גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנת שיא למשרדי עורכי הדין: ההכנסות מההייטק זינקו, ומה קרה למשכורות?

בתחילת הקורונה משרדי עורכי הדין עוד נערכו לתמורות וקיצצו בשכר, אך מהר מאד הם חזרו לשגרה, הביקושים גדלו, והשכר צמח עד ל־16 אלף שקל לעורך דין בשנתו הראשונה ● הרווחים הגבוהים במגזר העסקי בתקופת המגפה היו בשוק ההון, ואילו במגזר משקי הבית ביקושי הנדל"ן השפיעו על תחום המקרקעין שגזר קופון

שוק עורכי הדין מסכם קורונה / צילום: Shutterstock
שוק עורכי הדין מסכם קורונה / צילום: Shutterstock

תקופת הקורונה הייתה טובה לשוק עורכי הדין: בשנת הקורונה הראשונה, בניגוד למצופה, נרשמו עליות שיא, בעיקר בקרב עורכי הדין המייצגים את המגזר העסקי. לפי נתונים שנאספו על ידי עו"ד דודי זלמנוביץ, מנכ"ל חברת GLawBAL, ממוצע הרווחים עלה אז ב-8% וממוצע ההכנסות גדל ב-2%. בשנת 2021 המשיכה הפריחה בתחום כך שנרשמה עליה ממוצעת של 9.5% בהכנסות ו-7.5% ברווחים, בכל תחומי המשפט.
בסיומן של שנות הקורונה, זלמנוביץ ערך מדגם להכנסות ורווחי המשרדים תוך השוואה בין השנים. בנוסף, נבדקו נתוני השכר הממוצעים של עורכי הדין ומשיכות השכר הממוצעות של השותפים בדרגות השונות.

 

הנתונים הנוגעים להכנסות ולרווחים בתקופת הקורונה נבדקו באמצעות שתי קבוצות מייצגות: קבוצה אחת המונה 120 משרדי עורכי דין בגדלים שונים המספקים ייצוג לסקטור העסקי; וקבוצה שנייה המונה 150 משרדים המספקים ייצוג לסקטור משקי הבית. שתי הקבוצות משמשות אינדיקטור לפעילותם של משרדי עורכי הדין השונים.

השיאנים במגזר העסקי שוק ההון והייטק

השיאנים בגידול ההכנסות במשרדי עורכי הדין במגזר העסקי בשנת 2021 היו שוק ההון (17%), מיזוגים ורכישות (16%), חברות מסחריות (14%), הייטק (15%) וליטיגציה (12%). בתחומים אלו נמצאו פערים של 4%־6% בין ההכנסות לרווחים, כך שלדוגמה בשוק ההון הגידול ברווחים היה 12%. זלמנוביץ מסביר את הפערים כפועל יוצא של עליות השכר הגבוהות לעורכי דין בתחום זה, מה שמוריד בפועל את רווחי המגזר.

דודי זלמנוביץ, מנכ''ל חברת GLawBAL / צילום: יוסי זמיר

מנגד, מהנתונים עולה כי תחומי המגזר העסקי עם הגידול הקטן ביותר בהכנסות בין שנת 2020 לשנת 2021, הם חדלות פירעון (3%), דיני משפחה (4%), ודיני עבודה (5%). בתחום המקרקעין למגזר העסקי נרשמה עליה ממוצעת של 7% ועליה דומה נרשמה גם בתחום המיסוי.

לדברי זלמנוביץ, בימים אלו אפשר להתחיל לראות האטה בפעילות. "סקטור עורכי הדין מהווה אינדיקטור מרכזי לפעילות המשק, גם לטוב וגם לרע. כבר היום פעילות המשק מציגה האטה בתחומי ההייטק ובשוק ההון. מה שעדיין לא בא לידי ביטוי הוא הליטיגציה והמקרקעין".

כאמור, בתחום דיני העבודה ניכרת התמתנות משמעותית - בעוד שבשנת 2020 נרשם גידול של כ־14% ביחס לשנה שקדמה לה, בשנת 2021 רואים ירידה של 5% בגידול בהכנסות.

משרדי הקניין הרוחני שפעילותם נלווית לעולם ההייטק, הפארמה והמכשור הרפואי זכו לשגשוג בשנת 2020 עם עליה של 9% בממוצע בהכנסות. בשנת 2021 המגמה התמתנה עם עליה של 6% בהכנסות.

בשנת 2020, עם תחילת המשבר, הורגשה האטה בתחום הנדל"ן העסקי, אך בהמשך התחום חזר לפרוח. בשנת 2021 חלה עליה בביקושים למשרדי מקרקעין (7%). זאת, בשל הביקוש הרב לנדל"ן, שהוליד שלל עסקאות לעורכי הדין של רוכשים וקונים במיזמי התחדשות עירונית.

 

הירידות במשקי הבית משפחה וליטיגציה

גם בתחום משקי הבית נרשם גידול בהכנסות וברווחים בחלק מהתחומים, אך עדיין במרחק די גדול מעורכי הדין המעניקים שירות למגזר העסקי. בשנת 2021, נרשמה ירידה של 1.4% בהכנסות ביחס לשנת 2020, וירידה של 1.1% ברווחים.

התחומים בהם נרשמה ירידה ב־2021 בהכנסות הם משפחה (4%-), ליטיגציה (3%-) וליווי אזרחי שוטף (1%-). מנגד, התחומים בהם נרשמה עליה בייצוג משקי בית הם מקרקעין עם הגידול המשמעותי ביותר (9%), חדלות פירעון וגבייה (5%) ומסים (3%).
בשנת 2020 עולם חדלות הפירעון והנשייה זכה לביקוש (15%), אם כי פחות מהצפוי. זאת, בשל דחיית תשלומי משכנתאות והלוואות עסקיות, הנחיות של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים לפעול ברכות יתר בחייבים, הקלות בהליכי הגבייה כלפי חייבים והארה של תקופות "אזהרה".

בשנת 2021, כאמור, אנו רואים התמתנות ועליה יותר נמוכה של 5% בהכנסות במגזר משקי הבית בחדלות פירעון. בתחום העסקי נרשמה עליה של 3% בהכנסות ו-2% ברווחים לעומת 2020 - מדובר בתחום שבו העליה בביקוש הייתה הנמוכה ביותר והוא נמצא בפער ניכר ממרבית תחומי המשפט.

בתחום דיני המס - משרדי המס נדרשו בשנת 2020 לעבודה בתחום המענקים וייצוג מול הרשויות, וכאן יש דמיון בביקוש בין כל סוגי המשרדים (עליה של 3%-4%).
ב-2021 המשיכה מגמה זו בדיני המס ואף התגברה ביחס למשרדי המס המלווים את הסקטור העסקי (עליה של 7% בהכנסות).

 

השכר במשרדים הקטנים: מחצית מהמשרדים הגדולים

הנתונים שנאספו מתייחסים גם לשכר עורכי הדין. בשנה האחרונה חלה עליה בשכר עורכי הדין במשרדים הגדולים. זאת, כחלק מעליית הביקושים במגזר העסקי והרצון לגייס את עורכי הדין המצטיינים והטובים ביותר. גם התנאים שופרו והמשרדים מציעים חבילת הטבות לאיזון שגרת העבודה וחיי הפנאי. משרד אחרי משרד הכריזו על העלאת משכורות, והמשכורת של עו"ד בשנתו הראשונה במשרדים הגדולים ביותר נסקה ל-16 אלף שקל (ברוטו).

גלובל ערכה מדגם של נתוני השכר במשרדים המבוסס על כ- 5,000 משרות. מהנתונים נראה כי שכר עורכי דין מאופיין בשונות רבה - עורכי דין בתחומים מבוקשים זוכים לרמות שכר גבוהות בעשרות אחוזים מחבריהם באותו ותק. גם רמות התנאים משתנות בין קבוצות שונות של משרדים ועורכי דין, גודלם, תחום ההתמחות והמיקום הגיאוגרפי.

מהנתונים עולה כי עורך דין בשנתו הראשונה במשרד קטן מרוויח בממוצע בין 7,750 ל־ 9,750 שקל ברוטו, כמחצית משכרו של עו"ד באותה השנה במגה משרד. בשנה השנייה ירוויח עורך דין במשרד קטן בין 8.5 ל־10.5 אלף שקל, כאשר עורכי דין במשרדים מגה גדולים ירוויחו בין 16 ל־19 אלף שקל בחודש.

בשנה השלישית יעמוד השכר על 17-21 אלף שקל במגה משרדים ובבוטיקים. במשרדים הקטנים השכר באותה השנה יעמוד על 9-11.5 אלף שקל. עורכי דין עם ותק של 5 שנים ירוויחו במשרדי הענק 20-25 אלף, בבינוני-גדול 17.5-20 אלף, בבינוני-קטן 15-20 אלף ובקטנים 12-14.5 אלף שקלים.

החל מהשנה השישית עומדות המשכורות במשרדים הקטנים על 13-18 אלף שקל, בבינוני-קטן על 17-25 אלף שקל, בגדולים-בינוניים על 18.5-28.7 אלף שקל ואילו במגה משרדים ירוויחו עוה"ד בין 14 ל־32 אלף שקל.

משיכות שותפים מגיעות גם ל־380 אלף

מדגם של חברת גלובל המבוסס על כ-800 משרדי עורכי דין, בהם משרדים של 2 שותפים, לצד משרדים המונים מעל 100 שותפים, מספק גם נתונים על המשיכות הממוצעות של השותפים במשרדי עורכי הדין - משותפי השכר ועד הבכירים ביותר, ואף הבודדים המושכים מאות אלפי שקלים בחודש.

בחינת משיכות השותפים נעשתה ביחס למיצוב המשרד. משרד במיצוב נמוך הוא משרד שמטפל בסוגיות של משקי בית עם תימחור נמוך ומחזור הכנסה של בין 100 אלף ועד חצי מיליון. משרד במיצוב גבוה נותן שירות בעיקר למגזר העסקי ולחברות הגדולות. התימחור גבוה ומחזורי ההכנסה נעים בין 800 אלף ועד 1.4 מיליון. רמות התגמול המוצגות מבטאות תגמול משכר טירחה בלבד או כשכר מכביד כולל אם מדובר בשותף שכיר.

על פי דגם גלובל, שותפי שכר זוטרים וצעירים עם ותק של 8-14 שנה, במשרדים במיצוב נמוך ברמה הראשונה והשנייה, מקבלים בחודש שכר שנע בין 13 אלף ל-28 אלף שקל. סכומים אלו כוללים את עלות המעביד. במשרדים הגדולים והבינוניים ובבוטיקים במיצוב גבוה, יקבל השותף הזוטר בשנים הראשונות כ-31 אלף שקל ועד 59 אלף שקל לחודש.

ברמה השלישית והרביעית - במשרדים במיצוב נמוך השותפים עם ותק של 13-20 שנים, מושכים בין 17 אלף שקל ל-48 אלף שקל. לעומת זאת, במשרדים הגדולים והבינוניים ובבוטיקים במיצוב גבוה, שותפי הון בדרג נמוך או שותפים זוטרים בבוטיקים, מושכים בממוצע 51 אלף שקל עד 108 אלף שקל.

ברמה החמישית, הגבוהה ביותר במיצוב הנמוך, ממוצע המשיכות במשרדים הקטנים לשותפים ותיקים הוא בין 32 אלף שקל ל-66 אלף שקל. במשרדים הגדולים, הבינוניים והבוטיקים במיצוב גבוה, המשיכות מגיעות לממוצע חודשי של כ-92 אלף שקל ועד 151 אלף שקל.

ברמה הבאה, בה הוותק הוא מעל 25 שנה, הולכים ומתמעטים השותפים וגדל סכום המשיכות לבין 137 אלף שקל ועד כ-250 אלף שקל לחודש.
ברמה שלאחר מכן נמצאים מספר קטן אף יותר של שותפים בכירים שמשיכותיהם החודשיות עומדות על ממוצע של למעלה מ-250 אלף שקל בחודש. ברמה הגבוהה ביותר יש עשרות בודדות של שותפים בלבד והם מושכים מעל 380 אלף שקל.

התוצר השנתי: 20.2 מיליארד שקל

ב-2022 מספר עורכי הדין בישראל, שהוסמכו אי פעם, היה מעל 90,000. מתוכם פעילים כ-75 אלף: 40 אלף גברים ו־35 אלף נשים. 50 אלף מכלל עורכי הדין בישראל היו בתל אביב ובמרכז. באופן כללי, מדובר בעורך דין אחד לכ-124 תושבים בארץ, ועורך דין אחד לכ-20 תושבים בגוש דן.

סקטור עורכי הדין נחשב לצעיר יחסית כאשר 70% מכלל עורכי הדין הם מתחת לגיל 40. בנוסף, 20% מהם בוותק של עד 5 שנים בלבד. על פי בדיקה מדגמית שערכה גלובל, התפלגות עורכי הדין היא כזו : כ־55 אלף נמצאים במשרדי עורכי דין, כ-13 אלף בייעוץ המשפטי הפרטי, וכ- 8,000 עורכי דין מחזיקים בתעודת עורכי דין וכלל לא פעילים.

לפי מדגם שערכה החברה על בסיס חיובי שעות משרדי עורכי דין והכנסה לשעה, בכ-800 משרדים, התוצר השנתי במשרדי עורכי דין בישראל ב־2022 חצה את 20.2 מיליארד שקל. התוצר במחלקות המשפטיות (הפרטיות והציבוריות) הינו מעל 4.6 מיליארד שקל לשנה.

עוד כתבות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים