גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהסטורי אל השטח: מה תפקיד הדיגיטל בתיירות ואיך משתמשים בו נכון

תחת הכותרת "הסיפור של הסטורי", פאנל מומחים בוועידת התיירות של ישראל העמיק בנושאי הדיגיטל בתיירות כמו השפעת סרטונים ברשת על תנועת התיירות בארץ, מה מעמדם של המשפיענים בתחום ואיך הופכים את ישראל למדינה טרנדית ברשתות

פאנל הסיפור של הסטורי / צילום: איל יצהר
פאנל הסיפור של הסטורי / צילום: איל יצהר

מה התפקיד של הדיגיטל בעולמות התיירות? עד כמה הסטורי שעולה לאינסטגרם או הסרטון בטיקטוק, יכולים להשפיע על התיירים שיגיעו לישראל ועל המעמד שלנו בעולם? בפאנל בהנחיית מיכל רז חיימוביץ', כתבת התיירות של גלובס, בוועידת הנדל"ן של ישראל, שוחחו שרה סלנסקי, מנהלת אגף בכיר חו"ל במנהל השיווק במשרד התיירות, ג'ואנה לנדאו, מנכ"לית ומייסדת Vibe Israel, דנה גלבוע, בלוגרית טיולים ומומחית לשיווק ברשתות החברתיות, וגם ד"ר ערן כתר, יועץ וחוקר תיירות, המחלקה לניהול תיירות ומלונאות, המכללה האקדמית כנרת.

לדברי סלנסקי, "גם לפני מגפת הקורונה, הדיגיטל מהווה פלטפורמה מאוד מרכזית. אם בעבר היינו מפרסמים בטלוויזיה ובמדיה המסורתית בצורה כללית, והדיגיטל עוזר לנו לעשות מיקרו טרגטינג, לצד התאמת המסרים. האפשרות להביא את המסר הנכון לצרכן הנכון. זה מה שאנחנו מנסים לעשות". סלנסקי מצביעה שמהשנה, הפרסום הוא רק בדיגיטל. יש לנו גמישות מלא ביכולת בדיגיטל לשנות תקציבים. "הדיגיטל נותן לנו את הפלטפורמה הכי נוחה לעבודה". יש למשרד התיירות אתרים שונים גם בתחומי עניין שונים ורשתות חברתיות שונות, גם במדינות עצמן לפי מה שטרנדי בצורה מקומית. "יש לנו מיליוני עוקבים בדפים האלו, אנחנו מפרסמים אירועים מיוחדים שיש בישראל, חגים, יום הבירה. ועוד. הרעיון הוא לייצר מוטיבציות נוספות לתייר", אומרת.

ד"ר כתר מציג נתונים, כמו בשנת 2019 שיעור האירופיים שהזמינו את מוצרי החופש שלהם באונליין בדיגיטל עומד על 50%. "הקורונה היוותה קפיצה דיגיטלית, מי שלא ידע להזמין קניות באינטרנט למד. כל חוויות החיים של אנשים עברו לאינטרנט. ההערכה היא שבקיץ הקרוב כ-80% ממוצרי התיירות יוזמנו בדיגיטל, קפיצה של כמעט 50%. זה מאוד משמעותי". הוא מצביע על כך שהמשתמשים הצעירים מחפשים את האותנטיות, מכיוון שהם מורגלים בפרסום ומנהלים קרב מוחות מול המפרמים. "לצד זאת, יש את המשתמשים עם הגילים המבוגרים יותר, הם יותר סבלניים ופחות ציניים, להם יש יותר משך זמן בשהות מול פוסטים", כך אמר.

הוא מחדד את הגישה שלו כיום. "צריכים לזכור שהגולשים נמצאים ב-360 מעלות של אינטרנט, זה לא רק רשת חברתית או בכלי של גוגל. אנחנו כמפרסמים יכולים במקרה לחפש את המחט מתחת לפנס, משמע מה שאנחנו מכירים ויודעים. חשוב להבין שהתיירים לא נמצאים בהכרח במקומות שאנחנו מכירים. עסק התיירות שיידע להיות ב-360 מעלות איפה שנמצא התייר, זה העסק שינצח", אמר.

יש את עולם המשפיענים להיות כלי שווק ראשון במעלה. מה זה עושה באמת? זה מיליוני חשיפות?
לנדאו מחזקת את השאלה. "מדובר במיליארד חשיפות חיוביות על ישראל. התיירות ללא ספק יכולה לתרום לתדמית של ישראל, זו הדרך הכי יעילה זה להתחבר לאותנטיות. כשהסתכלתי על הסטורי של דנה הבוקר (אחת ממשתתפות הפאנל, נ.ט) ראיתי חוויה מאוד קרובה ואותנטית, העבודה עם משפיענים זה חוד החנית של השימוש בדיגיטל. זה עולה כסף, אבל לא הרבה. יש פה עם מה לעבוד, ואנחנו חייבים להבין שאני מסתכלת על זה על התדמית בישראל בעולם, ואני חושבת שאנחנו יכולים להיות פרו אקטיביים בעיצוב התדמית של ישראל. הדבר זה לא רק הסברה, זה לא רק לדבר על המדיניות הישראלית, אלא להראות מי אנחנו. להראות למה שיהיה מעניין למישהו לבוא ולהתחבר עליהו. ברור שזה דרך תיירות הכי קלה, אבל ישראל לא יכולה להוביל את המיתוג שלה בעזרת תיירות כי אזור קונפליקט, אבל זה יכול לעזור", כך לנדאו.

דנה, בלוגרית בעצמה, בעלת 40 אלף עוקבים עם כוח אדיר בידיים. "העוקבים שלי וישראלים וכל קהילת של הבלוגרים של הטיולים בארץ, הם מחפשים לראות את מעבר. זה לא רק את החדר והלובי, אלא כשמגיעים יעד, הם רוצים לראות מה יש מסביב. איפה הם יכולים לטייל באזור, איך בתחושת הביטחון. זו השאלה שאני מקבלת תמיד בירושלים או עכשיו גם בעכו. כשאני מראה שאני הולכת ברחוב וזה בסדר ולא מאיים כמו בתקשורת, אני לא באה עם משלחת, אלא בנאדם כמוהם, הולכת בעכו ומרגישה בתחושת ביטחון. וזה נותן להם לקבל יכולת החלטה לגבי היעד הבא, בתוך הסושיאל, הם מקבלים את החוויה של לאן לנסוע", כך דנה.

הדרך לחיזוק התיירות: סטוריטלינג

בתוך עולמות הסושיאל והתיירות, יש תחרות קשה. סלנסקי הסבירה כי המשפיענים זה הכי קרוב להמלצות מפה לאוזן. "זו המלצה הכי בטוחה שאנשים מקבלים החלטות לפי המלצה של אנשים. אנו מנסים לאתר את אלה שהקהילה שלהם הכי קרובה לתייר הישראלי. אני מניחה שמשפיען לא ישתף פעלה עם ישראל אם זה לא מתאים לו. אנחנו מחפשים את האנשים שהקהילה שלהם מעורבת. הסיפור אנחנו יודעים לספר, היכולת להביא בשטח גאוגרפי סיפורים מאוד מגוונים, ברגע שהם מגיעים לפה, אנחנו תמיד מקבלים הרבה יותר חשיפות וסיפורים", כך אמרה.

האם נרדמנו בשמירה בשנים האחרונות?
לנדאו: "בין 2020-2021 היו מספרי חילופי ממשל ולא היה תקציב. היכולת שלנו להתחרות מול כל המדינות האחרות הייתה נמוכה, ומדינת ישראל הייתה סגורה. ההתמחות שלי היא מיתוג מדינות. בהשוואה לסופר, על המדף יש הרבה אפשרויות, והסיפור הכי משמעותי, זה איך אנחנו יכולים לבלוט, איך דווקא בוחרים את המוצר שלנו. והדרך לעשות את זה היא בעזרת סטוריטלינג", לדבריה. לנדאו מצביעה כי במדינות השונות שהתמקדו בהן, אין לצעירים שם באמת תפיסה על ישראל חוץ מזה שאנחנו מדינת היהודים ושיש בה הרבה דת. "לישראל יש את כל מה שצריך כדי לייצר מוצר מאוד תיירותי. מוצר שהוא אטרקטיבי לדור ה-z ולפניו. אנחנו לא עושים דברים בדיגיטל, יש נרטיב אחר על ישראל, הנרטיב הזה הוא אקטיבי, ואנחנו נרדמים בשמירה וזה שאלה של סדרי עדיפויות".

דיברנו מקודם על אותנטיות, אנחנו הופכים לחשדניים באמת איך מנתבים את השיח סביב החשדנות הזו?
כבלוגרית, דנה משתפת על האותנטיות מהצד שלה. "לא צריך לפחד לדבר על דברים מסוימים, כשאני רואה בלוגרים בחול הם מקבלים הודעות נאצה. כי לפחות מה שאני ראיתי בטיקטוק, מספיק שיש איזה ייצוג של ישראל והם יכולים לקבל תגובות נאצה ובלאגנים שלמים שם. אסור לפחד לדבר על דברים מסוימים. להראות את הדברים כפי שהם", כך דנה. סלנסקי אמרה כי "אנו מנסים לספר את הסיפורים של ישראל, את המגוון. זה חשש שעולה עם כל מי שעולה לישראל ולא רק משפיענים. אנחנו עוזרים להם להתמודד עם זה כדי שהחוויה שלהם תהיה עוצמתית. זה יכול להיות בשוליים התגובות האלו, ואנחנו יודעים ברגע שתייר מגיע לישראל העוצמה החווייתית מאוד גדולה שהיא מגשרת על כל הדברים האלו. ברגע הם פה ויש תחושה של ביטחון עצמי", כך לדבריה.

ד"ר כתר חושב שהאותנטיות לא יכולה לבוא מבית. "הסיפור האותנטי ביותר הוא הסיפור שלא אתם סיפרתם. איך התייר שפה, הופך למשפיען לשגריר של רצון טוב ואם אנחנו חושבים על המקום שמתאים לסלפי ולהזדמנות המתאימה ביותר, על ה-wifi ועל ההאטגים. צריך להדריך את התיירים כך". לנדאו חתמה את הפאנל ואמרה: "התפקיד שלנו להפסיק לחשוש. וללכת עם זה בכל הכוח. ישראל מוצר תיירותי מעולה והעולם מעוניין".

***גילוי מלא: בשיתוף עיריית עכו, החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת בע"מ ומשרד התיירות

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי