גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הותרו לפרסום שמותיהם של החשודים שנעצרו בפרשת ההונאה הבינלאומית

נחשף שמם של החשודים המרכזיים בפרשת ההונאה הבינלאומית, שנחקרה בשנה וחצי האחרונות בישראל, אירופה, יפן ותאילנד ● מעצרם של כהן וצור הוארך בבית משפט השלום בראשון לציון

בניין להב 433 בלוד / צילום: שלומי יוסף
בניין להב 433 בלוד / צילום: שלומי יוסף

מעצרם של החשודים המרכזיים עדי כהן (60) וגבע צור (70) בפרשיית ההונאה הבינלאומית הוארך בבית משפט השלום בראשון לציון. מדובר בפרשה חובקת עולם שנחקרה בשנה וחצי האחרונות בישראל, אירופה, יפן ותאילנד במסגרתה השקיעו אנשי עסקים מוכרים במשק במיזם טכנולוגי שאפתני.

הפרשה נחשפה על ידי העיתונאי עמיר קורץ בכלכליסט בדצמבר 2020.

על פי החשד כהן יחד עם צור, בנו של הרמטכ"ל השישי של ישראל, הונו 35 משקיעים מהם נטלו כ-120 מיליון שקל עבור פיתוח טכנולוגי חדשני של מתכת קלה בעל פוטנציאל רווח גבוה, אך בפועל היה מדובר בסיפור בדוי לחלוטין ששימש לפיתוי המשקיעים והכספים לא שימשו למטרת ההשקעה. בפני המשקיעים נטען כי הפיתוח ישולב בתעשיית ההייטק והאנרגיה וצפוי להימכר לטויוטה וסוני. בין העצורים גם עמיר כהן, אחיו של החשוד המרכזי עדי. מעצרו הוארך למשך שלושה ימים. עמיר היה רשום כבעלים של החברות שפתח עדי ושימשו לפי החשד לביצוע ההונאה. עו"ד ערן שחם שביט טען בדיון כי עמיר קרוב להיות קורבן עבירה ולא מחולל העבירה. לטענתו, עמיר ביקש להעביר את המניות בחברה ממנו ולא ידע על המרמה. 

לפי החשד, הכספים הועברו באמצעות חברות קש שהקימו החשודים, בארץ ובחו"ל לחשבונות בנק שונים, הלבינו אותם ועשו בהם שימוש לצרכיהם הפרטיים . העבירות המרכזיות הנחקרות הן מרמה בנסיבות מחמירות, שיבוש הליכי חקירה, גניבה בידי מורשה, זיוף, עבירות מס עבירות על חוק איסור הלבנת הון.

המשטרה: כהן הוא החשוד המרכזי

החקירה הסמויה התנהלה מאז אוקטובר 2020 בליווי רשות המסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ופרקליטות מיסוי וכלכלה ת"א והיום (ב') ב-6 בבוקר נעצרו החשודים בביתם. החשודים הובאו לבית המשפט ומעצרם הוארך. השופט טל ענר האריך את מעצרו של עדי כהן ב-7 ימים וקבע כי יש חשד סביר כי כהן "פעל בשיטות הונאה מחוכמות. בעל כישורים להשפיע על הזולת ולתמרנו". המשטרה רואה בכהן את החשוד המרכזי "בלעדיו שום דבר לא היה קורה". חוקרת יאח"ה טענה בדיון כי מדובר ב"פרשיית הונאה מורכבת, מסועפת, חובקת עולם" וכי כהן הוא "הראש והיזם של פלטפורמת ההונאה. יצר והפעיל את המיזם השקרי יחד עם אחרים לאורך תקופה ארוכה. מאופי העבירות, תחכומן, היקפן יש חשש לשיבוש הליכי משפט".

עו"ד ארז אלוש ממשרדו של עדי כרמלי המייצג את כהן טען כי כהן יצא ליפן למעלה מ-40 פעמים, המשטרה יודעת על החשדות מזה שנתיים ואין חשש לשיבוש. עוה"ד יובל ששון ונחשון שוחט ממשרד מיתר המייצגים את גבע צור טענו כי המשטרה מנעה ממנו מלהתייעץ עם עו"ד למרות שביקש. המשטרה הציגה בפני השופט מזכר בעניין וסירבה לפרט בפני הסנגורים. צור טוען כי היה קורבן למיזם העברייני ולא ידע שמדובר בהונאה.

השופט האריך את מעצרו של צור ב-7 ימים וקבע כי טענתו של צור כי לא ידע על המיזם העברייני לא מתיישבת עם חומר החקירה, בוודאי ברמה של חשד סביר. השופט הורה למשטרה לאפשר לצור להיוועץ בעו"ד בהקדם האפשרי.

כהן וצור עבדו יחד במשך עשרות שנים. לפי החשד, הם הקימו בשנת 2015 את חברת א.מ. חומרים מתקדמים באמצעותה קיבלו את כספי ההשקעה. כהן הקים חברה יפנית עם אדם ששימש כ"קוף" ונטען בפני המשקיעים כי החברה היפנית התקשרה עם סוני וטויוטה לקניית הפיתוח הטכנולוגי. צור היה אחראי על גיוס המשקיעים וניהול החברות.

בין המשקיעים אנשי עסקים בולטים במשק בתחום ההייטק, קרנות הון סיכון ויוצאי צבא. בהם ד"ר גדעון שיכמן יוצא מעבדות IBM החתום על מספר חברות סטארט אפ, אסף לפידות, יזם הייטק ובנו של מפקד חיל האוויר לשעבר עמוס לפידות, זוהר גילון, משקיע אנג'ל מוכר מזה שלושה עשורים ומשקיעים נוספים.

כהן וצור הוכרזו פושטי רגל

המשקיע שהגיש את התלונה במשטרה באוקטובר 2020 הוא ד"ר גדעון (גידי) שיכמן המיוצג על ידי עוה"ד איתן ארז ומור בן שושן, השקיע במיזם חצי מיליון שקל והיה בין ראשוני המשקיעים. שיכמן אמר היום לגלובס כי מה שגרם לו להאמין לכהן היה "שילוב של שרמנטיות, קסם, יכולת וורבלית וטכנית של עדי כהן. הוא למד את החומר. הציג מצגות והסביר בצורה משכנעת". שיכמן הוסיף כי כהן נראה כ"המלח הארץ. חביב. נחמד. צנוע. ללא רגש או אמפטיה. הם מטילים את האשמה על כולם". לדבריו, גבע בנה מערך הונאת פונזי שבה לווה מאנשים כספים, תחת הבטחה לריבית של 18% והפיל 160 מלווים. חייבים לעצור אותם. שהם לא ימשיכו לפעול במרחב הציבורי. הם יזיקו. צור לקח הלוואות מאנשי קשיי יום בהם פנסיונרים מאנשים שלקחו את כל כספם".

כאשר הדירקטורים בחברה תפסו את כהן, הוא הסכים להחזיר להם את כספם. לאחר שלא עמד במועד עליו הוסכם, בית המשפט נתן פסק דין בשנת 2020 לפיו כהן חויב להחזיר למשקיעים 150 מיליון שקל. כהן הגיש בקשה לביטול פסק הדין וההליך עדיין מתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

כהן וצור הוכרזו פושטי רגל ומונו להם נאמנים מטעם בית המשפט. חלק מהחקירה מתמקדת בחשד להונאת נושים ועבירות על חוק חדלות פירעון. חוקרי היחידה הארצית לחקירות של הממונה על חדלות פירעון במשרד המשפטים בודקים חשד לפיו השניים פעלו בצורה מתוחכמת ולאורך זמן, להעלמת נכסים והסתרתם מבית המשפט ומהנושים. תוך שימוש בחברות קש וצדדים שלישיים .

כהן הוא אב ל-5, מתגורר בקיסריה בווילה שכורה ואספן מכוניות. במסגרת ההליך האזרחי טען כהן בשנת 2020 כי בשלושת העשורים האחרונים הוא עוסק בתחום "חומרים מכוונים ומיוחדים ובפיתוח תהליכי ייצור וטיפול ייחודיים ולא שגרתיים". לטענתו הוא התמקצע בתחום הטורבינות, חומרים לייצור מיסבים, חומרים לייצור רכב, תעופה, חלל ופיתח תהליכי ייצור במגוון חומרים "מיקרו גבישים". לטענתו בין הלקוחות שנהנו מהפיתוחים חברות פז'ו וסיטרואן, התעשייה האווירית, מפעלי הצוללות בגרמניה, רפאל ועוד.

המשקיע אסף לפידות העיד במסגרת ההליך האזרחי באוגוסט 2020 על ההסכם שנחתם לפיו כהן יחזיר 150 מיליון שקל. "הפגישה היתה אחרי חצי שנה של חקירות בישראל, אירופה, יפן ותאילנד. בחצי שנה הזאת גיליתי שבוצעה אחת ההונאות הגדולות שנעשו. אני בעצמי נסעתי ליפן פעמיים כדי לחקור את זה וגיליתי ש-PY (החברה היפנית, נ"ש) זה מחסן".

לפידות הוסיף בעדותו כי התעמת עם כהן וניסה לפתור זאת מולו. "עד לא מזמן האמנתי שעדי כהן יחזיר את הכסף. במשך חודשים אנו עובדים על חתימת ההסכמים. אני זה שהרגיע לאורך חודשים את כל המשקיעים שאיבדו את כספם כדי שעדי ייסע במכונית מסוג מייבאך מושקעת שיש רק 4 מכוניות כאלה בארץ".

***חזקת החפות: החקירה נגד עדי כהן גבע צור ממשיכה להתנהל. הם לא הורשעו ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק