב בין שנתיים לשנתיים וחצי. הוא ריתק מאות מיליונים לרכישה הזו, ונכנס לדחיית מימוש של בין חמש לשבע שנים. בזמן הזה יכול להיות שהשוק ישתנה כלפי מטה - ומי יודע מה יקרה אז".

עוד כתבות

מפעלי ים המלח של איי.סי.אל (כיל) / צילום: Shutterstock

מאחורי הקלעים של ההסכם: מה גרם ל־ICL להתגמש מול האוצר

חברת המינרלים ויתרה על זכויות וצנחה במניות, אך קיבלה את קציר המלח במיליארדים ותתכונן למכרז החדש ב־2030, בו המציעים המתחרים יפתחו במחיר של כ־12 מיליארד שקל ● בשוק מעריכים: למרות הצניחה הראשונית במניה, הסיכוי של ICL לשמור על הזיכיון נותר גבוה

קוטג' להריסה ברמת השרון / צילום: יח''צ

8.8 מיליון שקל עבור קוטג' להריסה ברמת השרון

הקוטג' נמצא בקו המערבי האחרון של שכונת נווה רסקו, ומשקיף לשדות פתוחים ● סביר שבעתיד השדות יהפכו לשטחים בנויים, אולם כרגע הנוף הפתוח מעלה את שווי הנכס ● גודל המגרשים המקובל בסביבה קטן יחסית ומגיע ל־200־300 מ"ר, שעליהם הוקמו קוטג'ים חד ודו־משפחתיים

סיגלית הורן גלפרין מנכ''לית איגוד השיווק, לירן ליברמן מנכ''ל סוכנות Humanz, עדי אוראל סמנכ''לית טרמינל X ומומחה החדשנות אמיר בבלר / צילום: טל שמאי

המספר הבלתי נתפס של משפיענים שטרמינל X משלמת להם

בכנס המשפיענים של איגוד השיווק נחשפה המכונה המשומנת של טרמינל X, שכוללת את "האיי-ליסט הגדולות עד המיקרו משפיעניות" ● אירוע השקת הספר "משדר מלחמה" של הפרשן הצבאי ניר דבורי נערך בביתה של אופירה אסייג ● וגם: שורת מינויים בכירים בתחומי הפיננסים, השיווק והאקדמיה ● אירועים ומינויים

דגם AION V של המותג GAC / צילום: יח''צ

רשות התחרות המליצה לא לחדש רישיון יבוא למותג סיני

רשות התחרות ממליצה למשרד התחבורה שלא לחדש את רישיון היבוא של המותג הסיני GAC ION בידי קבוצת יוניון מוטורס, בטענה כי הדבר עלול לפגוע בתחרות בשוק רכבי ה-SUV ● ההמלצה עשויה להוביל לצעד חסר תקדים בענף הרכב

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה חיובית ● עונת הדוחות נכנסת להילוך גבוה: יפרסמו היום חברות קמטק, טאואר ונקסט ויז'ן ● התקדמות משמעותית לקראת סיום השבתת הממשל בארה"ב, החוזים בוול סטריט מזנקים ● וורן באפט צפוי לפרסם היום את מכתב הפרידה שלו ● מניות הקוונטים זינקו בכ-2,000%, עכשיו שואלים שאלות קשות ● למרות החשש מבועה, אנליסטים בכירים בוול סטריט ממליצים על שלוש מענקיות הטכנולוגיה האלו ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

המשטרה תבקש הארכת מעצר לבר-דוד, ביהמ"ש ידון הבוקר

בשבוע שעבר נעצרו ארנון בר-דוד, אשתו הילה, סוכן הביטוח המקורב לליכוד, עזרא גבאי, ובנו אסף, כחשודים מרכזיים בפרשת שחיתות, המערבת בכירים בהסתדרות, בחברות ממשלתיות וברשויות מקומיות ● כעת המשטרה צפויה לבקש להאריך את מעצרם של בר-דוד וגבאי בתשעה ימים

טסט לרכב / צילום: Shutterstock

חוק ההסדרים ל־2026 מציע: טסט לרכב כל שנתיים

חוק ההסדרים מציע לבטל את חובת הטסט השנתי לרכבים שיובאו לישראל החל משנת 2023 ● במקום זאת, מוצע לקיים טסט רק בשנה הרביעית, השישית והשמינית שחלפו ממתן רישיון הרכב, כלומר כל שנתיים ● הסיבה: המציעים תולים את הגורמים לתאונות דרכים ב"גורם האנושי", ולא בתקלות ברכב

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס / צילום: סיון פרג'

חברות הביטוח שהרוויחו מאות מיליוני דולרים מהזינוק בטבע, ומי פספסה

הודות לזינוק במניית חברת התרופות לשיא של 7 שנים, חוסכי מנורה, הפניקס והראל הרוויחו בסוף השבוע כ־200 מיליון דולר כל אחד ● אבל ענקית השקעות אמריקאית יצאה רגע לפני הקאמבק

שגריר ארה''ב בישראל לשעבר, דיוויד פרידמן / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר חדש ל-NSO: שגריר ארה"ב לשעבר דיוויד פרידמן

חברת הסייבר ההתקפי מינתה ליו"ר את שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דיוויד פרידמן ● האתגר המרכזי שלו: לחלץ את החברה מהרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקאי ולהקל עליה למכור מערכות לרשויות פדרליות ● "חרף הביקורת השלילית, אתם ניצבים בגאווה כדי לספק טכנולוגיות להגנה על הביטחון", אמר פרידמן בשיחתו הראשונה עם העובדים

טיל רמפייג' ששימש את הודו במלחמה האחרונה. טילי האייר לורה ישפרו עוד יותר את היכולות / צילום: אלביט מערכות

טילים בליסטיים וטילי שיוט: העסקה האסטרטגית שנרקמת בין הודו לישראל

ע"פ דיווחים בהודו, משלחת מטעם משרד ההגנה המקומי הגיעה בחשאי לישראל כדי לקדם הסכם שבמסגרתו ניו דלהי תייצר בעצמה טילים בליסטיים וטילי שיוט ● מה היכולות של הטילים, כיצד זה ישדרג את הצבא ההודי ואיך זה ישפיע על המלחמה עם פקיסטן?

חניות נכים באשקלון / צילום: Shutterstock

לכל רכב חמישי יש תו נכה? הצעד שישים סוף לחגיגה

לנוכח הזינוק החריג במספר תוי הנכה, שהוצמדו כבר ל־18% מכלי הרכב, חוק ההסדרים מציע מספר צעדים להתמודד עם התופעה: להעביר את סמכות האישור מרשות הרישוי לגופים רפואיים מוסמכים ולבצע בדיקה מחודשת של תוי נכה קיימים ● האוצר טוען כי הליכי בדיקה מקלים הולידו ניצול לרעה הפוגע בנגישות של נכים שזקוקים לתו

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

מגמה חיובית באסיה: בורסת דרום קוריאה מזנקת ב-3.5%

טוקיו עולה ב-1.3% ● התקדמות משמעותית לקראת סיום השבתת הממשל בארה"ב, החוזים בוול סטריט מזנקים • וורן באפט צפוי לפרסם היום את מכתב הפרידה שלו • מניות הקוונטים זינקו בכ-2,000%, עכשיו שואלים שאלות קשות

יהונתן אור, שלומי בן חיים, דיוויד קוסטמן / צילום: יח''צ, ג'ייפרוג, נועם גלאי

הישראלית שנחתכה בחצי לשפל כל הזמנים, וזו שהוסיפה 1.5 מיליארד דולר לשווייה

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך סוף השבוע ● מניית ג'יי פרוג זינקה בכ-27%, לאחר שתוצאותיה הכספיות עקפו את תחזיות האנליסטים ● מניית Teads (אאוטבריין) נחתכה בחצי לשפל של כל הזמנים, בעקבות דוחות מאכזבים ● וביונד אויל, שזינקה בכ-130% בשנה האחרונה, תיכנס למסחר בבורסה בטורונטו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

החוב הממשלתי תופח, והפד מאבד שליטה בדרכו להפוך לכלי פוליטי

החוב הלאומי של ארה"ב שבר באוקטובר שיא חדש וחצה רף של 38 טריליון דולר. קצב הגידול הוכפל לעומת שנת 2000, ובוושינגטון לא מצליחים להאט ● בשלב הבא הפד אולי יאלץ להדפיס דולרים מהאוויר ולקנות בהם את החוב הממשלתי כדי להוריד את הריבית שהשוק מבקש עבורו - וזה יהיה השלב האחרון בתפקידו של הגוף הזה ● כתבה שלישית בסדרה

יוסי פרשקובסקי, מבעלי ומנכ''ל חברת הבנייה פרשקובסקי / צילום: טל גבעוני

יבואנית פורשה ובנטלי רכשה מפרשקובסקי שטח מסחרי בהרצליה פיתוח ב-69 מיליון שקל

חברת פרשקובסקי מדווחת כי מכרה שטח של 2,300 מ"ר בפרויקט South gate בהרצליה פיתוח ליבואנית הרשמית של פורשה ובנטלי בישראל, קבוצת אורכיד ספורטס קארס ● אורכיד מתעתדת לפתוח במקום סוכנות של מכוניות היוקרה שלה

"להסתיר את הזהות הישראלית": החרם הבינלאומי על האקדמיה מחריף

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הקמת כוח בינלאומי בעזה נעשית אפשרית יותר ויותר, מה צריך לקרות כדי שיהיה שלום בין ישראל ולבנון, היחסים המתוחים עם מדינות המפרץ, והחרם האקדמי לא נעלם ● כותרות העיתונים בעולם 

משרדי BBC / צילום: Reuters, SOPA Images

בשל טענות על הטיה מגמתית חמורה: מנכ"ל ה-BBC וראשת מחלקת החדשות התפטרו מתפקידם

השניים התפטרו הערב בעקבות ביקורת חמורה שהופנתה כלפי ה-BBC על הטיה מכוונת של נאומו של דונלד טראמפ ● המנכ"ל הפורש ציין במכתב הפרידה שלו: "כמו כל הארגונים הציבוריים, ה-BBC אינו מושלם"

המדריך לפורש לפנסיה / צילום: Shutterstock

הטיפים שיכולים לחסוך לכם מיליון שקל ויותר: מה צריך לדעת כשפורשים לפנסיה?

יציאה לגמלאות כרוכה באינספור תכנוני והטבות מס, סנכרון בין מוצרי השקעה וחיסכון שונים שנצברו לאורך השנים, ודילמות שיכולות לעלות לכם הון ● גלובס עונה על כמה מהשאלות המרכזיות עבור הפורשים לפנסיה: האם כדאי למשוך את הכסף כקצבה או בבת אחת, ואיך דואגים שהחיסכון יעבור לדור הבא?

מטבעות דיגיטליים

בוול סטריט קרנות הביטקוין הפכו ללהיט. בארץ הן בקושי מגייסות משקיעים

קרנות שעוקבות אחרי מטבעות קריפטו היו אחד הטרנדים החמים בארה"ב בשנתיים האחרונות, אבל כשעשו עלייה, הן לא הצליחו לשחזר את ההצלחה ● פחות מ־300 מיליון שקל יושבים בקרנות הקריפטו הישראליות, והתשואות מאכזבות. בענף מסבירים: "המוסדיים טרם נכנסו לתחום"

תוכנית דירה במגדלי הדקל באשדוד, של קבוצת קלוד נחמיאס / צילום: קבוצת נחמיאס

היזמים מרוצים, אך הרחבת הממ"דים עלולה לעכב פרויקטים חדשים

תיקון לחוק מאפשר להרחיב ממ"דים ל־18 מ"ר, ולהוסיף להם גם שירותים ומקלחת, עם פטור מסוים מהיטל השבחה ● אלא שלצד היתרונות לדיירים, עולים גם חששות מהשפעת השינוי על עיצוב הדירות ומדחיית פרויקטים בגלל צורך להחזיר אותם לאישורי הוועדות