גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותגי האופנה שמציגים: איך להפוך ללהיט בישראל בלי אף חנות פיזית

המותגים לולו למון ו-alo yoga הפכו בישראל למדים הבלתי רשמיים של חדרי הכושר, זאת למרות שאין להם (עדיין) אף חנות פיזית אחת לרפואה ● איך זה קרה, והאם הטרנד ימות ברגע שהם יעשו עלייה? ● הצצה למדד המותגים 2022 שיתפרסם ביום רביעי

אתלטים קנדיים לבושים בבגדי המותג לולו למון באולימפיאדת החורף האחרונה / צילום: Reuters, Carlos Osorio
אתלטים קנדיים לבושים בבגדי המותג לולו למון באולימפיאדת החורף האחרונה / צילום: Reuters, Carlos Osorio

 

למותגי הספורט לולו למון ו-alo yoga אין חנויות פיזיות בישראל, אבל הנוכחות שלהם בחדרי הכושר ובפארקים בקרב המתאמנים מוכיחה עד כמה הצרכנים בישראל אימצו בשתי רגליים את שני המותגים שאינם נמכרים פה. מחוץ לתחום הכושר, מעילי יוניקלו כבר הפכו חלק מהנוף החורפי וגם הם לא נוכחים פיזית בחנויות ישראל.

לולו למון, ששמו יצא לתהילה בספר "השטן לובשת לולו למון" - ספר ההמשך ללהיט של לורן ויסברגר, "השטן לובשת פראדה" - הוא מותג קנדי שזכה לצמיחה גם בחסות הקורונה. הוא צפוי לנחות בקרוב בחנויות בארץ לאחר שקבוצת אירני (פקטורי 54), המייבאת לישראל מותגי יוקרה, קיבלה זיכיון להביא אותו לכאן. ניסיונות קודמים להביא אותו לארץ במשך השנים על ידי גופים מקומיים - לא צלחו. האם כשבגדי המותג יימכרו בקניונים הישראליים, מידת הנחשקות שלו בקרב הצרכנים תרד ונתמקד בחיפוש אחר המותג הבא? ואיך בכלל יוצרים נחשקות למותג שלא נמכר כאן?

הבלתי מושגים: מגבירים את הרצון לחפש אותם

"מותגים שלא נוכחים פיזית מייצרים בלתי-מושגות ונחשקות שמגבירים אצל הצרכנים את היצר לחפש אותם ולצרוך אותם", אומר שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי ומרצה לשיווק במכללה למנהל.

שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי / צילום: תמונה פרטית

את מוצרי alo yoga אפשר למצוא בפלטפורמה המקוונת של סופר-פארם (שמזמן יצאה מגבולות הפארם בזירת האונליין), בטרמינל איקס מבית פוקס שם נמכרים לא מעט מותגים שלא נמכרים בחנויות הפיזיות בישראל (דוגמת מבחר מצומצם של בגדי יוניקלו), באתר עזריאלי.קום, באתר אינטימה ועוד.

מותגים שלא נמכרים באופן מסודר בישראל לא "נהנים" ממהלכים שיווקיים של זכיינים מקומיים, מקמפיינים מקומיים וכיוצא באלה, אבל העובדה שבכרזות שבתחנות האוטובוס בישראל לא מתנוססת פרסומת של המותגים הללו דווקא מגבירה את הנחשקות "ואת תחושת הבלתי-מושגות שמגבירה את היחס של הצרכנים למותג", סבור לחנה.

האלו יוגה, סווטשירט בעיצוב המותג / צילום: באדיבות בר שריר

הסטוריטלינג: בשורה מוצרית-עיצובית

"נוסף לכך שמדובר במותגים בינלאומיים, הנחשקות אליהם מקבלת דחיפה מהסיפור המותגי (Storytelling) המעניין שמאחוריהם", אומר אבי זיתן, בעלים של חברת ייעוץ ואסטרטגיה, ומחדד: "בידול של מותג או מותג שיש לו בשורה מוצרית-עיצובית וטכנולוגית, מהווים מכפילי כוח משמעותיים ליחס של הצרכנים למותג. למשוואה הזו מצטרפת העבודה שעושים מותגים וקהילות ברשתות החברתיות בשיח שגם עשוי להיות קשור לנושאי אקטואליה וסביבה, למשל במותג לולו למון".

האם כשמותג הופך לנחשק בשוק שבו הוא אינו נוכח, בכדי לשמר את מעמדו כדאי שיוותר על פתיחת חנויות או נוכחות פיזית?
"ככל שיחלפו השנים, מותגים יכולים לבנות את עצמם מא' עד ת' בלי נוכחות פיזית בתנאי שתהיה להם בשורה מוצרית לפחות באחד ממרכיבי הערך שגורמים לנו להתחבר למותג, מרכיב הערך יבוא לידי ביטוי בסיפור מותגי חזק. כל מותג שמגיע 'פיזית' מספק לנו את הצורך ומאפשר לנו לממש אותו אבל הנגישות של המותג בחנויות הפיזיות מפחיתה את היצר לחפש את פריטי המותג שלכאורה עד כה לא ניתן להשיג".

אבי זיתן, בעל משרד ייעוץ ואסטרטגיה / צילום: מורן קריב

"למעשה, הצרכן לא צריך את המותגים האלה בחנויות", מוסיף לחנה. "אם הוא קיבל חוויה טובה באונליין, בעיקר באתרים הבינלאומיים שהופכים את ההיצע לאינסופי כמעט, אין לו דחף לשנות את אורח הקנייה. לצד זה, רפורמת השמיים הפתוחים, שהנגישה טיסות גם לצעירים שנוסעים יותר, מאפשרת ליהנות ממותגים שלא נוכחים בישראל, למשל אברקומבי. אם בישראל ייפתחו חנויות של אברקומבי או של לולו למון, יהיו צרכנים שיחפשו את הדבר הבא. זה הגלגל שמניע את הנחשקות המותגית".

"הדילמה האם להשתמש בשטחי מסחר, גם לנוכח עודף ההיצע בשטחי מסחר כיום, מונחת לפתחם של המשווקים שצריכים לשאול את עצמם האם נוכחות פיזית היא מחויבת המציאות עבור המותגים שלהם", אומר לחנה ובאותה נשימה מסייג: "אנחנו רואים עוד ועוד זליגה של עסקים אונליינים לעולמות האופליין, בראשם אמזון, שהולכת על מודל היברידי. מול אמזון, יש אתרים כמו שיין שלהם אין מה לחפש באופליין, ויש מותגים שהגיעו לאן שהגיעו רק בזכות המודל שלהם בעולמות הפיזיים כמו אפל, שחלק מהצמיחה שלה נובע מהחוויה שהיא מעניקה לצרכנים בחנויות הפיזיות שלה. מכאן שהתשובה אינה חד משמעית והיא צריכה להיות מותאמת למותג ולצרכיו".

האלו יוגה, גוזיה לנשים דגם דיליי / צילום: באדיבות בר שריר

ייצור מוגבל: הכוח של אפקט הנדירות

"לצרכנים יש חיבה מיוחדת למותגים שלא יהיו לכולם ומנגד ייצור המוני עשוי להפחית את הנחשקות ולהפוך את המותג ל'רגיל'", אומר זיתן. "אפקט הנדירות הוא זרוע חשובה באפקט הנחשקות וכמובן שצרכנים אוהבים יותר את מה שיש פחות או את המהדורה שעומדת להיגמר. בחשיבה הבסיסית של הצרכנים, מותגים בלי נוכחות פיזית נכנסים לקטגוריה של נדירות, ומשהו שקשה להשיג מעורר אינרציה אצל הצרכן כדי להשיג אותו, אינרציה שפעמים רבות שמה את השיקול הכספי בצד.

"כשחנויות של מותגי-על פרוסות במידה מוגבלת, כמו חנות אחת של ורסאצ'ה בישראל, גם זה תורם לתחושת הנחשקות והאהדה למותג, ועל זה מותגים יכולים לגבות פרמיה. למעשה, המחיר היקר בהרבה מקרים למותגים הנחשקים הוא גם חלק מהמשוואה".

הרשתות החברתיות: ויראליות למעטפת של המותג

"לרשתות החברתיות תפקיד חשוב מאוד בבניית הנחשקות של מותג", אומר זיתן, "הן הדרך העיקרית ליצור מהלכים ופעולות שיווקיות בכפר הגלובלי. בתוך העולמות הללו קיים גם השימוש במובילי דעה שמאיצים את המודעות ומפיצים את הסיפור של המותגים. אם פעם היית מתלהבת אחרי שהיית חוזרת מחו"ל, שם ראית את המותג הנשחק בחנות - היום הוויראליות מחליפה את זה והיא מאוד חזקה. הסיפור לא נעצר רק במוצר עצמו אלא גם במעטפת שממסגרת אותו. סודה סטרים למשל פועלת חזק בזירת הרשתות בכדי לספר את הסיפור שלה, שהוא הרבה מעבר למתקני ההגזה של המים".

גם לחנה מציין כי "הרשתות החברתיות מאיצות את הנחשקות של מותגים. העבודה מול משפיענים היא חלק מזה ואנחנו רואים הסטה של תקציבי פרסום מפרסום מסורתי לכיוון של פרסום באמצעות משפיענים ולסגמנט ה-Tesimonial, כלומר ביקורת לכאורה אותנטית של 'צרכנים רגילים' דרך פוסטים המשתפים חוויה אישית שהם חוו עם מותג.

"אהדת הצרכנים למותגים פחות נגישים משקפת את המיקרוקוסמוס בכפר הגלובלי שבו אנחנו חיים, לא כמשהו ייחודי לצרכנים בישראל. מבחינת המשווקים, נדרשת שפה פרסומית אחידה ונגישה לקהלים השונים בעולם. הצרכנים הצעירים היום בעולם מדברים בשפה אחידה, בין שהם בסידני, בתל אביב או במדריד, הם דוגלים בתחומי עניין דומים דוגמת סביבה וקהילה והם לוקחים את מגמת הלוקליזציה צעד קדימה כשהם מקרבים אותה לגלובליזציה. קחי למשל קידום של מותגים דרך אמנים בינלאומיים - מבחינת המותגים זה לדבר בשפת ההמונים, לדבר באופן שחוצה גבולות ותרבויות".

הצד של המשווקים: "מה ואיך למכור כדי שידברו על זה"

באתר טרמינל איקס, זרוע האונליין של קבוצת פוקס, נמכרים עשרות מותגי אופנה שרבים מהם לא נמכרים בחנויות הפיזיות בישראל, לא של קבוצת פוקס ולא בכלל. "אנחנו רואים את זה קורה לאורך שנים, עוד לפני שהאונליין היה דומיננטי. גם לפני עשור הייתה אהדה מטורפת למותגים שלא נמצאים במדינת ישראל", אומר אלון לוריא, משנה למנכ"ל TERMINAL X.

אלון לוריא, משנה למנכ"ל TERMINAL X / צילום: דימה טליאנסקי

אבל, לדבריו, "האהדה למותגים לא יכולה להתנתק מאיכות. למשוואה: 'אני רוצה יותר ממה שלא נמצא פה', חייב להיות צד של מוצר טוב שמספק את האיכות המצופה ממנו. יש גם עניין תפיסתי שמדובר במשהו טוב כי אפשר להשיג אותו רק בחו"ל, כלומר במדינות המפותחות. פעם זה היה רק בחו"ל היום זה רק באונליין".

לוריא מספר כי בטרמינל איקס יש מודעות לעניין. "אנחנו משקיעים בקידום תחושת הנחשקות משום שאנחנו מבינים שהיא בונה את המותג והיא גורמת לצרכנים לרצות לחפש את המותג, לחיות בתחושה שאפשר להשיג אותו רק במקום אחד, אצלנו".

לוריא מונה את המותגים יוניקלו, alo yoga, אורבן אאוטפיטרס, גאפ ובננה ריפבליק - שלושת האחרונים היו נוכחים בישראל לפרקי זמן קצרים אולם כבר לא נמכרים בחנויות. "יש להם ניחוח של איכות ושל 'לא אהיה כמו כולן/ם'. בפועל, הנחשקות למותגים הללו גברה לאחר שהם יצאו מהחנויות, שם הם לא הצליחו לעורר את הצרכנים".

ספורטאי הנבחרת האולימפית של קנדה חושפות לראשונה את עיצובי המותג לולו למון באולימפיאדת החורף 2022 / צילום: Reuters, Carlos Osorio

האם אפשר לייצר נחשקות למותג פחות מוכר?
"אפשר. מעבר למותגים שהזכרנו יש עוד שכבה של מותגים שאפשר לקרוא להם חריגים, הם לא מוכרים מאוד גם בחו"ל אבל ברגע שאנחנו משווקים אותם בבלעדיות באתר הם הופכים לנחשקים, למשל Vero moda או ג'ק אנד ג'ונס. המחיר במקרה הזה לא מהווה חסם כי אלו מוצרים שאפשר לנסות ואם לא מרוצים, אפשר להחזיר.

"קחי למשל את המותג ג'ק אנד ג'ונס, מותג לאופנת גברים שלא ממש מוכר בארץ. זה אתגר למשווקים להביא מותגים שאין כלפיהם אהדה או תפיסה של יוקרה שהצרכנים מכירים מחו"ל ולגרום לצרכן להתנסות בו ומפה תיבנה האהדה המותגית שתעבור מפה לאוזן. חלק ניכר מהעבודה השיווקית שלנו מתמקדת בחשיבה על איך ומה למכור כדי שידברו על זה ומבחינתי האיכות היא החלק החשוב בבניית נחשקות.

"למה צרכניות מוכנות לשלם כל כך הרבה על טייץ של alo yoga למרות שיש המון חלופות? האיכות והגזרה הן חלק מסט הערכים של המותג. alo yoga הוא מותג שלא מפרסם בישראל והוא נשען על פרסום מפה לאוזן. ברור לי שאם alo yoga או לולו למון היו מוכרים נניח רק טייצים בצבע שחור, מידת הנחשקות והאהדה אליהם לא הייתה מתרוממת. חלק מהעניין זה הדגמים והגזרות שעוברות בכל מעגליות הטרנדים, וחלק מזה הוא ייצור במהדורות מוגבלות שקיים גם במותגים הגדולים. נייקי למשל יוצאים עם סדרות של מוצרים שמראש הם דואגים שלא יענו על הביקוש עם היצע מוגבל".

ומה יקרה כשבלולו למון יפתחו בישראל את החנות הראשונה לאחר שנבחר למותג זכיין מקומי?
"אנחנו עשויים להגיע לנקודה שבה המותג יהפוך מסטטוס של נחשק וקשה להשגה לעממי במובן של נגיש. הזכיין יידרש למצוא את האיזון שבין הקצוות על מנעד ההיצע והביקוש - על הביקוש המשווק שולט פחות אבל הוא יכול להשפיע עליו דרך ההיצע".

מה ה-alo yoga הבא שיגיע לישראל?
"יש הרבה אופציות. אנחנו מחפשים מותג שיופץ אקסקלוסיבית בפלטפורמה שלנו. זה מעצים את כוחו של האתר. כש-alo yoga מופץ בעוד אתרים זה מחייב אותנו לחפש אחר מותגים חדשים. ואגב, ה-alo yoga הבא יכול לבוא גם מהשוק המקומי. עשינו למשל שיתוף פעולה עם מותג האופנה SEESTARZ (של האחיות דניאלה ואלונה צור שהשתתפו בפרויקט 40 על 40 של גלובס לשנת 2022, מר"ח) - זה מותג שהצליח ורק דרך זירת האונליין. הצרכניות רוצות מותג שהנחשקות שלו לא נבנתה על זה שהוא מחו"ל, אלא על זה שהוא בנוי על מהדורות מוגבלות ועל נגישות מקוונת בלבד". 

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים