גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהשבי בלבנון לפרויקטים של מחיר למשתכן: חברת הנדל"ן הוותיקה מגייסת חוב ומחירי הדירות נחשפים

עמרם אברהם, אחת מחברות הבנייה הגדולות, הרווחיות והלא מוכרות בישראל, סיימה את השנה החולפת עם רווח של יותר מ־120 מיליון שקל ● החברה, שמקימה דירות בעיקר בערי הפריפריה, מכרה ברבעון הראשון של השנה כ-100 דירות במחיר ממוצע של 2.1 מיליון שקל לדירה

אלון עמרם, יו''ר עמרם אברהם, ופרויקט של החברה בחדרה / צילום: עינת לברון
אלון עמרם, יו''ר עמרם אברהם, ופרויקט של החברה בחדרה / צילום: עינת לברון

הטלטלה בשוקי המניות, לנוכח מגמת העלאות הריבית בעולם בניסיון לבלום את האינפלציה המתפתחת, הובילה לבלימת גל ההנפקות שפקד את הבורסה בת"א בשנים 2020-2021. הירידות בשווקים, ובעיקר יציאת האוויר מבועת מניות הטכנולוגיה שהתפתחה בהם, הובילו לכך שכעשר חברות חדשות בלבד הצליחו להיכנס לבורסה בת"א מתחילת השנה, וגם הן במחירים מקוצצים - כעשירית ממספר החברות שהונפקו בשנת 2021.

ועדיין, מספר חברות טרם ויתרו על כוונותיהן להשלים הנפקה ראשונית של מניות בזמן הקרוב, אם הרגיעה הזמנית בשווקים תאפשר להן להוציא את המהלך לפועל. בין טיוטות התשקיף שהוגשו לאחרונה לבורסה, לקראת מהלך גיוס הון מתוכנן, נמצאת גם זו של חברת הייזום הקבלנית עמרם אברהם, שבונה בעיקר דירות למגורים בערי הפריפריה (בין היתר באילת, באור עקיבא, בפרדס חנה, בטירת הכרמל ועוד).

תוצאות החברה, שהחלה לפעול מחדרה בתחילת שנות ה-80, מלמדות כי מדובר באחת מהרווחיות הגדולות והרווחיות בענף הבנייה בישראל מבין אלו ששמן אינו מוכר לציבור הרחב. 

כך, הרווח הנקי שהציגה עמרם אברהם ברבעון הראשון של 2022 הסתכם ב-120 מיליון שקל (עיקרו רווח הון ממכירת קרקע), והוא ממקם אותה בשורה הראשונה של יזמיות הבנייה למגורים הנסחרות בבורסה בת"א, כאשר גם בשנה החולפת כולה היא הציגה רווח נקי יוצא דופן של כ-123 מיליון שקל. 

מהלך הגיוס של עמרם אברהם, שלפני שנה תכננה לבצע הנפקת מניות לפי שווי שהוערך ב-600-700 מיליון שקל, מעודכן בשלב זה לביצוע של גיוס חוב בלבד - הנפקת אג"ח בהיקף של 150 מיליון שקל. עם זאת, תנאי השוק המשתנים עשויים להוביל את החברה בסופו של דבר לבצע גם הנפקת מניות, והשווי לדברי מקורביה עשוי להיות גבוה בהרבה מאשר בניסיון הקודם, לנוכח השיפור בתוצאות והגידול בהון העצמי.

עלייה של 50% במחיר המכירה של הדירות

נתוני המכירות של עמרם אברהם, מלמדים על עליית המחירים אצלה בשנתיים האחרונות. בשנת 2021 מכרה החברה 568 יחידות דיור, רובן (70%) בשוק החופשי והיתרה באמצעות מחיר למשתכן, כל זאת בתמורה ל-775 מיליון שקל. מהנתון עולה כי המחיר הממוצע לדירה שנמכרה באותה שנה עמד על 1.4 מיליון שקל.

ברבעון הראשון של 2022 המגמה של עליית המחירים הואצה, כך שהחברה מכרה בסיכום אותו רבעון 96 דירות, רובן (71%) בשוק החופשי, והכנסותיה הסתכמו ב-197 מיליון שקל, קרי מחיר ממוצע לדירה של 2.1 מיליון שקל, עלייה של 50%.

ועדיין, כשבוחנים את מחירי הדירות שנמכרו על ידי החברה ברבעון הראשון, מגלים עד כמה הם רחוקים ממה שקורה בגוש דן. כך, חברת אקרו נדל"ן, שהונפקה השנה בבורסה בת"א ובונה דירות בעיקר בתל אביב, דיווחה ברבעון הראשון על מכירת 38 דירות במחיר ממוצע של 5 מיליון שקל לכל דירה.

 

משבוי בלבנון לקבלן ידוע באזור חדרה

עמרם אברהם נוסדה לפני כעשרים שנה על ידי אברהם עמרם המנוח. בשנת 1978, זמן קצר לאחר תחילת מבצע ליטני נשבה עמרם בלבנון, והוחזק במשך שנה בידי ארגוני הפת"ח ואחמד ג'בריל. הוא חזר לישראל בעסקת השבויים עם ארגונו של ג'יבריל ב-1979, והפך לקבלן ידוע באזור חדרה.

החברה החלה את דרכה בבנייה של צמודי קרקע באזור חדרה, וב-2009 ביצעה קפיצת מדרגה כשרכשה קרקעות בשכונת עין הים בחדרה, מידי מפרק חברת חפציבה של בועז יונה. בהמשך, בשנת 2014 נכנסה אברהם עמרם לתחום הקמת פרויקטים של מחיר משתכן, מה שהגדיל את נפח הפעילות שלה להקמת אלפי יחידות דיור.

מהמצגת הנלווית לתשקיף עולה כי החברה, הפועלת הן כיזם והן כקבלן, מעורבת כיום בהקמת פרויקטים הכוללים 1,882 יחידות דיור, שצפויים להיבנות עד לשנת 2024. הללו צפויים לייצר הכנסות של 3 מיליארד שקל, מתוך זה חלקה של החברה 2.3 מיליארד שקל. הרווח הגולמי הצפוי מהקמת אותן דירות נאמד ב-1.1 מיליארד שקל, ומתוכו חלקה של עמרם אברהם 865 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי הצפוי בפרויקטים נאמד ב-37%. נוסף על כך מתכננת עמרם אברהם הקמה של עוד אלפי דירות נוספות, בפרויקטים של בנייה למגורים, התחדשות עירונית ועל גבי עתודות קרקע שונות שברשותה.

עלייה של 210% בהכנסות ב-2021

הדוחות הכספיים של עמרם אברהם מלמדים על צמיחה מהירה בעסקיה. הכנסות החברה בשנת 2021 הסתכמו ב-422 מיליון שקל, עלייה של 210% ביחס לשנת 2020. הודות לשיערוכי נדל"ן שבוצעו בחברה זינק הרווח התפעולי בשיעור של יותר מפי שניים בסיכום השנה שעברה, ל-184 מיליון שקל (גם בנטרול אותם שיערוכים קפץ הרווח התפעולי ב-145% ל-131.5 מיליון שקל). בשורה התחתונה עלה הרווח הנקי ב-113% לעומת 2020, והסתכם כאמור ב-123 מיליון שקל.

 

ברבעון הראשון של 2022 הסתכמו הכנסות החברה ב-409 מיליון שקל, מול הכנסות של 34 מיליון שקל בלבד ברבעון הראשון אשתקד. הרווח התפעולי הרבעוני זינק ל-156 מיליון שקל ברבעון הראשון שחלף, מול 11 מיליון שקל בלבד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות זינק מ-7 מיליון שקל ל-120 מיליון שקל, והסיבה העיקרית לעלייה החדה ברווח מיוחסת למכירת קרקע ברחוב אלכסנדרוני בנתניה ב-295 מיליון שקל, שממנה נבע רווח לפני מס בגובה של 113 מיליון שקל.

לצד פעילות ייזום הדירות מחזיקה עמרם אברהם בנכסים מניבים בשטח של 28.7 אלף מ"ר, והיא מתכננת ומקימה עוד נכסים מניבים בשטח של 214.3 אלף מ"ר. בסך הכול מדובר בקרוב לרבע מיליון מ"ר של שטחי מסחר, משרדים ולוגיסטיקה, בעיקר בצפון הארץ. כמו כן, מקימה החברה 600 חדרי אירוח (מלונאות) בחוף גיא בכנרת ובקיסריה.

סך עלות הפרויקטים המניבים שהיא מקימה נאמד בכחצי מיליארד שקל (חלק החברה). עם סיומם יהיה ברשותה פורטפוליו של 16 נכסים, שניביו לה הכנסות נטו מדמי שכירות (NOI) של 77.2 מיליון שקל בשנה.

ההון העצמי של עמרם אברהם נכון לסוף הרבעון הראשון של 2022 עמד על 522 מיליון שקל, וצפוי ככל הנראה להשתפר משמעותית בשל העסקאות שביצעה מאז סיום הרבעון. מאז שנת 2018 זינק ההון העצמי של החברה בקצב שנתי ממוצע (CAGR) מהיר של כמעט 50%.

את החברה מנהל נועם גרייף, שמונה לתפקיד המנכ"ל בסוף אפריל האחרון, כחודש לפני פרסום טיוטת התשקיף. גרייף שימש בעבר כסמנכ"ל בחברת ישראל קנדה. הוא החליף את אלון עמרם, בנו של מייסד החברה, שמונה לתפקיד יו"ר החברה. אלון ואחיו יורם מחזיקים כיום ב-50% ממניות החברה כל אחד. את גיוס החוב, המתוכנן להתבצע עד אמצע חודש יולי, מובילה חברת החיתום אוריון. לפי שעה לא העמידה עמרם אברהם שיעבודים כנגד החוב.

עוד כתבות

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים