גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באשקלון חולים בסרטן יותר מהממוצע הארצי, אך הממשלה לא טורחת לחקור מדוע

"במחוז אשקלון רואים רמת תחלואה משמעותית במחלות הסרטן באופן יחסי לממוצע הארצי", אמרה ד"ר איזבלה קרקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות, בדיון הוועדה לפניות הציבור בכנסת ● במשרד הבריאות מציינים כי אין להם מנדט לבדוק חשיפה לחומרים מסוכנים שנמצאים באוויר, ומפנים את הזרקור לעבר המשרד להגנת הסביבה - שטוען כי דווקא מדובר באחריות משרד הבריאות

דליפת דלק בקו קצא''א במועצה האזורית חוף אשקלון, לפני כשנה / צילום: המשרד להגנת הסביבה
דליפת דלק בקו קצא''א במועצה האזורית חוף אשקלון, לפני כשנה / צילום: המשרד להגנת הסביבה

תושבי אשקלון התעוררו בחודש אוקטובר 2020 לריחות כבדים של דלק באוויר. רבים מהם התקשו לשהות מחוץ לבית עם חלונות פתוחים, הגיפו את התריסים והסתגרו בבתים, כפי שהורה להם המשרד להגנת הסביבה. עוד באותו בוקר, התברר שהסיבה למפגע הריח, שאף גרם למיחושים פיזיים בקרב התושבים באוזר, הוא דליפה במיכל דלק במתחם קצא"א בעיר. אך לא היה זה המקרה היחיד איתו נאלצו להתמודד התושבים בשנים האחרונות.

המפגע השקוף שגורם ל־400 מקרי מוות בשנה בישראל 
כיל מזהמת את הטבע ולא ברור מי יכול לעצור אותה 

למעשה, מעת לעת מדווחים תושבי אשקלון למוקד העירוני או למוקד המשרד להגנת הסביבה על מטרדי ריח כבדים המלווים את חייהם בעיר, בה ניצבות תשתיות אנרגיה ודלק משמעותיות. בשל תלונות רבות על מטרדי ריח שלטענת התושבים מקורם במתחם קצא"א בעיר, הוועדה לפניות הציבור בכנסת ערכה היום (ב') דיון בנושא, ביוזמתו של ח"כ פרופ' אלון טל. מפגעי ריח אינם רק מטרד המשבש את איכות חיי התושבים - הם עלולים לגרום לתופעות פיזיות ובריאותיות, ולעיתים הם גם מעידים על זיהום אוויר או על ריכוז של חומרים רעילים באזור.

התושבים סיפרו בדיון כי ריחות קשים האופפים את האזור מעת לעת, גורמים לתופעות בריאותיות - מכאבי ראש, דרך עלייה בתחלואה של מחלות נשימתיות בילדים, ואף אשפוז של לפחות שישה תושבים בעקבות אחד האירועים.

"התושבים מרגישים בסכנה ממשית"

"ישנם ימים שמקור הריח גורם לתושבי המקום להסתגר בבתים", כך אומרת לילי קידר, תושבת אשקלון. "אני מתגוררת כתשעה ק"מ מהמוקד של קצא"א ואני עדיין סובלת מהריח החריף, התושבים מרגישים בסכנה ממשית". רונן אלוש, תושב אשקלון הוסיף כי "נודע לנו כי הוכן דוח לפיו אחד מכל ארבעה ילדים בעיר אשקלון נזקק לסיוע נשימתי".

ד"ר איזבלה קרקיס, מנהלת המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית במשרד הבריאות, אמרה בדיון כי "במחוז אשקלון אנחנו רואים רמת תחלואה משמעותית במחלות הסרטן באופן יחסי לממוצע הארצי. אנחנו לא יודעים להגיד האם זה קשור לזיהומי האוויר שמגיעים מחברת קצא"א". מדוע לא ניתן להצביע על חלקן של תעשיות הדלק והתשתיות בעיר במגמות התחלואה? במשרד הבריאות טוענים כי אין להם מנדט לבדוק חשיפה לחומרים מסכנים שנמצאים באוויר והאחריות נמצאת בידי המשרד להגנת הסביבה.

עד כה, לא קיים מחקר מבוסס של המדינה בנושא. במשרד להגנת הסביבה טוענים כי אחריותם היא ניטור ומדידה של רמות זיהום האוויר בסביבה, ובפרט סביב תעשייה שהיא בעלת פוטנציאל ליצירת מפגעים סביבתיים, וכי האחריות לניטור רמות וסוגי תחלואה נתונה בידי משרד הבריאות.

לאחרונה, בדיונים שנערכו בכנסת בנושא זיהום ממפעלי תתעשייה בסמוך לבתי תושבים (נשר ברמלה ובזן בחיפה), אמרה קרקיס כי ריכוזי תחלואת סרטן גבוהים זוהו על ידי משרד הבריאות גם בחיפה, רמלה ולוד.

מדוע לא ניתן להצביע על חלקן של תעשיות הדלק והתשתיות במגמות התחלואה? במשרד הבריאות טוענים כי אין להם מנדט לבדוק חשיפה לחומרים מסוכנים שנמצאים באוויר והאחריות נמצאת בידי המשרד להגנת הסביבה. עד כה, לא קיים מחקר מבוסס של המדינה בנושא. במשרד להגנת הסביבה טוענים כי אחריותם היא ניטור ומדידה של רמות זיהום האוויר בסביבה, ובפרט סביב תעשייה שהיא בעלת פוטנציאל ליצירת מפגעים סביבתיים, וכי האחריות לניטור רמות וסוגי תחלואה נתונה בידי משרד הבריאות.

מעט מאוד כתבי אישום

במשרד להגנת הסביבה טוענים כי בשנים האחרונות התקבלו עשרות תלונות של תושבי אשקלון והסביבה על מטרדי ריח שמקורם במפעלים של חברת קצא"א. מנגד בחברת קצא"א טוענים כי משנת 2020 היו רק ארבעה מקרים של מפגעי ריח באשקלון שקושרו לחברה באופן ודאי, והם מהווים כ-7% מכמות התלונות שהתקבלו. בדומה למקרים אחרים המתרחשים באזורי מגורים הסמוכים למפעלי תעשייה, לעיתים ישנו קושי לקשור בין מפגע ריח לבין מקורו, שכן במרבית המקרים החברות עצמן הן אלו עליהן מוטלת החובה לבדוק את הדברים ולדווח לרגולטור, וכך גם הקשיים בשטח הנוגעים לכיווני הרוח והיעדר תשתיות בדיקה או היקף פקחים מספק בשטח, מקשים על החיבור בין מטרדי הריח ומקור המפגע. בשל הקושי לקשור בין מטרד ריח למפעל מסוים, במשרד להגנת הסביבה העידו היום כי "רק מעט מאוד תיקי אכיפה בנושא התגבשו לכדי כתב אישום".

קושי נוסף נעוץ בחוסר שיתוף הפעולה של המפעלים. אנשי איגוד הערים לאיכות הסביבה העלו טענות קשות כלפי קצא"א, כאשר לדבריהם למרות עלייה בשנים האחרונות בתלונות על מטרדי ריח ועשרות אירועים בנושא בשנה, החברה מעכבת פקחים שלה מלהיכנס למפעל בזמן אמת של תלונה על מטרדי ריח בסביבה. מיטל אמיתי, מנכ"לית איגוד ערים נפת אשקלון: "באירוע האחרון הכוננים שלנו עוכבו במשך 40 דקות בכניסה לקצא"א". ורד דפנה, מנהלת מחלקת תעשיה באיגוד ערים, הוסיפה כי "קשה מאוד לאתר אירועי ריח מכיוון שזה תלוי בעונות השנה ובכיווני הרוח. סמכויות האכיפה נמצאות בידיים של המשרד להגנת הסביבה".

ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, הטיל את האחריות על המשרד להגנת הסביבה, שכן לטענתו נמנע המשרד מהוספת תנאים סביבתיים מחמירים להיתרי החברה, לצד כך שיכולתו בשטח של ארגון איגוד ערים, המהווה שלוחה בפועל של המשרד, מוגבלת. "לצערי המדינה לא נותנת לנו מספיק גב", אמר גלאם. "צריך לתת לפקחים את מירב התמיכה וההיתרים להיכנס תדיר למתחם של קצא"א. התנאים של קצא"א ברישיון העסק נקבעים ע"י המשרד להגנת הסביבה. בלי שהתנאים ישתנו, לא ניתן יהיה לפקח על קצא"א בצורה טובה, זה בידיים של השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג. המשרד להגנת הסביבה חייב לשפר את מערך הפיקוח על החברה". בעיריית אשקלון ובאיגוד ערים אשקלון קראו למשרד להגנת הסביבה להוסיף שלוש תחנות ניטור אוויר סביב מתחם קצא"א, כדי להגביר את אמצעי הפיקוח והאכיפה.

"תושבי אשקלון ואילת חשופים לריחות רעילים בתדירות בלתי סבירה"

מ"מ יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ אלון טל, אמר כי "הציבור חש שחברת קצא"א מתנהלת בצורה בריונית תוך הסתרת מידע. הוועדה התרשמה שתושבי אשקלון ואילת חשופים לריחות רעילים בתדירות בלתי סבירה בעליל. העובדה שיש מעט תביעות ביחס לכמות התלונות מעלה סימני שאלה לגבי אופן הטיפול של המשרד להגנת הסביבה בכל הקשור לטיפול במטרדי ריח. הוועדה דורשת מחברת קצא"א לחשוף את כל המידע על זיהומי ריח בפני הציבור ולא לעכב פקחים של המשרד להגנת הסביבה להיכנס למפעל" .

סיבה נוספת לכך שישנו קושי בזיהוי מקור מטרדי הריח, היא היעדר תחנות מדידה באזור. חומרים ארומתיים שכלולים בחלקם בקבוצת חומרים אורגניים נדיפים, הנמדדת בחלק מהתחנות בארץ (כך באופן חלקי במפרץ חיפה), לא נמדדים באזור אשקלון. בנזן, שאף הוא אינדיקטור למפגע ריח ולמפגעים בריאותיים וסביבתיים, נמדד באשקלון בשתי תחנות בלבד מתוך שמונה. לדברי יוני ספיר, יו"ר עמותת שומרי הבית, "כששמים תחנות ניטור כמעט על הירח - במרחק של 2.5-10 ק"מ, בצפיפות ניטור נמוכה (שלוש תחנות באשקלון לעומת 17 בחיפה ומפרץ חיפה, ועוד חמש במועצה האזורית חוף אשקלון), עם חיישנים שלא יודעים לזהות את החומרים הרלוונטיים וכששני החיישנים היחידים שכן רלוונטיים (בנזן) מופעלים על ידי גורמים מזהמים - קצא"א ונובל אנרג'י - זו התוצאה".

חברת קצא"א התייצבה בפני הוועדה לפניות הציבור והציגה את הנתונים על מפגעי ריח כפי שהם משתקפים מתלונות הציבור במהלך השנים האחרונות. מלכה עמירה, מנהלת מחלקת הגנת הסביבה של קצא"א, אמרה כי בקצא"א "עושים כמיטב יכולתנו למנוע מטרדי ריח מהציבור, אנחנו מתייחסים לכל תלונה ברצינות המרבית ונעשה כל מה שהמשרד להגנת הסביבה דורש מאיתנו".

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 יורד ב-0.1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור