גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שירות הביטחון הרוסי "יושב" על יאנדקס - אז מדוע בממשלה מתעקשים להעביר אותה לישראל?

בזמן שבו שירות הביטחון הרוסי מהדק את הפיקוח על יאנדקס, שירות המוניות שלה מוחרם על ידי המדינות הבלטיות ושירות המשלוחים נסוג מבריטניה וצרפת, פועלת ממשלת ישראל לחבק את הקשר עם "הגוגל הרוסי" ● בינתיים, בקשת שר האוצר ליברמן ושרת החדשנות אורית פרקש-הכהן לכנס דיון בדבר העברת המטה של החברה הרוסית לישראל זוכה להתנגדות בספסלי האופוזיציה

משרדי יאנדקס במוסקבה / צילום: Shutterstock, evgris
משרדי יאנדקס במוסקבה / צילום: Shutterstock, evgris

על פי הדיווחים באירופה, הממשל הרוסי עוסק בקידום חקיקה שתנגיש יותר ויותר נתונים השמורים במאגרי המידע של חברות המוניות והמשלוחים לשירות המודיעין החשאי שלו, ה-FSB. לפי ההצעה שצפויה לעבור בפרלמנט הרוסי ולאחר מכן לזכות לאישורו של הנשיא ולדימיר פוטין - שירות הביטחון יקבל חיבור ישיר למאגרי הנתונים של חברות המוניות, בצורה שתאפשר לו לקבל בזמן אמת מידע על נהגים וככל הנראה גם על לקוחות לפי דרישה. החקיקה ייועדה במקור לפיקוח על הפעילות הרוסית של יאנדקס וגט, אך משהאחרונה סגרה את פעילותה ברוסיה, נותרה יאנדקס לבדה מקרב האפליקציות.

הסיבה לחקיקה לא נמסרה לתקשורת הרוסית, אך מלבד פיקוח ממשלתי על פרטי הנוסעים והנהגים שהלך וגבר עם פרוץ המלחמה באוקראינה, לפי ההערכה חלק ממטרותיה קשורות גם באסדרת היחסים בין אפליקציות המוניות לבין הנהגים, ושיפור תהליך הגיוס שלהם - כמו למשל בהנגשת המידע על סוג הרשיון של הנהג או הרכב לפני הצטרפותו לאחת האפליקציות.

גם ללא חקיקה נדרשו מדי פעם בפעם אפליקציות המוניות לחלוק עם שירות המודיעין מידע לפי דרישה בתוך 30 יום ממועד הגשתה. על פי ראש איגוד המוניות ברוסיה, אירנה זריפובה, הגישה של שירותי המודיעין למאגרי מידע התגברה בעקבות המלחמה, מה שמספק להם אפשרות "לפענח פשעים" לפעמים בתוך שעה אחת.

מחפשת לגיטימציה בישראל

הדיווחים באירופה מתפרסמים כמעט במקביל לקמפיין שמנהלת יאנדקס בהצלחה עד כה בציבוריות ובממשלה הישראלית שאמור לא רק לספק לה לגיטימציה רחבה, אלא אף לאפשר לה להעביר עובדים ופעילויות מרוסיה לישראל.

למרות הכחשותיה של יאנדקס, ענקית החיפוש הרוסית, כי היא מעוניינת להעביר את המטה שלה לישראל, ולמרות שבכיריה תדרכו את התקשורת הרוסית כאילו המכתב שכתב מנכ"ל החברה ארקדי וולוז' לראש הממשלה בנט ולשר האוצר ליברמן תורגם שלא כהלכה, ממשיך שר האוצר ליברמן לעשות מאמצים כדי לסייע לחברה להעביר את המטה שלה לישראל. בימים האחרונים פנה ליברמן לראש הממשלה בבקשה לקדם דיון שיקל על יאנדקס להעביר במהירות מהנדסים, בכירים ופעילויות ממוסקבה לתל אביב.

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

האם מנסה יאנדקס לרכוש לגיטימציה ואהדה ציבורית על ידי העברת פעילויות לישראל? מאז הפלישה לאוקראינה לפני יותר משלושה חודשים, החברה הרוסית פועלת תחת משטר סנקציות שכולל בין השאר את השבתת המסחר במניה שלה בניו יורק שעשוי להשפיע על יכולתה לשלם לבעלי האג"ח שלה; על אחד מבכיריה - טיגראן חודוורדיאן - הוטלו סנקציות כלכליות עד שעזב את החברה בגינן; וחוות השרתים היחידה שלה מחוץ לרוסיה נותקה מאספקת החשמל בפינלנד, מאורע שיש בו כדי לסכן את פעילות המחשוב שלה באירופה ובישראל.

בעקבות מחאת האיחוד האירופי היא נאלצה להיפרד מחטיבת החדשות שלה (המקבילה הרוסית לאתר החדשות של גוגל) שבו חוייבה להציג תעמולה רוסית ולהמנע מקידום ידיעות אותנטיות מהמלחמה באוקראינה. הרוכש היה לא אחרת מאשר הרשת החברתית VK הנשלטת על ידי הקרמלין. והיא זוכה למחאת צרכנים ורשויות במדינות רבות באירופה: שירות המוניות שלה (יאנגו) הוחרם בליטא ובאסטוניה בטענה שהוא היווה "איום חמור על הביטחון הלאומי", ושירות משלוחי המכולת שלה, יאנגו דלי, צפוי לסגור את שעריו בבריטניה ובצרפת - אם כי הדבר קורה על רקע סגירת שירותי משלוחים רבים בעולם ללא קשר ישיר למלחמה באוקראינה.

ההתנגדות מהליכוד

בישראל מצאה יאנדקס סביבה עסקית תומכת, קהל צרכנים אוהד, ופוליטיקאים התומכים בהעברת פעילות מאסיבית שלה לישראל - בהם שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החדשנות אורית פרקש-הכהן. ההתנגדות היחידה למעבר של החברה הרוסית לישראל נרשמה דווקא מספסלי הליכוד. ח"כ מאי גולן העלתה אתמול על סדר היום של הכנסת הצעה לדיון מהיר שטרם התקבלה. "העתקת מטה החברה מרוסיה לישראל במטרה להימנע מסנקציות כלכליות בעקבות המלחמה עם אוקראינה, תפגע אנושות בביטחון המדינה", כתבה גולן. "היקף המידע שיעבור לשירות הביטחון הפדרלי הרוסי הוא עצום ויש לכך משמעויות רבות. ליברמן מקדם את הנושא בכל הכוח מסיבותיו הוא וזאת במקום שאנחנו נתיישר עם העולם ועם צרכי הביטחון שלנו".

 שירות המשלוחים יאנגו דלי / צילום: דור קדמי

אם הממשלה מעוניינת להתכנס על מנת לדון באפשרות הגירת חלקים משמעותיים מפעילות יאנדקס לישראל, יש צורך בדיון שמתעלה על השיקול הכלכלי גרידא. מעבר להפקת רווח מהכנסות או מפטנטים שבוודאי יעשירו את קופת המדינה, או מקליטה תמימה של עובדים מרוסיה, יש צורך גם בשיקולים נוספים, כמו תדמיתה של ישראל בעולם, כמי שמשתפת פעולה עם "הגוגל הרוסית", אחת החברות שמעצבות את דעת הקהל ברוסיה, ובשיקולים ביטחוניים, כמו דליפת מידע לישויות זרות.

בניגוד לחברות רוסיות אחרות כמו VK, או שירות הדוא"ל Mail.ru, שמנוהלות כיום על ידי מקורבים לקרמלין - ביאנדקס תמיד ידעו ללכת בין הטיפות, לשמור על קשר עם המערב, ולטפח תדמית חדשנית ופתוחה, ככל הנראה גם בשל היומרות לפעול בזירה הבינלאומית. אבל במצב שבו שירות הביטחון הרוסי בונה לעצמו קו תקשורת ישיר למאגרים של יאנדקס (הגם שמדובר לכאורה במידע הנוגע למשתמשים רוסים בלבד), זה פשוט לא מספיק.

מיאנדקס נמסר: "כפי שאמרנו בעבר, אין תוכניות להעביר את המשרד הראשי ממוסקבה או להעביר את הצוות ממוסקבה. ליאנדקס יש כבר מספר שנים משרד ועובדים בתל אביב העוסקים בעיקר בפיתוח של המכוניות האוטונומיות, פרויקטים חינוכיים ושירותים נוספים. אנו ממשיכים לגייס אנשים ברחבי העולם וגם בישראל לצורך הרחבת הפעילות הבינלאומית.

"טיוטת החוק המוזכרת במאמר ככל שתאושר חלה רק על רוסיה ואינה חלה על מדינות אחרות. אפליקציית Yango בישראל ובמדינות רבות אחרות פועלת תחת חברת Mlu bv, הרשומה בהולנד ועומדת בקפדנות בכל חוקי האיחוד האירופי, כללי GDPR וחקיקה מקומית. הגישה של החברה לנושא אבטחת מידע ופרטיות עולה בקנה אחד עם חברות טכנולוגיה גדולות אחרות ברחבי העולם ואנו מתייחסים ברצינות הגבוהה ביותר לעניין ועוקבים אחר אותם עקרונות".

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו