גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אושרה מסילת הרכבת לקריית שמונה: למה התחנה תיבנה מחוץ לעיר

התוכנית למסילת רכבת בין כרמיאל לקריית שמונה, בעלות של כ־12 מיליארד שקל, אושרה להפקדה • מומחים מבקרים בחריפות את קידום תחנות הרכבת מחוץ למרחבים העירוניים • ראש העיר: "יהיה פיתוח עתידי מסביב לתחנה"

קריית שמונה / צילום: Shutterstock
קריית שמונה / צילום: Shutterstock

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון אישרה להפקדה את התוכנית להקמת מסילת הרכבת בין כרמיאל לקריית שמונה. התוכנית מקודמת על ידי חברת נתיבי ישראל. התחנה הצפונית ביותר של הקו תמוקם בקריית שמונה. תחנות נוספות בקו יהיו תחנת צח"ר (צפת, חצור הגלילית וראש פינה) ותחנה בכרמיאל באזור התעשייה במזרח העיר.

● העימות ברכבת מתחמם, רשות החברות מאבדת שליטה והמצב רק יחמיר עד הבחירות 
● מרב מיכאלי מוכנה לחטוף ביקורת, העיקר שיזכרו אותה כשרה משמעותית

בערים אירופאיות, גם קטנות מאוד, תחנת הרכבת ממוקמת בדרך כלל במרכז העירוני ההיסטורי והשוקק. ברבים ממקומות אלו הרכבת שהוקמה לפני עשרות או מאות שנים יצרה סביבה בנייה רוויה, צפופה ומעורבת בשימושים שונים שמרחק ההליכה הקצר מהם אל הרכבת תרם באופן משמעותי לחוזק הכלכלי באזור. ואולם, תחנות הרכבת שהקימה מדינת ישראל ממוקמות ברובן מחוץ לערים, בשטחים הפתוחים, בדופן העיר ומוקפות במגרשי חניה עצומים. תכנון זה עוין את הולכי הרגל ואת משתמשי התחבורה הציבורית.

"בית קברות למכוניות"

תחנת צח"ר ממוקמת מחוץ למרחב העירוני והיא תהיה צמודת דופן למע"ר מתוכנן, תחנת כרמיאל קרובה רק לאזור תעסוקה שייבנה בפאתי העיר, והתחנה בקריית שמונה תיבנה בשול העיר ולא במרכזה, סביבה מגרש עצום שיכיל 950 מקומות חניה.

בישראל מקדם המילוי הוא 1.2 נוסעים ברכב פרטי ובכל רכבת יכולים לנסוע 1,000 נוסעים - כך שהשטח העצום שמוקדש למכוניות יספיק כדי למלא קצת יותר מרכבת אחת. וכך, ההגעה לתחנת הרכבת שתיבנה בסכומי עתק, אם תתוקצב, תהיה נגישה גם הפעם רק למשתמשי הרכב הפרטי שייתכן שחלקם יעדיפו להמשיך בנסיעה ברכבם ולא להשאיר אותו בחניה שתתמלא במהרה. משתמשי התחבורה הציבורית יאלצו לעלות על אוטובוס, שבשל התכנון העירוני יבצע נסיעת "ספגטי" ברחובות עד שיגיע לתחנת הרכבת.

לדברי ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, לעיר יש תוכנית אסטרטגית שמבססת אזור תעסוקה סביב תחנת הרכבת העתידית. לדבריו, "מרכז העיר לא מוגדר לפי מה שהיסטורית קבעו שהוא המרכז אלא לפי הפיתוח העתידי".

ואולם, לעמדתם של מומחים יש קושי בשאיפה "להזיז" את מרכז העיר ההיסטורי שסביבו העיר התפתחה. אלה אלכסנדרי, מנכ"לית עמותת מרחב - התנועה לעירוניות בישראל, מסבירה כי "אנחנו ממשיכים להקים תחנות במקום שקל ולא במקום שנכון בלב העיר. תחנה בשולי העיר מייצרת בית קברות למכוניות ונזק לעשרות שנים, תוך בזבוז שטח וכסף".

המתכננת יעל דורי מארגון אדם טבע ודין מצביעה על בעיה נוספת: "התחנות מתוכננות רק ביישובים יהודים, למרות יישובים ערבים גדולים הקיימים באזור. האם זו חזרה על טעות של הרכבת לכרמיאל - שלא עוצרת בגוש הגדול של דיר אלאסד, בעאנה ועילבון?". לדברי דורי, קידום תחבורת אוטובוסים מהירה ויעילה או רכבת קלה יכלו להיות פתרונות טובים יותר.

"הרכבת הזאת מיותרת", חורץ פרופ' ערן פייטלסון מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית, "מדובר בעיר של 26 אלף תושבים ועל רכבת שניתן להחליף אותה בתחבורה ציבורית איכותית. ייתכן שמיון קדמי דחוף יותר לקריית שמונה או אולי שדרוג של מערכת החינוך ותמריצי תעסוקה וליצור מצב שלא צריך לנסוע לצפת לכל דבר. אגב, הרכבת יכולה לא רק להביא אנשים לקריית שמונה, היא עלולה גם לשאוב ממנה אנשים ופעילות כלכלית ולא ראיתי בחינה כלכלית בנושא הזה".

 

"צורך לאומי שיגורו פה"

שטרן דוחה את הטיעונים האלו. "בוא נעצור את הקו בגדרה, למה צריך פריפריה?", הוא שואל. "אנחנו לא רק בשיקולים של כסף. אנשים גרים פה ויש צורך לאומי שיגורו פה. זה מה ששומר על גבולות המדינה וצריך לתת להם להיות מחוברים, זה משפר את השירותים ואת העסקים".

אמר בור, כלכלן במשרד התחבורה בבריטניה: "זה לא מופרך שישראל תרצה לתת שירות רכבתי טוב לכל קצוות הארץ, ולממשלה יש זכות לקדם פרויקטים גם משיקולים אסטרטגיים ולא רק משיקולי עלות תועלת. אבל החישובים, אופן הבחירה והאלטרנטיבות חייבים להיות שקופים למשלמי המסים וכאן לישראל יש עוד דרך ארוכה. רוב קווי הרכבת, בטח באזורים פריפריאליים, לא מכניסים כסף למדינה - אבל יש תועלות כלכליות אחרות כמו חיסכון בזמן, פיתוח כלכלי, חיסכון בזיהום אוויר ועוד. כשממקמים תחנת רכבת במרכז העיר יש יותר ודאות לגבי התועלות שיתקבלו מהקו מאשר מתחנה שמתחשבת בפיתוח עתידי".

תגובות: "גישה לאזור"

משרד התחבורה מסר בתגובה כי "תחנת קריית שמונה תוכננה במרחב העירוני שמקדמת רמ"י, במטרה לשמור על ערכים סביבתיים בהם פארק קק"ל שנמצא בלב העיר. מאחר ומדובר בתחנה אזורית, מיקומה יאפשר גישה נוחה גם ליישובי האזור. תחנת צח"ר ממוקמת כחלק מהמע"ר החדש שנבנה בחצור הגלילית, ועל צומת המאפשר גישה נוחה ויעילה ליישובי רמת הגולן וליישובים נוספים".

מחברת נתיבי ישראל נמסר: "כל התחנות תוקמנה בראייה אסטרטגית עתידית לפיתוח ובינוי סביב התחנות תוך שילוב של מסחר, תעסוקה ומגורים".

עוד כתבות

צביעת הנת''צ החדש בנתיבי איילון / צילום: באדיבות נתיבי איילון

על חשבון כלי רכב פרטיים: נתיבי העדפה חדשים יסומנו בגוש דן

עיריית ת"א ומשרד התחבורה קרובים לסיכום על הכשרת 5 ק"מ של נתיבים לתחבורה ציבורית בחודשים הקרובים, שיבוצעו בין-לילה ● נתיבים דומים מתוכננים גם בבת ים ובראשון לציון ● גם בכביש 1 יסומן נתיב, אך האכיפה בו שנויה במחלוקת

בית משפט השלום בחיפה / צילום: פאול אורלייב

עלילות השופטת מעין צור: יזמה ארבעה הליכים משפטיים פרטיים והפסידה בכולם

מקרה כזה לא רואים כל יום: שופטת מכהנת, זו שבסמכותה להכריע בפסקי דין, הפסידה בארבעה הליכים משפטיים תוך מספר חודשים ספורים ● אם זה לא מספיק, השופטת צור ניסתה לכאורה להתחמק מתשלום אגרה, ואף ננזפה ע"י המפקחת על רישום מקרקעין

מה יותר חשוב בראיון עבודה: המסר המילולי או שפת הגוף / צילום: Shutterstock

מה יותר חשוב בראיון עבודה: המסר המילולי או שפת הגוף

האם לשניות הראשונות בראיון העבודה יש השפעה מכרעת על התוצאה? לא בהכרח - התנאי הראשון להצלחה הוא הידע והניסיון הדרושים

בורסת ת''א / צילום: שלומי יוסף

העליות בבורסה התחזקו בסיום; סלקום צנחה ב-6.3%, מג'יק ב-7.3%

מדד ת"א 35 רשם עלייה של 0.9%. ת"א 90 טיפס ב-0.8% ומדד ת"א מניב חו"ל בלט בעלייה של 2.8% ● דוחות רבים זרמו לבורסה: פרטנר, אל על, דיסקונט וישראכרט כבר פרסמו תוצאות

שלישיית מה קשור בקמפיין אלקטרה / צילום: צילום מסך

מותג המזגנים ויתר על פרזנטור מוכר, לעג לפרזנטורים האחרים - ונשאר בחוץ

בקיץ הישראלי החם שלוש חברות המזגנים טורנדו, אלקטרה ותדיראן מגיעות לתודעת הצופים אבל הייסנס נותר בחוץ - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המושקעת ביותר שייכת למותג הסלולר wecom שגייס את אנה זק, אולם היא נותרה מחוץ למדד

ח''כ יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מסתמן: שינוי דרמטי בעשירייה הפותחת של הליכוד; יריב לוין בראש

לפי ספירת הקולות עד כה (כ-50%), את המקום הראשון כבש ח"כ יריב לוין, ואחריו אלי כהן, יואב גלנט, דודי אמסלם ואמיר אוחנה, שיחד עם נתניהו בראש – הם החמישייה הפותחת החדשה של הליכוד שמחליפים את נבחרי פריימריז 2019

חברים בקהילה הלהט''בית, אשר רואים בהורותו המוכרת של ההורה הלא ביולוגי כ''הורות על תנאי'' / צילום: Shutterstock, fizkes

בית המשפט העליון קבע: פרידה אינה מצדיקה שלילת זכויות מהורה לא ביולוגי

מדאיג לראות כי מי שמערער את הלגיטימיות של הורות לא ביולוגית הם דווקא חברים בקהילה הלהט"בית, שרואים בהורותו המוכרת של ההורה הלא ביולוגי כ"הורות על-תנאי", שניתן להפקיעה במקרה של פרידה ● לאחרונה ניתנה שורת פסקי דין העוסקים בניסיונות של ההורה הביולוגי לבטל את זכויות ההורות של בן זוגו לשעבר, מה שמעיד כי מדובר בתופעה רחבת-היקף

שר הביטחון גנץ פונה אל ספסלי האופוזיציה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הציבור תומך בשינוי דרמטי בנושאי דת ומדינה, אלה הסיבות שלא מאפשרות אותו

רוב מובהק בציבור היהודי תומך בנישואים אזרחיים, בתחבורה ציבורית בשבת ובביטול מונופול הכשרות של הרבנות, כך לפי סקר שנערך באוניברסיטת רייכמן ● אלא שנוסף לכוח של המפלגות החרדיות כלשון מאזניים, שינוי כזה הוא יקר וקשה למערכת והחלופות מורידות לחץ ומונעות שינוי

בריאן דיז, ראש המועצה הלאומית לכלכלה בבית הלבן, ואליזבת' דור, סמנכ''לית בכירה ב-Whirlpool באירוע קידום חקיקה לייצור מקומי / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

בניסיון להתמודד עם סין ומשבר האקלים, בארה"ב שואפים להחליף מדיניות כלכלית

בשנים האחרונות גוברות בארה"ב הקריאות לאמץ מדיניות כלכלית שתשפר את הייצור המקומי ותתמודד עם חולשות במודל הנוכחי ● מהתחדשות בדיור ובתחבורה ועד ניסיון להחזיר ליבשת מפעלי תעשייה שעברו אל מעבר לים, בארה"ב מנסים לאמץ מדיניות תעשייתית חדשה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Mary F. Calvert

קרב האינפלציה של הפדרל ריזרב רחוק מניצחון

המפתח המרכזי למניעת סחרחרת מחירים ושכר נמצא בשוק התעסוקה, וכאן אין שום דבר שמניח את דעתו של הפדרל ריזרב – לפחות בינתיים ● הבנק המרכזי של ארה"ב יצטרך ככל הנראה לראות סימנים להקלה בשוק התעסוקה לפני שיאט את מבצע העלאות הריבית

3 יזמים מספרים על החיים בצל המשבר / אילוסטרציה: גלובס

"שיחות הפיטורים היו נוראיות, לא יכולתי לזוז": 3 יזמי הייטק מספרים על קשיי המשבר

המשבר בהייטק וגל הפיטורים שבא בעקבותיו מובילים לחוסר ודאות בקרב עובדי הענף ● אלא שגם המנהלים שלהם, שעד לפני חודשים בודדים התרברבו בהכנסות גבוהות ורווחי עתק, נאלצים להתמודד עם השינוי הדרמטי ● שלושה יזמים, שסירבו להיחשף בשמם ובחרו להתראיין באופן אנונימי, מספרים לגלובס כיצד המשבר משפיע על מצבם הנפשי

המרכז לדרכונים זמניים, סמוך לקניון איילון בבני ברק, במאי השנה / צילום: שלומי יוסף

עובדים גויסו ולשכות חדשות נפתחו, אז למה עדיין צריך לחכות חודשים לדרכון חדש?

שרת הפנים איילת שקד הבטיחה בפברואר האחרון לפתור את משבר הדרכונים "בשבועות הקרובים" ● אבל חצי שנה אחר-כך, בדיקת גלובס מעלה כי התורים ללשכות עדיין ארוכים: 6 חודשים בתל אביב וירושלים, 4 חודשים בבאר שבע וכמעט חמישה חודשים בחיפה

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בניו יורק ביום רביעי / צילום: Associated Press, Yuki Iwamura

ה-FBI נגד טראמפ: הימין האמריקאי מצופף שורות ולא מתכוון לוותר

הפשיטה הדרמטית על מועדון הגולף של טראמפ והפריצה לכספת שלו הפתיעו אפילו את הבית הלבן ● ארה"ב נמצאת בעיצומה של מערכת בחירות שתכריע איזה מפלגה תשלוט בקונגרס מנובמבר ● כמה רפובליקאים מאיימים לטהר את מש' המשפטים וה-FBI כשיעלו לשלטון

בנימין נתניהו. מבקש לבטל את כתב האישום נגדו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אחרי בני הזוג אלוביץ': גם נתניהו מבקש לבטל את כתב האישום נגדו

עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, מבקש להצטרף לבקשת בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' לביטול האישומים נגדם בשל "הגנה מן הצדק", ובכוונתו להגיש בקשה מפורטת

שמרית לב וגיתית להב, מייסדות ומנכ״ליות משותפות של Sweet Victory / צילום: עידו לביא

היזמיות שפיתחו מסטיק המסייע להפחית את צריכת המזונות המתוקים: "הרגולציה מאתגרת, לא רק בישראל"

שמרית לב וגיתית להב, תושבות רמת ישי ● מייסדות ומנכ״ליות משותפות של Sweet Victory ● "ההתחלה הייתה ללא תקציב. ככל שהתקדמנו, הבנק המלווה נתן בנו אמון והעמיד לנו אשראי כפי הנדרש" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

סניף שופרסל / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

רשות ניירות ערך החלה בבדיקה בחשד לאי-סדרים ברשת שופרסל

אי-הסדרים קשורים ככל הנראה לחשד כי ברשת העבירו כספים מפעילות המזון, שהיא הרווחית ביותר עבור שופרסל, לפעילות הנון-פוד, בעיקר לרשת הפארם Be

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

האם הירידה במחירי הפירות והירקות היא בזכות הרפורמה בחקלאות?

הרפורמה בחקלאות עשויה להוביל להורדת מחירים. האם היא כבר עושה זאת? ● המשרוקית של גלובס

מור בית השקעות / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מור זינק לצמרת במהירות מטורפת. מה יקרה לו עכשיו?

בתוך שלוש שנים בלבד הפך מור מבית השקעות קטן, משפחתי ונישתי למפלצת קופות גמל שמובילה בתשואות ושואבת לקוחות מכל המתחרים ● בזמן הזה זינק שווי הנכסים שהוא מנהל ב–250% ● איך הוא עשה את זה, ולמה בשוק טוענים שמקורן של התוצאות הפנומנליות בטריקים שלא יצליח לשחזר

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בשוקי אסיה; מדד ניקיי מזנק בקרוב ל-2.5%

מדד ניקיי ביפן חזר למסחר לאחר יום חופשה ומזנק, ירידות קלות בשנגחאי ואוסטרליה ● מחירי הנפט יורדים בכ-0.3% ● מניית סופטבנק מזנקת לאחר שבנק ההשקעות הפחית החזקות בחברת המסחר המקוון עליבאבא ● המסחר בוול סטריט אמש ננעל במגמה מעורבת, נאסד"ק מחק 0.6% מערכו

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: באדיבות ישראכרט

ההסכם עם הפועלים כבר בא לידי ביטוי בדוחות ישראכרט: הכפילה את התשלום לבנקים ברבעון השני

חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל רשמה רווח של 32 מיליון שקל ברבעון השני, בעיקר נוכח גידול בהעברת הכספים לבנקים וכן בשל בגין גידול בהפרשה לשומות מע"מ בגין שנים קודמות ● החדשות הטובות מבחינת החברה: נמשך הגידול באשראי ובפעילות הכרטיסים, שהביא לצמיחה של 13% בהכנסות