גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חרדות, לחץ בלתי פוסק וזום באמצע הלילה: תרבות העבודה בטיקטוק נחשפת

הפרעות שינה כתוצאה מפגישות ליליות עם קולגות מסין, חרדות בשל הלחץ לעמוד בלוח זמנים קיצוני ותחרות חריפה בין העובדים בעידוד המנהלים ● עובדים לשעבר בטיקטוק חושפים תרבות עבודה מתעמרת ותובענית שחורגת מהנהוג בענקיות הטכנולוגיה

''לו ידעתי מה זה אומר לעבוד בטיקטוק, בחיים לא הייתי מסכימה'' / צילום: Shutterstock
''לו ידעתי מה זה אומר לעבוד בטיקטוק, בחיים לא הייתי מסכימה'' / צילום: Shutterstock


הכתבה הוקלטה בספרייה המרכזית לעוורים ולבעלי לקויות קריאה

 

עם אתגרים ומתיחות, תחרויות ריקוד ושיגועים שונים - טיקטוק מיתגה עצמה כמקום הכי שמח באינטרנט. אלא שמה שמניע את המיתוג המוצלח הם דווקא סגנון ניהול קפדני ותרבות עבודה תובענית, שסותרים לחלוטין את התדמית הציבורית התוססת, כך אומרים עובדים במשרדים האמריקאיים של החברה. רבים מהם בעלי ניסיון בחברות טכנולוגיה גדולות אחרות, ולדבריהם, התרבות הארגונית של טיקטוק, המדגישה פרודוקטיביות אינסופית ודיסקרטיות - חורגת מהנורמות המקובלות בתעשייה.

טיקטוק, חברה בת של ByteDance שמושבה בבייג'ינג, נוסדה רק לפני שש שנים, אבל רשמה את מספר ההורדות הגדול ביותר בין כל האפליקציות ברבעון הראשון של 2022, כך על פי חברת הדאטה Sensor Tower: וככל שהאפליקציה ממשיכה לצמוח במהירות שיא - התנאים מחמירים והמתח במשרדי החברה גובר.

נכון לאמצע 2020, מאחורי הפעילות של טיקטוק בארה"ב עומדים כ־1,500 עובדים, ובשנה שעברה הצהירה החברה כי היא מתכוונת להגדיל את מספר העובדים שם לעשרת אלפים. חלק ניכר מעבודתם מוקדש להחדרת המוצר שמפותח בסין לקהל האמריקאי ולשוק הפרסומות בארה"ב. במובנים רבים הזרוע האמריקאית של טיקטוק היא ניסוי בגישור תרבויות העבודה של שתי המעצמות הטכנולוגיות הגדולות בעולם.

בלוס אנג'לס, שם ממוקם מטה טיקטוק בארה"ב, עובדים מתלוננים על מחסור בשעות שינה שהוגבר על ידי פגישות תכופות בסופ"שים עם קולגות מסין. כמה מהם סיפרו שעבדו וערכו פגישות במשך כ־85 שעות בשבוע בממוצע בזמן שעבדו בטיקטוק, והיו צריכים למצוא זמן נוסף כדי להשלים את משימותיהם. עובד אחר סיפר שהצליח לשכנע את הממונים עליו לחוס עליו מלעבוד משמרות לילה רצופות רק לאחר שהציג בדיקות רפואיות שהראו שהוא סובל ממצב כרוני.

משרדי טיקטוק בלוס אנג'לס. האפליקציה הצבעונית מתגלה כמקום עבודה חשוך במיוחד / צילום: Reuters, Mike Blake

עובדים אחרים תיארו שינויים במשקל הגוף, והעידו על רמות מתח או דיכאון נפשי כל כך גבוה עד שנאלצו לפנות לטיפול. אחת מהן סיפרה שהרגישה לחץ עצום להיות נוכחת בפגישות שנערכו סמוך זו לזו בחברה - כך שדיממה במכנסיים במקום להתנצל ולצאת רגע לשירותים לשים טמפון.

ניכר שטיקטוק אימצה את הגישה מאמזון, שידועה בסביבת עבודה לחוצה במיוחד. כך למשל מנהלי טיקטוק נוהגים לומר לעובדים "אנחנו תמיד ביום ראשון", משפט שמיוחס לג'ף בזוס, שנועד לדחוף לחדשנות ולהימנע מלנוח על זרי הדפנה. משפטי מפתח אחרים כמו "היו גלויים וברורים", מופיעים על קירות המשרדים, וביצועי העובדים נשפטים בין היתר על פי דבוקתם במושגים המעורפלים האלה.

טיקטוק מצידה טוענת שעשתה שינויים בנהליי העבודה על מנת "לבנות ולפתח צוות המוסמך לתמוך בקהילה הגלובלית שלנו". בהצהרת החברה נכתב: "אנחנו מעודדים תרבות של שקיפות ומשוב, ומחויבים לבניית פלטפורמה הוגנת המאפשרת הן לקהילה והן לעובדים לשגשג".

פגישות זום באמצע הלילה: חוסר גבולות בין הבית לעבודה

אמנם שעות עבודה ממושכות ודד־ליינים קשיחים אינם דבר חדש בחברות טכנולוגיה צומחות, וגם מחזור שינה לא סדיר לא נדיר בקרב עובדים בחברות בינלאומיות - אבל עובדי טיקטוק בארה"ב מדברים על לחצים ברמה חריגה וקיצונית. חלק מחוויות העבודה הללו מתוארות על ידי עובדים לשעבר בסרטונים ופוסטים שהעלו לרשתות חברתיות כמו יוטיוב ומדיום. "העבודה בטיקטוק מתחה את היכולות שלי ולימדה אותי על אסטרטגיית מוצר, ביצועים וניואנסים בין תרבותיים יותר משיכולתי לתאר לעצמי", כתבה באתר מדיום מלודי צ'ו, שעבדה כמנהלת מוצר בכירה. ובכל זאת, צ'ו, שעבדה קודם בפלטפורמות רשת כמו פייסבוק, Roblox ו־Nextdoor - עזבה את טיקטוק בנובמבר.

היא סיפרה שבילתה כל כך הרבה שעות בשיחות עם עמיתים בסין במקום לאכול ארוחת ערב עם בעלה, עד שהם פנו לייעוץ זוגי. בנוסף, המשקל שלה ירד דרסטית והיה לה קשה לישון. כל תחומי העניין, כולל זמן עם הוריה ובריאותה הנפשית, נדחקו אחרי טיקטוק. "לו ידעתי שהעבודה בטיקטוק תגבה ממני כזה מחיר, מעולם לא הייתי מסכימה למשרה", כתבה ביוני 2020.

חוסר שקיפות ומידור עובדים: דרישות סודיות חריגות

עובדים רבים בטיקטוק מוכנים לסבול את השעות ואת היעדר הגבולות בין החיים הפרטיים לעבודה בשל הסיכוי להרוויח בגדול אם ByteDance, חברת האם של האפליקציה תונפק. "אתה רוצה להיות על ספינת הטילים הזו כשזה קורה", אומר פאבל מרטינז, שהיה מנהל חשבונות גלובלי במחלקת הפרסומות של טיקטוק עד לפברואר האחרון. אלא שחברת ByteDance השהתה את תוכניות ההנפקה לפני כשנה. מרטינז עצמו עזב את החברה לאחר שהתנגד לעבוד במשך כל סוף השבוע למרות שהפרויקט שלו עמד בלוחות הזמנים, והתגובה שקיבל ממנהלו הייתה: "זו לא הדרך שבה אנחנו עושים עסקים כאן".

פאבל מרטינז. לשעבר מנהל חשבונות במחלקת הפרסומות. ''המסר היה: אנחנו לא סומכים עליך'' / צילום: צילום מסך יוטיוב

בינתיים, טיקטוק מזנקת ושוברת בדרך שיאים של חברות בצמיחה: לפי גורם המעורה בפעילות העסקית בחברה, ההכנסות של טיקטוק הגיעו ב־2021 ל־4 מיליארד דולר, והשנה הן צפויות לעמוד על כ־12 מיליארד דולר. לצורך ההשוואה, פייסבוק, כיום מטא, לא הכניסה 12 מיליארד דולר בשנה לפני שנתה העשירית.

דפוס עבודה נוסף הנהוג בטיקטוק הוא לתת לכמה צוותים לעבוד במקביל על אותו פרויקט, כדי לראות מי יסיים ראשון. הטקטיקה הזו נועדה לדחוף את העובדים לעבוד מהר ככל האפשר, אבל חלק מהם אומרים שזה גרם לפרנויה ופחד לפגר אחרי הקולגות, וגם לתסכול כשפרויקט שעבדו עליו זמן רב נזנח לבסוף.

בשנה שעברה, שו זי צ'ו (Shou Zi Chew) מסינגפור התמנה למנכ"ל טיקטוק, ולדברי עובדים בחברה, מינוי המנכ"ל הסיני עיגן אפילו יותר את הכוח של טיקטוק במזרח - ויש לכך השלכות: למשל העובדה שטיקטוק לא מספקת לעובדים תרשים ארגוני ואוסרת עליהם להכין תרשים כזה בעצמם. מדובר בפרקטיקה ידועה בקרב חברות סיניות הרוצות למנוע מהמתחרות לגנוב עובדים. הסיבה הרשמית שנמסרה לעובדים היא שתרשים ארגוני אינו נחוץ בגלל שלטיקטוק מבנה שטוח שבו כולם יכולים לפנות לכולם. אלא שבסופו של דבר, עובדים רבים מוצאים עצמם מבולבלים כאשר הם נאלצים לפנות לצוותים אחרים. זה הגיע למצב שבמשך חודשים, אנשי מחלקת משאבי אנוש והכספים בניו יורק לא ידעו שיש צוות מקביל שעובד על משימות זהות לשלהם במטה בקליפורניה.
ג'יימי לים יין יין (Jamie Lim Yin Yin), עובדת לשעבר בסינגפור, מספרת שכאשר קיבלה מיילים מקולגות, היא הייתה צריכה לחפש אותם בלינקדאין כדי להבין באיזה צוות הם עובדים. "בואו נאמר שהייתה לי כרטיסייה פתוחה על לינקדאין במחשב באופן קבוע", אמרה בסרטון יוטיוב בו סיפרה למה עזבה אחרי ארבעה חודשים.

שו זי צ'ו (מימין), מנכ''ל טיקטוק. מינוי שעיגן את דפוסי העבודה של סין / צילום: Associated Press, Vincent Yu

תחושה נוספת עליה מעידים העובדים היא מידור והיעדר שקיפות ארגונית. מרטינז אמר שהמצגות בטיקטוק כללו לעתים קרובות מספרים שטושטשו, והמנהלים הורו לו להימנע משיתוף מידע עם עובדים בדרגים נמוכים יותר. "המסר היה: 'אנחנו לא סומכים עליך'. רמת הסודיות בטיקטוק הייתה מאוד שונה", הוא אומר ומתכוון לנהוג בחברות הטכנולוגיה האחרות בהן עבד.

חרדות וישיבות בימי חופש: תרבות עבודה תובענית

טיקטוק אמנם מושכת הרבה עובדים, איך נראה שהיא גם מתמודדת עם שחיקה גבוהה במיוחד. לוקאס או־יאנג (Lucas Ou-Yang), לשעבר מנהל צוות פיתוח במשרדים בקליפורניה, חשף בציוץ בטוויטר שהלחץ לעמוד בקצב ובשעות של הקולגות בסין הוביל את כל עשרת מנהלי המוצר איתם עבד להתפטר לאחר כשנה בתפקיד.

הבשורה לעובדים כמעט הגיעה בשנה שעברה, כשהממשל הסיני הודיע לחברות הטכנולוגיה שהלו"ז הקרוי "9-9-6", כלומר מתשע בבוקר עד תשע בערב, במשך שישה ימים בשבוע - אינו חוקי יותר. ב־ByteDance פרסמו בתגובה כי יאמצו סטנדרט של "10-7-5": מעשר בבוקר עד שבע בערב, במשך חמישה ימים. אלא שעובדים רבים מציינים שהציפייה לעבוד שעות ארוכות יותר נותרה ללא שינוי. כמה עובדים לשעבר בארה"ב אמרו שכדי להיות נוכחים בפגישות מקוונות עם מנהלים מבייג'ינג, הם נאלצו להתחיל את שבוע העבודה ביום ראשון אחר הצהריים, שהוא יום שני בבוקר לפי שעון סין. "אני חושבת שפיתחתי הפרעת שינה בגלל העבודה בשעות הערב המאוחרות", אמרה קלואי שי, עובדות לשעבר במשרדי טיקטוק בקליפורניה, בסרטון שהעלתה ליוטיוב, "הידיעה שרוב עובדי החברה ערים בזמן שאני אמורה לישון גרמה לי לחרדות בלילה".

קלואי שי / צילום: צילום מסך יוטיוב

"בעוד שהפגישות משתרעות על פני אזורים עם זמנים שונים, כפי שאופייני לחברות גלובליות, אנו ממשיכים לספק לעובדים תמיכה וגמישות", הגיבה על כך דוברת טיקטוק. היא הוסיפה שהחברה מעודדת עובדים לנצל זמני חופשה, לקבוע פרקי זמן ללא פגישות, וציינה שהחברה לא מעודדת שליחת הודעות לאחר שעות העבודה.

העובדה שטיקטוק נוסדה ומנוהלת מסין משפיעה כאמור באופן מהותי על תרבות העבודה. התחרות בין חברות הטכנולוגיה בסין קיצונית ועזה במיוחד, גם לעומת ארה"ב, אומרת שוג'או לן, מייסדת־שותפה בקרן ההון סיכון Basis Set Venture. "מובן שאף אחד לא רוצה לעבוד עד 2 בלילה, אבל אם העובדים לא ישקיעו שעות ארוכות, הם לא ישרדו. זה ההקשר שחסר כשאנשים מנסים להבין את התרבות הסינית".

בעבר טיקטוק גם נהגה לשלוח עובדים מארה"ב למשך שבוע בבייג'ינג כדי לראות את תרבות העבודה הסינית מקרוב וללמוד איך מתנהלת החברה האם ByteDance. המגפה ב-2020 עצרה את הנוהג.

חבילות הטבה ופינוקים: למקורבים בלבד

כדי לגייס עובדים תמורת משכורות יחסית נמוכות, סטארט־אפים רבים מציעים להם יחידות מניה מוגבלות (RSU), פיתוי שמעודד אותם לעבוד קשה בשביל הסיכוי להרוויח בגדול כאשר החברה תצא להנפקה. עד לקיץ 2020 טיקטוק לא הציעה לעובדים האמריקאיים את האפשרות הזו. ואז, כשהחלה להציע זאת במסגרת חבילות גיוס עובדים ובונוסים - היא עשתה זאת באופן חלקי בלבד, כאשר מרבית העובדים הוותיקים בארה"ב נותרו בחוץ, מתוסכלים ומבולבלים.

זה קרה כשהחברה החלה לאפשר לחלק מהעובדים להמיר בונוסים ב־RSU. אלא שהטבה זו הייתה זמינה רק לעובדים שקיבלו ציונים גבוהים בשתי הערכות ביצוע רצופות. אלו היו מבוססות בין היתר על כך שהעובדים פועלים ברוח הסיסמאות על קירות המשרד. רבים חשו שמשפטים כמו "שאפו להכי גבוה", כל כך מעורפלים שאפשרו למנהלים לשבח את העובדים שמצאו חן בעיניהם. אחרים אמרו שהחשש לא לקיים סיסמאות כמו "היו פתוחים וצנועים" גרם לאנשים לפחד להתבטא בחופשיות.

ניסיון לקבל מענה לסוגיית RSU לא צלח עד כה, אומרים עובדים לשעבר, ומספרים כי גם כאשר העלו זאת בישיבות החברה, מנהלי טיקטוק בארה"ב דילגו על השאלות בנושא. בישיבה של כלל עובדי החברה באפריל 2021, דילן ג'ונקה, שעבד על שותפויות מותגים במשך יותר משנתיים, שאל את ראש מחלקת משאבי אנוש בארה"ב למה הם מתחמקים משאלות על שכר במשך 50 שבועות ברציפות. זמן לא רב אחר כך, בכירים בחברה שלחו לג'ונקה מייל נוזף על התנהגותו בישיבה, ומחלקת משאבי אנוש אף פתחה בבדיקה האם יש לטיקטוק סיבה טובה לפטר אותו, מספר גורם המעורה בפרטים. ג'ונקה התפטר בעצמו חודשיים אחר כך. במייל הפרידה ששלח לעובדי החברה כשעזב, הרשה לעצמו ג'ונקה להתייחס למיתוג של טיקטוק כבית של "חוויות משמחות, משעשעות, מגוונות ובלתי צפויות" - וכתב: "הדרך בה מתייחסת טיקטוק לעובדי החברה - היא בדיוק ההפך ממה שמסמלת הפלטפורמה".

בטיקטוק סירבו להגיב על טענות אישיות של עובדים. 

עוד כתבות

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?