גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכירי ווישור מסבירים מדוע שילמו על איילון כמעט כפול ממחיר השוק: "נכס נדיר, אין הרבה הזדמנויות כאלה"

אמיל ויינשל וניצן צעיר-הרים מספרים מדוע התעקשו להשלים את רכישת השליטה בחברת הביטוח הוותיקה: "אי אפשר להגיע לנתח שוק משמעותי רק מצמיחה אורגנית. גם כלל, הראל ומגדל, נבנו מרכישות ומיזוגים" ● "הדאטה בייס שיש באיילון הוא מכרה זהב" ● צבי ברק, שהשקיע 260 מיליון שקל בווישור: "מאמין שהם ימנפו את הסינרגיה בין שתי החברות"

מימין: ניצן צעיר הרים ואמיל וינשל / צילום: רמי זרנגר
מימין: ניצן צעיר הרים ואמיל וינשל / צילום: רמי זרנגר

בשבוע שעבר השלים צמד אנשי הביטוח הוותיקים אמיל ויינשל וניצן צעיר הרים את אחת הרכישות המפתיעות בעולם הביטוח במקומי, שגרמה הרמת גבות רבות כבר בעת שהוכרזה אשתקד, ולבטח במועד שבו נסגרה העסקה.

ווישור , חברת הביטוח הדיגיטלית שהקימו השניים רק לפני ארבע שנים, השלימה את רכישת השליטה (67%) בחברה הוותיקה איילון  מיידי מנהל העיזבון של לוי רחמני, מייסד איילון. הסכום ששילמה ווישור בתמורה, 448 מיליון שקל, מהווה פרמיה של 74% על מחיר השוק הנוכחי של מניית איילון. זאת ועוד: היקף העסקה גבוה ב-60% מהשווי שבו נסחרת ווישור עצמה בבורסה בת"א.

ויינשל וצעיר הרים מכירים היטב את איילון. הראשון שימש כמנכ"ל שלה במשך כארבע שנים והשני תפקד תחתיו, תחילה כמנהל חטיבת המטה ולאחר מכן כמנהל חטיבת ביטוחי פרט. הם מאמינים, גם לאחר שמניית איילון איבדה כ-35% מערכה מאז נחתם מסמך ההבנות לרכישת השליטה באיילון ביוני אשתקד, שהעסקה תהיה טובה להמשך התפתחותה של ווישור, בישראל וגם בארצות הברית שם מחזיקה והחברה ברישיון למכור ביטוח בעשר מדינות.

"צמיחה והגעה לנתחי שוק משמעותיים אי אפשר לבנות רק על צמיחה אורגנית (גידול טבעי בפעילות הליבה של החברה עצמה)", אומר ויינשל בריאיון ראשון לאחר השלמת העסקה. "לכן, לצד שיפור הצמיחה האורגנית של ווישור חיפשנו למצוא הזדמנויות למיזוגים ולרכישות הנכונים, ולשמחתנו התממשה רכישת איילון. יש מי שיגיד דברים אחרים, אבל מדובר בנכס נדיר שאין הרבה הזדמנויות דומות לו".

הוא מתייחס לעסקאות שנעשו לאחרונה בעולמות הביטוח, דוגמת זו שבה רכשה הראל את התיק הביטוחי של שירביט הקטנה ב-100 מיליון שקל, או זו שבה מנורה מבטחים רכשה 50% מסוכנות הביטוח אליפים על פי שווי של 280 מיליון שקל. 

 

"אלו המחירים שמשקפים את השוק. אז כשמסתכלים על הנכסים שיש לאיילון, לדעתנו זה עושה היגיון בהינתן הפוטנציאל העסקי של החברה, פוטנציאל שאנחנו יודעים לממש. בראש ובראשונה הרכישה מביאה לידי ביטוי את היתרון המובנה לגודל - הדאטה בייס שיש באיילון הוא מכרה זהב. יש בסיס לקוחות, יש מידע ודאטה שיכול לשמש את האלגוריתמיקה החדשנית של ווישור. זה בסיס של 44 שנה.

"הרכישה הזו תביא את קבוצת ווישור לנתח שוק של 10% ברוב ענפי הביטוח הכללי (רכב, דירה ועסקים), בביטוחי בריאות אנחנו עם נתח של כ-4% ובביטוח חיים בסביבות 3%. הצהרנו שאנחנו רוצים להיות רב-תחומיים והדרך להגיע לשם הייתה גם באמצעות רכישה חכמה של תשתיות קיימות", מסביר ויינשל.

וכמובן שככל שנתח השוק עולה, גם הפרמיות שמקבלת חברת הביטוח, הלחם והחמאה שלה, עולות. לשם השוואה, בעוד שהפרמיות ברוטו של ווישור הסתכמו ברבעון הראשון של שנת 2022 בכ-102 מיליון שקל (גידול של כ-58%), אלה של איילון הסתכמו לכ-970 מיליון שקל, כמעט פי עשרה.

ככל הנראה גם המשקיעים הבינו זאת, כי מניית ווישור זינקה ב-30% כמעט מאז נודע בשבוע שעבר שהחברה ומנהל העיזבון של רחמני, עו"ד מורן המאירי, הגיעו להסכמות שאפשרו את השלמת העסקה. עם זאת מאז הנפקת החברה במרץ 2021 הסבה מניית ווישור הפסד של 55% למשקיעים, והחברה נסחרת בשווי נוכחי של 283 מיליון שקל.

 

"עכשיו אנחנו כבר נראים אחרת בארה"ב"

צעיר הרים מוסיף כי נתחי השוק שאליהם מגיעה הקבוצה יתרמו לה גם מחוץ לישראל, בין שבפעילות המתגבשת בארה"ב ובין שמול מבטחי המשנה (חברות ביטוח מחו"ל הלוקחות על עצמן חלק מהסיכון בתמורה לתשלום).

"אנחנו ממצבים את עצמנו כלפי השוק האמריקאי כקבוצת ביטוח משמעותית שחושבת כמו יצרן אשר הפעילות שמעניינת אותו היא לא רק נישתית. המיצוב הזה תורם לפיתוח העסקים שלנו שם. כשרצינו להיכנס לשוק בארה"ב הראינו שיש לנו צמיחה משמעותית, אבל מבחינת קרנות מסוימות בארה"ב, נראה היה להם שזו צמיחה מתונה, ועכשיו אנחנו כבר נראים אחרת", מסביר צעיר הרים, המשמש כמנכ"ל חברת הביטוח ווישור.

מה סדר הפעולות שלכם אחרי רכישת השליטה באיילון?
ויינשל: "אנחנו צריכים למקסם את הסינרגיות שמתבקשות. לנצל את היתרונות של כל אחד מהגופים כדי לייצר רווחיות נאותה לאורך זמן. ראינו שחקנים אחרים שהתחילו אפילו לפנינו, דוגמת חברות ביטוח דיגיטליות בעולם וגם סוכנויות דיגיטליות שהתחילו בקול תרועה רמה, ובסוף הראו תוצאות בעייתיות בשורה התחתונה.

"אנחנו לא זלזלנו בעולם המסורתי, ועשינו את הדברים בצורה אחראית כי אנחנו מאמינים בצמיחה רווחית ובעסקים שיודעים להניב תשואה. איילון היא חברה עם פרמיות שנתיות של 3.5-4 מיליארד שקל, עם מאזן של 17 מיליארד שקל ותיק נוסטרו של כמעט 4 מיליארד שקל. זו חברה שיכול להניב תשואה מאוד יפה בהכוונה, ניהול ומימוש אסטרטגיה".

צעיר הרים: "אנחנו מאמינים באנשים המקצועיים שנמצאים בחברה, וגם במערך הסוכנים שלה. יש פה פוטנציאל עסקי מאוד משמעותי".

ויינשל: "אני לא רוצה להיכנס לצד הפיזי של המעורבות שלנו באיילון, אבל כפי שאמרתי, נמקסם את הסינרגיה עד תום, כמו למשל באמצעות הטכנולוגיה של ווישור שתועמד לרשות איילון. בנוסף, אני יכול להגיד שאומנם יש בווישור פעילות שנעשית דרך סוכנים, אך מכיוון שאיילון מוצהרת כחברת סוכנים, ההעדפה לסוכנים תהיה באיילון, ואילו הפעילות הדיגיטלית והישירה תהיה יותר בווישור. אז נפעל בצורה שכולם יוכלו ליהנות והקבוצה תיהנה מכל העולמות".

צעיר הרים: "מתחילת הדרך אמרנו שהסוכנים הם ערוץ לגיטימי, ויש צרכנים שעוד צריכים אותם. הבהרנו שאנחנו רוצים להקים מודל ביטוחי יציב שמבחינתנו הטכנולוגיה היא משמעותית, אבל היא רק האמצעי לייצר פעילות ביטוחית יציבה ובעלת ערך".

אם נצא רגע לעולם הפיננסי, יש טענות כי אלטשולר שחם לא הצליח לבצע את ההתאמה הנכונה, כשהגדיל ב-25% את היקף הנכסים אחרי רכישת פעילות פסגות. אצלכם הפערים הרבה יותר משמעותיים בין הגודל של ווישור לזה של איילון. כיצד תצליחו לנהל נכון חברה הרבה יותר גדולה?
ויינשל: "אנחנו לא מתבלבלים. אנחנו באים בדיוק מהארגונים הגדולים האלו. התחלנו בכלל ביטוח לפני כמעט 30 שנה. אחרי זה היינו בהראל, עברנו באיילון שאנחנו מכירים היטב וקינחנו במגדל. באנו מארגונים גדולים, אנחנו מכבדים ארגונים גדולים ולא התגרינו בחברות הביטוח הגדולות. לא הגענו מארגון קטן ופרטיזני. אז אנחנו יודעים מה זה גדול ומה זה קטן. וכמובן שיש את אביגדור קפלן (יו"ר איילון), שמי כמוהו יכול להיות אחראי ומקצועי, ואת מנכ"ל איילון שרון רייך, שצמח מתוך החברה ונמצא בה כבר 20 שנה. בנוסף, הגיעו לאיילון בחודשים האחרונה שורה של אנשי מקצוע מעולים, אז אפשר להיות שקטים".

"משפחת ברק רואה בזה מהלך אסטרטגי"

כדי לסייע במימון עסקת הרכישה של איילון, צירפו בווישור לגרעין השליטה בחברה את המיליארדר צבי ברק ואשתו ענת, באמצעות חברת קיסריה אלקטרוניקה שבשליטתם. בסך הכול השקיעו בני הזוג ברק 260 מיליון שקל בחברת הביטוח הצעירה שהקימו ויינשל וצעיר הרים, ובראש הדירקטוריון שלה עומד מפכ"ל המשטרה לשעבר, יוחנן דנינו. זאת בתמורה ל-38% ממניות ווישור - פרמיה של 142% על מחיר השוק.

בשיחה עם גלובס לאחר השלמת העסקה אמר ברק, כי בהחלט מדובר בהבעת אמון בווישור. "אנחנו משקיעים פסיביים שמעבירים את כסף והם מנהלים את הכול. הם יודעים את העבודה וימנפו את הסינרגיה בין שתי החברות", הוא הסביר.

"אני מאמין שמשפחת ברק רואה במהלך הזה מהלך אסטרטגי", הוסיף ויינשל. הם לא באו לשנה או שנתיים אלא מסתכלים בראייה ארוכת-טווח. אני לא רוצה לדבר בשמם, אבל להיות בעל היתר שליטה בגוף משמעותי זה לא צעד שעושים כספקולציה".

נוסף על הכנסת קיסריה של בני הזוג ברק לגרעין השליטה, מכרה ווישור בתמורה ל-20 מיליון שקל כ-3% מהמניות למשפחת בן ישי. עסקה זו נעשתה במחיר דומה לזה שבו השקיעה קיסריה בווישור. מדובר ביצחק בן ישי, איש עסקים ישראלי ואזרח צרפתי, לשעבר הבעלים של רשת שקם גאלרי לאפייט, יוסף בן ישי - איש ביטוח ותיק והבעלים של "אדיר בן ישי סוכנות לביטוח", והבן קובי בן ישי, הפעיל גם הוא בסוכנות הביטוח המשפחתית. המשפחה מחזיקה באופציה להשקעה נוספת במחיר דומה, עד להגעה לרף החזקה של 4.6% בחברה.

"גם משפחת בן ישי רואה כנראה בהשקעה בנו ככזו שיכולה להביא תשואה לאורך זמן", מציין ויינשל. "אני רוצה להזכיר שרוב קבוצות הביטוח שהיום רואים אותן כפאר היצירה נבנו על פני תקופה ולא בן לילה. לא הראל, לא מגדל ולא כלל. כולן נבנו אבן על אבן, ורכישה ומיזוג על רכישה ומיזוג. אנחנו עשינו את זה בקצבים אחרים, בעידן שהכול הוא אינסנט וקורה מהר. אני מקווה שמה שיבדל אותנו בהמשך הוא שנהיה חברה בינלאומית ולא נישאר רק בגבולות ישראל".

תחום הפעילות העיקרי שלכם, וגם של איילון, הוא ביטוחי רכב, ענף שסיים את הרבעון הראשון עם הפסד של 800 מיליון שקל. כיצד אתם רואה את העתיד של הענף?
צעיר הרים: "נכון שענפי הרכב חווים תוצאות עסקיות בעיתיות בכל השוק, וזאת כתוצאה של תמחור נמוך מצד אחד, ומצד שני הצטברות של גורמים שונים שמביאים לעלייה בעלות התביעות. אבל בדרך כלל תקופות כאלה הן תקופות של הזדמנות, כי השוק יודע לתקן וזו יכולה להיות נקודת זינוק טובה. כך גם לגבי מה שקורה בסעיף ההכנסה מהשקעות שהגיע להפסד ברבעון הראשון. לאורך זמן נפתחות דלתות והן יבואו לידי ביטוי בשנים הבאות".

ויינשל: "אם פעם פרק הזמן לתיקון היה לוקח שנים, היום בגלל מערכות המידע, היכולות והגמישות, התיקון מהיר יחסית. בגלל שהיינו מאוד סקפטיים לגבי היכולת להרוויח כיום בענף רכב רכוש (ביטוח מקיף וצד ג' המושפע יותר מהעלייה בתביעות), תמהיל התיק שלנו התרכז בעיקר בביטוחי חובה ומעט מאוד בביטוחי רכוש, וגם מבטחי המשנה העריכו את זה, כי הם לא נפגעו חזק מדי.

"עכשיו אנחנו חושבים שהשוק מתקן את עצמו, אז תחום הרכוש הופך להיות הרבה יותר מעניין. גם עבור איילון אפשרות התיקון היא חלק מההזדמנויות, ויש שם צוות שידחוף את זה קדימה".

עוד כתבות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות