גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשיבות האמון וחווית הקנייה עלו: השינויים בשיקולים שמניעים את הצרכנים

הקורונה השפיעה רבות על הרגלי צריכה, והאיצה נושאים שלא היו בהכרח במרכז שיקול הדעת של הלקוחות ● דוח חדש מגלה שצרכנים סבורים שתקשורת כנה ושקיפות מצד החברות חשובה מבעבר, עם זאת, עדיין המחיר, איכות המוצר והזמינות שלו, נמצאים בראש סדר העדיפויות

קניות בקניון. חשיבות האמון וחווית הקנייה עלו / צילום: כדיה לוי
קניות בקניון. חשיבות האמון וחווית הקנייה עלו / צילום: כדיה לוי

משבר הקורונה שינה את הרגלי הצריכה במובנים רבים - החל מחדירת קהלים חדשים לזירת האי-קומרס, דרך הרכישה בחנויות שכונתיות על פני מרכולי הענק ועד משלוחי המזון ממסעדות.

גם ביחס של הצרכנים לחברות ומותגים חל שינוי ושעל מנהלי השיווק להפנים היטב - לא כדאי לקחת את הצרכנים כמובנים מאליהם, ולמעשה המציאות רחוקה מכך. הצרכנים מצפים מחברות לאחריות סביבתית וחברתית ובעיקר לאחריות כלפיהם.

בדוח State of the Connected Consumer שפרסמה חברת סיילספורס, המציעה שירות ענן ושירותי ניהול קשרי לקוחות ארגוניים CRM, שמים הצרכנים את נושא האמון והנאמנות בראש החשיבות במערכת היחסים שלהם עם חברות ומותגים. הדוח נערך בקרב כ-13 אלף צרכנים ויותר מ-3,000 קונים, מאות מהם מישראל.

מהדוח עולה שהקורונה האיצה את חשיבות האמון בעיני הצרכן בבחירת מותג או שירות, כש־88% מהצרכנים מאמינים שהחשיבות לאמון גוברת בזמנים של אי ודאות. יתרה מכך, 74% מהצרכנים סבורים שתקשורת כנה ושקיפות מולם חשובה היום יותר מאשר בעבר.

אמון וערכים במרכז

פעמים רבות, חלק מהחברות יוצאות מנקודת הנחה שלצרכנים יש זיכרון קצר, אלא שבמציאות הדברים משתנים. זה קורה ככל שהיצע החלופות למוצרי צריכה ולמרבית השירותים גדל. נקודת מוצא אחרת שנסדקת היא סברה שהצרכנים הם קהל שבוי אחר מותגים גדולים, ולראייה נתח המותג הפרטי של שופרסל שהגיע ל-27% ממכירות הרשת ברבעון הראשון של השנה, נתח שבא על חשבון מותגים בולטים אחרים.

ממצאי הדוח מובילים לחמש דרכים עיקריות שיעזרו לרכוש אמון בקרב הצרכנים: שקיפות, שימוש אחראי במידע שנצבר אודות הצרכנים, הציפיה שחברות יתייחסו לצרכנים כאל בני אדם ולא כאל מספרים, פתרון בעיות בצורה פרקטית ותקשורת פרו-אקטיבית. מהדוח עולה שהאמון גם מגביר את הרגש - 62% מהצרכנים מרגישים קשר רגשי למותגים שהם רוכשים.

מסקנות הדוח שמות את הכלכלה המבוססת על אמון בחזית. "צרכנים יכולים להביע אמון במוצר אבל לא בסביבה העסקית שסביבו", נכתב. "נדמה שעסקים רבים מפנימים את חשיבות האמון - 68% מהם מאמינים שארגונים מוסרים להם מידע אמין, צמיחה של 9% לעומת סקר שנערך ב-2020. יתרה מכך, 52% ציינו שהם מביעים אמון בחברות באופן כללי, לעומת 48% בסקר 2020.

נושא נוסף שמניע את הצרכנים הוא אחריות תאגידית. מדובר בנושא שנשמע בעבר כמו סיסמה, אך הדוח מלמד שכיום הצרכנים מעריכים חברות שמקדמות ערכים. "הצרכנים מצפים לראות את החברה פעילה למען הקיימות ולעולם טוב יותר", נכתב. גם היחס לעובדים לא נשאר בכותלי בית העסק, כש-85% מהצרכנים אמרו שבמסגרת שיקולי הבחירה שלהם במוצר או שירות, הם בוחנים את האופן שבו מתייחסת החברה לעובדים שלה. כמו כן, 78% ציינו שמהלכים שהחברה נוקטת למען הסביבה נמצאים במערכת השיקולים שלהם.

השיקול העיקרי מבחינת הצרכנים נגע ליחס החברה ללקוחותיה (94%). 66% מהצרכנים דיווחו שהפסיקו לרכוש מחברות שהערכים מנוגדים לערכים שלהם (לעומת 62% בשנת 2020).

חווית הלקוח כדרישה

האמון והערכים אינם הגורמים היחידים בשיקול הדעת של הצרכנים, אלא גם חווית הקנייה - 88% מהצרכנים ציינו שחווית הקנייה חשובה לא פחות מהמוצרים או השירותים של חברות. חווית קנייה טובה יכולה לייצר חיבור למותג במקום שבו הנאמנות חלשה.

האם הדגש על חווית לקוח ונאמנות דוחק את שיקול המחיר במערכת קבלת ההחלטות של הצרכנים?
"נאמנות היא שם המשחק החדש אבל שיקול המחיר לא נדחק", אומר נעם עזרא, סמנכ"ל מכירות אזורי לפתרונות B2B & B2C בסיילספורס ישראל. "ככל שגיל הצרכנים עולה שיקול המחיר מקבל משנה תוקף, ומנגד ככל שגילם יורד אנחנו רואים דגש על נושאים כמו קיימות, אמון וזמינות".

עד כמה חברות מפנימות וערוכות לשינוי בהשקפות הצרכנים?
"אנחנו רואים יותר חברות שמבינות שעליהן לייצר חוויה שתואמת לערכים של הלקוחות. החוויה שהצרכנים מחפשים כוללת מינימום חיכוך וכמה שיותר נוחות, גם אם הקשר שלהם עם החברה הוא בזירה הדיגיטלית. הצרכנים לא רוצים נתב שיחות שיצריך מהם שמונה פעולות לפני קבלת שירות אלא שנציג יהיה זמין בהתאם. הם מצפים שהחברה תדע מה הם רוצים.

"בעולמות החוויה הצרכנים גם מוכנים לנדב מידע לחברות אודותיהם בתנאי שהמידע יטיב עם חווית הלקוח שלהם. בתוך כל זה מטשטשת האבחנה בתוך ארגונים בין השירות והשיווק, כשאנחנו רואים תפקיד שהולך וצומח בהם - CDO, שבאחריותו נושא החוויה של הצרכן".

נעם עזרא, סמנכ''ל מכירות בסיילספורס / צילום: יח''צ

רכישה מרחוק או מקרוב

עוד עולה מהדוח שהאינטראקציה של הצרכנים אל מול החברות נחלקת כיום ל-60% בזירה המקוונת ו-40% באונליין (לעומת 56% ו-44% בהתאמה בשנת 2020). בתקופת הקורונה, הזיקה של הצרכנים לעולמות הדיגיטל העמיקה: 53% מעדיפים לרכוש מוצרים באונליין מאשר בחנות פיזית (הנתון עולה ל-63% בקרב דור ה-Y). עוד עולה מהסקר שרוב הצרכנים מעדיפים לקבל שירות באופן דיגיטלי (57%, נתון שעלה ל-65% בקרב דור ה-Y ודור ה-Z). אולם, 43% השיבו שהם מעדיפים לא לוותר על הקשר האנושי עם החברה.

הדוח משקף שהרגלי צריכה שאומצו כפתרונות מהירים להגבלות הקורונה הפכו להרגלים מתמשכים גם עבור הצרכנים הישראלים. 77% מהקונים הישראלים השתמשו בדרכים חדשות לרכישת מוצרים מאז שנת 2020, כש-57% מהם ציינו שהם משתמשים ברשתות חברתיות. בנוסף, 65% מהנשאלים משתמשים בארנק דיגיטלי כאמצעי התשלום.

הצרכנים מאירים זרקור על תחום הפרסונליזציה כשהם יודעים שחברות יכולות להציע להם זאת גם כשהקשר נעשה דרך מסך. שיעור הצרכנים שמצפים שהחברה תכיר את צורכיהם, למשל בעת הצורך לחדש מנוי או שירות - עולה בהתמדה. גם בחברות מודעים לרצון הזה, והשימוש בבינה מלאכותית לשם כך עולה. כך, גם הצרכנים כבר מכירים את השימוש בטכנולוגיה עבורם: 84% הגדירו את השימוש בבינה מלאכותית ככוח שיכול לפעול לרעה או לטובה, ו־60% ציינו שהם יסמכו יותר על השימוש בטכנולוגיה אם תהיה להם שליטה על האופן שבו משתמשים בה.

אל מול הרצון להתאמה אישית ניצבת הפרטיות של הצרכנים. לקוחות רבים מבינים שהם חשופים הרבה יותר מבעבר, כש-46% אף ציינו שהם מוכנים לשתף על העדפותיהם בכדי לקבל הצעות מותאמות. 61% מהצרכנים מרגישים בנוח מול חברות שעושות שימוש במידע אודותיהם לתועלת שתהיה עבורם (לעומת 52% בשנת 2020). מנגד, 74% סבורים שחברות אוספות מידע רב מעבר למה שהן באמת זקוקות לו, ו-64% חושבים שהחברה לא מתנהלת בשקיפות בכל הנוגע למידע שהיא אוגרת אודותיהם.

שימור הנאמנות למותג

היחסים בין צרכנים למותגים לא חסינים להשפעות חיצוניות. הזירה המקוונת פותחת לצרכנים מגוון עצום של אפשרויות, חלקן מפתות את הצרכנים לעבור למותג מתחרה. ואכן, 71% מהצרכנים החליפו מותג שהם צרכו לפחות פעם אחת בשנה החולפת. בקרב הישראלים, שיעור הצרכנים שעברו למותג חדש במהלך השנה האחרונה עולה ל-76%. הסיבות שמנו הצרכנים לכך מגוונות: 66% בשל עסקה טובה יותר, 58% בגלל איכות, 48% בגלל חווית לקוח עדיפה ועוד.

אחת מהדרכים לבנות נאמנות למותג או לחברה היא לייצר מועדוני צרכנות. ככל שהמועדון מתגמל יותר הצרכנים ישמרו אמונים לחברה. 56% מהצרכנים בדוח ציינו שהם מעדיפים לרכוש מותגים שיש להם תוכנית נאמנות. הצרכנים משתייכים בממוצע ל-4.3 מועדונים שונים. 55% מהם טוענים שהם היו משתמשים במועדוני לקוחות וממשים הטבות אם הן היו מותאמת אישית ומשקפים צורכיהם.

גם מערכת היחסים של צרכנים למותגים עברה שינוי כשהיא מתנהלת יותר באופן ישיר ופחות דרך מתווכים. ב-2019 רק 49% מהצרכנים ציינו שהם קונים ישירות מהמותג, נתון שיצמח על פי הערכות ל-64% ב-2022, בין השאר בגלל פעולות שמותגים רבים נוקטים כדי לעודד רכישה ישירה מהם.

עוד כתבות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה, ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם, ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם